Mitä te ihmiset syötte ilta/aamupalaksi? Entä lapset?
Luin täältä voileipäketjua ja olin aika hämmästynyt kun tuntui ettei suurin osa syö ollenkaan leipää päivittäin. Mitä te siis syötte aamupalaksi ja iltapalaksi?
Meillä kyllä on aina voileipää tai joskus piirakoita, lisäksi sitten vihanneksia leivän päällä ja hedelmiä muuten, usein jogurttiakin. Mutta en äkkiä keksi, miten saisin riittävästi ravintoa noille meidän hoikille lapsille, jos leivän jättäisi pois. Itselle taas tekisi varmasti hyvää jättää leipä vähemmälle, kun vararavintoa on kertynyt, mutta ei oikein mielikuvitus riitä, meillä lapsena aina syötiin leipää aamu- ja iltapalalla.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissahan oli juttu suomalaisten iltapaloista. Muualla päivällinen syödään myöhään, eikä sen jälkeen enää napostella mitään.
Juuri näin. Agraaristen ruokalailutapojen takia suomalaiset ovatkin niin lihavaa kanssa. Minä syön eurooppalaisittain: kevyt aamiainen, lounas 12-13 välillä, ja illallinen kello 19. Mitään hiton "iltapalaa" en todellakaan syö. Hoikkana ja energisenä olen pysynyt koko aikuisikäni.
Mä en käsitä kuinka joku voi olla päivällä yli kuusi tuntia syömättä. Mä syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan ja oon hoikka ku mikä! Ja kyllä syön leipää.
Mä syön kolmesti päivässä, aamulla ennen töihin lähtöä siinä 6.00 aikoihin, töissä 14-16 välillä ns. välipala ja illalla kotona siinä 19-21välillä. Aamu - ja iltasyömiseni ei tosin ole mikään pala vaan runsas syöminen ja töissä pienehkö välipala. Sopii loistavasti itselleni. Olen kokeillut syödä tiheämmin, tulee vaan huono olo kun ei ole nälkä.
Kello kuusi syön aamupalaksi kaurapuuroa, johon laitan sekaan chian-siemeniä, suolaa, ja margariinia. Lisäksi juon lasillisen kaakaota. Iltapalan syön tuntia ennen nukkumaan menoa yhdeksältä. Iltapala on kaksi banaania, elovena välipalakeksi, sekä lasillinen kaakaota.
Syön viisi ateriaa päivässä. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Ateriaväli on kolmesta viiteen tuntia.
Aamuni alkaa tuopillisella vedellä ja kaksi kuppia kahvia. Erittäin harvoin syön aamulla mutta jos syön niin leipäpalanen juustolla tai kaurapuuroo omenasoseella.
Iltapalaksi teetä tai mehua kupillinen ja leipää pari palasta päällisillä, riippuu tietenkin mitä päivän aikana syönyt, joskus herkuttelen tai jätän kokonaan syömättä. Jos kaupassa ollut hedelmät tarjouksessa niin hedelmillä elän palastelut
Vierailija kirjoitti:
Lapseni syö aamupalaksi
-branflakeseja maidolla, usein myös pakaste- tai tuoreilla marjoilla höystettynä
-leivän/rieskan/karjalanpiirakan, jossa on päällä juustoa ja ainakin kurkkua
-lasillisen appelsiini- tai omenamehua
Joskus branflakesien sijaan on turkkilaista jugurttia. Ja hunajaa.
--
Mulle tulee nälkä vasta 2 h heräämisestä, joten työpäivinä en syö kotona mitään.
Töissä mulla on jääkaapissa aina edes 2-3 näistä elementeistä: keitettyjä kananmunia, raejuustoa, marjoja (tuore tai pakaste), turkkilaista jugurttia ja kurkkua. Joskus muutakin.
Niistä sitten teen aamiaisen itselleni, jonka syön, kun avaan tietokoneen, luen meilit ja vastaan niihin.
Kesällä en juurikaan juo teetä, muulloin kyllä.
--
Iltapalaksi lapseni syö usein samaa kuin aamulla.
Minä syön, mitä syön; usein keitettyjä vihanneksia maustettuna juustolla, valkosipulilla ja chilillä.
Leipää en tarvitse.
Mitäköhän syytä täätkin ole alapeukuttaa, jos ja kun kaikki aamu- ja iltapalat ovat ok???
Oma lempiaamiaiseni on pussillinen herukoita ja hiukan turkkilaista jogurttia, joskus pähkinöitä. Välillä vaan leipää.
Lapset 7 ja 8v syövät joka aamu tomaatin, ruisleipää 1-2 palaa kalkkunapäällysteellä, maitoa, muutaman tyrnin ja aika usein lisäksi hedelmän tai jogurttia, useimmiten pakastemansikoita ja maustamatonta jogurttia.
Viikonloppuna vähän mitä sattuu, esim. Weetabixia, RisiFruttia, pinaattilettuja, skonsseja, croissanteja.
Lapsi syö joko puuroa+mehukeittoa, leipää, pinaattilettuja tai hedelmiä. Joskus teen pannukakun mitä syö myös erittäin mielellään:D
Just joo.
Lapset ei syö aamiaista eikä iltapalaa ja siinäkin välissä vain kouluaterian.
Loistoäitejä täällä.
Meillä on aamupalalla teetä ja leipää. Mies juo kahvia leivän kanssa, ja jos minulla on pitkä aamu, juon aamupalan päälle itsekin kupillisen kahvia. Joinakin aamuina mies keittää kaurapuuroa, ja silloin lapsikin syö sitä. Itse en voi kauraa syödä. Joinakin päivinä lapsi menee päiväkotiin jo aamupalaksi, ja siellä on aina puuroa.
Iltapalaa meillä ei varsinaisesti tehdä. Syömme viiliä tai hedelmiä. Jos on ollut oikein puuhakas päivä ja illalla nälättää, teemme iltapalaksi mannavelliä tai pannukakkua. Tavallisesti lapsi syö hedelmiä tai muroja, jos ei ole puuroa tai pannaria.
Jos katsotaan pienenkin kaupan leipävalikoimaa, ei ole vaikea päätellä, että kyllä sitä leipää kodeissa syödään. Ja paljon. Niin meilläkin. Jos minä vastaan aamiaisesta ja iltapalasta, on tarjolla leipä (laatu vaihtelee) lisukkeineen, jukurttia ja pilkottuja hedelmäpaloja/marjoja. Joskus mysliä, smoothie, tai kananmunaa lisäksi. Mies keittää lapsille ja itselleen aina 4-viljan puuroa. Syövät marjojen tai hedelmäsoseeseen kanssa. Ruuan kanssa ei leipää juuri syödä. Keittojen kanssa joskus.
Aamiaisella syödään arkena marjasmoothie, paistettu muna joko leivän päällä tai pelkkänä avokadon kera. Lisäksi omaa omenatuoremehua ja maitokahvia/teetä.
Iltapalaa meillä ei tarvita. Päivällisellä syödään alku- ja pääruoka. Usein myös juustoa ja viikunahilloa jälkkäriksi.
Aamupala: leipä, mandariini sekä kaurapuuro vaahterasiirapilla ja marjoilla
Iltapala: leipä, jugurttia, banaani ja muroja
Tänään tuli syötyä ukon kanssa pizzaa kun jäi eilisestä yli.. vähän ihmettelen miks, oli sentään pepperoni, kebab, sipuli ja tupla mozzarella. Muksut hoidossa ja otetaan ihan rennosti. Vähän saunaa, muutama siideri ja valkkaria.. nyt mies teki bloody maryt joten on vitamiinikin saatu.
Jos olen nukkunut tarpeeksi (töistä kotiin ennen klo 21, lapsi tai omat sairaudet ei ole valvottaneet) niin meillä syödään smoothieta ja kaurapuuroa. Jos on ollut kamala yö, niin lapsi syö jogurttia ja banaania ja itse syön pari palaa suklaata ja juon energiajuoman.
Puuroa, raejuustoa, marjoja ja Nutella-silmä. Joka aamu sama setti.
Aamupalaksi syön kulhollisen riisimuroja rasvattoman maidon kanssa ja kupin kahvia. Illalla syön usein ihan lämmintä ruokaa pienen annoksen, tai sitten voileipää ja jogurtin.
Ruisleipää (joskus myös vaaleaa)
Jugurttia
Munakasta
Hedelmiä/smoothie
Riisimuroja
Riisikakku
Tiedän, että meidän perheessä ollaan tylsiä, mutta meillä syödään aamupalaksi lähes joka arkiaamu kaurapuuroa, siihen lisukkeeksi (itsetehtyä) marjakiisseli tai (kaupasta ostettua) mehukeittoa.
Viikonloppuna sitten vähän monipuolisemmin erilaisia puuroja esim. mannapuuroa, neljänviljanpuuroa, helmipuuroa tai riisipuuroa.
Iltapaloilla on enemmän vaihtelua esim. muroja, jugurttia, rahkaa, tuorepuuroa. Siihen lisukkeeksi leipää, pähkinöitä (erilaisia), itse kuivattuja omenalohkoja jne.
Itse syön aamiaiseksi puuroa marjoilla ja raejuustolla, iltapalaksi maitorahkaa marjoilla. Lapsi syö pääsääntöisesti puuroa marjojen kanssa sekä aamulla että illalla, mutta välillä syödään munakasta, keitettyjä kananmunia, banaanipannaria, itse leivottua leipää, hedelmiä, puuroa luumusoseella (ite tehty tässäkin parasta, halvinta ja nopeaa), mangososeella, banaanilla ja sokerittomalla pähkinävoilla, marjarahkaa, jogurttia, viiliä... Kyllähän noita vaihtoehtoja riittää, mutta arkiaamuisin puuro ja marjat on se helpoin. 😊
Savukalaa, mozzarellajuustoa ja ankanmunia yleensä aamupalaksi. Lounaan jälkeen ei syödä enää mitään koska eihän kellään voi enää sen jälkeen tulla nälkä!
En yleensä syö aamupalaa lainkaan. Yritän laihduttaa, joten en yö myöskään lounasta tai päivällistä, ellei ole todellakin nälkä. Tänään en ole vielä syönyt mitään. Lapsille nyt tietenkin kannattaa antaa ruokaa, mutta aikuisilla se syöminen ei ole ollenkaan välttämätöntä edes joka päivä.