Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain töitä tarjoilijana, mutta en pärjää yhtään:( Kamalaa hommaa, mieluummin karenssia!

Vierailija
26.05.2018 |

Hirveä kiire koko ajan, jatkuvasti pitää juosta ja säntäillä ja joku käskee ja huutaa, keittiöstä tai salista. Pitäisi tehdä viittä asiaa samaan aikaan alimiehityksellä. Taukoja ei oikein ole, hyvä jos vessaan ehtii, ja nämä helteet vielä lisäävät tuskaa.

Vuoroja vaihdellaan miten sattuu ja joskus lepoajat jäävät todella lyhyiksi. Silti pitäisi jaksaa painaa sata lasissa ja aina tietysti joustaa työnantajan toiveiden mukaan. Tesiä rikotaan surutta.

Jotkut työkaverit ja esimiehet todella inhottavia muille, minut mukaanlukien. Asiat sanotaan tiuskimalla ja kettuilemalla, jos jonkin virheen teet. Ja niitähän sattuu kaikille. Johtuneeko stressistä.. Ja ne asiakkaat ovat sitten vielä oma lukunsa.

Olen nyt ollut kuukauden tässä työssä ja hyvin varma, että en pysty tätä jatkamaan. Olen suunnitellut että huomenna ilmoitan, etten tule enää maanantaina. Siinähän jäävät miettimään kesken kiiresesongin, mistä uusi nöyrä orja tilalle. En ymmärrä miten tätä ylipäänsä kukaan suostuu tekemään, olen mieluummin työtön. Uutta työtä hakuun.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota saikkua?

Vierailija
22/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, ap. Olen itsekin ollut tarjoilijana kuukauden. Eräs työntekijä jopa töni mua kun olin olevinaan tiellä.

Irtisanoudu ennen kuin mielenterveys menee. Et välttämättä saa karenssia jos osaat selittää hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedetään tiedetään, siinö on todella paljon kiireitä, mutta tosi hyvin rahaa saa ainakin.

Saa vai?

Tiedätkö kuinka paljon on MaRan tes? Alin palkka on alle 11€/h, lisät surkeat. Ja tuskin aloittelevalle tarjoilijalle maksetaan muuta kuin tuota alinta liksaa....

Ja koska Suomessa ei ole tippikulttuuria niin eipä tuon palkan päälle saa kuin pikkuhiluja tippinä...

Joten MISSÄ saa hyvin rahaa?

Vierailija
24/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät mielestäni vain kuulu ravintoalalle(kaan).

Kaikki huippukokeista parhaisiin tarjoilijoihin on aina miehiä.

Eipä siellä miehiä näy tarjoilemassa. Taitaa olla liian vaikea juosta tarjottimen kanssa, kun jalkojen välissä se turhake.

Vierailija
25/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole adhd:ta enkä silti pärjäis ravintolassa. Liikaa muistettavaa, hirvee kiire, huono palkka. Ja veikkaan että raskaita asiakkaita, ainakin osa. Niinhän se on toki kaikilla asiakaspalvelualoilla, mutta muissa työpaikoissa tahti ja työaika on sentään inhimillinen ja sitäpaitsi veikkaan, että jopa kaupan myyjä tienaa enemmän.

Vierailija
26/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät mielestäni vain kuulu ravintoalalle(kaan).

Kaikki huippukokeista parhaisiin tarjoilijoihin on aina miehiä.

Naiset on yleisesti paljon parempia aspassa.

Vierailija
27/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos saat potkut, tuleeko silloin karenssia? Teet sen mitä pystyt, pidä sinulle kuuluvat tauot, älä ala sylkykupiksi. Katso, mitä tapahtuu.

Omista oikeuksistaan kiinnipitävät tyypit, jotka eivät suostu sylkykupiksi, savustetaan pihalle alalla (mikä toki voisi ap:lle olla ihan hyvä vaihtoehto karenssin vuoksi).

En tiedä ap:n ikää, mutta nuorten ihmisten ala. Nuoret eivät sano vastaan tai penää oikeuksiaan tai puuttuvia lisiä, eivät vaadi asiallista palkkaa vaan tekevät puoli-ilmaiseksi. Ja ovat valmiita hyppimään pomon pillin mukaan joustavasti. Tämän takia yli 30-35-vuotiaat ravintolatyöntekijät alkavat olla harvinaisuus.

Minusta koko ravintola-ala saa palaa helvetissä niin kauan, kunnes työehtoja aletaan oikeasti noudattaa joka organisaatiotasolla ilman vittuiluja, ilmapiiri paranee, on tarpeeksi tekijöitä vuoroissa eikä revitä kaikkea selkänahasta, ja työstä aletaan maksaa asiallinen korvaus.

Minä olen ollut alalta vapaaehtoisesti työttömänä puoli vuotta ja takaisin en aio palata. Alkoi terveys pettää ja nyt odottelen pääsykokeita.

N35

28/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn kuvittelemaan ap:n vaikeudet ja pidän tarjoilijan työtä vaativana. Siinä pitää olla hyvä työmuisti ja sen lisäksi kyetä stressaantuneenakin asiakaskohtaamisiin (jotka eivät aina ole kivoja). Ei se sovi kaikille.

Vierailija
29/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut työkkäriltä kiellon seuraaviin töihin:

Puhelinmyyjä, liikaa valituksia muumuassa hitaudesta ja tehottomuudesta.

Siivooja, liian moni firma on käännyttänyt pois ovelta sen takia ettei ole ajokorttia.

Ilmaislehtien jakaja, en saanut jaettua ainuttakaan lehteä kun jokaisessa ovessa kiellettiin jakamasta.

Tarjoilija, olin kaikkien yritysten mukaan surkea siinä. Kerran jopa kaadoin vahingossa asiakkaan päälle.

Vierailija
30/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Pystyn kuvittelemaan ap:n vaikeudet ja pidän tarjoilijan työtä vaativana. Siinä pitää olla hyvä työmuisti ja sen lisäksi kyetä stressaantuneenakin asiakaskohtaamisiin (jotka eivät aina ole kivoja). Ei se sovi kaikille.

Jep, vaativaa, mutta ei oikein millään tavalla palkitsevaa.

Vierailija
31/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haet uutta työpaikkaa ja irtisanotei itsesi kun uusi palkka on valmis! Ärsyttää kun näin räikeästi ihmiset käyttävät systeemiä hyväksi, sen takia saa lopulta kaikki kärsiä kun ehtoja tiukennetaan jne. Jos rikkoo työehtosopimusta, niin sitten yhteyttä pamiin ja vaadi korvauksia.

Vierailija
32/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri saisi enemmänkin järjestää JÄRKEVILLE aloille rekrykoulutuksia. Täällä on muutama sellainen ala mitkä oikeasti työllistää niin listoilla olevia kuin freelancereita. Alkaa pikku hiljaa tuntua, että ihmisten kiusaaminen on kivempaa kuin että autetaisiin ja löydettäisiin jokaiselle sopiva ala.

Tämä aloitus vahvisti epäilykseni :)

Vierailija
33/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon paikasta ja ilmapiiristä. Olen ollut tarjoilijana hyvissä ja huonoissa paikoissa. Paineensietokykyä täytyy olla. Stressaavin paikka oli sellainen missä oli liian vähän työntekijöitä. Tein välillä yövuoroja ja ei kerennyt pitämään kertaakaan taukoa, paitsi 5 min. vessatauko 8h:n vuoron aikana. Vuoronvaihdossa seuraava työkaveri valittaa miksei olla ehditty tekee sitä ja tätä...no mikseiköhän. Kävin aika monta kertaa työpsykologilla puhumassa ja sairaslomalla tuli oltua. Lisäksi työvuorot, jotka olivat vuorotyötä olivat välillä tosi inhottavia, esim. pääset klo 3 yöllä ja seuraavaksi takaisin klo 12. Työnantajat olettaa, että ollaan jotain robotteja, jotka toimii nappulaa painamalla. Muistakaa pitää oikeuksista kiinni! Tälläiset asiat ei muutu, jos niihin ei vaadita muutosta.

Vierailija
34/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä koulutuksella pääsit hommiin? Olut vai ruokaravintola?

Jopa oli jaottelu.

Ap on ravintolassa töissä ilmeisesti ilman alan koulutusta, tuskin pääsee tarjoilemaan muuta kuin kaljaa. Tai sitten varmasti on raskasta kun ei osaa.

Tosin ap hävisi kuin pieru saharaan, joten taisi olla taas näitä ammatin haukkumisketjuja.

Vierailija
35/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä sitten kiirehdit ja stressaat, jos saat siltikin vain kakkaa niskaan? Teet normaalia tahtia ja jos tulee potkut niin sehän on vain plussaa.

Vierailija
36/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole adhd:ta enkä silti pärjäis ravintolassa. Liikaa muistettavaa, hirvee kiire, huono palkka. Ja veikkaan että raskaita asiakkaita, ainakin osa. Niinhän se on toki kaikilla asiakaspalvelualoilla, mutta muissa työpaikoissa tahti ja työaika on sentään inhimillinen ja sitäpaitsi veikkaan, että jopa kaupan myyjä tienaa enemmän.

Todennäköisesti tienaakin, koska kaupan alan TES on parempi kuin MaRa:n.

Vierailija
37/42 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä koulutuksella pääsit hommiin? Olut vai ruokaravintola?

Jopa oli jaottelu.

Ap on ravintolassa töissä ilmeisesti ilman alan koulutusta, tuskin pääsee tarjoilemaan muuta kuin kaljaa. Tai sitten varmasti on raskasta kun ei osaa.

Tosin ap hävisi kuin pieru saharaan, joten taisi olla taas näitä ammatin haukkumisketjuja.

Minulla on kyllä anniskelupassi suoritettuna, joten asia kunnossa. Sen voi suorittaa kuka tahansa. Vastaavan hoitajan vaatimuksetkin poistuivat nyt.

Pitääkö täällä sitten päivystää joku tietty aika jatkuvasti, jos aloittaa ketjun?

Ap

Vierailija
38/42 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haet uutta työpaikkaa ja irtisanotei itsesi kun uusi palkka on valmis! Ärsyttää kun näin räikeästi ihmiset käyttävät systeemiä hyväksi, sen takia saa lopulta kaikki kärsiä kun ehtoja tiukennetaan jne. Jos rikkoo työehtosopimusta, niin sitten yhteyttä pamiin ja vaadi korvauksia.

Näin juuri. Etsi uutta paikkaa ja sillä aikaa tee työsi asiallisesti ja työehtosopimusta noudattaen. Jos saat potkut sen takia niin sittenhän tilanne on ratkaistu myös tavallaan. Työehtosopimukset on myös sitä varten, että ihmiset jaksaisi työssä eikä olisi yhteiskunnan rahoilla kotona. Niiden noudattaminen ei ole pelkästään työntekijän ja työnantajan juttu, jos ajattelee kokonaisuutta. Ja se, että nuoret "jaksaa" alaa ja vanhemmat irtisanoutuvat mielummin kuin pitäisivät puoliaan on mielestäni myös vähän kummallista. Nuoret vasta työelämää aloittelevat eivät vielä tunnista ongelmaa, eivät uskalla sitäkään vähää puuttua siihen, heillä ei ole välttämättä edes näkemystä muustakaan. Vanhemmilla pitäisi olla vastuu tästäkin ja selkärankaa.

Vierailija
39/42 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tarjoilijavuoroja ainakin 15 eri ravintolassa ja jokaikisessä rikotaan työehtosopimusta. Voinen olettaa, että kaikissa ravintoloissa rikotaan yhtä lailla. Viimeisimmästä ravintolasta, missä olin vakinaistettuna (toki osa-aikaisena kuten 99,9% tarjoilijan paikoista on) lähdin itse pois koska siellä rikottiin myös työsopimuslakia.

Ravintolat pyörivät minimimiehityksellä eli ihan aina on kiire, ja kiireessä et voi istua alas (jos ravintolassa on edes mitään paikkaa missä henkilökunta pääsee istumaan - tämäkään ei ole niinkään varmaa) taukoa pitämään koska asiakkaat odottavat. Sitä kolleegaa joka ottaisi omat asiakkaat tauon ajaksi kun ei ole.

Ikäviä asiakkaita on aina, mutta hyvin pitkälle se on omasta itsestä kiinni miten iholle heitä päästää. En tee töitä juottoloissa, koska känniääliöitä en jaksa yhtään, työskentelen siis ruokaravintoloissa, catering-keikoilla ja hotelleissa.

Tippiä ei saa, suomalaiset eivät tippaa ja jos niin ihmeellisesti käy niin se on se muutama kymmenen senttiä mitä laskusta jää tasaeurojen lisäksi. Kesäkuukausina paikoissa, missä käy turisteja voi lykästää, varsinkin keskieurooppalaiset turistit tippaavat liki automaattisesti.

Palkkahan on hyvin pieni, aloitteleva tarjoilija jolla ei ole kokemusta saa huonoimmillaan 10,20/h (kahvilat, pikaruokaravintolat, ei-anniskeluravintolat) ja parhaimmillaan 11,31/h. Yli 10 v alalla ollut tarjoilija voi saada jopa hulppeat 12,37/h. Iltalisä alkaa juosta klo 18 lähtien ja se on 1,10/h, yölisää saa klo 24 lähtien 2,17/h. Toki fine dining -paikat esim voivat maksaa enemmän, mutta nämä yllämainitut palkat ovat todellisuutta ainakin 90% tarjoilijoista.

Vierailija
40/42 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eräässä ruokaravintolassa töitä yliopisto-opiskelujen ajan, parina syksynä olin myös viikonloppuisin yökerhossa töissä ja parina vikana vuotena tein paljon messu- ja tapahtumakeikkoja.

Musta kivaa hommaa, voisin koska vaan mennä tekemään keikkaa jonnekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän