Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4771)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos varastaa vain vähän, niin se on okei?
Minultakin on joskus jäänyt pussi/pusseja ostamatta, mutta olen aina maksanut ne sen jälkeen.
Mutta nythän voin lähteä kauppaan ja maksettuani ostokset juosta vielä kurkun vihannesosastolta kainaloon ja painella ulos maksatta kun mulla unohtui hei!
Ja kehtaa vielä sanoa vastaan kun myyjä huomauttaa. Huh huh!
Kyllä kehtaan, tuon paljon rahaa kaupalle, ja jos sillon tällön otan ylimääräisen pussin 200-250€ viikko ostosten päälle niin tuskin kauppa siihen kaatuu :) Toki jos siitä alkaisi joku isomman numeron tekemään, en ottaisi pussi ja tekisin ostokseni tulevaisuudessa muualla.
Vaikea uskoa, että joku viitsisi provoilla tällaisella aiheella, mutta toisaalta vielä vaikeampi uskoa, että kukaan kehtaisi käyttäytyä noin törkeästi.
Täällä myös yksi keski-ikäinen joka on kolmekymppisenä itsenäisesti opetellut jonkin verran tietokonetta käyttämään. Minulle ei ole kukaan ollut vieressä selittämässä että tämä on selain ja tämä se ja se jne...eli kun ongelmia tulee en osaa kysyä apua oikeilla termeillä. Jotkut ei vaan tajuu ettei kaikki ole syntynyt samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi keski-ikäinen joka on kolmekymppisenä itsenäisesti opetellut jonkin verran tietokonetta käyttämään. Minulle ei ole kukaan ollut vieressä selittämässä että tämä on selain ja tämä se ja se jne...eli kun ongelmia tulee en osaa kysyä apua oikeilla termeillä. Jotkut ei vaan tajuu ettei kaikki ole syntynyt samaan aikaan.
Kyllä, mutta osaat varmaan kysyttäessä asiakaspalvelijalle raivostumatta kertoa vaikkapa sen minkälaista kuvaa klikkasit kun avasit netin? Tai mitä ruudun yläreunassa lukee, lukeeko siellä esim. Firefox tai Internet Explorer?
Laivan infoon tuli hermostunut saksalainen, joka vaati että karaoken on loputtava nyt ja heti. Aluksi luulin että hän heitti sen vitsinä mutta ihan tosissaan oli.
2805 En välttämättä osaa ainakaan heti koska en osaa sellaisiin asioihin välttämättä kiinnittää huomiota ja kun on ongelma menee helpolla paniikkiin. Monesti tekee automaattisesti mutta jos kysytään mitä teit niin eipä osaakaan selittää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulinpa muuten juuri eilen että fraasi "asiakas on aina oikeassa" on alunperin tarkoittanut vain sitä että jos yrität myydä jotain joka ei ihmisiä kiinnosta, syy on sinun eikä asiakaskunnan. Alkuperäisessä kontekstissa tähän fraasiin ei siis sisälly mitään loputtoman joustavuuden vaatimusta asiakaspalvelussa. Ajattelin että tämä olisi sopiva ketju tämän raportointiin :D
Ihminen, joka tämän sanonnan joskus kehitteli, palaa nyt toivottavasti helvetin liekeissä.
Vierailija kirjoitti:
Oon just ja just kakskymppinen ja ei muuten ole kukaan selittänyt meillekään? Tää just ärsyttää, vanhemmat ihmiset luulee että nuoret ihmiset on automaattisesti hyviä teknologian kanssa? Ei? Meidänkin pitää kaikki opetella alusta. Ja asiakaspalvelijat ei ole vastuussa tästä sun 'koulutuksesta', vaan se on ihan sun omalla vastuulla.
Itku itku jos se harmittaa.
Mä olen tässä pahamaineisessa IT-tuessa töissä... Kerran soitti äänen perusteella noin viisikymppinen nainen, joka heti alkuun sanoi, että hän ei ymmärrä koneista yhtään mitään. Jännitti kuulemma se koko tilanne niin paljon, että kädet ja koko nainen tärisi. Ihan hyvin siitä silti selvittiin pienen rauhoittelun jälkeen, että ei ole mitään hätää, katsotaan ihan rauhassa. Ei tullut mieleenkään edes aloittaa selittämään mistään selaimista ja osoiteriveistä paniikin lisäämiseksi. Jotenkin sympaattinen tapaus ja jäi mieleen. Ei ole pakko osata, kunhan ei ole vihainen ja yhteistyöhaluton :)
Yleisesti ottaen eniten kuitenkin joutuu vääntämään rautalangasta sitä, mikä ja missä on koneen työpöytä. En ole keksinyt oikein mitään toimivaa for dummies -selitystä sille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tässä pahamaineisessa IT-tuessa töissä... Kerran soitti äänen perusteella noin viisikymppinen nainen, joka heti alkuun sanoi, että hän ei ymmärrä koneista yhtään mitään. Jännitti kuulemma se koko tilanne niin paljon, että kädet ja koko nainen tärisi. Ihan hyvin siitä silti selvittiin pienen rauhoittelun jälkeen, että ei ole mitään hätää, katsotaan ihan rauhassa. Ei tullut mieleenkään edes aloittaa selittämään mistään selaimista ja osoiteriveistä paniikin lisäämiseksi. Jotenkin sympaattinen tapaus ja jäi mieleen. Ei ole pakko osata, kunhan ei ole vihainen ja yhteistyöhaluton :)
Yleisesti ottaen eniten kuitenkin joutuu vääntämään rautalangasta sitä, mikä ja missä on koneen työpöytä. En ole keksinyt oikein mitään toimivaa for dummies -selitystä sille.
Jos ihminen on ystävällinen ja heti kättelyssä kertoo, ettei ymmärrä tietokoneista mitään niin totta kai alusta alkaen kaikki pitää väntää rautalangasta juurikin esimerkiksi niitä klikattuja kuvia tms tiedustelemalla selaimen tiedustelemisen sijaan. Kaikkea ei tosiaan tarvitse osata, mutta ystävällinen voisi kuitenkin olla – oma tietämättömyys tai osaamattomuus harvemmin on muiden vika.
Ja niin, ihan samalla lailla me nuoremmatkin olemme nämä asiat pitkälti omin päin opetelleet kuin te vanhemmatkin. Vaikka jotain hyvin yksinkertaista ATK-opetusta koulussa olikin, se keskittyi ainakin meidän koulussa lähinnä Wordin käyttämiseen ja kymmensormijärjestelmään, ei missään nimessä netin käyttöön.
Ei se ole väärin, että kyselee ns tyhmiä kysymyksiä, vaikka nyt tietokoneisiin liittyen. Mutta se alkaa jo olla, jos päivittäin joutuu käyttämään niitä paljonkin, eikä löydy halua/aikaa/viitseliäisyyttä opetella edes perustermejä. Sopii kyllä muihinkin kohteisiin, kuin vain tietokoneisiin. Tämä kommentti siksi, että esim. omalla työpaikallani on ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti avun tarpeessa ja pyytävät tekemään puolestaan, kun itse eivät "ehdi".
Mutta otsikon aiheeseen. Ei ehkä oudoin asia, mutta kuitenkin sellainen, jota joutuu selittämään hyvin usein asiakkaille. Käyttötavaroissa, kuten vaatteissa ja kengissä tavara toimitetaan liikkeisiin ennakkotilausten perusteella, ja tilaukset tehdään n. vuotta aiemmin. Valmistajilla ei siis ole olemassa koko ajan täydentyvää varastoa, josta tavaratalot tilaavat tarpeen mukaan kaikkia värejä ja kokoja jatkuvasti. Asiakkaiden on joskus ihan mahdotonta ymmärtää tätä. Tavaraa tulee tietty ennalta tilattu määrä ja mallisto, ja kun se on myyty, lisää ei tule ihan samanlaista. Monesti on tullut haukkuja, kun ei vaan viitsitä tilata...
