Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Kerroin asiakkaalle meillä olevan sivut fb, ig ja kitisivu. Noin 45v siisti mies kysyi ihan tyhmänä mikä on facebook, Instagram ja toimiiko ne netissä? Olidi vielä pitänyt auttaa sivujen etsinnössä. Tosin hänellä ei ollut älykännyäkään.
Jouduin Nissenillä kuuntelemaan, kun myyjä joutuu selittämään kolmet lasit yksien hinnalla alkaen xx euroa konseptia toiselle asiakkaalle. Kyseinen urpo ei mitenkään meinannut ymmärtää, että jos otat kalleimmat lasit ja kalleimmat linssit, niille tulee hintaa monta sataa euroa, eikä se alkaen hinta.
Olen töissä logistiikkakoordinaattorina eräässä suomalaisessa elintarvikeyrityksessä. Toimitamme tuotteitamme suoraan kauppoihin, joissa oma henkilökuntamme hyllyttää ne jne. ja hoitaa myös tilauksenteon meille kauppiaan puolesta. Tilaus menee fyysisesti yhdelle eurolavalle ja koska noin pieni niin menee esim. Kaukokiidolla perille.
Perus settiä on tietysti, että soitetaan aamulla 7:01 ja kysytään että voisinko soittaa kuskille jos vois tulla kauppaan X ennen klo 11 kun on kampaaja klo 14. No ei kyl onnistu kun ei ole kaikkien Suomen kuljettajien puhelinnumeroja.
Kerran yksi lava oli erehtynyt Turkuun kun tarkoitus oli mennä Rovaniemelle. Homma korjattiin ja seuraavana päivänä kuorma perillä Rovaniemellä. Vastaanota jälkikäteen palaute, että miksi kuorma tuli niin myöhässä kun google mapsin mukaan Rovaniemelle ajaa Turusta n. 11h ja tässä kesti 20h?
Paras oli kun yksi soitti tuossa ennen joulua, että voiko hän tehdä tilauksen 23.12. lähteväksi ennen pitkiä pyhiä. Oli huolissaan, että tulee meille aika kalliiksi kun kuski joutuu odottamaan pyhien yli lava autossa eikä välttämättä pääse viettämään joulua perheensä kanssa.
Ja nämä asiat yritetään selittää monta kertaa vuodessa ja silti lähes aina tuntuu olevan kuin rakettitiedettä.
Myyn puhelinliittymiä pienessä myymälässä ja vaikka asiakkaana ollut vanhempi naishenkilö oli aivan ihana, minulla oli täysi työ selittää etten voi jättää harjoittelijaa yksin paikalle ja lähteä asiakkaan kanssa kahvilaan neuvomaan puhelimen käytössä vaikka hän olisi tarjonnut minulle lounaan.
Saisitpa kaksoset ni ois ees kahdella lapsellas sama isä
Vierailija kirjoitti:
Saisitpa kaksoset ni ois ees kahdella lapsellas sama isä
Ei välttämättä
Asiakkaan paketti oli palautunut lähettäjälle koska sitä ei oltu noudettu kahden viikon säilytysajan puitteissa. Asiakas sai tästä raivarit ja huusi että hän on ollut ulkomailla. Yritin sitten turhaan selittää, että säilytysaika ei pitene automaattisesti jos on ollut matkoilla.
Isännöinnissä aika säännöllisesti joutuu selittämään asiakkaille sellaisia elämän realiteetteja, että taloyhtiö ei voi puuttua kenenkään askelluksiin tai aivasteluun. Joitakin asioita pitää vain pystyä sietämään tai sitten on hyvä harkita uudelleen omaa asumisvalintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Myyn puhelinliittymiä pienessä myymälässä ja vaikka asiakkaana ollut vanhempi naishenkilö oli aivan ihana, minulla oli täysi työ selittää etten voi jättää harjoittelijaa yksin paikalle ja lähteä asiakkaan kanssa kahvilaan neuvomaan puhelimen käytössä vaikka hän olisi tarjonnut minulle lounaan.
Tää oli jotenkin liikuttava
Olen töissä toimistossa jossa on liukuva työaika sekä lisäksi osa tekee jonkun verran etätöitä, on myös jonkun verran palaveria, koulutusta, seminaaria yms yms.
Varsinkin vanhemmille ukoille saa jatkuvasti olla selittämässä miksi juuri hänen tavoittelemansa henkilö ei ole AINA arkisin töissä klo 8-16 kuten hän kuvitteli.
Miten ei vaan mene perille, että kannattaa sopia tapaaminen eikä marssia paikalle ilmoittamatta.
Nämä asiat on kerrottu myös netissä.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä vaatekaupassa ja ihmettelin asikkaiden laskutaitoa. Kun tuote on 50% alennuksessa, monet asiakkaat kyselee paljon jää maksettavaa. Usein vastasin puolet, silti kysellään paljon se on.
Juu, no tämä on ihan looginen jokaiselle perusmatikan osaaville mutta tosiasiahan on että liikkeessä tulisi olla näkyvissä se loppuhinta eikä pelkkiä prosentteja. Usein vielä tänäkin päivänä näkee niitä prosentteja.
Olen seurakunnassa vahtimestari. Eräs sisarussarja tuli tutustumaan seurakuntasaliin muistotilaisuuden pitämistä varten. Yksi heistä oli sitä mieltä, että uskonnolliset symbolit pitäisi peittää. Meillä on semmoinen viisimetrinen lasiristi nurkassa ja sitten tietysti kastemaljaa ja saarnatuolia kristillisin symbolein esillä. Vastasin vain, että se ei valitettavasti ole mahdollista. Meidän seurakunnasta on myös pyydetty pappi yläasteelle kriisikokoukseen ja pyydetty ottamaan papinpaita ja "sokeripala" pois siksi aikaa. Uskokaa pois, arvostan kaikkia katsomuksia ja olen avarakatseinen ja liberaali, mutta nämä pyynnöt on menneet minullakin yli ymmärryksen. Pappi kriisikokoontumiseen ilman papin tunnuksia...ja pyyntö tuli johtavassa asemassa olevalta korkeakoulutetulta ihmiseltä.
Joillain asiakkailla tuntuu olevan vaikeuksia käsittää, että meillä työntekijöillä on myös oma elämämme, vapaa-aikamme ja vuosilomamme. Olen siis palkkatyössä toimistoajalla ma-pe. Olen joutunut asiakkaille mm. selittämään juurta jaksaen, että en ole vuosilomani aikana neljään viikkoon tavoitettavissa ja, että "kiireellisissä" asioissa voi olla kollegaan yhteydessä. Asiakas ihmetteli, että enkö voisi kuitenkin lomankin aikana ihan jotain pikkujuttuja käydä hoitamassa. Lisäksi minua on tavoiteltu viikonloppuisin ja ilta-aikaan. Yksi oli jättänyt eräänä arki-iltana 8 viestiä vastaajaani, joista viimeisissä ihmetteli, miksen voi vaikka viestillä vastata.
Ja tämä meininki tuntuu vaan kiihtyvän. Ihmisistä on tullut uskomattoman kärsimättömiä myös asioissa, joilla ei oikeasti ole mitään kiirettä. Tämä aiheuttaa painetta firmoille tarjota palveluja yötäpäivää ympäri vuoden, mikä taas näkyy paineena meille työntekijöille, että pitäisi olla työajoissa joustavampia. Kuitenkaan palkanmaksussa ei sama jousto näy :D
Eräs kotihoidon asiakkaan omainen ihmetteli, miksei sama hoitaja voi käydä asiakkaan luona joka päivä (eli 7 päivänä viikossa). Ja oli vielä ihan tosissaan. Ja tämä omainen oli siis ihan järkevän oloinen, työssäkäyvä ihminen.
Tämä tapahtui asuessani ulkomailla.
Olin töissä pubissa. Se oli erään pienpanimon omistama, ja siellä oli erittäin hyvä olutvalikoima. Siellä ei ollut lainkaan yleisimpiä olutmerkkejä, vaan paikka profiloitui artesaanioluiden ja pienempien panimoiden tuotteiden myyjänä. Henkilökunta perehdytettiin vaihtuvan valikoiman tuotteisiin hyvin, jotta osaisimme suositella tuotteita ja keskustella niistä asiakkaiden kanssa.
Valikoimassa oli toki myös maultaan ns. peruslager ja - stout yms., mutta nekin olivat paikallisten pienempien panimoiden. Meitä oli ohjeistettu, että jos asiakas pyysi vaikkapa Carlsbergia tai Guinnessia, tarjoaisimme hänelle valikoimassamme olevaa vastaavan tyyppistä tuotetta, ja antaisimme siitä maistiaisen.
Eräs asiakas pyysi Coronaa. Meillä ei kuitenkaan ollut sitä. Suosittelin hänelle erästä tuotetta, joka makuprofiilinsa puolesta sopisi Coronaa kaipaavalle. Asiakas ei kuitenkaan halunnut edes maistaa sitä. Kadun toisella puolella oli ruokakauppa. Asiakas kysyi, enkö voisi hakea hänelle sieltä Coronaa, ja tarjoilla sitä. Olin kuin puulla päähän lyöty, ja sanoin, ettei voi niin tehdä. Sitten asiakas kysyi, voisiko hän juoda sitä meillä, jos ostaa sitä itse kaupasta. Sanoin, ettei sekään käy. Asiakas oli ihmeissään. Hänestä olisi ollut helppo homma kipaista kadun yli kauppaan, ostaa muutama pullo, ja kaataa tuoppiin.
Tiu tau tilhi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveisiä TK:sta kirjoitti:
Monelle ihmiselle on ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että kaksi 400mg Buranaa vastaa yhtä 800mg tablettia. Tai että kaksi 500mg Panadolia on sama kuin 1 g Panadolia. Samaten kaikki kuvitellut luulot siitä, että "minuun auttaa Ibumax muttei Ibusal. Panadol on paljon parempi lääke kuin Para-Tabs jne. Kooltaan iso pilleri mielletään myös vahvemmaksi jne. " Ihmetellään miksi tuli flunssa vaikka otettiin "lunssapiikkikin". Nuhaan halutaan heti lääke tai joku "kuuri", koska ei jakseta enää tautia jne. Ihan elimistön perusasiat on monelle hepreaa. Luullaan, että yskänlääke pitää niellä hitaasti, jotta se " sivelee kurkkua" yms potaskaa. Kyllä kyllä......
Tuttava kokeili erään rauhoittavan rinnakkaisvalmistetta mutta se ei sopinut hänelle ollenkaan vaikka periaatteessa pitäisi olla samaa tavaraa, kokei
Toihan on ihan tiedetty juttu. Raha rauhoittaa.
Mulla on yksi tuttu joka ostaa maitonsa Mestarinherkusta, koska se on kalliimpaa kuin Lidlissä, niin se on parempaa. (Sama meijeri)
Saman olen huomannut, kun olen siivonnut eri puolilla. Joku koputtaa innokkaasti oveen ja huitoo kuin viimeistä päivää, vaikka näkee ihan hyvin, että minulla ei ole firman työvaatteet päällä ja imuroin lattioita. Mitähän siitäkin tulisi, kun menisi avaamaan oven, sehän on jo itsestään selvä turvallisuusasia, ettei niin voi tehdä! Tai sitten vaan ovi auki ja myymään, "Joo, katsotaanpa, kyllä mä varmaan voin myydä sulle täältä uuden puhelimen ja avata puhelinliittymän, tuskin nää nyt NIIN monimutkaisia nää järjestelmät on...." tai "Totta kai minä nyt siivoojana sun hampaat laitan kuntoon, mene vaan tuohon tuoliin niin kai täällä on jossain manuaali miten toi hammaspora toimii".