Onko totta etten saa käydä edes kaupassa enenkuin haen lapset tarhasta?
Siis hoitosopimus on tehty klo7.00-16.15.
Jos joskus satun pääsemään aikaisemmin, vaikka klo14.30, niin pitääkö minun hakea lapset hoidosta heti vai saanko käydä vaikka kaupassa? Eräs hoitaja sanoi mulle, että lapset täytyy hakea heti...(ei lasteni tarhasssa oleva hoitaja)
Jos näin, niin kyllä on typerä juttu..
Kommentit (60)
Ohut huulinen, lapsilleen huutava, stressaantunut ja luultavasti talon pahin juoruakka.
Olisipa hieno nähdä, miten sinä suhtaudut tekemiisi sopimuksiin.
Mutta yksi asia tekemistäsi johtopäätöksistä osui oikeaan; tässä talossa ei asu muita naisia, joten olen varmasti talon pahin juoruakka.
25
paljon kotimatkaa venyttäneet! eli en menisi ja ymmärrän jos katsotaan pahasti,itsekin saattaisin katsoa!
Kehoitusluontoisesti näin voisi olla, mutta ei sääntönä, lapsella on lain mukaisesti subjektiivinen oikeus hoitoon, ja ne kellonajat, mitkä sovitaan hoitosopimusta tehdessä, ovat ne rajat, joiden sisällä lapsi saa olla hoidossa maksimissaan.
Kyseessä on palvelu, josta asiakas maksaa, eli se on maksavan asiakkaan ihan oma asia, mitä tekee lapsen hoidossa ollessa.
Minusta on järkevämpää käydä kaupassa työmatkalla ennen lasten hakemista, koska se on paljon nopeampaa ja helpompaa ja lapsilla on mukavampaa leikkiä kavereiden kanssa pihalla ennemmin kuin istua kärryissä kaupassa.
Ehkä tällaista on haettava heti töistä tullessa-kehoitusta käytetään niiden kohdalla, jotka eivät joudu ollenkaan maksamaan päivähoidosta, tällöin ehkä ajatellaan niin, että kun palvelu on muutenkin ilmainen, niin sitä ei sitten pidä käyttää väärin. Mutta käytännössä tällainen tilanne on harvinainen, koska ei niin kovin paljon tarvitse tienata, jotta joutuu jotain maksamaan päivähoidostakin.
AP:lle, kertomasi hoitaja puhui siis palturia.
päivän kotona niin tekevät, levittävät peffaansa, vai
jos joku sieltä tarhasta näkisi, että olit ihan kaupassa ja sitten vasta hait lapset? Haastettaisiin oikeuteen? Varmaan ne nauraisi siellä tuomioistuimessa kunnan virkamiehet pihalle.....
voisko vähän käyttää tervettä järkeä eikä aina olla niin " sanotaanks se tässä paperissa, että saanko mä tehdä niin"
terv. tuhma äiti, joka perjantaina oli lomalla, vei lapset hoitoon, ja lähti asioille koko päiväksi.
Joten ei tarvitse hakea pois ennen kuin sovittuna hoitopäivän päättymisaikana
Mulla lapsi on pk:ssa 4h/päivä, vaikka itse olen kotona...
Katso hoitosopparista! Jos lapset haetaan 16. 15 niin lapset haetaan silloin. Meillä sopparissa vielä erikseen maininta et myöhästyä sopii 20 minsaa.. Mut jos useammin myöhästyy niin hoitoaikoja voidaan vaikka muokata tai aletaan periin maksuja.
Tietty jos pitää pekkasen tai puolipekkasen tai jää sairaaksi ja haluaa lapset ottaa kotiin muutamaksi päiväksi kainaloon niin siitä ilmotellaan mahdollisimman ajoissa.
Meillä muutoksista pitäisi ilmoittaa 2 viikkoa aikasemmin niin saadaan tarpeeksi hoitokuntaa paikalle.
Jos mää sovin hakuajaksi klo 16 ja pääsen töistä ennenaikojaan niin mää ainakin menen vaikka kotiin siivoon rauhassa, ottaan torkut, käyn kaupassa tai kahvilassa, kuntosalilla. Mitä se hoitajille kuuluu? Kunhan en MYÖHÄSTY! Ne tekee työtään eli hoitaa mun lasta sen aikaa, niinkuin on sovittu. Pekkanen ei tarkota sitä että pitää hakee lapsi aikasemmin.
Tottakai on hyvä viettää aikaansa lasten kanssa mahdollisimman paljon mutta oikeesti!! Voisihan sitä viedä lapset hoitoon ja löhötä kokoajan kotona yksin kotona 5 h päivässä ja hakee lapset sitten.
Muutenkin lapsilla on aikataulutettuna kaikkee, syömisiä, ulkoiluja.. Ei kai lasta puistosta haeta ja sitten haetaan laukku sisältä?
Lastenhoidon koko pointti on se että lapset hoitaa joku ulkopuolinen sovitun ajan verran. Myöhästymiset on asia joista hoitaja voi marmattaa!
SUOSITTELIVAT, että käyn ensin kaupassa, niin ei tarvitse väsyneen lapsen kanssa tehdä vielä kauppakierrosta. Lapsella ei ole mitään hätää päiväkodin pihalla leikkiessään, meni hakiessa sitten 15 minuuttia enemmän tai vähemmän. Sen sijaan kotiin lähtiessä on hyvä, että lapsi saa hoitopäivän jälkeen vain olla hetken aikaa. Hoitopäivä on kuitenkin lapselle ihan työpäivää vastaava juttu.
Yhteisiä kauppareissuja ehtii viikonloppuisin tekemään ihan tarpeeksi!
Tietysti lapsia, kauppoja ja kotimatkoja on monenlaisia ja joillekin sopii mainiosti käydä lapsen kanssa kotimatkalla kaupassa.
ole mitään väliä. Ja tuo kaupassa käyminen, kun lapset ovat hoidossa... Ei ole tullut pieneen mieleenkään, ettei saisi käydä kaupassa tai hoitaa jotain muita asioita ennen kuin hakee lapsen hoidosta. Sitähän se subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa, että voi vaikka vetää viinaa päivät pitkät (sehän on joidenkin suomalaisten äitien ja isien " päätyö" ) ja lapsi saa olla hoidossa. Onko joskus muka todella oltu niin tiukkoja, että vanhempien on ollut pakko olla töissä, jos lapsi on hoidossa? Miten sitä on käytännössä valvottu?
oo totta. Koskaan ole kyselly mitä vanhemmat tekevät ennen hakua. Pääasia että hakevat sovittuna aikana eikä myöhässä.
Siis jos todella vitkuttelette lastenne pois hakemista, imuroitte, käytte kaupassa tms., niin sitten lastenne on parempi olla vierailla ihmisilla hoidossa, kuin teidän vanhempien kanssa, siis jos te ajattelette noin!!!! Minä en voi käsittää tuota ajatusmaailmaa, että lapsella olisi parempi olla päiväkodissa, kuin omien vanhempien kanssa! Uskomatonta!
Itse en koskaan jäänyt roikkumaan mihinkään tai vienyt vapaapäivinäni lasta päiväkotiin vaikka olin tukiverkoton yh!
Kyllä on paperista ja huonosta itsetunnosta tehtyjä nykyvanhemmat!
No joo, nyt myönnän oman virheeni siinä mielessä, että on jo tovi (3 vuotta) vierähtänyt siitä kun omat lapseni olivat Salossa hoidossa.
Mahdollisesti silloin ei vielä ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta olemassa, eli tietoni saattavat olla vanhentuneita.
sorry.
Vierailija:
Itse en koskaan jäänyt roikkumaan mihinkään tai vienyt vapaapäivinäni lasta päiväkotiin vaikka olin tukiverkoton yh!
Kyllä on paperista ja huonosta itsetunnosta tehtyjä nykyvanhemmat!
ja vapaapäivät viettää yhdeässä! Jos se on pätemistä ja irrationaalista käytöstä niin olen sitten erittäin mielelläni " pätevä tunneihminen" .
Ja lapsi on terve, sosiaalinen ja onnellinen muuten (nyt jo iso koululainen)
Kyllä lapsi kun lapsi tottuu siellä kaupassa käymään ei ne siitä pilalle mene jos joutuvat hetken kaupassa piipahtamaan.
Vierailija:
Siis jos todella vitkuttelette lastenne pois hakemista, imuroitte, käytte kaupassa tms., niin sitten lastenne on parempi olla vierailla ihmisilla hoidossa, kuin teidän vanhempien kanssa, siis jos te ajattelette noin!!!! Minä en voi käsittää tuota ajatusmaailmaa, että lapsella olisi parempi olla päiväkodissa, kuin omien vanhempien kanssa! Uskomatonta!
Yritähän nyt kuitenkin opetella lukemaan.
Siellä taas yksi marttyyriäiti kiillottaa sädekehäänsä ja päivittelee asioita, joita ei näköjään edes oikein ymmärrä.
Aika moni taisi sanoa, että kivempi mennä lapsen kanssa suoraan kotiin ja olla yhdessä siellä?? Ja että ei ole lapsellekaan kiva mennä väsyneenä pitkän hoitopäivän jälkeen vielä kauppaan, vaan suoraan kotiin viettämään aikaa perheen kanssa????
Voi tsiisös....
Yksi lapsi vähemmän riesana. Kyllä ne kaikkea yrittää, jos vanhemmat uskoisivat eikä tarvitsisi vaivautua itse niin paljon. Hoitosopimus on se joka sitoo, määräaikaan mennessä haetaan ja hoitoajasta maksetaan.