Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Helena mielestänne tätimäinen nimi vauvalle?

Vierailija
23.05.2018 |

Ajattelin isoäidin mukaan nimeksi Helena, mutta tuleeko siitä mieleen ainoastaan keski-ikäinen täti?

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuonna -84 syntynyt sisko, jonka nimi on Helena. Oman tyttären toinen nimi on Helena. Minusta nimi on ajaton ja kaunis. Olisimme mielellämme antaneet Helenan etunimeksi, mutta emme halunneet kuitenkaan antaa samaa nimeä kuin siskollani.

Vierailija
122/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat nimet tulevat aina uudelleen muotiin. Keski-ikäisiä Helenoja on aika vähän, suurin osa on vanhempaa ikäpolvea. Itse tiedän yhden viisikymppisen, loput ovat jo vanhuksiksi luokiteltavia. Etunimenä kuitenkin kohtalaisen  harvinainen, toisena nimenä taitaa olla yleisempi keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla, mutta nuoremmillakin sitä on. Kerran oli Helena neuvolassa, taapero, noin 10 vuotta sitten, että kyllä sitä nuoremmillakin on. Sanoisin, että toisena nimenä aika ajaton, etunimenä nouseva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena on hyvä nimi lapselle

Vierailija
124/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan, jos kaikki menee hyvin, on vauvakin keski-iässä ja ehkä jopa täti. Mistä halveksunta sukujen naispuolisia jäseniä kohtaan? Omat tätini ovat kaikki rakkaita ja arvostettuja.

Vierailija
125/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun ystäväni antoi lapselleen juuri nimeksi Helena, joten annoin omalle tyttärelleni kauneimman nimen Hannele. 

Vierailija
126/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Helena on sopiva ja kaunis nimi lapselle.

Vierailija
127/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan korvaan kalskahtaa tätimäiseltä, samanlainen kuin Hannele. Nämä kaksi nimeä menee mulla aina sekaisin. Toisaalta nimiin kyllä tottuu, ja nimen kantaja alkaa näyttämään nimeltään, oli se sitten mikä tahansa. 

Kyllä Helena on paljon ajattomampi ja tyylikkäämpi nimi kuin Hannele, joka on kummallinen suomalainen väännös ja äänneasultaakin töksähtävä ja ruma. Lisäksi selkeästi 50-luvun nimi, eli harvassa on se Hannele, joka ei ole noin 60-vuotias.

Helena on klassinen, huippunaisellinen, ääntyy pehmeän sointuisana ja on kansainväisesti ymmärrettävä. Ja sopii kaikenikäisille, kuten klassikot yleensäkin. Tosi kaunis nimi siis!

Vierailija
128/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen keski-ikäinen täti.

Höpsis, vauvathan pysyvät aina vauvoina, eikä kukaan vanhene koskaan.

Nyt olet kuule väärässä!

Etkö muka tiennyt ,että ennen nuoretkin naiset synnyttivät  vain keski-ikäisiä tätejä ? 

He olivat siis jo silloin aikaansa edellä...

Vierailija
129/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis, ajaton kansainvälinen nimi.

Vierailija
130/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaan korvaan kalskahtaa tätimäiseltä, samanlainen kuin Hannele. Nämä kaksi nimeä menee mulla aina sekaisin. Toisaalta nimiin kyllä tottuu, ja nimen kantaja alkaa näyttämään nimeltään, oli se sitten mikä tahansa. 

Kyllä Helena on paljon ajattomampi ja tyylikkäämpi nimi kuin Hannele, joka on kummallinen suomalainen väännös ja äänneasultaakin töksähtävä ja ruma. Lisäksi selkeästi 50-luvun nimi, eli harvassa on se Hannele, joka ei ole noin 60-vuotias.

Helena on klassinen, huippunaisellinen, ääntyy pehmeän sointuisana ja on kansainväisesti ymmärrettävä. Ja sopii kaikenikäisille, kuten klassikot yleensäkin. Tosi kaunis nimi siis!

Jospa se Hannele tulee siitä (saks.) Hannelore-nimestä...?

Vierailija
131/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten Helena voi olla jonku mielestä klassinen ja kansainvälinen tai kaunis, Helen kyllä mutta ei Helena, a-kirjain tökkää nimen perässä pahasti. En voisi antaa lapselle, pari tuntemani Helenaa on +60 eikä nimen tarvisi tulla takaisin enää uusintakierrokselle, ehdottomasti yksi inhokkini.

Vierailija
132/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se Hannele tulee siitä (saks.) Hannelore-nimestä...?

Luultavasti. Ja Hannasta. Mutta esim. juuri Hanna on minusta paljon kauniimpi nimi, klassinen ja tyylikäs ja äänneasultaan sointuisa ja levollinen. Hannele on kummallinen väännös ja se viimeinen e kuulostaa epäsopivalta, tulee tunne kuin vääntäisi rannetta väkivalloin väärään suuntaan. Sen nimen ei vaan kuulu päättyä (vääntyä) eehen.

Olen joskus törmännyt versioon Hanneli ja sekin on minusta sanana parempi, vaikka se se vasta nimenä outo sekamuoto onkin.

En halua näillä kommenteillani missään tapauksessa loukata ketään nimen kantajaa! Nämähän ovat aika henkilökohtaisiakin mielikuvia, mitä nimiin liittyy, ymmärretään ne myös sellaisina <3 

Ja btw, mulla itsellänikin on ruma nimi, itse asiassa aivan tosi ruma!

Vierailija
133/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha on. Laita Elena.

Vierailija
134/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten Helena voi olla jonku mielestä klassinen ja kansainvälinen tai kaunis, Helen kyllä mutta ei Helena, a-kirjain tökkää nimen perässä pahasti. En voisi antaa lapselle, pari tuntemani Helenaa on +60 eikä nimen tarvisi tulla takaisin enää uusintakierrokselle, ehdottomasti yksi inhokkini.

Ikäänkuin sinä tuossa samalla hengessäsi toivoisit, ettei siitä  lapsesta  koskaan elämässään  tulisi 60-vuotiasta ?

Niinkö ?

Vierailija
135/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen itseni lisäksi yhden Helenan, hyvä tyyppi, menevä ja hauska. Ei yhtään tätimäinen nimi vaan kaunis ja klassinen.

Ai nimikö sen määrää, minkälainen ihmisestä tulee? Voi hyvää päivää taas näitä typeryyksiä.

Vierailija
136/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhat täditkin on olleet pienokaisia saadessaan nimensä.

Vanhempien pitäisikin muistaa, että nimi annetaan koko elämän ajaksi.

Joku ehdoin tahdoin pienokaiselle annettu hellittelynimi voi myöhemmin muuttua hyvinkin teennäiseksi.

Vierailija
137/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha on. Laita Elena.

Lausutaanko se sitten Jeléna ?

(...ja kirjoitetaankin kai alkuperäisyyden vuoksi kyrillisilla aakkosilla?)

Vierailija
138/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen kaunis nimi. Voisin itse antaa lapselleni, mutta olen jo keski-ikäinen täti.

Vierailija
139/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalleni olen ajatellut nimeksi Helene.

Vierailija
140/187 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhat täditkin on olleet pienokaisia saadessaan nimensä.

Vanhempien pitäisikin muistaa, että nimi annetaan koko elämän ajaksi.

Joku ehdoin tahdoin pienokaiselle annettu hellittelynimi voi myöhemmin muuttua hyvinkin teennäiseksi.

"Olkaapas lapset sitten kiltisti, kun PippiHilpi-täti ja Hipsu-Nuppuli mummonne tulevat käymään..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän