Kysy mitä tahansa 15v pojalta, jonka mielestä lisääntyminen on eettisesti väärin
Vastaus oletettuun ensimmäiseen kysymykseen: olen tosissani.
Toivoisin keskustelun pysyvän jollakin tasolla asiallisena.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kukaan ei lisääntyisi, eikä näin ollen ketään olisi olemassa ei olisi kärsimystäkään. Ergo lisääntymisen olemassaolo johtaa kärsimykseen maailmassa.
Nerokas keino poistaa maailmasta kaikki kärsimys yhden sukupolven aikana!
Vai?
Kyllä, jos kukaan ei lisääntyisi ja ketään ei olisi olemassa, kukaan ei joutuisi kärsimään. En kuitenkaan ole idiootti ja ymmärrän, että tämä ei tule käytännössä koskaan tapahtumaan. Tällä aloituksella haluan saada ihmiset pohtimaan lisääntymistä kannalta, jota harvemmin tehdään. Mielestäni kuitenkin jokainen syntymätön lapsi on yksi ihminen vähemmän kärsimään.
ap.
Sinäkin kuitenkin olet valinnut sen elämän elämättömyyden sijaan jostain syystä. Ainoa syy tälle on se, että siinä on enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Näin ollen lisääntyminen aiheuttaa myös hyvää. Ja koska niin moni ihminen haluas elää, voimme päätellä, että kaiken kaikkiaan sitä hyvää ihmiselämässä in enemmän. Näin ollen olisi epäeettistä, mikäli estettäisiin hyvien asioiden tapahtuminen.
Arvostan, jos ap on tosiaan joku 15 v., koska hänellä näyttää olevan aivotoimintaa. Varsinkin kun hän on vain vuoden vanhempi kuin kissani.
Jos olisin itse saanut valita, niin en olisi syntynyt. Nyt kun kuitenkin täällä olen, niin en haluaisi kuolla. Haluan katsoa tämän touhun katkeraan loppuun asti. Kärsimyksineen kaikkineen. Ristiriita, mutta mitäs tuosta.
Miksi lainasit minun viestiäni, mutta et kommentoinut siihen? Minusta ei ole kovin pitkälle menevä ajatus, jos kärsimys= epäeettinen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko oma syntymäsi murheen aihe? Tekivätkö vanhempasi väärin kun hankkivat sinut?
Mielestäni kyllä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
heräääää kirjoitti:
Ajattelet kärsimystä ihan väärällä tavalla. Kärsimyksestä oppii ja tulee vahvemmaksi fyysisesti että henkisesti.. se on osa elämää. Voit kärsimyksen jälkeen ylpeänä sanoa, että olet ollut tarpeeksi vahva ihminen kestäen kaiken kurjuuden.
Tuo nyt on suurinta shaibaa ikinä. Kärsimys on vain kärsimystä, ei siitä opi mitään paitsi ehkä katkeruutta.
Vähä tarkennusta. Millasesta ”kärsimyksestä” oikee puhut??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kukaan ei lisääntyisi, eikä näin ollen ketään olisi olemassa ei olisi kärsimystäkään. Ergo lisääntymisen olemassaolo johtaa kärsimykseen maailmassa.
Vai?
Kyllä, jos kukaan ei lisääntyisi ja ketään ei olisi olemassa, kukaan ei joutuisi kärsimään. En kuitenkaan ole idiootti ja ymmärrän, että tämä ei tule käytännössä koskaan tapahtumaan. Tällä aloituksella haluan saada ihmiset pohtimaan lisääntymistä kannalta, jota harvemmin tehdään. Mielestäni kuitenkin jokainen syntymätön lapsi on yksi ihminen vähemmän kärsimään.
ap.
Sinäkin kuitenkin olet valinnut sen elämän elämättömyyden sijaan jostain syystä. Ainoa syy tälle on se, että siinä on enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Näin ollen lisääntyminen aiheuttaa myös hyvää. Ja koska niin moni ihminen haluas elää, voimme päätellä, että kaiken kaikkiaan sitä hyvää ihmiselämässä in enemmän. Näin ollen olisi epäeettistä, mikäli estettäisiin hyvien asioiden tapahtuminen.
Arvostan, jos ap on tosiaan joku 15 v., koska hänellä näyttää olevan aivotoimintaa. Varsinkin kun hän on vain vuoden vanhempi kuin kissani.
Jos olisin itse saanut valita, niin en olisi syntynyt. Nyt kun kuitenkin täällä olen, niin en haluaisi kuolla. Haluan katsoa tämän touhun katkeraan loppuun asti. Kärsimyksineen kaikkineen. Ristiriita, mutta mitäs tuosta.
Miksi lainasit minun viestiäni, mutta et kommentoinut siihen? Minusta ei ole kovin pitkälle menevä ajatus, jos kärsimys= epäeettinen.
Tuo jälkimmäinen kappale kyllä tavallaan kommentoi viestiäsi. Olen valinnut elämän elämättömyyden sijaan, vaikka jos kysessä olisi ollut valintatilanne, niin en olisi syntynyt. Arvelen, että ap tarkoittaa, että kärsimyksen aiheuttaminen toisille on epäeettistä, ei niin, että kärsimys sinänsä on epäeettistä. Ap voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ollut se vanhempien kasvatuksessa tekemä virhe joka saa kuvittelemaan, että 15-vuotias lapsi voisi muodostaa kestävästi perusteltuja eettisiä näkemyksiä.
Hyvin harva aikuinenkaan sellaiseen kykenee
En tiedä mikä kyseinen "virhe" on, enkä ole asian virheellisyydestä aivan samaa mieltä. Sinulle, ja kaikille muille ylimielisesti vastanneille: toivoisin, että voisitte todellakin pysyä siinä asiallisessa argumentoinnissa. Jos olen vain lapsi ja typerys, argumenttini ovat varmaan helppoja kumota?
ap.
Toivot liikoja. Kuten useista vastauksista huomaat, useimmat eivät tällä palstalla kykene asialliseen keskusteluun. Onkin aika surkuhupaisaa mikäli todella olet 15-vuotias, sillä vaikutat selvästi kypsemmältä ja järkevämmältä kuin 90% palstan ”aikuisista”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kysymykseni: Miten sinä luulet mitään lisääntymisestä tietäväsi?
Väitätkö, etten tietäisi mitä lisääntyminen tarkoittaa?
ap.
Väitän. Oletan myös, että tässä puhutaan ihmisten lisääntymisestä eikä eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai?
ap.
En ole valinnut syntyväni. En ole kuitenkaan valinnut tekeväni itsemurhaa. Syy siihen on läheisilleni aiheuttama kärsimys, ja kyllä, se, että elämässä on myös hyviä asioita. Kuitenkin johtopäätöksesi siitä, että elämässä on enemmän hyvää kuin huonoa, on mielestäni hieman epäkorrekti.
Kun ihminen syntyy, hän kokee elämässään hyviä ja huonoja asioita -> +1-1=0 (olettaen nyt, että elämässä olisi yhtä paljon hyvää kuin huonoa, josta olen eri mieltä.)
Kun ihminen ei synny, hänen ei tarvitse kokea elämän hyviä asioita -> +1.
Kun ihminen ei synny, hän ei ole kykenevä harmittelemaan menetettyjä elämän positiivisia asioita -> 0
Huomaatko epäsymmetrisyyden?
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heräääää kirjoitti:
Ajattelet kärsimystä ihan väärällä tavalla. Kärsimyksestä oppii ja tulee vahvemmaksi fyysisesti että henkisesti.. se on osa elämää. Voit kärsimyksen jälkeen ylpeänä sanoa, että olet ollut tarpeeksi vahva ihminen kestäen kaiken kurjuuden.
Tuo nyt on suurinta shaibaa ikinä. Kärsimys on vain kärsimystä, ei siitä opi mitään paitsi ehkä katkeruutta.
Vähä tarkennusta. Millasesta ”kärsimyksestä” oikee puhut??
Sairaudet, kivut, onnettomuudet, ikävät tapahtumat. "Kärsi, kärsi -saat kirkkaamman kruunun" on täyttä p*skaa. Ihmiset romahtavat taakkojensa alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset noudata omaa ideologiaasi loppuun asti ja tapa itseäsi? Kai käsität, ettei sinua kuuluisi olla olemassa, jos tuo olisi vallitseva tila.
Sillä on eroa, jääkö syntymättä vai kuoleeko. On totta, etten olisi halunnut syntyä. Se ei olisi minulta mitään pois, koska en osaisi kaivata elämän positiivisia asioita. Nyt joudun kuitenkin kokemaan elämät negatiiviset asiat, positiivisten ohella. Noudatan ideologiaani siinä mielessä, etten itse lisäänny aiheuttaen lisää kärsimystä. Oma itsemurhani taas aiheuttaisi paljon kärsimystä lähipiirissäni.
ap.
Mutta sinun ajatuksesihan perustui siihen, että eläminen on kaikenkaikkiaan kärsimystä. Miksi ihmeessä sinun kannattaa jatkaa omaa kärsimystäsi ja mitä väliä niiden muiden kärsimyksellä on, koska heidän elämänsähän on pelkkää kärsimystä muutenkin,
En ole missään vaiheessa sanonut, että elämä on pelkkää kärsimystä. Ideologiani perustuu siihen, että kärsimyksen aiheuttaminen on väärin. Ja luomalla ihmisen, luot tälle ihmiselle kärsimystä. Et suinkaan pelkkää kärsimystä, mutta hänen elämäänsä täysin varmasti kuuluu myös kärsimystä.
ap.
Tuolla logiikalla esim lääketiede on mielestäsi väärin, kun esim leikkauksissa tuotetaan kärsimystä. Me muut punnitsemme asiaa laajemmasta näkökulmasta. Kaikki kärsimyksen aiheuttaminen ei ole eettisesti väärin, jos se on välttämätöntä suuremman hyvän saavuttamiseen.
Mikä on se suurempi hyvä, joka syntyy ihmiskunnan olemassaolosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai?
ap.
Tuo jälkimmäinen kappale kyllä tavallaan kommentoi viestiäsi. Olen valinnut elämän elämättömyyden sijaan, vaikka jos kysessä olisi ollut valintatilanne, niin en olisi syntynyt. Arvelen, että ap tarkoittaa, että kärsimyksen aiheuttaminen toisille on epäeettistä, ei niin, että kärsimys sinänsä on epäeettistä. Ap voi korjata.
No silti. Ei tuokaan kovin pitkälle viety ajatus ole, että kärsimyksen aiheuttaminen on automaattisesti väärin. Pitää ajatella kokonaisuutta eikä kärsimystä muusta irrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ollut se vanhempien kasvatuksessa tekemä virhe joka saa kuvittelemaan, että 15-vuotias lapsi voisi muodostaa kestävästi perusteltuja eettisiä näkemyksiä.
En tiedä mikä kyseinen "virhe" on, enkä ole asian virheellisyydestä aivan samaa mieltä. Sinulle, ja kaikille muille ylimielisesti vastanneille: toivoisin, että voisitte todellakin pysyä siinä asiallisessa argumentoinnissa. Jos olen vain lapsi ja typerys, argumenttini ovat varmaan helppoja kumota?
ap.
Toivot liikoja. Kuten useista vastauksista huomaat, useimmat eivät tällä palstalla kykene asialliseen keskusteluun. Onkin aika surkuhupaisaa mikäli todella olet 15-vuotias, sillä vaikutat selvästi kypsemmältä ja järkevämmältä kuin 90% palstan ”aikuisista”.
Samaa tässä juuri mietin. Tulet ap huomaamaan, että maailma on täynnä idiootteja, jotka eivät ymmärrä sinua, eivätkä kykene syvälliseen / loogiseen ajatteluun. Sekin täytyy vain hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset noudata omaa ideologiaasi loppuun asti ja tapa itseäsi? Kai käsität, ettei sinua kuuluisi olla olemassa, jos tuo olisi vallitseva tila.
Sillä on eroa, jääkö syntymättä vai kuoleeko. On totta, etten olisi halunnut syntyä. Se ei olisi minulta mitään pois, koska en osaisi kaivata elämän positiivisia asioita. Nyt joudun kuitenkin kokemaan elämät negatiiviset asiat, positiivisten ohella. Noudatan ideologiaani siinä mielessä, etten itse lisäänny aiheuttaen lisää kärsimystä. Oma itsemurhani taas aiheuttaisi paljon kärsimystä lähipiirissäni.
ap.
Mutta sinun ajatuksesihan perustui siihen, että eläminen on kaikenkaikkiaan kärsimystä. Miksi ihmeessä sinun kannattaa jatkaa omaa kärsimystäsi ja mitä väliä niiden muiden kärsimyksellä on, koska heidän elämänsähän on pelkkää kärsimystä muutenkin,
En ole missään vaiheessa sanonut, että elämä on pelkkää kärsimystä. Ideologiani perustuu siihen, että kärsimyksen aiheuttaminen on väärin. Ja luomalla ihmisen, luot tälle ihmiselle kärsimystä. Et suinkaan pelkkää kärsimystä, mutta hänen elämäänsä täysin varmasti kuuluu myös kärsimystä.
ap.
Tuolla logiikalla esim lääketiede on mielestäsi väärin, kun esim leikkauksissa tuotetaan kärsimystä. Me muut punnitsemme asiaa laajemmasta näkökulmasta. Kaikki kärsimyksen aiheuttaminen ei ole eettisesti väärin, jos se on välttämätöntä suuremman hyvän saavuttamiseen.
Mikä on se suurempi hyvä, joka syntyy ihmiskunnan olemassaolosta?
Se sama asia, jonka vuoksi sinä olet siinä kirjoittamassa etkä ole oman käden kautta päätynyt mullan alle. En puhu nyt ympäristön kannalta, vaan ihmisten välisistä moraalisuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Argumenttisi on tosiaan helppoa kumota. Perustelujesi heikkoudet tulivat esiin viestissä 15 ja perustelusi tulivat kumotuksi yhdellä lauseella viestissä 19 (joka ei ollut minun kirjoittamani).
Olen hieman eriä mieltä argumenttini kumotuksi tulemisesta. Haluaisin huomauttaa, että te, jotka koette elämänne olevan suurimmaksi osaksi onnellisuutta, kaikki ei todellakaan koe niin. Kun lisäännyt, lapsesi tulee sataprosenttisen varmasti kärsimään elämänsä aikana. On myös mahdollista, että hän tulee kärsimään elämässään paljon. Kun taas et lisäänny, lapsesi ei yksinkertaisesti kykene kärsimään.
ap.
Syntymätön lapsi, hartaasti toivottu vauva, jota ei koskaan tullutkaan, voi olla suuri kärsimyksen lähde lapsettomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai?
ap.
Et varmaan ymmärrä sitä että ihmisen elämällä on tarkoitus ja kärsimykselläkin voi olla tarkoitus.
Etkä sinä ole päättämässä ihmisten elämästä ja kuolemasta.
Et varmaan itse ymmärrä sitä, että sinun on hieman vaikea todistaa "elämän tarkoitus" totuudeksi.
ap.
Menepäs ulos keväiseen luontoon moittimaan lintuja ja oravia parittelusta tai kasveja pölyttämisestä. Luomakunta nyt vain on sellainen, että kaikilla on lisääntymisvietti tai -vaisto. Muuten kaikki lajit kuolisivat pystyyn. Jos minä päätän olla hankkimatta lapsia, niin silloin oma sukuni sammuu, ja muut sen kun kukoistavat. Miksi minä täällä hyppään ja häärään, jos en oman jälkikasvuni hyväksi? Ainoa kuolemattomuus, josta voin olla varma, on siinä kun omista sukusoluistani syntyy uutta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Argumenttisi on tosiaan helppoa kumota. Perustelujesi heikkoudet tulivat esiin viestissä 15 ja perustelusi tulivat kumotuksi yhdellä lauseella viestissä 19 (joka ei ollut minun kirjoittamani).
Olen hieman eriä mieltä argumenttini kumotuksi tulemisesta. Haluaisin huomauttaa, että te, jotka koette elämänne olevan suurimmaksi osaksi onnellisuutta, kaikki ei todellakaan koe niin. Kun lisäännyt, lapsesi tulee sataprosenttisen varmasti kärsimään elämänsä aikana. On myös mahdollista, että hän tulee kärsimään elämässään paljon. Kun taas et lisäänny, lapsesi ei yksinkertaisesti kykene kärsimään.
ap.
Niin, kaikki eivät koe niin, mutta suurin osa kyllä kokee. Se, että elämään kuuluu väistämättä kärsimystä, ei tee elämän mahdollistamista epäeettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus oletettuun ensimmäiseen kysymykseen: olen tosissani.
Toivoisin keskustelun pysyvän jollakin tasolla asiallisena.
Tulehan käymään meidän isojen miesten salilla. Me tehdään susta mies, koska sun isä on epäonnistunut. Treenaat painojen kanssa ja hakkaat säkkiä. Kun sun testotasot saadaan kohilleen niin alat ajattelemaan järkevästi ja ennenkaikkea tunnet itsesi mieheksi!
Elämäni suurin tavoite ei ole olla kuvailevasi lihaksikas, kyrvän ohjaama "mies". Isäni on epäonnistunut kasvattamaan minusta sellaisen, onnekseni.
ap.
En ole ihmisvihaaja. Oikeastaan ideologiani koettaa minimoida ihmisten kokeman kärsimyksen.
ap.