Muunsukupuolinen Jonna, 17, jännitti vanhemmilleen kertomista ettei ollutkaan tyttö – eikä poika
Onkohan tämä taas niitä nykyajan juttuja ja parin vuoden päästä ollaankin toisessa ääripäässä ??
Joensuulainen Jonna Penttinen, 17, vietti jännitystä kipristellen erään sunnuntain ja maanantain välisen yön. Jo sunnuntai-iltana hän oli päättänyt tulla kaapista ulos ja kertoa vanhemmilleen, ettei ollutkaan tyttö – eikä poika. Hänelle oli selvinnyt, ettei kumpikaan näistä sukupuolista tuntunut omalta. Hän koki olevansa muunsukupuolinen.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/182204-muu…
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Oho, en olisi uskonut että 99% suomalaisista on näin ahdasmielisiä. Tai sitten tänne on eksyneet vain kaikkein junteimmat.
Mistä revitty luvun 99%? Onko sinusta ahdasmielistä jos esittää kysymyksen tai ilmaisee rehellisesti ettei ymmärrä mistä tällainen ominaisuus kuin "muunsukupuolisuus" juontaa oikein juurensa? Jos on, niin olet itsekin aika kaukana rannasta.
Eikös muuten se sitten ole ahdasmielistä noin yleisesti ettei hyväksy eriäviä mielipiteitä tai kyseenalaistamista? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Nuo varmaan elää jossain ympäristössä jossa on ahtaat sukupuoliroolit. Ehkä koulumaailmakin on vielä sellainen.
Näin nelikymppisenä ei sitä sukupuoltaan edes ajattele. Viihdyn meikittömänä farkuissa ja t-paidassa ja kohta lähden ajamaan nurmikon ja silppuamaan risuja. Varmaan olen sukupuoleton tuollaisen teinin silmissä.
Ajattelitko sukupuoltasi kuitenkin joskus nuorena? Sait tehdä meikkikokeiluja tai olla poikamainen, muttei kukaan koskaan kyseenalaistanut identiteettiäsi? Olet siis tavallinen cissukupuolinen aikuinen, joka voi relata ja jonka ei tarvitse korostaa identiteettiään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on tosiaan kaksi fyysistä sukupuolta. Mies ja Nainen. Ei ole olemassa kolmatta vaikka joillakin eläinlajilla on molemmat elimet. Jos ihmiseltä puuttuu syntyessään sukupuolielin niin hän on automaattisesti kehitysvammainen, ei muunsukupuolinen. Aivan sama jos puuttuu sormia jne.
Mutta se mitä itse tuntee olevansa on eriasia. Minäkin voin pukeutua gorillan asuun ja elää kuten gorilla mutta ei se minusta fyysisesti gorillaa tee. Olen edelleen se sama ihminen! Siksi pidän tätä vakavana mielisairautena vaikka sitä ei virallisesti siksi määritellä.
Puhutaanpas sitten asioista oikeilla termeillä. Se että puuttuu jotain kehon osia tai on jotain muuta häikkää kehossa, ei tarkoita kehitysvammaa. Kehitysvamma on päänsisäinen kehityshäiriö. Kehitysvamma merkitsee yksilönkehityksellisiä eli lapsuudesta asti ilmeneviä vaikeuksia käsityskyvyssä. Eli liittyy kognitiivisiin toimintoihin.
Häiriö toki on tapahtunut raskauden aikana, jos puuttuu esim. sormia.
Sehän just on ahdasmielistä että tyttöys tarkottais meikkaamista ja hameita ja poikuus autoja jne. Tällä uudella erottelulla nimenomaan luodaan rajoja lisää joihin sitten porukan pitää koittaa mahtua.
Vierailija kirjoitti:
Sehän just on ahdasmielistä että tyttöys tarkottais meikkaamista ja hameita ja poikuus autoja jne. Tällä uudella erottelulla nimenomaan luodaan rajoja lisää joihin sitten porukan pitää koittaa mahtua.
Ja Saudi-Arabiassakin naiset saivat vihdoinkin luvan ajaa autoa ja opetella autolla ajamista!
Onnea vaan siitä naisille siellä !
(...sitä onnea he siihen maahan synnyttyään tarvitsevatkin paljon, siellä yleensä jotenkin edes selvitäkseen)
Vierailija kirjoitti:
Nuo varmaan elää jossain ympäristössä jossa on ahtaat sukupuoliroolit. Ehkä koulumaailmakin on vielä sellainen.
Näin nelikymppisenä ei sitä sukupuoltaan edes ajattele. Viihdyn meikittömänä farkuissa ja t-paidassa ja kohta lähden ajamaan nurmikon ja silppuamaan risuja. Varmaan olen sukupuoleton tuollaisen teinin silmissä.
