Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
181/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä uinut luonnonvesissä niin kauan, kun imetin. Aika herkillä on rintatulehdus...

Vierailija
182/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

On pärjänneet, ainakin äitini, mummoni, anoppini ja muut 1950-luvulla synnyttäneet. Monilla heistä ei ollut mökissä edes sähköä ja lehmät oli lypsettävä käsin.

Lähdet sillä ehdolla, että mies huolehtii vauvasta, pitää huolta että on aina lämmintä vettä ym.

No pärjäsi mun mummokin 1930-40-luvuilla. Synnytti kaksi tervettä lasta, yhden joka kuoli heti ja lisäksi sai kahdeksan keskenmenoa.

Ei ehkä sellaista "pärjäämistä", jota nykymaailmassa pidetään toivottavana, kun voimme pitää parempaa huolta äideistä ja lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ahdistavaa luettavaa. Minkä takia te hankitte lapsia noin itsekkäiden ihmisten kanssa?

Vierailija
184/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei. Äidin jälkivuodon putsaukset ja vauvan pesut hoidan mieluiten ihan puhtaalla vedellä suihkussa/punkassa.

Vierailija
185/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tämmösiä "miten saan miehen ymmärtämään" alotuksia. Eihän tossa nyt oo mitään muuta kuin ilmoittaa, että me ei vauvan kanssa todellakaan mennä mihinkään. Siinäpä ymmärtää sitten.

Vierailija
186/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ahdistavaa luettavaa. Minkä takia te hankitte lapsia noin itsekkäiden ihmisten kanssa?

Ehkä miehet eivät vaan tajua näitä asioita? Koska miehiä ei koske synnytys, joten eivät kiinnitä asiaan huomiota?

Pitäisikö isukkien kotona opettaa poikiaan paremmin? Koulussa lienee jotain opetusta? Mun kouluaikana esitettiin dokumenttifilmi synnytyksestä, sen aikana pyörtyi kaksi poikaa ja yksi oksensi – me tytöt vaan istuttiin mykkinä, meitähän toi filmin esittämä tulisi koskemaan ihan eri tavalla.

Miehille tämä asia on vierasta, kuin muille tapahtuvaa. Eivät tajua, että vauvoilla on isätkin ja synnyttäjillä kumppanit, että joutuvat itsekin osaksi tätä.

Vierailija
187/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty? Sovit miehesi kanssa, että hän hoitaa kaikki vesien lämmittelyt, ja pitää paikat suht. steriilinä esim. vauvan navan puhdistusta varten. Ongelma tietty on vuoto jonka takia alapääpesujakin varmastikin sinun tulee tehdä. Miehesi ei kyllä saisi olla noin ehdoton.

Ei kaikki olekaan pärjänneet. Kasvanut hygienia ja lääketieteen kehitys ovat merkittävimmät syyt imeväiskuolleisuuden laskulle. Joka oli siis esimerkiksi sata vuotta sitten 10% luokkaa, eli alle vuoden ikäisistä kymmenesosa kuoli.

Vierailija
188/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toosa oli jauhelihaa synnytyksen jälkeen. 13 tikkiä. Jälkivuoto kesti 3 viikkoa. En todellakaan olisi mennyt alkeelliselle mökille kitumaan. Alku oli kyllä hankalaa muutenkin kun imetys ei onnistunut.

Mutta kun homma alkaa sujumaan niin voi jo tehdä kaikkea kivaakin jos vaan jaksaa (jos vauva nukkuu).

Me olimme viikon reissussa asuntoautolla kun vauva oli 2kk ja hyvin meni mutta en olisi kyllä koko kesää siinä asuntoautossa viettänyt. En olisi pärjännyt ilman sisävessaa, suihkua, pyykkikonetta, tiskikonetta ja jääkaappia/pakastinta.

Ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana ei kannata turhaan elämäänsä vaikeuttaa.

