Mitä te ihmiset syötte ilta/aamupalaksi? Entä lapset?
Luin täältä voileipäketjua ja olin aika hämmästynyt kun tuntui ettei suurin osa syö ollenkaan leipää päivittäin. Mitä te siis syötte aamupalaksi ja iltapalaksi?
Meillä kyllä on aina voileipää tai joskus piirakoita, lisäksi sitten vihanneksia leivän päällä ja hedelmiä muuten, usein jogurttiakin. Mutta en äkkiä keksi, miten saisin riittävästi ravintoa noille meidän hoikille lapsille, jos leivän jättäisi pois. Itselle taas tekisi varmasti hyvää jättää leipä vähemmälle, kun vararavintoa on kertynyt, mutta ei oikein mielikuvitus riitä, meillä lapsena aina syötiin leipää aamu- ja iltapalalla.
Kommentit (214)
Aamupalaksi en syö mitään, ei tee mieli enkä kyllä jaksaisi laittaa. Töiden jälkeen syön ihan huolella, illalla vielä jotain pientä ellei ruokailu veny tosi myöhäiseksi.
Monta vuotta syöty puuroa aamulla, jogurtti helppo, turhaa sokeria vaan.
Olin pari kk ilman, sitten jouduin lääkäriin kivun takia.
Iltaisin en syö paljonkaan.
Leipä kannattaisi syödä aterioiden yhteydessä.
Aamupala jää välistä kun nukutaan pitkään, iltapalaksi lapsi syö puuroa ja me aikuiset leipää joskus
Leipää ja kahvia. Syön muuten karkkiakin joka päivä ja eikös se ole vielä pahempi kuin leipä. Hoikka olen, kiitos liikunnan.
Aamupalaksi kaurapuuroa pakastemarjoilla. Iltapalaksi leipää milloin milläkin päällisillä.
Meillä ei mitään iltapalaa syödä. Eikä aamupalaa. Päivällinen on klo 19. 00 ja silloin koko pehe syö kolme hernettä, kaksi riisinjyvää, ja lapset saavat jälkkäriksi kaksi jäistä puolukkaa. Hoikkia ollaan kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissahan oli juttu suomalaisten iltapaloista. Muualla päivällinen syödään myöhään, eikä sen jälkeen enää napostella mitään.
Juuri näin. Agraaristen ruokalailutapojen takia suomalaiset ovatkin niin lihavaa kanssa. Minä syön eurooppalaisittain: kevyt aamiainen, lounas 12-13 välillä, ja illallinen kello 19. Mitään hiton "iltapalaa" en todellakaan syö. Hoikkana ja energisenä olen pysynyt koko aikuisikäni.
Taas yksi näitä "eurooppalaisista" ruoka-ajoista jauhava. Tiesitkö, että niissä maissa missä aterioiden väli on pitkä ja illallinen syödään myöhään illalla, syödään monesti parikin välipalaa? Syödään tuhti aamupala? Et sinä kauhean eurooppalaisittain syö.
Puuroa, jugurttia ja leipää maitolasillisen kera aamupalaksi.
Olin ennen leivänpuputtaja, lähes elin pelkällä leivällä päällisineen.
Nykyään aamupalalla yleensä syön kreikkalaista jogurttia marjoilla tai mehukeitolla ja lisäksi banaani.
Illalla sama setti, tosin välillä tekee leipää niin pirusti mieli, niin joskus syön pari palaa ruisleipää tai näkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissahan oli juttu suomalaisten iltapaloista. Muualla päivällinen syödään myöhään, eikä sen jälkeen enää napostella mitään.
Juuri näin. Agraaristen ruokalailutapojen takia suomalaiset ovatkin niin lihavaa kanssa. Minä syön eurooppalaisittain: kevyt aamiainen, lounas 12-13 välillä, ja illallinen kello 19. Mitään hiton "iltapalaa" en todellakaan syö. Hoikkana ja energisenä olen pysynyt koko aikuisikäni.
Mä en käsitä kuinka joku voi olla päivällä yli kuusi tuntia syömättä. Mä syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan ja oon hoikka ku mikä! Ja kyllä syön leipää.
Mä syön kyllä leipää. Joskus aamulla, usein lounaalla, monesti väli- tai iltapalaksi. Eikä ees oo aina mitään täysjyvää. Nyt on mennyt paljon fazerin punajuuri-porkkanasämpylöitä, ihan sikahyviä.
Muita aamupalavaihtoehtoja on smoothie, puuro, jogurtti marjoilla, hedelmillä ja/tai myslillä. Munia viitsin keittää tai paistaa vain viikonloppuisin.
Jos on kova kiire, otan töihin mukaan juotavan jogurtin tai Profeel-tötsän. Vaikka niissä on - gasp - sokeria. Lisäksi syön välillä pastaa ja valkoista riisiä ja melkein päivittäin jotain pientä herkkua. Ja juon kahvia. BMI 22, napakka lihaskunto. Päivittäin reipasta ja monipuolista liikuntaa. Ikä 32 v. Ei kaikille varmasti tällainen sovi, varsinkin jos se aineenvaihdunta on joskus huolella sotkettu vaikkapa reilulla ylipainolla. Mä olen aina ollut normaalipainoinen ja mennyt kohtuus kaikessa -periaatteella. Sopii minulle.
Ei aamupalaa, lounas ~11.30 päivällinen ~17.30 jälkeen jossain vaiheessa ja mahdollisesti iltapala. Yleensä tuo iltasnäkki on miniannos mitä hyvänsä ruokaa on päivällisellä syöty tai leipää tai muroja tai hedelmää tai salaattia tai munakasta tai kasviksia. Olen yökukkuja, joten oma syömiseni painottuu myöhemmälle. Mun mielestä ihmisen ei kyllä tarvitse koko ajan pupeltaa jotain.
Omat suosikit: puuro marjoilla, luonnonjogu + härkäpapugranola + pähkinät+ hunaja.
Toinen lapsi tykkää puurosta tai alpro+jogurtti kauramurojen kera.
Toinen tykkää kauramuroista tai esim hapankorppu ja alpro-jogurtti, hedelmää.
Ei kyllä oo kyse siitä että välteltäis leipää, vaan ihan mieltymyksistä. Leipää on aina pakkasessa ja sitä otetaan jos tekee mieli.
Iltapalaksi voi olla myös esim pannaria tai munakokkelia, aamuisin en usein jaksa vaivaa nähdä
Aamupalaksi banaani. Joskus harvemmin banskun lisäksi joku gefilus-smoothieshotti.
Meillä koko perhe syö arkiaamuna puuroa marjoilla tai hedelmällä. Päivällinen syödään klo 18, joten harvemmin tulee vielä erikseen illalla mitään hedelmää kummempaa syötyä.
Viikonloppuisin tehdään ns. parempi aamiainen eli esim. munakasta, croissant, smoothie jne.
Meidän perheessä yksi välipala riittää lounaan ja illallisen (klo 19) välissä.