Mies vaatii: ei älypuhelimia lomalle
Olen ollut nykyisen mieheni kanssa pari vuotta ja tätä ennen olin pitkään yksinhuoltaja. Olemme kerran käyneet lomamatkalla, joka oli risteily Tukholmaan. Tällöin minulla ja lapsilla oli älypuhelimet mukana. Mies ei sellaista omista, vaan käyttää peruspuhelinta. Häntä ärsytti se, että käytimme lomalla puhelinta. Olemme lähdössä elokuulla ensimmäistä kertaa vähän pidemmälle lomalle (kaksi viikkoa Italiassa). Tämän loman maksaa mies, koska minulla ei ole varaa, mutta hän myös vaatii koko porukkaa jättämään älypuhelimet pois. Hänen mukaansa voimme ottaa peruspuhelimet mukaan ja sitten erillisen kameran. Kun vastustin asiaa ja sanoin, että puhelin on tärkeä, hän uhkasi tutkia kaikkien matkatavarat ennen lähtöä älypuhelinten varalta. Mitä mieltä olette? Kumpi on kohtuuton?
Kommentit (55)
Itse pidän puhelinta lomalla mukana kameran takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa näitä mies sitä mies tätä jo otsikossa-juttuja.
Miksi sinä et kykene ratkaisemaan tätä asiaa omilla aivoillasi tai omassa kaveriporukassa?
Mulla on perusluuri ja puolisolla älyluuri, kummallakaan ei ole ongelmaa lomalla tästä asiasta. Paikkoihin tutustuu kivasti vaikka metsästämällä Pokemoneja puolison luurilla jos ei muuta keksi.
En vaatisi kumppaniani jättämään puhelinta kotiin enkä lähtisi lomalle johon liittyy jokin tuollainen ehto. Matkalle pääseminen ei ole mulle niin tärkeä juttu että suostuisin kiristetyksi.
Riippuu varmaan että kuinka addiktiivista se puhelimen käyttö on perheenjäsenillä. Jos se on sellaista että naama on koko ajan luurin näytössä kiinni, niin kyllähän se pilaa koko lomatunnelman.
Juuri tähän lomatunnelman pilaantumiseen mies vetoaa ja haluaisi vain siksi tavallaiset puhelimet mukaan. Silloin ristelyillä tuli kuvattua puhelimella ja jaettua niitä someen. Juuri somen takia älypuhelimia pitää olla mukana.
Me on tehty reissussa sellainen sopimus, että sovitaan jokin sometusaika, vaikka ruokailun jälkeen tms. kerran päivässä. Ja jonkin verran kuvataan, mutta ei aleta heti jakaa kuvia. Ja onhan verkossa Euroopassa se 10 gigan raja, jonka jälkeen ei sometus sisälly enää pakettiin.
Niin kannattaisi sopia, että kaikki somettaa yhtaikaa ja sitten puhelimet pois.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi, todellaan. Minä luen kirjat, lehdet, kaiken mahdollisen kännykkäni kautta. Seuraan myös työsähköposteja lomalla (oma valinta, työni on sellaista). Pystyn olemaan käyttämättä puhelinta ihan hyvin, mutta toisaalta käytän sitä ihan kaikkeen, joten minulle ei kukaan sanele tuollaista.
Itse asiassa meillä on koko perheellä (minä, mies ja teini-ikäinen poika) sellaiset liittymät, että voimme Euroopassa surffata ihan vapaasti kännykällä ilman lisälaskuja. Viimeksi poikani etsi lisätietoja eräästä kohteesta saman tien kännykällä, joten sitä voi todellakin käyttää ihan sivistyneestikin.
Ottaa päähän kännykkäluddiitit, jotka pelkäävät tekniikkaa ihan turhaan. Toissa viikolla ratikassa joku tekniikkakammoinen paheksui, kun minä ja poikani räpläsimme kännyköitä "emmekä keskustelleet". En tietysti alentunut vastaamaan hänelle (ei todellakaan kuulu hänelle mitä minä teen), mutta oikeasti minä ja poika pelasimme toisiamme vastaan tietokilpailua ja olin juuri ottamassa kunnolla turpiini.
Se sinunkin sopimiksusi sisältää luultavimmin 10 gigan rajan, jonka jälkeen verkkovierailu ei enää sisälly EU-pakettiin. Meillä viime kesänä Ranskassa riitti juuri ja juuri teineille. Kannattaa laittaa rajoitin 9.5g koska palveluntuottaja voi laskea käytön hieman toisin kuin puhelimesi.
Vaatimuksia aina voi esittää, mutta en mä noilla ehdoilla lähtisi miehen kanssa mihinkään reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et kykene ratkaisemaan tätä asiaa omilla aivoillasi tai omassa kaveriporukassa?
Mulla on perusluuri ja puolisolla älyluuri, kummallakaan ei ole ongelmaa lomalla tästä asiasta. Paikkoihin tutustuu kivasti vaikka metsästämällä Pokemoneja puolison luurilla jos ei muuta keksi.
En vaatisi kumppaniani jättämään puhelinta kotiin enkä lähtisi lomalle johon liittyy jokin tuollainen ehto. Matkalle pääseminen ei ole mulle niin tärkeä juttu että suostuisin kiristetyksi.