Vierailija
189/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mies haluaa! Joo saa haluta vaikka kuun taivaalta mutta eiköhän nyt mennä vastasyntyneen vauvan ja äidin ehdoilla. Mies voi käyttää aikansa hyvin kotosalla ja kasvaa hyväksi isäksi.

Vierailija
190/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä tiedä vauvan tai äidin kunnosta. Mä olin niin huonossa kunnossa esikoisen jälkeen, että pääsin sairaalastakin pois vasta kuudentena päivänä. Viiteen viikkoon en pystynyt istumaan ilman rengastyynyä. Autossa ei tullut kuulonkaan istua mitään pitkiä matkoja.

Vierailija
191/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tämmösiä "miten saan miehen ymmärtämään" alotuksia. Eihän tossa nyt oo mitään muuta kuin ilmoittaa, että me ei vauvan kanssa todellakaan mennä mihinkään. Siinäpä ymmärtää sitten.

Jep, ei ap:n tarvi saada mieheltä "lupaa" olla kotona. Ei todellakaan. Ap on tässä se joka päättää missä hän ja vauva ovat synnytyksen jälkeiset viikot. Mies päättää korkeintaan omista mökkireissuistaan. Miehelle voi kerran selittää miksi ei mökille lähde, se ymmärtääkö mies on ihan sivuseikka. Jos ei ymmärrä, niin se on voi voi. Sen jälkeen voi miettiä jaksaako niin tyhmän miehen kanssa olla enää saman katon alla.

Vierailija
192/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toipunut synnytyksistä suhteellisen joutuin, kun on osittain ollut pakkokin,  Mutta parisuhde oli kyllä melkoisella koetuksella, kun mies keksi aloittaa saunarempan juuri, kun numero neljä syntyi. Siinä ei oikeasti meinannut ymmärrystä herua, kun pesulla piti käydä perhetuttavien luona ja se jälkivuotokin jatkui yllättävän pitkään. Maitoisena ja lemuavana vain kamat pussiin ja saunottamaan mukuloita ja pesulle. Otti muuten enemmän kuin päästä, eikä mies todellakaan ymmärtänyt ennen kuin rautalangasta väänsin, että se saamarin laatotus on parempi tapahtua hyvin joutuin.

Ei ole ap:n mies ainoa, joka ei vain ymmärrä synnytyksen jälkeistä elämää, mikä ei oikeastaan tuoksu vauvalle, vaan happamalle maidolle ja verelle.

Vierailija
193/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menköön keskenään. Me mentiin mökille vauvan kanssa kun vauva oli kuukauden ikäinen ja vain viikonlopuksi. Kantovesi. Ennen en olisi missään tapauksessa lähtenyt eikä mies ehdottanutkaan.

Kotona on paras olla vauvan kanssa alkuun ja tutustua vauvaan ja totutella vauva-arkeen. Minulla jälkivuoto kesti kolme viikkoa ja ensimmäisellä viikolla vuoto oli todella runsasta, alapääsuihku oli kullanarvoinen kapistus.

Jos mies synnyttäisi itse niin ei taatusti olisi lähdössä mökkeilemään heti vauvan synnyttyä kuukaudeksi.

Vierailija
194/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteköhän kerkee sinne mökille ens vuonnaki ja monena muuna vuonna, en lähtis vastasynnyttäneenä tommosii alkeellisiin oloihin tulehduttamaan itteeni saatika vauvaa, järki päähän.

Vierailija
195/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

etteköhän kerkee sinne mökille ens vuonnaki ja monena muuna vuonna, en lähtis vastasynnyttäneenä tommosii alkeellisiin oloihin tulehduttamaan itteeni saatika vauvaa, järki päähän.

Vaikka en kyllä viikko synnytyksestä mökille lähtisi, mieluummin lähtisin sinne vauvan kuin yksi tai kaksi vuotiaan kanssa. Meillä mökkeily on vauva vuosien jälkeen elpynyt vasta nyt kun lapset on vähän alle ja yli kymmenen.

Vierailija
196/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kesällä syntynyttä lasta. Molempien kanssa lähdettiin sähköttömälle kantovesi-ulkohuussi-mökille kun olivat reilu kaksiviikkoisia. Eli kun runsain jälkivuoto oli ohi. Oltiin mökillä n. kuukausi.

Ja minusta tämä oli ihanaa.

Äiti rauhoittui ja rentoutui - vauvat tekivät molemmilla kerroilla samoin. Esikoinen etenkin oli niin itkuinen, että kotona rivitalossa olin itse kireä, kuin viulunkieli, kun koitin saada vauvaa hiljaiseksi. Mökillä rentous oli ihan eri luokkaa, ja vauva huomasi tämän myös. Vieraitaan ei lapannut samalla tavalla käymään, kuin kotiin.

Pesut, vaipanvaihdot ja pyykit ym. muuttuivat pian rutiiniksi, eivätkä tuntuneet yhtään raskailta. Vauvojen iho voi hyvin järvivedellä pestynä.

Uimaan en itse rintatulehduksen pelossa mennyt.

Talvella syntyneen lapsen kanssa oltiin sitten kotona, ja kylläpä kaipasin mökin vauva-ajan tunnelmaa.

Voithan ap ehdottaa miehellesi, että lähdette mökille, kunhan vuoto rauhoittuu? Ja sitten rohkeasti kokeilemaan. Jos siis itse myös mökille haluat. :)

Vierailija
197/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erähenkinen pariskunta sai kaksi lasta. Asuvat yksinäisellä metsätontilla Pohjois-Suomessa, ei naapureita. Ei järveä, vesi kannetaan kaivosta. Huonosti lämpiävä sauna.

Ankeahkot olot aikuisellekin. En tiedä, miten pärjäsivät vauvojen kanssa. Kysyin, eikö pesuhommat ole hankalia. Sain vain tuijotuksia.

Niinpä niin. Synnytetäänhän sitä Saharassakin.

En kysellyt enempää.

Vierailija
198/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiturilla EI saa pestä vaatteita, vesistöön ei pesuaineita!!

Vierailija
199/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä sitä miestä nyt edes laittamaan Googleen jälkivuoto, niin ei tarvi sentään sen todellisuudesta kiistellä.

Jos sieltä pääsee helposti ja nopeasti pois, niin tietty voitte käydä koittamassa, veikkaan että max viikko riittää miehelle sitä aivan jatkuvaa pyykkäystä ja veden keittoa ja kokkausta. Kunhan et itse todellakaan tee siellä mitään ekstraa!

Minä voisin lähteäkin juuri tuollaisilla ehdoilla: eli mies tekee KAIKKI käytännön työt ja lämmittää vettä saunaan min. pari kertaa päivässä jotta alapesu onnistuu. Luulen että miekkonen ei kovin montaa päivää jaksa, saa nimittäin olla 24/7 tekemässä jotain :D. Jo itsessään pyykin pesu on niin aikaa viepää, ja sitä pyykkiä tulee PALJON.

Vierailija
200/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse lähtisin miehelle ehdottomaan jotain kompromissia olettaen, että aloittaja itse mökillä viihtyy. Tyyliin nyt lupaa, että arvioi omaa tilaansa, toipumista, vuodon määrää jne kahden viikon päästä synnytyksestä. Jos kaikki on hyvin, niin siinä kohdassa voi sitten miettiä tuntuuko hyvältä idealta. Mieskin on päässyt vähän vauva-arjen makuun ja voi hyvin olla toiset ajatukset. Turha sitä on tässä kohtaa täysin torpata, toteaa vaan että arvioidaan asiaa kun on ajankohtainen. Sen teet kuitenkin selväksi, että mitkään painostamiset ei käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi