Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhlaanko 130 000€?

Vierailija
23.03.2025 |

Eli tilillä rahaa 130 000€ ja jäin nyt työttömäksi. On mt-ongelmia ja alkoholiongelmaa enkä usko työllistyvänsä nyt ainakaan 5 vuoteen tai ikinä, enkä itseasiassa edes halua. Kannattaako minun siis hassata nyt nuo rahat vaikka matkustamiseen, että jatkossa saan asumistukea ja ehkä työttömyystukea? Vai kituuttaa noilla säästöillä koko loppuelämä mitättömällä työttömyyskorvauksella ja asua jossain asuntovaunussa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sun itse pitää päättää

Vierailija
2/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea päätös, ehkä vaan tuhlaisin kaikki niin sit voi hakea tukia jos vielä elossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noin yksinkertaisesti mene. Kyllähän ne katsoo Kelassa, että sulla on ollut rahaa ja ne huomioidaan kyllä sulle vielä tuloiksi pitkään.

Vierailija
4/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla menee peruselämiseen 2000€/kk + lennot joku 10 000€ jos siis vaikka käy Aasiassa ja Australiassa, niin ei toi summa kestä kuin 5 vuotta ja oot tyhjä tasku. Sit vaan takas vuokralle Suomeen ja uuden elämän alku.

Vierailija
5/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin yksinkertaisesti mene. Kyllähän ne katsoo Kelassa, että sulla on ollut rahaa ja ne huomioidaan kyllä sulle vielä tuloiksi pitkään.

Tiliotteet katsotaan 3kk ajalta.

Vierailija
6/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nuo nyt juo vuodessa, ei tuo ole edes 11 000 € per kuukausi.

Vierailija
7/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo työttömyyskorvausta estä. Asumistukeen ymmärtääkseni vaikuttaa, joten sinuna etsisin mahdollisimman halvan asunnon.

Jos alkoholi maistuu, alkaisin tekemään kotiolutta ja kotiviiniä. Niistä tulee yllättävän hyvää, kun vähän harjoittelee ja on paljon halvempaa kuin kaupasta ostettuna. Noin minä elelin opiskelu- ja työttömyysaikani 90-luvun lamassa. 

Vierailija
8/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimisin seuraavasti:

1. Sijoita rahat osakkeisiin tai koko maailmaan sijoittavaan indeksirahastoon. Sijoitustesi arvo voi nousta tai laskea, mutta onko paljon menetettävää vs kaiken käyttäminen? Niin epäreilua kuin se onkin, säästäväisyytesi "palkitaan" leikkaamalla tukia koska et ole törsännyt kaikkea. Mutta näin ehkä onnistut säilyttämään jonkinlaisen pääoman tulevaa varten.

2. Varmista, että saat ennen sitä max ajan ansiosidonnaista.

Vierailija
9/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt ei ainakaan kannata asua jos alko maistuu. Australiassa saa 3l viinitänikän 5€:lla. Sama suunnilleen Espanjassa. Aasian maissa saa paikallista rommia ja kaljaa todella halvalla, mutta viini taasen tosi kallista, 15€ halvin pullo. Lämpimissä maissa voi kans halvemmin asua just asuntoautossa vaikka, ei tartte lämmityksiä. Hostellin kans suhteellisen halpoja, noin 10-20€/ylö sisältää petivaatteet, sähköt, vedet, keittiön, siivoukset ja vessapaperit. 15€ x 30 tarkottais Suomessa 450€:n vuokraa, mutta on vapaa vaihtamaan kämppää ja uusia kavereita vaikka joka päivä jos huvittaa. Tai vaihtaa maisemaa muuten vaan jos haluaa nähdä uusia rantoja tai kaupunkeja. Ulkomailla kans paikallisliikenne paljon halvempaa kuin Suomessa. Ruoan hinta riippuu, joka maassa kalliita ja halpoja juttuja. Paahtoleipä ja pasta tyyliin joka maassa halpaa.

Vierailija
10/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde reissuun, jossain halvassa maassa asuu noilla rahoilla monta vuotta, kunhan pidät päihdeongelman hallinnassa.

Vierailija
11/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pakko tuhlata. Käy parilla matkalla tai kolmella, tai joku kierros. Ja sitten voit elää säästeliäästi. Ei kai ne sulje pois toisiaan. 

Vierailija
12/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toimisin seuraavasti:

1. Sijoita rahat osakkeisiin tai koko maailmaan sijoittavaan indeksirahastoon. Sijoitustesi arvo voi nousta tai laskea, mutta onko paljon menetettävää vs kaiken käyttäminen? Niin epäreilua kuin se onkin, säästäväisyytesi "palkitaan" leikkaamalla tukia koska et ole törsännyt kaikkea. Mutta näin ehkä onnistut säilyttämään jonkinlaisen pääoman tulevaa varten.

2. Varmista, että saat ennen sitä max ajan ansiosidonnaista.

Eikös ne selvitä mahdolliset osakkeet tai sijoitukset tai rahastot? Jos on vaikka rahastoissa rahaa, niin saakohan asumistukea tai toimeentukea? Työttömyysraha 500€ annetaan toki kaikille tai ansiosidonnainen kenelle se kuuluu.

Vierailija
13/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pakko tuhlata. Käy parilla matkalla tai kolmella, tai joku kierros. Ja sitten voit elää säästeliäästi. Ei kai ne sulje pois toisiaan. 

Pari reissua ja loppuelämä kotuuttaa itse ansaitsemilla säästöillä nukkuen talvetkin puistossa jossain teltassa? Mieluummin 5 vuotta matkustelua ja keveästi elämistä ja sitten Suomen tukiverkoston, jossa valtio maksaa ihan kunnon asunnon ja antaa rahaa.

Vierailija
14/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sä tosiaan olet juonut aivosi kun et tajunnut mitä mä kirjoitin.

Vierailija
15/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: en tosiaan ole kommentoinut kirjoitustasi millään lailla. Koitan pysyä ihan olut ja viinipullo-päivässä linjalla ja ihan edullisissa merkeissä eli senmoinen 300€/kk menisi Alkoon ei 11 000€. Ei ole tarvetta ainakaan lisätä juomista vaikka työttömäksi jäin.

Vierailija
16/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et nyt vaan elä ihan normaalisti ja käytä rahoja pikkuhiljaa. Sinä saat kuitenkin työttömyyskorvausta säästöistäsi huolimatta. Miksi ihmeessä pitäisi hassata kaikki rahat jonku asumistuen takia? En ymmärrä ongelmaasi laisinkaan. 

Vierailija
17/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et nyt vaan elä ihan normaalisti ja käytä rahoja pikkuhiljaa. Sinä saat kuitenkin työttömyyskorvausta säästöistäsi huolimatta. Miksi ihmeessä pitäisi hassata kaikki rahat jonku asumistuen takia? En ymmärrä ongelmaasi laisinkaan. 

En ole ap, mutta kela ei kohtele kansalaisiaan yhtävertaisesti. Köyhät saa enemmän kuin keskituloiset jne. Rikkaat laitetaan maksamaan kaikki. Kukapa nyt ei haluaisi ottaa valtiolta ilmaista rahaa/tukea ja elää kuin kuningas hetken verran ennen sitä? Versus tasapaksua elämää ja itse pitäisi kaikki maksaa kun kela maksaa kumminkin t. itsekin työtön

Vierailija
18/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: en tosiaan ole kommentoinut kirjoitustasi millään lailla. Koitan pysyä ihan olut ja viinipullo-päivässä linjalla ja ihan edullisissa merkeissä eli senmoinen 300€/kk menisi Alkoon ei 11 000€. Ei ole tarvetta ainakaan lisätä juomista vaikka työttömäksi jäin.

Mitä hittoa sä oikein sekoilet??? Mä kirjoitin miten Kela huomioi nuo rahat ja siihen tullaan sönköttämään ihan muuta. Aivot selvästi jo juotu pilalle.

Vierailija
19/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa sä oikein sekoilet??? Mä kirjoitin miten Kela huomioi nuo rahat ja siihen tullaan sönköttämään ih

Ap: Varo ettei tuu huomenna krapulaa. Ota välillä vettä ja käy kävelyllä.

Vierailija
20/27 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa sä oikein sekoilet??? Mä kirjoitin miten Kela huom

Oletko sä oikeasti noin kännissä ja aivosi pihalle juonut? Mä olen täysin selvinpäin ja menen aamulla töihin toisin kuin sä luuserijuoppo. Ap ei kirjoiteta viestin alkuun vaan viestin loppuun idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi