Mies vaatii: ei älypuhelimia lomalle
Olen ollut nykyisen mieheni kanssa pari vuotta ja tätä ennen olin pitkään yksinhuoltaja. Olemme kerran käyneet lomamatkalla, joka oli risteily Tukholmaan. Tällöin minulla ja lapsilla oli älypuhelimet mukana. Mies ei sellaista omista, vaan käyttää peruspuhelinta. Häntä ärsytti se, että käytimme lomalla puhelinta. Olemme lähdössä elokuulla ensimmäistä kertaa vähän pidemmälle lomalle (kaksi viikkoa Italiassa). Tämän loman maksaa mies, koska minulla ei ole varaa, mutta hän myös vaatii koko porukkaa jättämään älypuhelimet pois. Hänen mukaansa voimme ottaa peruspuhelimet mukaan ja sitten erillisen kameran. Kun vastustin asiaa ja sanoin, että puhelin on tärkeä, hän uhkasi tutkia kaikkien matkatavarat ennen lähtöä älypuhelinten varalta. Mitä mieltä olette? Kumpi on kohtuuton?
Kommentit (55)
En tiedä onko hyvä seurustella valtaa muihin käyttävän miehen kanssa. Ensin hän maksaa matkan ja sitten esittää vaatimuksia. Reilua? Luultavasti puhelin on kevyt ja kätevä, eivät lapset varmasti koko ajan tuijota puhelimiinsa, vaan maisemaa. Jos pelkää säteilyä, akkua tai vaikutuksia, niistä voi kertoa erikseen lapsille, jotka ottavat sen huomioon. Joskus puhelimenkäyttö voi kertoa tietokoneen tarpeesta, etsitään tietoa tai kuvia. Kirjoja voi olla myös.
Onko matkalla otettu huomioon se, mihin sinä haluat mennä lapsesi kanssa tai mihin miehen lapset haluavat - ettei mies päätä puolestanne. Se mihin mies haluaa matkalla, voi olla aivan toiset kohteet, kuin mihin muut toivovat pääsevänsä. -Ehkä sinä haluat pikkuputiikkiin ja rantakaduille, mies voi haluta useisiin tylsiin historiallisiin kohteisiin ja rasittaville vaelluksille, jossa lapset kärsivät kuumuudesta tyyliin. Siis vain kärjistettynä esimerkkinä. Ehkä voit miettiä, mitä haluat elämältä ja matkalta, ja miten matka menee hyvin lasten kannalta - ei ole pakko liikkua isossa porukassa, jos joku toivoo omaa tilaa
Älypuhelimien yletön käyttö ei ole hyvä juttu, mutta tässä on kyse siitä, että onko kellään oikeutta rajoittaa puolisonsa ja ei-omien lastensa käyttäytymistä kiristämällä. Ja käytännön ongelma tuossa on, että lasten ja isäpuolen välit eivät tuosta ainakaan parane.
En lähtisi matkalle ja harkitsisin vakavasti suhteen jatkamista. En ainakaan antaisi enää syntyä tilannetta, jossa isäpuoli voi kiristaa sinua ja lapsia rahojensa avulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 19v enkä ole koskaan omistanut älypuhelinta. Enkä noin vuoteen edes tavallista puhelinta. Jos minä olen selvinnyt koko ikäni ilman älyluuria on varsin todennäköistä, että tekin selviätte pari viikkoa.
Kyse ei todellakaan ole pärjäämisestä, vaan ihan elämänlaadusta. Jos sinä haluat edelleen lukea lehtesi paperilta ja tehdä muuta vähemmän luontoystävällistä, pidä toki uskosi. Mutta älä tee siitä jotenkin tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa näitä mies sitä mies tätä jo otsikossa-juttuja.
Miksi sinä et kykene ratkaisemaan tätä asiaa omilla aivoillasi tai omassa kaveriporukassa?
Mulla on perusluuri ja puolisolla älyluuri, kummallakaan ei ole ongelmaa lomalla tästä asiasta. Paikkoihin tutustuu kivasti vaikka metsästämällä Pokemoneja puolison luurilla jos ei muuta keksi.
En vaatisi kumppaniani jättämään puhelinta kotiin enkä lähtisi lomalle johon liittyy jokin tuollainen ehto. Matkalle pääseminen ei ole mulle niin tärkeä juttu että suostuisin kiristetyksi.
Riippuu varmaan että kuinka addiktiivista se puhelimen käyttö on perheenjäsenillä. Jos se on sellaista että naama on koko ajan luurin näytössä kiinni, niin kyllähän se pilaa koko lomatunnelman.
Juuri tähän lomatunnelman pilaantumiseen mies vetoaa ja haluaisi vain siksi tavallaiset puhelimet mukaan. Silloin ristelyillä tuli kuvattua puhelimella ja jaettua niitä someen. Juuri somen takia älypuhelimia pitää olla mukana.
Se on niin tyhmää somettaa lomalla ja kutsua murtovarkaat kylään. En koskaan toimisi noin vaan laittaisin ne reissukuvat esille vasta palattuani Suomeen.
Itse en jaa someen mitään tietoja vaikka tietokone pullistelee lomakuvia, koska muakaan ei muiden lomakuvat kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen rahoja käytät, sen lauluja laulat :)
Etkö kestä hetkeäkään ilman puhelinta? Onko mies niin tylsää seuraa?
Älyluurilla navigoi vieraassa paikassa todella paljon paremmin kuin perusluurilla koska kartat eivät toimi perusluurissa. Kerron kun et itse tätä näemmä tiedä.
Sitä varten on navigaattorit.
Joiden akkukesto on 1,5 tuntia? Anna mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi olemaan ilman älypuhelinta lomalla, käytän sitä niin plajon navigointiin ja vieraassa maassa selviämiseen.
Google mapsin avulla suunnistan, ja voin etsiä hyviä ravintoloita lähistöltä netistä. Voi myös käyttää kielen kääntämiseen jos esim kaupassa ei puhuta englantia yms.
Just näin. Sitä luuria voi käyttää tuollaiseen sen sijaan että levittelee paperikarttaa joka kadunkulmassa. Kuvat otan kuitenkin digipokkarilla ja siirrän kuvat myöhemmin koneelle sen sijaan että laittaisin ne paikkatiedon kanssa luurista pilveen ja kaikkien nähtäväksi. Sometilejä mulla ei ole ja vierasta kovasti ajatusta lomani jakamisesta kuvallisesti ulkopuolisten kanssa.
Mitä lapset siellä sitten koko ajan tekisivät?
Juttelisivat henkeviä tämän gentlemannin kanssa?
Seukkaatko narsistin kanssa?
Eli siis teidän pitäisi vaihtaa puhelimia loman ajaksi? Eikö siinä ole kauhea homma? Onko teillä edes älypuhelinta JA toimivaa "peruspuhelinta"?
En suostuisi. Lomalla en kännykällä ole paitsi jos kaikki makaavat lahnoina hotellissa/muussa majoituksessa tai jos otan valokuvia tai googlaan jotain (jos on toimiva wifi). Ei mitään järkeä vaihtaa toiseen puhelimeen, kauhea säätö.
Vierailija kirjoitti:
Olen 19v enkä ole koskaan omistanut älypuhelinta. Enkä noin vuoteen edes tavallista puhelinta. Jos minä olen selvinnyt koko ikäni ilman älyluuria on varsin todennäköistä, että tekin selviätte pari viikkoa.
No aivan varmasti. Ja minä olen elefantti 🐘
Mulle sopis mainiosti. Saatte ottaa puhelimet mukaanne, jos minä saan ottaa viinaa niin paljon kuin huvittaa.
No joo, olen jo mummo ja en lähtisi lomalle ilman älypuhelintani.
Luen sillä kirjoja, seuraan uutisia, etsin tietoa, matkaooppaat luen sieltä, kuuntelen musiikkia, siellä on kartat jne jne,
Parikymmentä vuotta sitten, lentokentältä ostettiin matkalukemiset ja kartat ja oppaat ja niitä kannettiin mukana, matkakohteessa yritettiin löytää suomalaisia sanomalehtiä, nyt on kaikki yhdessä pienessä kätevässä paketissa.
Virkistävä ajatus viettää loma ilman kännykkää. Pari viikkoa ilman kännykkää ja somea tekee hyvää jokaiselle.
Minä ehdottaisin miehelle jonkinlaista kompromissia. Puhelimet otetaan lomalle mukaan, mutta niitä käytetään vain rajoitetusti.
Olin juuri muutaman viikon matkalla toisella puolella maapalloa, en olisi pärjännyt ilman älypuhelinta näistä syistä:
- Kartat ja paikannus. Yllättävän helposti sitä eksyy tuntemattomassa ympäristössä. Monet kerrat kartta pelasti meidät täydeltä eksymiseltä.
- Ruokapaikkojen selvitys. Pöytävarauksenkin pystyi tekemään englanniksi kolmannen osapuolen sivun kautta, ei tarvinnut mennä ovelle asti kuikuilemaan turhaan. Arvosteluista pystyi katsomaan paikan laadun.
- Muutkin varaukset, mm. pääsyliput eri kohteisiin pystyi varaamaan kätevästi edellisenä päivänä valmiiksi netin kautta.
- Pitkällä lentomatkalla pystyi lukemaan kirjoja suoraan puhelimesta.
- Google-kääntäjän avulla kielimuuria sai hieman alemmas.
- Jos toinen tahtoi lähteä jonnekin, emme olleet pulassa vaan voimme pitää yhteyttä puhelimella viestittelemällä jos jotain vaikka sattui.
..Mutta jos joku välttämättä tahtoo pelata paperikarttojen kanssa ja käyttää lomansa stressaamiseen ja ravaamiseen, niin siitä vain. En itse lähtisi ikinä ulkomaille ilman puhelintani.
Järkevämpää voisi olla sopia älypuhelinten käytöstä jotain rajoja, mutta kotiinjättäminen kuulostaa tiukalta. Ylipäätään minua haittaisi, jos mies olisi noin ehdoton ja vaikuttaisi halveksivan jotain osa-aluetta omasta elämästäni.
Itse ainakin hyödynnän älypuhelinta hyvin paljon lomalla, viimeksi pari viikkoa sitten. Karttasovellukset ovat tosiaan ehdottomia nykyään. Sen lisäksi selvitin eri kohteiden aukioloaikoja ja ostin lippuja etukäteen. Googlen avulla ainakin Euroopassa pystyy hyvin myös katsomaan julkisten liikkumavälineiden aikataulut ja suunnitella reitit. Löysimme myös loistavia ravintoloita arviointien perusteella, kun osasi valita lähistöltä juuri oikeat paikat. Kyllähän nuo saisi myös esimerkiksi tabletilla tehtyä, mutta itse yleensä pidän lomalla vain kännykän mukana.
Vierailija kirjoitti:
No miksi se älypuhelin on matkalla tärkeä? Ihan peruspuhelin riittää ja kamera. Facebookissa ei tarvi lomalla roikkua, silloin on sama jäädä kotiin.
Nämä kädettömät someprinsessat ei muuta osaa kuin hiplata kännyä.
Surkeita vätyksiä, ei jatkoon..
Ihan loistava idea. Älypuhelin on, kuin kolmas käsi joka tuhoaa aivot. Sä voit jäädä näppäileee luuria kotiin ja mä voin lähteä sinne Italiaan.
Ennen vanhaan pakettimatkoilla toi opas uutiset opaskirjaan. Tai omatoimi matkalla katsottiin englanninkieliset otsikot lehtikiskalla. Miksi ihmisen pitää kokoajan olla saatavilla tai tietää, että sota jatkuu edelleen Syyriassa. Se sota jatkuu vielä loman jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan loistava idea. Älypuhelin on, kuin kolmas käsi joka tuhoaa aivot. Sä voit jäädä näppäileee luuria kotiin ja mä voin lähteä sinne Italiaan.
Ennen vanhaan pakettimatkoilla toi opas uutiset opaskirjaan. Tai omatoimi matkalla katsottiin englanninkieliset otsikot lehtikiskalla. Miksi ihmisen pitää kokoajan olla saatavilla tai tietää, että sota jatkuu edelleen Syyriassa. Se sota jatkuu vielä loman jälkeenkin.
Ennen vanhaan kun isoäitini matkusti ei ollut puhelinta eikä oppaita.
Perusluuri mies on perusjuntti, joka kiristää ja alistaa teitä.
En pystyisi olemaan ilman älypuhelinta lomalla, käytän sitä niin plajon navigointiin ja vieraassa maassa selviämiseen.
Google mapsin avulla suunnistan, ja voin etsiä hyviä ravintoloita lähistöltä netistä. Voi myös käyttää kielen kääntämiseen jos esim kaupassa ei puhuta englantia yms.