Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Helena mielestänne tätimäinen nimi vauvalle?

Vierailija
23.05.2018 |

Ajattelin isoäidin mukaan nimeksi Helena, mutta tuleeko siitä mieleen ainoastaan keski-ikäinen täti?

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis nimi. Ja kun hän on Helena, lähipiirille 'Helena' merkitsee juuri tuota pientä tyttöä, ei mitään tätiä.

Ja sitten kun Helena väistämättä vanhenee, hänestä tulee pahin mahdollinen eli keski-ikäinen täti. Pelottava kohtalo.

Vierailija
142/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalleni olen ajatellut nimeksi Helene.

Ma chère amie, muistathan sitten toki, että nimi kirjoitetaan : Hélène ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita Helena, tuo muoto on typerä suomenruotsalainen hienostelunimi. Vai oletko suomenriotsalaisia?

Vierailija
144/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faute d´orthographe... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ihan Helenekin, ihan tiedoksesi.

Vierailija
145/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen Helena on ollut joskus vauva. Helena on kaunis nimi, eikä yhtään tätimäinen.

Vierailija
146/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helen tai Helene

Vierailija
147/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faute d´orthographe... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ihan Helenekin, ihan tiedoksesi.

No se Helene Helenius ei sitten vanhene ....

Vierailija
148/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee Helenasta mieleen joku keski-ikäinen nainen. Sama kun antaisi vauvalle nimeksi Pertti tai Ismo.

Vierailija
149/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan korvaan kalskahtaa tätimäiseltä, samanlainen kuin Hannele. Nämä kaksi nimeä menee mulla aina sekaisin. Toisaalta nimiin kyllä tottuu, ja nimen kantaja alkaa näyttämään nimeltään, oli se sitten mikä tahansa. 

Hannele on muuten yllättävän tyylikäs nimi ensimmäisenä nimenä! Niitä naisia ei ole paljon, ainakaan minun ikäluokassani. Yhden tunnen, ja ehkä nimi mielessäni on saanut tyylitartuntaa tästä henkilöstä, joka on vahva, persoonallinen ja tyylikäs ihminen.

Helena on kaunis ja klassinen, kuten on jo moneen kertaan todettu. Nimen ongelma on äänteissä. Nimet, joissa on alussa useampi e, ovat "lihavan" kuuloisia. Leevi, Leelia, Meeri. Konsonantti välissä auttaa hieman, mutta Helenassa se on juuri l, "lihava" konsonantti. Onneksi Helenalla nimenä on niin vakiintunut, etteivät äänteelliset mielleyhtymät pääse pilaamaan sitä. Mutta nimessä Heluna ne jo pääsevät vaikuttamaan, vaikka vaihdettu ei ole kuin yksi vokaali.

Hyvä esimerkki nimen kulttuurisesta vakiintuneisuudesta ja äänteiden mielleyhtymistä on pari Eeva ja Eevi. Eeva ei äänteellisesti ole yhtään vähemmän lihava kuin Eevikään, päin vastoin, mutta koska se on saavuttanut nimenä tietyn aseman, Eevi on ollut parempi nimi paksulle päähenkilölle teoksessa Liian paksu perhoseksi.

Vierailija
150/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on tädissä? Tuleehan siitä vauvastakin täti väistämättä jos elää saa tarpeeksi kauan. Vai miten ap tai te tätien vihaajat aiotte väistää tuon kammottavan tätiysden, koka teitä odottaa? Tappamalla itsenne 30-vuotiaana? Koska sen jälkeen alatte väistämättä tätiytymään nuorempienne silmissä vaikka kuinka omahyväisesti kuvittelette näyttävänne nuorilta. Ja lasten silmissä jokainen yli teini-ikäinen näyttää tädiltä.

Lopettakaa oman sukupuolenne dissaaminen. Se on ääliömäistä oman itsenne vihaamista.

Vierailija
151/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee Helenasta mieleen joku keski-ikäinen nainen. Sama kun antaisi vauvalle nimeksi Pertti tai Ismo.

Vauvoille kaikki nimet on annettu.

Vierailija
152/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena on hyvä ja kaunis nimi.

Vierailija
153/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha! Toinen nimeni on Helena, ja juuri eilen mietin että pitäisikö alkaa käyttämään sitä nimeä. :D Olen aina pitänyt Helenasta, se on jotenkin kaunis ja klassinen. Enkä näköjään ole ainoa joka on sitä mieltä. :)

Vierailija
154/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minusta oikein kaunis nimi lapsellekin. Valitettavasti itsellä tulee mieleen eräs perhe, jossa ei vuosiin hävitetty täitä vaikka vieraitakin kutsuttiin yöksi saamaan sama syyhy, joten omalle lapselle en voisi tuota nimeä antaa... :(

Vierailija
155/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena on nimistä kauneimpia.

Vierailija
156/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoa ikääntymiskauhuun!

Vierailija
157/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin just! Parasta hoitoa tätikauhuun on antaa vauvalle nimeksi Ritva, Irja, Hannele, Irmeli, Seija, Terttu, Raija, Irma, Riitta....

Vierailija
158/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman tulee täti mieleen, kun en tunne yhtään nuorempaa Helenaa. Siitä huolimatta kaunis nimi.

Vierailija
159/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Helena on ylemmän keskiluokan nimi. Toimii myös ulkomaalaisen lausumana.

Nimi on huomattavasti arvokkaampi ja raikkaampi nimi kuin joku Aada, Janica ym.

Vierailija
160/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoituu kyllä siten ajastaan (useimmilla) ihan itsekseen, että sitten kun lopulta tulee siihen (johonkin ennen kauheana pitämäänsä) ikään, niin huomaakin  ettei se nyt sitten loppujen lopuksi niin kauheaa ollutkaan kuin kuvitteli ja koko juttu alkaakin jo hymyilyttää,ellei suorastaan naurattamaan .

Ikäväähän siinä ei olekaan mikään muu, kuin se nuorempien  (nimenomaan) ennakkoLUULOINEN suhtautuminen.

Ei tosin KAIKKIEN nuorempien, sillä toki  poikkeuksiakin suhtautumisessa itseään vanhempiin ihmisiin kyllä löytyy , mutta aivan valitettavan monien kylläkin.

He tuntuvat ikäänkuin kuvittelevan olevansa jostakin  aivan erilaisesta, ominaisuuksiltaankin paljon paremmasta lihasta ja luusta tehtyjä ihmisiä kuin ne heitä vain vanhemmat, kauemmin eläneet ja aikaisemmin syntyneet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän