Tässä lista turhakkeista, ei kai sinulta löydy mitään näistä?
2017 Fleece -kangas
2016 Muovipussi
2015 Muovinen munakenno
2014 Hyönteisansa
2013 Hajustettu roskapussi
2012 Saippua-automaatti
2011 Flush&Go -vessapaperihylsy
2010 Turkis
2009 Ilotulite
2008 Pantiton pullo
2007 Mönkijä
2006 Tuplapuhelinluettelot
2005 Kaupunkimaasturi
2004 Juotava jugurtti -minipakkaukset
2003 Hampurilaisaterian kylkiäiset
2002 Pullovesi
2001 Vaipankätkijä
2000 Lehtipuhallin
Kommentit (240)
Lukekaa lehtiä ja matkustakaa maailmalla (tosin sehän saastuttaa) niin ymmärrätte listaa paremmin. Listalle on valikoitunut tuotteita, joista sillä hetkellä on ollut puhetta. Esim. puhelinluetteloita jaettiin ko. vuonna kaksinkappalein ihmisille, koska kaksi eri yritystä painoi luetteloita ja ne jaettiin, vaikka niitä ei olisi edes tarvinnut. Eli turhake.
Huuhdeltavat vessapaperit on turhake, jos ne huuhtelee viemäriin, koska ne eivät ilmeisesti hajokaan niin helposti.
Muovipussi on turhake, jos kauppareissulla tulee kymmeniä pusseja, joita ei voi edes käyttää uudestaan. Suomessa jätteet käsitellään hyvin, mutta monessa maassa jäte päätyy meriin. Muovipusseista on ollut viime vuosina puhetta, joten siksi se on äänestetty tuolle turhake- listalle. Ostoskassin sisältö on kuitenkin merkitsevämpi.
Fleece on turhake, koska siitä irtoaa pesussa mikromuovia, jota jätevedenpuhdistamotkaan eivät saa kiinni vaan se päätyy vesistöihin ja ravintoketjuun. Fleecen voi korvata esim. villa- tai merinovillavaatteilla. Vanhat fleecevaatteet kannattaa käyttää loppuun, koska mikromuovia irtoaa eniten uusista vaatteista, joten ei kannata ostaa enää uusia.
Vierailija kirjoitti:
Hei, voisiko joku kertoa minulle, miksi fleece-kangas on yhtäkkiä niin hyljeksittyä? Itse ainakin puin tenavan viime talvena sisävaatteiden lisäksi fleece-haalariin ja toppapukuun, eikä tullut kylmä? Eli mikä se vika siinä on?
Voisiko joku ystävällinen nyt oikeasti kertoa? Olen vilpittömän tietämätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, voisiko joku kertoa minulle, miksi fleece-kangas on yhtäkkiä niin hyljeksittyä? Itse ainakin puin tenavan viime talvena sisävaatteiden lisäksi fleece-haalariin ja toppapukuun, eikä tullut kylmä? Eli mikä se vika siinä on?
Monta kertaa kerrottu tässä ketjussa ja myös google löytää asiasta tietoa. Fleecekankaasta irtoaa pesun yhteydessä mikromuovia, joka on niin pientä, että menee jätevedenpuhdistamoistakin läpi vesistöihin ja sitä kautta päätyy ravintoketjuun. Jos et tiedä mikä on ravintoketju niin google auttaa. :)
Vierailija kirjoitti:
2017 Fleece -kangas
2016 Muovipussi
2015 Muovinen munakenno
2014 Hyönteisansa
2012 Saippua-automaatti
2010 Turkis
2009 Ilotulite
2008 Pantiton pullo
2007 Mönkijä
2005 Kaupunkimaasturi
2002 Pullovesi
2001 Vaipankätkijä
2000 Lehtipuhallin
Muovipusseja on, mihin mä sekajätteen laittaisin. Joskus ostin vahingossa haisevia pusseja, ei enää ikinä.
Emboa käytetään, siin on noita huuhdottavia hylsyjä. Laitan ne silti pahvikkeräykseen, ostan paperit tarjouksessa, joten tällä hetkellä emboa.
Fleeceä löytyy, kirppareilta ostettuna vuodelta miekka ja kirves. Enää en osta edes käytettynä.
Joskus saatan ostaa vesipullon kaupasta, jos oma juomapullo unohtuu kotiin. Palautan sen kuitenkin takaisin kauppaan, niin ei se kamala kuormitus ole.
Muovia käytetään vähän turhan liikaa meidän taloudessa. On tarkoitus pikkuhiljaa vaihtaa säilytysastiat lasisiin sitä mukaa, kun muoviset pääsevät tiensä päähän. Samaten siirrytään muissa astioissa puuhun ja metalliin tarpeen mukaan. Muuten olen puhdas kuin pulmunen.
Muovipussi löytyy, mitään muuta ei. Kaikenlaista muuta turhaketta kylläkin.
2017 Fleece kangas -> ainakin kaksi huopaa taitaa löytyä, mahdollisesti myös yksi huppari, uusia en enää ostaisi, mutta noita vanhoja ei viitsi poiskaan heittää ennen aikojaan
2016 Muovipussi -> juu, näitä on useampikin roskiskaapissa käyttöä odottamassa
2005 Kaupunkimaasturi -> kyllä, omistan. Koska ei ole varaa kahteen autoon ja kunnon masturilla ei oikein viitsi kaupungilla tai maanteillä ajella, tämä on ihanteellinen ratkaisu ihmiselle, joka asuu kaupungissa ja harrastaa metsästystä sekä mökkeilee saaristossa huoltamattomien teiden päässä
2017 Fleece -kangas
2016 Muovipussi
2015 Muovinen munakenno
2014 Hyönteisansa
2012 Saippua-automaatti
2010 Turkis
2009 Ilotulite
2008 Pantiton pullo
2007 Mönkijä
2005 Kaupunkimaasturi
2002 Pullovesi
2001 Vaipankätkijä
2000 Lehtipuhallin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fleece-kangas on käytännössä silkkaa mikromuovia, mikä saastuttaa erityisesti vesistöjä.
2017 Fleece -kangas
2016 Muovipussi
2012 Saippua-automaatti
2008 Pantiton pullo
2002 Pullovesi
- Fleece-kankaasta on joitain vilttejä.
- Muovipusseja nyt tulee kaupasta ostosten mukana.
- Saippua-automaatista en luopuisi mistään hinnasta, yksi automaatti on ostettu juurikin vuonna 2012 ja se toimii vielä oikein hyvin. Meillä on vessassa, keittiössä ja pesuhuoneessa tuollaiset ja erityisesti keittiössä toi on kuin taivaanlahja. Uusia saippuasäiliöitä ei ole ostettu vuosiin, napsautetaan vaan korkki irti ja lisätään isosta saippuanestepurkista saippuat ja taas toimii.
- Pantittomia pulloja joskus kerääntyy reissuista mukaan, vesipulloja tai netistä tilattujen viinojen muodossa. Pullot toki lähtee kiertoon.
- Juotavat jogurttipakkaukset on meillä kausitavaraa. Flunssa-aikaan niitä on enempi.
- Pullovesi. Ostan silloin tällöin 1,5 litran pullollisen vettä saadakseni uuden pullon työpaikalleni. Työpaikan vesijohtovesi maistuu välillä turhankin öljyiseltä niin kannan juomaveteni kotoa.
On mulla muovipussja, ihan vaan siksi, etten koe niitä turhakkeiksi mitenkään, eli käytössä ne ovat roskapusseja, mutta siis muovipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinen munakenno, turhake? Haen munat tilalta, aina siihen samaan muoviseen kennoon minkä olen sieltä saanut.
Mikset käytä pahvista?
Sinkkumies
Koska monilla tiloilla ei nykyään käytetä pahvisia. Muoviset voidaan käyttää aina uudestaan ja uudestaan. Pahvisia pitää toimittaa koko ajan tiloille lisää ja se roskan määrä pakkaamoissa on älytön.
Vierailija kirjoitti:
2017
2016 Muovipussi... YEEP mihis roskat muuten survotaan?2013 Hajustettu roskapussi...ei ole mutta helkutin hyvä idea!
2011 Flush&Go -vessapaperihylsy... YEEP nämä poistivat jatkuvan hylsykeräilyn vessaan!
2008 Pantiton pullo... ei ole mutta jos pullon sisältö olisi jotain mitä haluan niin ostaisin
2007 Mönkijä... mökillä on
2003 Hampurilaisaterian kylkiäiset...siis mitä tarkoitetaanko tällä nyt esim ketsuppia, dippejä yms?
2002 Pullovesi...jos on jano niin why not
2001 Vaipankätkijä...ei ole lapsia eli ei mitään kätkijääkään mutta kuulostaa hauskalta
2017 Fleece -kangas - muutama korissa terassin oven vieressä, näpppäriä illanvietoissa kun menee tupakalle
2016 Muovipussi - roskapusseja
2015 Muovinen munakenno - ei löydy
2014 Hyönteisansa - pitäis ostaa muurahaisansoja
2013 Hajustettu roskapussi - ei löydy
2012 Saippua-automaatti - löytyy, näppärä keittiössä
2011 Flush&Go -vessapaperihylsy - oon liian laiska viemään roskiin tavallisia
2010 Turkis - puoliturkis löytyy, kaunis ja lämmin takki juhlia varten
2009 Ilotulite - ei oo pariin vuoteen ammuttua raketteja
2008 Pantiton pullo - löytyy pari ulkomailta tuotua viskipulloa
2007 Mönkijä - ei oo rahaa semmoseen
2006 Tuplapuhelinluettelot - ei löydy
2005 Kaupunkimaasturi - haluaisin
2004 Juotava jugurtti -minipakkaukset - näppäriä retkellä
2003 Hampurilaisaterian kylkiäiset - tarkoitetaanko tällä dippejä?
2002 Pullovesi - meille ei ainakaan mökille tule vettä
2001 Vaipankätkijä - ei oo lapsia, niin ei tarvi
2000 Lehtipuhallin - onhan tuo näppärä, mutta en omista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm mihin roskat sitten tulis kerätä jos ei muovipussiin?
Meillä kompostoidaan ja poltetaan.
Kerrostalossa vähä vaikeempi homma. Tuo polttelu.
Tässä listassa on paljon sellaisia "trendituotteita", jotka eivät ole enää pinnalla. Aikoinaan kaupassa oli myynnissä kananmunia muovisissa kennoissa - jotkut käyttivät niitä askarteluun ja esim. korujen säilyttämiseen. Kyseessä ei siis ole jääkaapin mukana tullut munakenno (joka sekin on melko turha Suomessa, ellei nyt satu pitämään paria kanaa takapihalla).
Samoin tuo saippua-automaatti oli männävuosien trendituote, liiketunnistimella varustettu muovipömpeli, josta sai saippuaa painamatta pumppua. Lieköhän enää myynnissäkään?
Tuota listaa ei muutenkaan kannata lukea kuin piru raamattua. Ymmärrän mönkijän olevan listalla, jos mönkijällä vain ajetaan pillurallia huvikseen. Jotkut taas käyttävät sitä tarpeeseen vaikkapa metsätöissä. Samoin muovipussi on tarpeellinen sekajätteen pakkaamiseen, mutta on turhaa kerätä shoppailureissulla 20 erilaista pikkukassia, jotka heittää kotona sekajätteeseen, suuremman muovipussin sisään.
Nämä on ihme maailmanvastustajien tekemiä listoja ja siksi sieltä löytyy paljon ihan kelpo tavaroita.
Kaikenlaista listalta on minullakin. En jaksa noita viherpiiperöitä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovinen munakenno, turhake? Haen munat tilalta, aina siihen samaan muoviseen kennoon minkä olen sieltä saanut.
Mikset käytä pahvista?
Sinkkumies
Koska monilla tiloilla ei nykyään käytetä pahvisia. Muoviset voidaan käyttää aina uudestaan ja uudestaan. Pahvisia pitää toimittaa koko ajan tiloille lisää ja se roskan määrä pakkaamoissa on älytön.
Kyllä mä olen käyttänyt samaa pahvista joskus jääkaapissa vuodenkin. Miksi sinä et siis pystyisi?
Miksi sinne pitäisi pahvisia toimittaa, jos sinä menisit oman tyhjän pahvisesi kanssa hakemaan sieltä lisää munia?
Sinkkumies
Fleecet ovat kevyitä ja lämpöisiä. Soveltuvat siis retkille missä on muutenkin kannettavaa, loistavasti. Aion käyttää jatkossakin.
Kyllähän tätä mämmät itkivät jo 20 vuotta sitten, mutta ketä kiinnostaa?
Sinkkumies
Tässä vielä tuolta Suomen luonnon sivuilta kopioidut perustelut:
"Mitä maastoa katu on?"
Kaupunkimaasturista tuli Vuoden turhake -kisaan neljä ehdotusta. Perustelut puhuvat puolestaan.
"Kaupunkimaastureissa on yletön polttoaineenkulutus, ne vievät paljon tilaa, ovat vaarallisia muille autoilijoille ja matkustajille, koska niiden painopiste on korkealla", Esa-Pekka Keskitalo kirjoittaa. "Kuka niitä oikeasti tarvitsee?"
Mirja Holmbergin mielestä "jo nimi kertoo, kuinka älyttömästä vehkeestä on kyse: mitä maastoa katu on? Bensaa syövä egonsuurennin, jolla voi kätevästi jyrätä pienemmät liikenteessä", hän lisää.
Leo Straniuksen mukaan kaupunkimaasturi on egon jatke ja liikenteen turvallisuusriski, joka syö enemmän bensaa kuin Henry Fordin ensimmäiset autot konsanaan ja kiihdyttää ilmastonmuutosta hiilidioksidipäästöillään.
"Todellinen vuoden hittituote", Tiina ja Rauli Kaksonen huudahtavat. "Mihin nykyajan entistä kaupunkimaisemmassa yhteiskunnassa elävä tavallinen tallaaja tarvitsee maastoautoa?" he kysyvät ja vastaavat itse: "Statussymboliksi."
Mikään muu turhake, joiden perusteluja googletin, ei aiheuttanut näin paljon närää, ei edes se mönkijä. Siksi mua ihmetyttää, että MIKÄ siinä niin ärsyttää. Saman tien voisi valita vuoden turhakkeeksi vaikka rottweilerin, sitähän pidetään usein egonjatkeena.