Mitä te ihmiset syötte ilta/aamupalaksi? Entä lapset?
Luin täältä voileipäketjua ja olin aika hämmästynyt kun tuntui ettei suurin osa syö ollenkaan leipää päivittäin. Mitä te siis syötte aamupalaksi ja iltapalaksi?
Meillä kyllä on aina voileipää tai joskus piirakoita, lisäksi sitten vihanneksia leivän päällä ja hedelmiä muuten, usein jogurttiakin. Mutta en äkkiä keksi, miten saisin riittävästi ravintoa noille meidän hoikille lapsille, jos leivän jättäisi pois. Itselle taas tekisi varmasti hyvää jättää leipä vähemmälle, kun vararavintoa on kertynyt, mutta ei oikein mielikuvitus riitä, meillä lapsena aina syötiin leipää aamu- ja iltapalalla.
Kommentit (214)
Aamulla smpothie: mustikoita, raejuustoa, kaurahiutaleita ja omena
Illalla salaatti: ameria, kurkku, tomaattia, parsa, kananmunaa, valkuainen ja kalkkinaleike
Aamulla smoothie tai tuoreita marjoja. Päivällä ruokaa. Illalla marjoja ja hedelmiä.
Uskokaa pois, kyllä teille kaikille kaloreita riittää. Suomalainen ruoka, perunat, leivät, punainen liha ovat niin kaloripitoisia. Määrät täyttyy jo vilkaistessa.
Syön sekä aamiaisella että iltapalalla miehen kanssa pekonia, makkaraa, perunoita, tomaattia ja juustoa paistettuna, tuoreita sämpylöitä maksapasteijan ja appelsiinimarmeladin kanssa, papuja tomaattikastikkeessa, muroja maidon kanssa ja juomme tuoreista appelsiineista puristettua mehua. Lapset saavat kerran päivässä meiltä aikuisilta jääneitä tähteitä aina kun niitä jää. Tänään he saivat iltapalaksi viikon vanhaa kaurapuuroa ja pilaantumaan alkanutta piimää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissahan oli juttu suomalaisten iltapaloista. Muualla päivällinen syödään myöhään, eikä sen jälkeen enää napostella mitään.
Juuri näin. Agraaristen ruokalailutapojen takia suomalaiset ovatkin niin lihavaa kanssa. Minä syön eurooppalaisittain: kevyt aamiainen, lounas 12-13 välillä, ja illallinen kello 19. Mitään hiton "iltapalaa" en todellakaan syö. Hoikkana ja energisenä olen pysynyt koko aikuisikäni.
Asun etelä-Euroopassa ja syön myöhemmin kuin lainauksen kirjoittaja mutta aika tarkalleen syön myös välipalat klo 11 ja 17 kuten moni muukin. Ja ollaan vieläpä aikuisia.
Aamupala aina sama; kaksi tai kolme sesam-ryvitaa oivariinilla, maustamaton rahka+lisuke joka vaihtelee (marjasurvos/mehukeitto/ tuoreet tai pakastetut marjat) sekä kaksi satsumaa, vettä 0,5l ja kahvia kupillinen.
Iltapala sillon kun sellasen syön voi olla rahka+joku samoista lisukkeista tai hedelmä tai voileipäkeksiä tai varrasleipää tms. Kiivihedelmä lähes joka ilta vatsan toimimisen edistämiseksi, vaikken muuta iltapalaa söisikään.
Suklaapatukoita, aamulla erilaisia kuin illalla, nam!
Syön hirmusti leipää, lihonut sen takia 10kg vuodessa.
Mulla ei ole lapsia.
Mutta siis itse:
Aamupala: leipä, hedelmä, murit, vesi, marjat ja vitamiinit. En syö näitä tietysti kaikkia, mutta riippuu aamusta. Yleensä siis syön marjoja, puuroa ja otan vitamiinit.
Iltapala: yleensä sama ku aamulla, mut vitamiinit jätän aina aamulle. Mut kyl illal tykkään ottaa taas vaikka just banaanin, omenan, ruisleigän sekä ihan vettä tai kaakaota. Myös saatan joskus syödä risifrutin.
Minä juon kahvia ja syön esimerkin vuoksi pikkupurkin jugurttia, olen huono syömään ja ennen lapsia join aina vain pelkän kahvin. Esikoinen, 10 vee on varmaan ollut britti edellisessä elämässään kun tahtoo paistettuja munia ja pekonia, harvemmin tosin saa vaan yleensä syö samaa kuin pikkusisarkin eli paahtoleipää ja kaakaota/ mehukeittoa tai puuroa ja mehukeittoa. Mies syö leipää.
Lapset ja mies ovat hoikkia, minä lihava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissahan oli juttu suomalaisten iltapaloista. Muualla päivällinen syödään myöhään, eikä sen jälkeen enää napostella mitään.
