"Lässytyssanojen" käyttö lapsille
Onko niistä 'masu, pipi poppaa, simmu yms.' sanoista oikeasti hyötyä vai haittaa? Äänensävystä voi olla hyötyä, mutta entä noista kyseisistä sanoista, joita käytetään lapselle, onko niistä oikeasti hyötyä?
Ja voitte toki kertoa, mitä mieltä olette lässytyssanoista. Mielestäni ne ovat aivan hirveitä, eli en kauheasti tykkää niistä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot meinaavat sulaa joka kerta kun kuulen jonkun lässyttävän tuolla tavalla. Taantuvatko aikuiset naiset lapsen tasolle synnytettyään? Siltä usein tuntuu.
Miksiköhän raskaana olevat ihmiset puhuvat mahastaan masuna/massuna, vaikka ennen se on ollut ihan vaan maha. Tätäkin olen miettinyt :D -ap
Olen raskaana enkä käytä masu tai massu nimitustä. Se on maha. En myöskään liiemmin puhu mahalleni vaikka sielä vauva onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan lässyttänyt lapsille, puhun kaikki ihan oikeilla nimillä.
Mikä muuten lasketaan lässytykseksi? Onko pippeli ja pimppi lässykieltä vai pitäisikö puhua siittimestä ja vulvasta? Pappa ja mummu vai isoisä ja isoäiti? Saako onko pehmokarhun nimittäminen nalleksi lässytystä?
Pimppi ja pippeli ei ole lässykieltä, eikä pappa ja mummu.
Nehän ovat oikein stereotyyppisiä lapsenkielen sanoja toistoineen.
Minulle tuollainen puhe ei koskaan tuntunut luontevalta, joten jätin sen väliin. Pehmeää äänensävyä ja puhekieltä toki käytin. Lapsi oli jopa ikäistään edellä kielellisessä kehityksessä vaikka koti on kaksikielinen.
Miksei pimppi ja pippeli ole lässysanoja?
Masu on kyllä sellainen, että se on nimenomaan raskausmaha ja sisältää sen hellyyden erotuksena normitilaisesta röllykästäni. En kuitenkaan julkisesti paljon käytä, lähinnä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itse en myöskään ymmärrä kolmannessa persoonassa puhumista. "Äiti hakee Pekalle mehua". Miksi ei: "Minä haen sulle mehua". Ja jotku puhuu näin lähes kouluikäisillekin.
Naapurin rouva puhuu kymmenvuotiaallekin näin. Vähän tosiaan ihmetyttää.
Nuorimmaisella on vaipat ja tutti, vaikka on kolme.
Kai se on jokin tarve pitää lapsi vauvana ja lähellä mahdollisimman pitkään. Ei tiedosta itse varmaan.
Hoivakieli ei ainakaan hidasta mitenkään puheen kehitystä.
Luo lämpimän oppimisilmapiirin. Kyllä se tyhminkin lapsi kolmevuotiaana tietää, että silmät ovat silmät, vaikka olisi vauvana sanottu simmut.
Kertoo äitiyden luontaisen vaisto puuttumisesta, jos yhtään ei käytä hoivakieltä. Kuka nyt enemmän ja kuka vähemmän, mutta sen täysi puuttuminen kielii tunteiden puuttumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies lässyttää koiralle.
Ihmiset tutkitusti alkavat puhua korkeammalla äänellä = lässyttää hoivattaville, kuten vauvat ja lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite oon ihmetelly varsinkin sitä, että miksi puhumaan oppivalle puhutaan jotain ihme vauvakieltä. Esimerkiksi pöpöt ja pippelit ymmärrän, koska lapsen on helpompi ymmärtää pöpöä, kuin kaikkien erittelyä ja siitin tai penis kuulostaa oudolta lapsen suusta. Mutta joku poppa esimerkiksi. Mitä helvettiä se lapsi sillä poppa sanalla tekee kun sille on ihan oikeakin sana.
Monet myös käyttää jatkuvasti sitä taaperoiden kieltä vaikka tarkoitus olisi tukea lapsen puheen kehitystä. Esimerkkinä ei
"äiti antaa Tiinalle ämmää" vaan
"minä annan sinulle maitoa"Hoivakieli tukee ihan tutkitusti puheen kehitystä. Se on myös vaistonvaraista ja samat piirteet toistuvat eri kielialueilla.
Joo voi tukea, mutta ei se silloin tue jos sitä käytetään koko ajan.
Kerran kuulin, kun joku sanoi 13-vuotiaallle, että menepä laittamaan simmut kiinni XD
Vierailija kirjoitti:
Hoivakieli ei ainakaan hidasta mitenkään puheen kehitystä.
Luo lämpimän oppimisilmapiirin. Kyllä se tyhminkin lapsi kolmevuotiaana tietää, että silmät ovat silmät, vaikka olisi vauvana sanottu simmut.
Kertoo äitiyden luontaisen vaisto puuttumisesta, jos yhtään ei käytä hoivakieltä. Kuka nyt enemmän ja kuka vähemmän, mutta sen täysi puuttuminen kielii tunteiden puuttumisesta.
Jos ei vain pidä hoivasanoista, eikä käytä niitä tarkoittaako se, että on huono äiti.
Kerran matkustin junassa ystäväni kanssa. Käytävän toisella puolella oli kaksi teinityttöä (ehkä 14v.) ja heidän takanaan iäkäs nainen, ilmeisesti tyttöjen mummo. Kun ravintolavaunun työntekijä lähestyi myyntikärrynsä kanssa, mummo kailotti isolla äänellä: "Tytöt ottaa patukkaa, mummo maksaa!". Myynnissä oli siis myös suklaapatukoita. Minä ja kaverini emme pysyneet vakavina...
Vierailija kirjoitti:
Kerran matkustin junassa ystäväni kanssa. Käytävän toisella puolella oli kaksi teinityttöä (ehkä 14v.) ja heidän takanaan iäkäs nainen, ilmeisesti tyttöjen mummo. Kun ravintolavaunun työntekijä lähestyi myyntikärrynsä kanssa, mummo kailotti isolla äänellä: "Tytöt ottaa patukkaa, mummo maksaa!". Myynnissä oli siis myös suklaapatukoita. Minä ja kaverini emme pysyneet vakavina...
XDD
Mun mielestäni "simmu" on ihan hauska sana. Käytän sitä hieman sarkastisesti välillä aikuiatenkin kesken.
Itse lässytän eniten koirille ja kissoille -- ne jotenkin tuntuvat reagoivan helpommin lässytyssanoihin, sillä ne ovat selkeitå ja "taloudellisia" sanoja siinä mielessä, että ne on helppo ymmärtää taustametelissäkin.
Lapsille hieman yksinkertaistan puheenparttani, mutta jotkut sanat ja sanonnat saavat inhonväreet pintaan, joten sellaisia en käytä koskaan (esim. "masu", maidosta sana "mammaa", "mennä pötköttämään", pikkutytöstä "meidän neiti" jne.). En jaksa olla kielinatsi kuitenkaan, mutta makuasioita nuokin ovat.
Pimppi ja pippeli ei ole lässykieltä, eikä pappa ja mummu.