”Tylsä, kylmä, ahdasmielinen" – Ulkomailla opiskelevat suomalaiset eivät aio palata
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/aafad8ea-5783-324b-a3ec-035b78e44…
"Opetushallituksen teettämän kyselyn mukaan vain neljännes ulkomailla opiskelevista suomalaisista uskoo palaavansa Suomeen. Kaikkiaan ulkomailla opiskelevia, Kelan opiskeluun liittyiviä tukia saavia opiskelijoita on noin 8000. "
"Kurjimmat kommentit Suomesta
”Muukalaisvihainen, taantuva, katkera, päättämätön ja takapajuinen.”
”Sulkeutumaan päin menevä maa jolla on valtava potentiaali olla johtava Pohjoismaa monessa asiassa, mutta joka ei uskalla katsoa tulevaan.”
”Eristäytynyt lintukoto jonne ei muun maailman tuulet tunnu puhaltavan kovinkaan paljoa eikä ulkomaalaisetkaan eksy asumaan”
”En koe että kansainvälistä osaamistani arvostetaan Suomessa ja Suomeen palaaminen tai siellä työllistyminen vaikuttaa todella vaikealta.”
”Tylsä, kylmä, ahdasmielinen, pessimistinen, kulttuurillinen tyhjiö.”
”Koen saavani kansainvälisemmän ja kunnianhimoisemman uran muualla.”
”Sulkeutumaan päin menevä maa jolla on valtava potentiaali olla johtava Pohjoismaa monessa asiassa, mutta joka ei uskalla katsoa tulevaan.” "
Kommentit (104)
Asuin ulkomailla melkein 10 vuotta ja lopulta aloin kaipaamaan nimenomaan sitä Suomalaista kulttuuria, ihmiset on rehellisiä, täällä asiat toimii, asiat on moderneja ja on turvallista. Ja naisena kaipasin miten täällä mielestäni kunnioitetaan naisia vähän eri tavalla arjessa miten yleensä muissa maissa. Tiedän kyllä, että tämä tietenkään ole mikään objektiivinen totuus, vaan minun näkemys. Monet asiat miksi suomi ei ole hyvä paikka asua on jo kirjoitettu tänne ketjuun, kuten vaikkapa se että työmarkkinat täällä on kankeet, palkka huono, korkeakoulutetut tekee hanttihommia, hallitus on kamala jne.
En vaan ymmärrä miksi suomea pitää haukkua noin paljon. Minä tulin enemmän isänmalliseksi ulkomailla ollessani :D Koska se on ärsyttävää kun ihmiset on hiljasia ja nyrpeitä, mutta samalla se on niin ihanaa että kaikki huolehtii omista asioista, ei ole turhanpäivästä small talkkia, kunnioitetaan toisen rauhaa ja tilaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla opiskellut vastaa:
Lähdin Britteihin oppiskelemaan n. 10v sitten kun Suomesta ei opiskelupaikkaa irronnut, pääsin papereilla suoraan sisään hyvään yliopistoon. Valmistuin taloustieteen kandiksi ja päädyin Lontooseen n. 5v sitten. Olen siis elänyt oikeastaan koko aikuiselämäni Briteissä.
Nyt on tilanne se, että muutto takaisin Suomeen häämöttää. Mukaan otan korkeakoulutetun brittimieheni jolla on siellä työpaikka tähtäimessä, itse olen hakemassa maisteriohjelmiin. Suurimmat syyt miksi halutaan muuttaa Suomeen on turvallisuus, alempi hintataso (meillä ei ole varaa ostaa täältä asuntoa vaikka tulot on 'päätä huimaavat' ja se, että halutaan perustaa perhe ja Lontoossa se olisi taloudellinen itsemurha (päivähoito maksaa n. £1000/kk). Mä en halua täällä opiskelemaan koska se maksaisi 10-30k kurssista riippuen. Ollaan molemmat myös todella väsyneitä Lontoon työelämään, täällä eletään työtä varten.
Täällä on myös Helsinkiin verrattuna oikeasti vaarallista ja se on pitemmän päälle ahdistavaa.
En vielä kandiksi valmistuttuani halunnut takaisin Suomeen, siihen tosin suurimpana syynä surkeat työnäkymät, mutta myös jonkinlainen näköalattomuus, koen että Lontoossa minulla olin paaaljon enemmän vaihtoehtoja urani suhteen. En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, mutta käsittääkseni Suomessa on työelämä aika jäykkää ja työnkuvaa ei noin vain vaihdeta. Täällä palkataan graduate-ohjelmiin ennakkoluulottomasti eri ohjelmista valmistuneita ihmisiä, koska ne kandinpaperit kertoo lähinnä kyvystä oppia, ei siitä että olisi jo alan ammattilainen.
Seuraan fb:n paluumuuttoryhmiä ja tuntuu että siellä on aika moni samassa tilanteessa kuin itse olen. Vielä ei ole tullut vastaan ketään, joka katuisi muuttoa, vaikka eihän se mitään ruusuilla tanssimista ole. Itseänikin ottaa päähän suomalaisten tylyys ja tuijottaminen (!!) kun olen siellä käymässä, mutta nämä ovat pieniä asioita ja koitan omalla käytökselläni myötävaikuttaa positiiviseen muutokseen :)
Ja muuten, huomatkaa miten tuossa artikkelissa ei juuri mainittu tutkimuksessa ilmi tulleita positiviisia puolia vaikka niitä on ja paljon. Työnäkymät on se mikä lähinnä estää paluumuuton. Suomen medialla tuntuu olevan into mässäillä näillä tutkimuksilla missä morkataan Suomea.
En tiedä lukeeko kukaan tätä ketjua enää, mutta vastaan mielelläni kysymyksiin.
Tuijotetaanko sun mielestä myös Helsingissä muita?
Suomalaisilla on huono kansallinen itsetunto. Tämä purkautuu mm. oman maan mollaamisena ja ulkomaiden näyttäytymisenä parempana, vaikka siihen ei mitään erityistä syytä olisikaan. Naisilla tämä myös näkyy oman maan miehien mollaamisena sekä suurena halukkuutena pariutua ulkomaalaisten miesten kanssa, joita katsotaan ruusunpunaisten lasien läpi. Suominaiset eivät omasta mielestäni eroa itäeurooppalaisista naisista tässä yhteydessä.