Tosin Suomessakin työelämän muutosten takia on perheiden päivällisaika myöhentynyt. Joskus se oli jopa kello 16, nykyisin se on yleisimmin kuuden maissa ja hivuttautuu koko ajan pidemmälle iltaan.Kyllä pikkulapsiperheissä päivällinen syödään useimmiten klo 16-17. Siinähän joutuisi syömään lounaan jälkeen useamman välipalan jos päivällinen vasta klo 18 tai myöhemmin.
Miten pikkulapsiperhe eroaa isompilapsiperheestä? Lapset saavat välipalan päiväkodissa. Kun kotiin tullaan viiden jälkeen, voi lapsi ottaa halutessaan hedelmän. Hyvin jaksaa puoli seitsemään, jolloin on päivällinen. Silloin on kaikilla aikaa rauhoittua ja jutella pitkään.
Lapsi on syönyt klo 14 välipalan, tyyliin pikkukipon kiisseliä. Sen jälkeen juoksee ulkona pari tuntia. Siinä pitäisi jaksaa puoli seitsemään ilman ruokaa? Kun me haetaan lapsi klo 16 on hänellä jo kiljuva nälkä. Ei ihme että nykyään jo lapsilla on painon kanssa ongelmia jos syödään noin kuten sanoit.
Jospa antaisit lapselle pienen välipalan kuten sämpylän. Sitten saisitte kaikessa rauhassa valmistellä yhdessä päivällistä, eikä tarvitsisi enää illalla ruveta kokkaamaan erillistä iltapalaa. Kokeilepa!
Me emme ole koskaan noin aikaisin kotona; työaikakin on 9-17 ja siihen kotimatkat, kaupassa käymiset jne. Päivällinen ei voisi edes teoriassa olla paljon ennen seitsemää.
Minusta on ihana istahtaa pöytään välipalalle rauhassa kun pääsee töistä. Koululaiset usein tulevat syömään toisen välipalan, jos ovat päässeet aikaisin ja syöneet jo yhden heti koulun jälkeen. Kun on hetki siinä juteltu ja hengähdetty, on kiva ryhtyä muihin puuhiin ja rauhassa ruoanlaittoonkin. Päivällinen syödään klo 20 maissa, ei iltapalaa. Ruoan ehtii hyvin laittaa, en tarvitse mitään "arjessa vartissa pöytään" -reseptejä.
En syö normaalisti aamupalaa enkä iltapalaa. Silloin kun saan itse valita ruokani ja sitä on riittävästi, minulle yleensä riittää kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Aamupalana puuroa, iltapalalla munakas.
T. Fitnessmimmi
Aamupalana: tuoremehu, jugurttia, mysliä, marjoja tai puuro + kahvi ja hedelmiä. Lapsilla tee.
Iltapalaa ei lainkaan koska päivällinen 19-20.30 välillä.
Leipää harvakseltaan. Ei todellakaan jokapäivä.
On ollut pakko jättää leipä kokonaan pois, kun voisin syödä pelkästään sitä aamusta iltaan. Niinpä syön milloin mitäkin; jogurttia marjoilla, puuroa (kvinoa tai kaura), kikherne"munakasta", hedelmiä (maapähkinävoin kanssa), kasviksia hummuksella, smoothie jne.
Se riippuu niin paljon päivästä ja siitä, onko nälkä vai ei.
En ole varmaan eläissäni syönyt "iltapalaa". Meillä on päivällinen n.klo 19. Töistä tultua viiden maissa juon kupin kahvia. Lapset pääsevät koulusta 14-15 ja he paistavat yleensä munia ja syövät ne tositumman päällä, jossa on päätöksenä avokadoa.
Aamulla on jugurttia ja marjoja, ruisleipää juustolla ja tomaatilla, hedelmänpaloja, kahvia ja teetä.
Aamiainen: kasvismunakas (2 munan) tai jogurttia siemenilla ja marjoilla tai puuro, joskus harvoin leipapala maapahkinavoilla ja puolikkaalla banaanilla.
Iltapalaa en syo, syodaan illallinen vasta n. kahdeksan maissa illalla ja nukkumaan kymmenen pintaan, eli ei ole tarvetta enaa mussuttaa jotain erikseen.
En ole aiemmin syönyt aamiaista ollenkaan. Nyt lapselle pitää puuro keittää aina aamulla ja illalla niin samalla olen itsekin oppinut sitä syömään. Aamulla neljän viljan puuroa (kamalaa kuraa vaikka mitä mansikoita kaveriksi laittaa) ja illalla kaurapuuroa. Ja laiha olen ja aina ollut.
Tattaripuuroa, appelsiinimehua, kananmuna, kahvia.
Joskus aikaisin herätessä syön ruisleivän juustolla ja lihaleikkeleellä.
Syön aamulla banaanin ja vauvojen hedelmäsoseen n. klo 8. Toki se on hyvin kevyt aamiainen, mutta syön tukevan lounaan jo klo 11 niin kyllä sillä sinne asti pärjää.
Syömme miehen kanssa iltaruuan vasta klo 19-20, niin iltapalaa ei tarvita. Lapsia ei ole.