Riippuu varmaan että kuinka addiktiivista se puhelimen käyttö on perheenjäsenillä. Jos se on sellaista että naama on koko ajan luurin näytössä kiinni, niin kyllähän se pilaa koko lomatunnelman.
Juuri tähän lomatunnelman pilaantumiseen mies vetoaa ja haluaisi vain siksi tavallaiset puhelimet mukaan. Silloin ristelyillä tuli kuvattua puhelimella ja jaettua niitä someen. Juuri somen takia älypuhelimia pitää olla mukana.
Kuulostaa kyllä parisuhteen kannalta melkoisella ristiriidalta. Miettisin kyllä vakavasti onko suhdetta mitään järkeä jatkaa.
Somettaa voi sitten kotonakin.
Miksi lähteä lomalle ollenkaan?
Pysyy kotona ja somettaa siellä sohvalla.
Aika tylsiltä lomaseuralaisilta kuulostatte. Tai miksi edes seurustelet kenenkään kanssa? Seurustele sen älyvekottimen ja somen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nykyisen mieheni kanssa pari vuotta ja tätä ennen olin pitkään yksinhuoltaja. Olemme kerran käyneet lomamatkalla, joka oli risteily Tukholmaan. Tällöin minulla ja lapsilla oli älypuhelimet mukana. Mies ei sellaista omista, vaan käyttää peruspuhelinta. Häntä ärsytti se, että käytimme lomalla puhelinta. Olemme lähdössä elokuulla ensimmäistä kertaa vähän pidemmälle lomalle (kaksi viikkoa Italiassa). Tämän loman maksaa mies, koska minulla ei ole varaa, mutta hän myös vaatii koko porukkaa jättämään älypuhelimet pois. Hänen mukaansa voimme ottaa peruspuhelimet mukaan ja sitten erillisen kameran. Kun vastustin asiaa ja sanoin, että puhelin on tärkeä, hän uhkasi tutkia kaikkien matkatavarat ennen lähtöä älypuhelinten varalta. Mitä mieltä olette? Kumpi on kohtuuton?
Maksaja päättää, joten älypuhelimet pois. On oletettavaa, että jos älypuhelimet olisivat mukana, niin kaikki ovat jatkuvasti nenä puhelimessa ja tätä miehesi ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet some riippuvainen ja tätä miehesi ei selvästikkään halua. Miehesi on täysin oikeassa jätä luuri kotiin ja pidä ”lomaa” somesta.
Mies on näitä juntteja, jotka ei pysy kehityksessä mukana.
Hänestä ok lukea ”oikeata” kirjaa, älypuhelimesta ei.
Hänestä pk lukea paperista sanomalehteä, älypuhelimesta ei.
Vanha kunnon kartta mukana, älypuhelimen reittiopas tai kartta no no
Kameralla otetaan kuvia, älypuhelimella no no
Jonotetaan esim colosseumille 3 h tai lipunostotoimistoon 1 h, älypuhelimella lipun ostaa kätevästi minuutissa
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.
En ikinä olisi miehen kanssa, joka esittää uhkavaatimuksia. Peru matka ja ilmoita miehelle, että voit olla ilman puhelinta, mutta voit olla myös ilman koko miestä. Valitsit jälkimmäisen vaihtoehdon.
Kyllä puhelin on hyvä apuri matkalla, mutta yksi kavereistani on puhelimessaan kiinni koko ajan kun matkustamme yhdessä. Tulee tunne että hän poistuu kokonaan paikalta joka kolmas minuutti koska on niin syventynyt siihen johonkin ei-kiireelliseen faceviestiin. Useat nähtävyydet menevät kaverilta ihan täysin ohi. Ymmärrän apn miestä, on omituista matkustaa yhdessä kun muut eivät olekaan läsnä.
Ehdottakaa tosiaan kompromissia, somea vain kerran päivässä hetki tms.
Minä ja mies lomailtiin viime kesänä tuttavapariskunnan kanssa yhtenä viikonloppuna siten, että tultiin kumpikin pariskunta eri suunnista Lontooseen. Heillä ei ollut mukana älypuhelimia, joten lievästi sanoen hankalaa oli yhteydenpito jo kentällä. Nähtävyyksille osasi suunnistaa kartan kanssa, mutta siinä vaiheessa kun me katsoimme puhelimella lounaspaikkoja, he arpoivat samaa asiaa kädessään opaskirja vuodelta 2014. Punnan ja euron valuuttakurssimuunnin löytyi älypuhelimella, taskulaskinta ei tarvittu jne.
Heidän mielestään ei älypuhelimista ole matkalla kuin haittaa ja silti meidän puhelimemme olivat koko ajan käytössä, että saatiin asiat hoitumaan kätevästi.
Älylaiteaddiktiolta kuulostaa.
Ja tulihan se älyvekottimen tarpeen syy: some.
Ei se some kahdessa mihinkään katoa vaikkei siellä jatkuvasti roikkuisikaan.
Mä kysyin miehen pojalta, että millainen paikka Teneriffa oli, ei osannut kertoa mitään, kun oli koko matkan vain pelannut älypuhelimellaan. Ja parisataa kuvaa oli ottanut - lentokoneesta, itse kohteesta ei ainuttakaan.