Rahankeräykset työpaikalla
Mukava on, että muistetaan mutta välillä käy kalliiksi nämä keräykset, nyt peräti neljän lapsi pääsee ylioppilaaksi, 10e jokaiselle, niin menee 40e. Vähän kirpasee, varsinkin kun nämä saajat on ihan tuntemattomia itselle.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kerätä töissä ollenkaan työntekijöiden valmistujaislahjarahoja.
... lasten ...
Ymmärtäisin jos työkaveri itse pääsisi ylioppilaaksi, mutta lapset...?? Miksi?
Onneksi on paljon porukkaa niin 1-2 euroa riittää eikä kerätä lapsille vaan läksiäisiin ja pyöreille vuosille ja häihin vain. Jos on vähemmän työntekijöitä niin voisi yhteisesti sopia että onnittelukortti ja ehkä yksi kukka riittää.
Palkohan ei ole osallistua. Isoilla summilla osallistutte. Me maksetaan 2-4 euroa yleensä.
Häh, onpa teillä läheinen työporukka kun toisten lapsille kerätään rahaa. Meillä kerätään vauvalahjoihin ja läksiäislahjoihin enkä niihinkään osallistu ellei kyseessä ole joku läheisempi työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Palkohan ei ole osallistua. Isoilla summilla osallistutte. Me maksetaan 2-4 euroa yleensä.
Ei ookaan, paitsi sosiaalinen pakko. Kun muut laittaa listaan 10e, nii ei vaan kehtaa laittaa 2e.
Aikoinaan 80-luvulla nuorena olin kaupassa töissä. Sieltä lähti pois erä pitkään ollut myyjä. Eräs toinen myyjä sai päähänsä, että ostetaan läksiäislahjaksi aidot helmet. Olisi pitänyt maksaa 100mk /nuppi. Sanoin, että on ainakin mulle liikaa. Nyrpistellen joutui sitten keksimään halvemman lahjan.
Outo käytäntö?
Olen tähän ikään mennessä (50v.) ollut lukuisissa työpaikoissa ja missään ei ole kerätty valmistujaisrahoja lapselle.
En yksinkertaisesti osallistuisi. Sanoisin, etten tunne edes lastasi ja jos tuntisin, niin annan lahjoja vain kutsuttuna vieraana.
Meillä kerätään pelkästään eläkkeelle jäävien lahjoihin ja jos joku täyttää pyöreitä tai menee naimisiin. Eikä tod. ole mitään listaa mihin merkittäisi paljonko kukakin lahjoitti, kunhan käy antamassa 2-3 e kouraan sille joka milloinkin on ilmoitettu kerääjäksi.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Hei, muistakaa että jos annatte, niin myös saatte jonain päivänä!
Kaikkee sitä, ehkä kerätään myös lasten synttäreihin ja pikku-lissun ekoihin tamppooneihin yms.
Laitat kyllä paljon! Meillä kerätty myös pyöreitä ja läksiäisiä varten ja useimmat heittää hilut pankin pohjalta eli joitakin euroja, läheisimmille sitten enemmän. Summia ei laiteta näkyviin
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa.
Työpaikoilla voidaan asia ottaa esille jossain kokouksessa ja päättää, ettei mitään keräyksiä enää järjestetä kenellekään. Se olisi helpoin kaikille.
Tiedän monia ihmisiä, jotka ovat kieltäneet mm keräykset tasavuosien syntymäpäivien johdosta ja kun asia on jämäkästi tuotu esille, toisten tulee kunnioittaa toivetta.
Itse en ole tykännyt koskaan merkkipäivien juhlimisista ja kieltänyt kaikki muistamiset. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa.
Jos laitat 10 henkilölle vuosien aikana tasakymmenien kunniaksi 10€, yhteensä 100€. Sitten, kun itse täytät 60, nämä 10 henkilöä laittavat keräykseen 10€ koska muistavat että sinä teet samoin. Saat yhteensä 100€.
Minä myös olen kieltänyt kaiken muistamisen omalta kohdaltani töissä ja samalla ilmoittanut, etten osallistu myöskään muihin keräyksiin. Helppoa, mutta vaatii jämäkkyyttä. Pikkuhiljaa käytäntö on edennyt jo muillekin, täytyy vain joskus olla ensimmäinen. Mitään noloa siinä ei ole.
Onnea on pieni firma, missä työpaikka hoitaa työntekijöiden (ei heidän lastensa) muistamiset, meidän työkavereiden tarvitsee vain kirjoittaa nimi korttiin :)
Meillä ei kerätä töissä ollenkaan työntekijöiden valmistujaislahjarahoja.