Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hammaslääkäri tai suuhygienisti oikeasti jonkun unelma-ammatti?

Vierailija
16.01.2026 |

Töitä varmaan riittää aina ja palkkakin varmaan ihan jees, mutta onko kukaan ollut lapsesta asti silleen jee haluan käyttää elämäni siihen että sörkin ihmisten paskaisia hampaita 40 tuntia viikossa kunnes pääsen eläkkeelle? 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien sadistien, nauttivat siitä kun pääsevät tuottamaan kipua toisille. 

Vierailija
2/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Käsillä tekeminen on mielekästä työtä ja työajat mukavampia kuin yleislääkäreillä. Hammaslääkäri harvemmin joutuu vääntämään B-lausuntoja ja muita selvityksiä ja papereita, jotka olisivat minulle todella rasittavaa hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaisia hampaita näkee maalaisilla ja päivystyksessä eniten, eikä niihin onneksi ole mikään pakko mennä töihin vaikka palkka on parempi.

Vierailija
4/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin kiehtoo hammaslääketiede. Miksei lääketiede muutenkin, mutta hammaslääkärinä suoraan erikoistuu johonkin alaan ja on käytännönläheistä työtä kaiken lääketieteellisen osaamisen ohella. 

Vierailija
5/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 8000e palkka mahdollistaa sen, että voi pitää lomia vähän normaalia enemmän. Sitten jos erikoistuu vaikka oikomishoitoon, niin työ on jo ihan toisenmoista. Ja palkka.

Vierailija
6/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 8000e palkka mahdollistaa sen, että voi pitää lomia vähän normaalia enemmän. Sitten jos erikoistuu vaikka oikomishoitoon, niin työ on jo ihan toisenmoista. Ja palkka.

Harva tajuaa tätä, että suhteessa työn luonteeseen, työaikoihin ja ikäviin potilaisiin hammaslääkärin palkka on usein jopa yleislääkäriä parempi.

Vierailija
7/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua on aina kiinnostanut tuo ala. Siisti päivätyö, ja pääsee keskittymään yhteen rajattuun alueeseen ihmiskehossa. Saa olla tosissaan avuksi toiselle ihmiselle. Itse olen kokenut tosi mukavaa kohtelua hammashoidossa, ja olen ollut siitä aina tosi kiitollinen hoitajalle tai lääkärille. Olisi mukava itsekin auttaa muita tilannetta jännittäviä samalla tavalla.

Vierailija
8/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse läkikseen, niin hammaspuolelle. Niin se on aina mennyt.

Vierailija
9/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi ettei ole. Kaksi niin täysin eri alaa. Yleislääkärin työ ei ole käsityötä. Kas kun et keksinyt, että insinööriksi ryhdytään kun arkkitehdiksi ei päässyt.

Vierailija
10/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnosti, mutta tajusin hyvissä ajoin, että olen liian laiska pääsemään hammaslääketieteelliseen. Oikeushammaslääkäri Helena Ranta on mun suuri idoli ja se varmaan vaikutti kiinnostukseen. Tavallisen hammaslääkärin työnkuva ei taida olla yhtä jännä kuin Rannan. 

Vierailija
11/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se palkka edes voi olla noin kova? Vähän katellaan suuhun ja poraillaan sinne tänne jos näkyy reikiä. Itekin pystyisin varmaan samaan ilman mitään koulutusta. 

Vierailija
12/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pääse puusepäksi, kultasepäksi tai kirvesmieheksi, niin sitten hammaslääkäriksi. Ja päinvastoin 😀

Vierailija
13/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ois ainakin mielenkiintoista olla oikomishoitoon erikoistunut hammaslääkäri. Tosin voi johtua siitä että itsellä meni lapsena oikomishoito aivan pieleen ja olen perehtynyt aikuisena ihan pelkästä inhtohimosta paljon siihen miten se olisi pitänyt tehdä. 

Vierailija
14/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sama kun jotkut ajattelee että gynekologia kiinnostaa vaan hipelöidä pilluja päivästä toiseen. Eikä yhtään nähdä millainen maailma sen tieteenalan taakse kätkeytyy. 

Vierailija
15/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuvottaisi ronkkia muiden suita 🤢

Vierailija
16/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pääse puusepäksi, kultasepäksi tai kirvesmieheksi, niin sitten hammaslääkäriksi. Ja päinvastoin 😀

Hyvin palkattu akateeminen käsityöläisammatti. Näin ystäväni kuvasi puolisonsa työtä.

Vierailija
17/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan eri ala, epäilen ylipäätänsä syytä mennä mihinkään lääketieteeseen jos oikeasti ajattelisi noin. Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että hammaslääkikseen pääsee pääsykokeen kautta niiiiiiiin paljon helpommin, hampaalle tarvitsee 100 pistettä samasta kokeesta kun lääkikseen tarvitsee 140

Vierailija
18/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kuvottaisi ronkkia muiden suita 🤢

Varmaan kaikki muukin mitä työksi sanotaan.

Vierailija
19/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin palkattu akateeminen käsityöläisammatti. Näin ystäväni kuvasi puolisonsa työtä.

Itellä on yksi sukulainen, joka halusi taideteolliselle alalle. Ei päässyt, niin haki sitten hammaslääkikseen. Kyllähän sekin kädentaitoja vaatii. Ei varmaan peukalo keskellä kämmentä oleva kömpelö pärjää.

Vierailija
20/34 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.