Oletko miehesi/tyttöystävän/baarihoidon ym. Mielestä myös sukupuoleton kun pyllistelet perse paljaana sen edessä ja pyydät panemaan?
Nimenomaan se, ettei omaa sukupuoltaan joudu ajatella, tarkoittaa sitä, että on sinut syntymäsukupuolensa kanssa. Transsukupuolisena (muunsukupuoliset mukaan lukien) joutuu kohtaamaan sitä, että muu maailma luokittelee sinut eri tavalla, kuin itse koet. Se on todella raskasta
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Miksi myös muunsukupuolisella naisella on kuukautiset ja naisen sukusoluja? Entä jos muunsukupuolinen nainen saa vaikka munasarjasyövän, kieltäytyykö hän hoidosta, koska eihän muunsukupuolisella ole miehen tai naisen elimiä ja siten ei voi sairastua sillä tavalla?
Ja jos muunsukupuolinen kilpaurheilee, missä sarjassa hän sitten on?
Onko M30 ja Latino alteregoksi? Hänethän jo todettiin feikiksi
Tyypillistä teinien huomionhakua, vähän kuin n. 10 v. sitten joka toinen teinityttö väitti olevansa biseksuaali. Nykyään tuo on vähän kulunut läppä niin nyt keksitään uusia ja hurjempia. Pelkkää "vanhuksille" provoilua yhtä kaikki. Hupaisaa, antaa lasten leikkiä :)
pulutossu kirjoitti:
Itse olen SETAn jäsen ja ahdasmielisyys ei ole ensimmäisiä adjektiiveja joita minusta voisi käyttää. Ystävissäni on jos jonkinlaista ihmistyyppiä, mutta muunsukupuolisuus on sellainen asia, mistä en edes asianomaisten kanssa keskusteltuani pääse ymmärrykseen. Asiaan vaikuttaa myös se, että eräs tuttavani, kolmekymppinen henkilö (no, nainen minun ja yhteiskunnan silmissä) saarnasi muunsukupuolisuudestaan päivittäin ja tuomitsi kaikki cis-ihmiset samaan lokeroon. Kerran yritin oikeasti keskustella hänen kanssaan asiallisesti ja kerroin, että haluaisin ymmärtää muunsukupuolisuuden merkityksen ja idean, mutta hän totesi passiivis-aggressiivisesti, että minun ei tarvitse ymmärtää, minun tarvitsee vain hyväksyä.
No, nyt tänä vuonna hän kertoi, että onkin transsukupuolinen eli mies, eikä muunsukupuolinen. Kolme vuotta saarnausta hänen muunsukupuolisuudestaan ja nyt hän onkin transsukupuolinen.
Ui kun muistan vieläkin kauniin kuvasi minkä kerran postasit sivulle. Ei siis näkynyt kasvoja mutta yläkroppasi kauniit piirteet ja paksut hiuksesi. Huhhuh kuinka haluaisin vaan nukkua sun rintojen välissä. Mitään ei välttämättä tehtäisi heti, antaisit vain minun nukkua siellä rintojesi lämmössä. Uijjuij puluuh uuhh sinua etsii korppi..
Äiti... isä... Minä olen leivänpaahdin.
Synnyin tytöksi-haluan pojaksi-haluan sittenkin synnyttää lapsen
Nähty jo
Vähän ohiksena mutta mua ihmetyttää että esim tää Santeri, joka oli oikeasti tyttö mutta haluaa olla poika, kertoo miten täysi-ikäiseksi tultuaan haluaa muuttaa nimensä virallisesti ja aloittaa testosteroni hoidot. Mutta sitten lopuksi kertoo haluavansa kuitenkin joskus synnyttää. Eli haluat olla mies mutta tehdä yhden naisellisimmista teoista. Samoin kuin tämä "ensimmäinen synnyttänyt mies." Mulla ei oo mitään transihmisiä vastaan, mut koittaisivat nyt päättää kumpia haluavat olla koska tommonen synnyttävä mies antaa aika ristiriitaisen kuvan.
En koskaan ymmärrä, että mitä kellekään muulle kuuluu mitä sukupuolta on? Onko sillä oikeastaan väliä että sukupuolet edes on olemassa, miksei kaikki voi olla vaan ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko sukupuoltasi kuitenkin joskus nuorena? Sait tehdä meikkikokeiluja tai olla poikamainen, muttei kukaan koskaan kyseenalaistanut identiteettiäsi? Olet siis tavallinen cissukupuolinen aikuinen, joka voi relata ja jonka ei tarvitse korostaa identiteettiään.
Miten jonkun identiteetti kyseenalaistetaan?
Mua on pari kertaa luultu mieheksi, entä sitten :D minusta sukupuoli on ihmisen kaikkein epäkiinnostavin ominaisuus, eikä sillä oo mulle merkitystä. Sukupuolista puhuminen on niin väsynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena mutta mua ihmetyttää että esim tää Santeri, joka oli oikeasti tyttö mutta haluaa olla poika, kertoo miten täysi-ikäiseksi tultuaan haluaa muuttaa nimensä virallisesti ja aloittaa testosteroni hoidot. Mutta sitten lopuksi kertoo haluavansa kuitenkin joskus synnyttää. Eli haluat olla mies mutta tehdä yhden naisellisimmista teoista. Samoin kuin tämä "ensimmäinen synnyttänyt mies." Mulla ei oo mitään transihmisiä vastaan, mut koittaisivat nyt päättää kumpia haluavat olla koska tommonen synnyttävä mies antaa aika ristiriitaisen kuvan.
Miten ristiriitainen? Miksi pitäis olla "naisten ja miesten" asioita/tekoja? Miten se sun maailmaan tai elämään vaikuttaa jos joku mies haluaa synnyttää?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan se, ettei omaa sukupuoltaan joudu ajatella, tarkoittaa sitä, että on sinut syntymäsukupuolensa kanssa. Transsukupuolisena (muunsukupuoliset mukaan lukien) joutuu kohtaamaan sitä, että muu maailma luokittelee sinut eri tavalla, kuin itse koet. Se on todella raskasta
Tässä on se juttu, että nykyään varmasti moni nuoruuden epävarmuuksissa EREHTYY uskomaan kyseessä olevan tällainen epämääräinen "muunsukupuolisuus", löytäen siitä itselleen lohtua ja vastauksia. Mutta mitkä ovat seuraukset? Jos kyseessä tosiaan onkin vaan normaali teini-iän epävarmuus.
Varmasti eri juttu heillä, jotka aivan voimakkaasti kokevat olevansa vastakkaista sukupuolta. Minä voin helposti samaistua siihen sormi suussa omaa identiteettiään pohtivaan nuoreen; olinhan voimakkaasti "poikatyttö". Kiitos, että sain olla sitä joskus aiemmin. Nykyään olisin varmaan "muunsukupuolinen".
Onko tutkittu millaisia vaikutuksia syntyvään lapseen tuolla mieshormonilla on?
Tämä, erittäin hyvin sanottu sekä ekassa että viimeisessä viestissä. Ei ole tuohon kenelläkään nokan koputtamista. Alapeukuttajia muutama, mutta ei kyllä kunnollisia vasta-argumentteja ole tai sitten tietävät niiden olevan sen verran ympäripyöreät/huonot ettei siihen kannata edes lähteä. Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Lisäksi olen sitä mieltä, ettei vähemmistöjen, etenkään näissä asioissa, tule olla yhteiskunnan keskipiste joka helkkarin asiassa. Aina puhutaan siitä kuinka pitäisi saada olla sitä mitä on eikä saa lokeroida. Silti kyllä pahimmat lokeroijat ovat juurikin kyllä nämä vähemmistöt. Minä olen homo tietäkää sitten se, minä olen muunsukupuolinen tietäkää se. Minä olen sitä ja minä minä. Aina on ollut näitä jotka poikkeavat perinteisistä sukupuolirooleista. Näitä ihmisiä on nykyään vaikka kuinka paljon. Harva oikeasti enää leikkii koko elämänsä perinteisillä sukupuoliarvoilla poikkeamatta ollenkaan perinteistä. Kenelläkään ei ole ollut tarvetta tätä mainostaa erikseen ja tuoda esiin. On vain oltu ja eletty niinkuin ollaan. Ei tehty numeroa asiasta. Tässä on tehty numero. Lehtijuttu. Miksi hän itse lokeroi? Jos ei kerta saa niin tehdä? Miksei vain jatka elämää? On mikä on eikä sitä tarvitse mainostaa kylttien kanssa että HEI MÄ OLEN ERILAINEN. Jos elämän ongelmat ovat luokkaa "en tiedä minne vessaan pitää mennä", ei voi olla asiat kauhean huonosti elämässä. Ja jos kerta sillä ei ole väliä, onko vessassa miehiä vain naisia, niin mikä ongelma niihin vessoihin on sitten näillä ihmisillä on mennä? Hirveästi ristiriitoja kyllä havaittavissa. Toki tätäkään ei saa sanoa koska olen rasisti, ahdasmielinen paska jne. Sitten olen. Olen eri mieltä, sinä suvaitsevainen älä nyt vaihda tietä ahdasmielisyyteen. KAIKKI tulee hyväksyä.