”Tylsä, kylmä, ahdasmielinen" – Ulkomailla opiskelevat suomalaiset eivät aio palata
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/aafad8ea-5783-324b-a3ec-035b78e44…
"Opetushallituksen teettämän kyselyn mukaan vain neljännes ulkomailla opiskelevista suomalaisista uskoo palaavansa Suomeen. Kaikkiaan ulkomailla opiskelevia, Kelan opiskeluun liittyiviä tukia saavia opiskelijoita on noin 8000. "
"Kurjimmat kommentit Suomesta
”Muukalaisvihainen, taantuva, katkera, päättämätön ja takapajuinen.”
”Sulkeutumaan päin menevä maa jolla on valtava potentiaali olla johtava Pohjoismaa monessa asiassa, mutta joka ei uskalla katsoa tulevaan.”
”Eristäytynyt lintukoto jonne ei muun maailman tuulet tunnu puhaltavan kovinkaan paljoa eikä ulkomaalaisetkaan eksy asumaan”
”En koe että kansainvälistä osaamistani arvostetaan Suomessa ja Suomeen palaaminen tai siellä työllistyminen vaikuttaa todella vaikealta.”
”Tylsä, kylmä, ahdasmielinen, pessimistinen, kulttuurillinen tyhjiö.”
”Koen saavani kansainvälisemmän ja kunnianhimoisemman uran muualla.”
”Sulkeutumaan päin menevä maa jolla on valtava potentiaali olla johtava Pohjoismaa monessa asiassa, mutta joka ei uskalla katsoa tulevaan.” "
Kommentit (104)
Hyvin tiivistyy tässä ketjussa ne syyt, miksi fiksut täältä lähtee 🙄. Ulkomaat on "Saudi-Arabia ja Afganistan", lähtijöille toivotaan epäonnea, ja viimeiseksi nauretaan päälle miten on vain hyvä että kielitaitoiset, rohkeat ja hyvin koulutetut ihmiset poistuvat maasta. Niin, siinä juuri se paska asenne mitä en ole hetkeäkään kaivannut!
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tiivistyy tässä ketjussa ne syyt, miksi fiksut täältä lähtee 🙄. Ulkomaat on "Saudi-Arabia ja Afganistan", lähtijöille toivotaan epäonnea, ja viimeiseksi nauretaan päälle miten on vain hyvä että kielitaitoiset, rohkeat ja hyvin koulutetut ihmiset poistuvat maasta. Niin, siinä juuri se paska asenne mitä en ole hetkeäkään kaivannut!
Reaktio olisi sama maasta riippumatta. Jos haukkuu jotain maata - oli se sitten oma tai ei - porukka ryhtyy puolustuskannalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse lukea täältä kuin koiran ulkoilutukseen liittyviä vihamielisiä ketjuja, niin siinähän se.
Ei voi olla pikku cottonikaan vapaana, koska pelko :D
Ja toinen kategoria ovat nämä "lapsi sanoi sanan ravintolassa" jne.
Minun koiraani puri tänään irti juossut chihu. Ja sinusta minussa on vika, jos minusta kaikkien, myös pienten, koirien pitää olla kytkettynä ja omistajiensa hanskassa.
Ohis mutta perhetuttu (keski-ikäinen) mies) oli 2 vuotta rakennusprojektissa Saudeissa ja palasi muuttuneena, kuin 10 vuotta vamhentuneena ja jotenkin sekaisin. Oli matkansa aikana ollut katsomassa useampia julkisia teloituksia. Se jätti pysyvän jäljen ennen niin leppoisaan mieheen.
Vaikka moten Suomessa on huonoja puolia, on kyse perspektiivistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselviä asioita jokaiselle ulkomaille asuneelle. Suomessa on pystyynkuollut, neuroottinen ja totaalisen sääntöorientoitunut epäsosiaalinen elämäntapa. Jotkut tykkää, toiset ei.
Puoli vuotta Saudi-Arabiassa ja Suomi on taas paratiisi.
Itse tunnen parikin Saudi-Arabiassa asunutta, jotka teki siellä hyvät tilit. Ei niillä edes ollut tarkoitus jäädä. Jos vertaa Suomea vaikka muihin Euroopan maihin, erot nipotuksen määrässä ja yleisessä elämänilossa ovat suuret. Suomessa monet asiat otetaan ihan hirveän vakavasti, vaikka ei olisi mitään tarvetta.
Mihin eksakteihin Euroopan maihin? Saksankieliset keskustelupalstat (asun Saksassa) ovat ainakin täynnä valitusta säännöistä, töistä, Merkelistä ja ties mistä. Itävallassa ja Sveitsin saksankielisessä osassa sama juttu.
Tosin Suomessa suorittavien töiden palkat ovat käsittämättömän suuret. Täällä jossain tehtaalla tienaa 1200€ kuussa ja sitten taas inssi tienaa 5000€ kuussa. En tajua miksi Suomessa ei lasketa suorittavien alojen palkkoja.
Monessa maassa elävät kädestä suuhun, kun eivät tajunneet kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä nyt uhotaan, mutta maitojunalla palataan kelan lihapatojen ääreen.
Höpö höpö! Itse olen asunut ulkomailla yli 20 v. enkä todellakaan suunnittele paluumuuttoa! Eikä yksikään kolmesta lapsestani myöskään. He opiskelivat kolmannessa maassa täkäläisen opintotuen turvin (jota muuten maksetaan myös kesällä, koska katsotaan, että opiskelijalla on oikeutus keskittyä opintoihinsa ja myös lomailla).
Meillä on mm. ilmainen terveydenhuolto, myös erikoislääkärit ja lääkkeet halvemmat kuin Suomessa. Kaiken kaikkiaan elintaso huomattavasti parempi.
Kerro miksi ihmeessä minä tai lapseni palaisivat Suomeen?
Olin aikanaan vaihdossa, olisi pitänyt jäädä jo silloin.
Nyt asunut ulkomailla noin kuusi vuotta, bruttotulot tältä ajalta yli 500ke. Palkkakehitys erittäin hyvä.
Suomessa olisin varmaan saanut ehkä puolet.
Ei ihan hirveästi harmita että lähdin.
Tottahan tuo kaikki on. Suomi on henkisesti taantunut jo vuosikaudet - olemme tosiaankin sulkeutumaan päin meneviä rasistisia mölöjä. En suostu tuntemaan häpeää toisten puolesta, mutta enpä voi hirveän ylpeäkään tästä sarvikuonojen ja sisaruksia-seitsemännessä-polvessa maasta olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse lukea täältä kuin koiran ulkoilutukseen liittyviä vihamielisiä ketjuja, niin siinähän se.
Toista se on vaikka Afganistanissa, niin vapaata ja modernia elämää varsinkin naiselle. Ja ihanan lämmin kun on burkha päällä!
Eli Suomi on parempi, kuin Afganistan? Nyt on hyvä vertailukohta. "Jee, Suomi voitti Somalian turvallisuudessa!!!"
Eikö olisi parempi verrata Suomea johonkin vähän vastaavaan maahan? Saksaan, Ruotsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista se on vaikka Afganistanissa, niin vapaata ja modernia elämää varsinkin naiselle. Ja ihanan lämmin kun on burkha päällä!
Eli Suomi on parempi, kuin Afganistan? Nyt on hyvä vertailukohta. "Jee, Suomi voitti Somalian turvallisuudessa!!!"
Eikö olisi parempi verrata Suomea johonkin vähän vastaavaan maahan? Saksaan, Ruotsiin?
Verrataan vaan, voittaa kirkkaasti molemmat.
Niin. Ei suomi ole mitenkään rento ja mukava maa asua, saati ihmiset täällä. Jokainen joka on asunut ulkomailla tietää tämän. Toki täällä on hyviä puoliakin.
En ymmärrä näitä kommentteja ulkomailla (Pohjois-Amerikassa) opiskelleena. Suomessa niin moni asia hyvin niin monen elämänalueen suhteen (esim. tasa-arvo, turvallisuus, koulutus, kansainvälisyys tms).
Ainoa asia mikä surettanut, että valmistumisen jälkeen ei vain ollut töitä. Minnekään en kelvannut lähes kahteen vuoteen. Siksi nyt ulkomailla töissä. Toivon että tämä työkokemus auttaa ja löydän paikkani Suomessa.
Ihan oikeassa ovat. Näin sanon vaikka suomessa asunkin ja olen miljonääri ja elintasokin on sen mukainen.
Suomessa on vi-tun rumat myrtsi naiset ja kateelliset tuppisuu ihmiset. Onneksi on kämpät espaniassa ja brasseissa joissa vietän talvet.
-Kallis
-Kylmä niin säiden kuin ihmisten osalta
-Alhainen palkkataso verrattuna koulutukseen ja yleiseen elämiseen
-Työttömien polkeminen, siihen nähtynä ettei töitä ole kuin vajaalle 100 000 (laskin piilossa olevat paikat)
-Epäolennaisuuksiin keskittyminen, ilman intohimoa
-Jatkuvat leikkaukset ja ihmettely, miksi ei maa kehity tai tuota lisää (työttömiä) veronmaksajia
Asun toistaiseksi Suomessa, mutta heti kun talolaina on kuitattu niin laitan sen myyntiin ja lähden menemään täältä.
Ihan oikeesti jos toiselta puolelta maailmaa kylmään ja karuun pohjolaan minkä väkeä pitää typeryksinä kun ei lukukausimaksuja ja kiitos ja kumarrus kun tutkinto ja sen jälkeen haukut palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä kommentteja ulkomailla (Pohjois-Amerikassa) opiskelleena. Suomessa niin moni asia hyvin niin monen elämänalueen suhteen (esim. tasa-arvo, turvallisuus, koulutus, kansainvälisyys tms).
Ainoa asia mikä surettanut, että valmistumisen jälkeen ei vain ollut töitä. Minnekään en kelvannut lähes kahteen vuoteen. Siksi nyt ulkomailla töissä. Toivon että tämä työkokemus auttaa ja löydän paikkani Suomessa.
Jaa-a.. pohjoisamerikka nyt voi olla vaikka meksiko... siihen verrattuna suomessa taitaa olla asiat hyvin.
Itse opiskelin yhdysvalloissa enkä ollenkaan ihmettele näitä kommentteja.
Yliopistoihin on siellä helpompi päästä. Proffat pätevämpiä opettaa ja muutenkin todella mielekästä opiskella suomeen verrattuna kiitos sosiaalisten ihmisten. Harva maksaa täyttä hintaa joten turha mussuttaa siitä. Ylipäätänsä siellä on täysin eri luokan mahdollisuudet toteuttaa itseään akateemisesti ja työelämässä kuin mitä suomessa.
Sitpäpaitsi sieltä valmistuu neljässä (bs.c.) ja suomessa kuudessa (di/maisteri). Työelämässä noi tutkinnot vastaavat täysin toisiaan, turha väittää vastaan. Sen kun vaan asuu vanhempien tai kämppisten kanssa ne pari vuotta ja maksaa pois opintolainat jos ne haittaa. Mutta... senkin jälkeen jenkki on sitten samanikäistä suomalaista edellä kun on jo 2v työkokemusta ja palkka noussut rutkasti vastavalmistuneeseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Asun toistaiseksi Suomessa, mutta heti kun talolaina on kuitattu niin laitan sen myyntiin ja lähden menemään täältä.
Miksi talolaina pitää olla maksettu ennen kuin talon voi myydä? Ei kannata sitoa itseään johonkin paikkaan vain materian takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselviä asioita jokaiselle ulkomaille asuneelle. Suomessa on pystyynkuollut, neuroottinen ja totaalisen sääntöorientoitunut epäsosiaalinen elämäntapa. Jotkut tykkää, toiset ei.
Itse tunnen parikin Saudi-Arabiassa asunutta, jotka teki siellä hyvät tilit. Ei niillä edes ollut tarkoitus jäädä. Jos vertaa Suomea vaikka muihin Euroopan maihin, erot nipotuksen määrässä ja yleisessä elämänilossa ovat suuret. Suomessa monet asiat otetaan ihan hirveän vakavasti, vaikka ei olisi mitään tarvetta.
Mihin eksakteihin Euroopan maihin? Saksankieliset keskustelupalstat (asun Saksassa) ovat ainakin täynnä valitusta säännöistä, töistä, Merkelistä ja ties mistä. Itävallassa ja Sveitsin saksankielisessä osassa sama juttu.
Tosin Suomessa suorittavien töiden palkat ovat käsittämättömän suuret. Täällä jossain tehtaalla tienaa 1200€ kuussa ja sitten taas inssi tienaa 5000€ kuussa. En tajua miksi Suomessa ei lasketa suorittavien alojen palkkoja.
Olen kyllä iloinen, että kaltaisesi ihminen asuu muualla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt tehtaassa tienataan paremmin, kun mä saan siivotessakin jo tonnin tuota enemmän kuussa. Ei työ ole tärkeää, siellä käydään, jotta saa rahaa muun elämän viettämiseen.
Jaa, minä kun olin siellä useampia vuosia ja viihdyin oikein hyvin. Samoin useampi suomalainen, joiden kanssa joita vapaa-ajoilla joskus satuin tapaamaan. Oman kokemukseni mukaan pieni vähemmistö sinne töihin päätyvistä länsimaalaisista ei siellä pärjää ja viihdy. Toki omasta asenteesta ja mielen avoimmuudesta erilaista yhteiskuntaa ja tapaa elää riippuu paljon. Toiset ovat sopeutuvampia kuin toiset. Suomalaisia maitojunalla takaisin lähteneitä tiedän vain muutamia, oman törttöilynsä vuoksi heidän oli lähdettävä. Lähtisin vielä takaisin mielelläni, mikäli sieltä vastaava projekti jossa olin löytyisi. Katsellut olen, mutta en vielä löytänyt. Minulla on hyvä ja varsin mukavasti maksava ja työsuhteen pysyvyydeltään varma työ Suomessa, mutta lähtisin silti -- työt Suomessa on jo niin nähty, ettei täällä mitään erikoista ole nähtävää. Suomen valoista kesä on hieno silloin kun säät suosivat (kuten nyt), mutta sitten 3/4 vuodesta on <meh>.