Vierailija kirjoitti:
Vautsi vau, ihan itsenäisesti olet opetellut! Eiku hei, niin mäkin ja moni muu, ja ikäni alkaa 2:lla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin, että kyselee ns tyhmiä kysymyksiä, vaikka nyt tietokoneisiin liittyen. Mutta se alkaa jo olla, jos päivittäin joutuu käyttämään niitä paljonkin, eikä löydy halua/aikaa/viitseliäisyyttä opetella edes perustermejä. Sopii kyllä muihinkin kohteisiin, kuin vain tietokoneisiin. Tämä kommentti siksi, että esim. omalla työpaikallani on ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti avun tarpeessa ja pyytävät tekemään puolestaan, kun itse eivät "ehdi".
Mutta otsikon aiheeseen. Ei ehkä oudoin asia, mutta kuitenkin sellainen, jota joutuu selittämään hyvin usein asiakkaille. Käyttötavaroissa, kuten vaatteissa ja kengissä tavara toimitetaan liikkeisiin ennakkotilausten perusteella, ja tilaukset tehdään n. vuotta aiemmin. Valmistajilla ei siis ole olemassa koko ajan täydentyvää varastoa, josta tavaratalot tilaavat tarpeen mukaan kaikkia värejä ja kokoja jatkuvasti. Asiakkaiden on joskus ihan mahdotonta ymmärtää tätä. Tavaraa tulee tietty ennalta tilattu määrä ja mallisto, ja kun se on myyty, lisää ei tule ihan samanlaista. Monesti on tullut haukkuja, kun ei vaan viitsitä tilata...
Ai minä kun luulin että asiakkaat kirjoittavat mallin ja koon ylös
ja tilaavat netistä kyseisen tuotteen HALVEMMALLA.
Lähetän usein asiakasyrityksiin tuotteita veloituksetta promotarkoituksiin. Kerran asiakas soitti, mitä hän tekee tälle laskulle. Aloin selvittelemään, olenko vahingossa laittanut hinnan vaikkei pitänyt. Ei, vaan asiakas tosiaan vaan halusi tietää että mitä hän tekee tälle 0€ laskulle.
Vierailija kirjoitti:
Laivan infoon tuli hermostunut saksalainen, joka vaati että karaoken on loputtava nyt ja heti. Aluksi luulin että hän heitti sen vitsinä mutta ihan tosissaan oli.
Saksalaismies oli täysin oikeassa. Mikään ei ole niin järkyttävä keskiaikainen kidutusmuoto kuin Ruotsin/Tallinan laivojen karaoket.
Vierailija kirjoitti:
Niinm olishan se ihan kamalaa jos tavaratalossa olis tuotteita joita asiakas haluaa ostaa. Eikun eikun....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaismies oli täysin oikeassa. Mikään ei ole niin järkyttävä keskiaikainen kidutusmuoto kuin Ruotsin/Tallinan laivojen karaoket.
Ollaankohan me oltu ollenkaan samassa paikassa. Olen laulun harrastaja, semi-ammattilainen, hyvin kranttu musiikin suhteen. Olen ollut kaksi kertaa elämässäni karaokebaarissa. Helsingin City-käytävässä kerran, melkein kaikki laulajat olivat liian kännissä ja laulu oli sen mukaista eli kamalaa. No, karaoken ideahan on että kaikki saa laulaa ja se on hienoa, eli minä kranttuilija voin poistua. Toinen kerta oli juurikin Ruotsin-laivalla, oli aivan mahtavia esityksiä ja uskomattoman taitavia laulajia, aivan toisesta maailmasta.
Toinen juttu on se, että vaikka tätä saksalaista ei tarjonta miellyttänytkään, niin ei laiva yhtäkkiä rupea ravintolaa sulkemaan eli sympatiat laivan työntekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta otsikon aiheeseen. Ei ehkä oudoin asia, mutta kuitenkin sellainen, jota joutuu selittämään hyvin usein asiakkaille. Käyttötavaroissa, kuten vaatteissa ja kengissä tavara toimitetaan liikkeisiin ennakkotilausten perusteella, ja tilaukset tehdään n. vuotta aiemmin. Valmistajilla ei siis ole olemassa koko ajan täydentyvää varastoa, josta tavaratalot tilaavat tarpeen mukaan kaikkia värejä ja kokoja jatkuvasti. Asiakkaiden on joskus ihan mahdotonta ymmärtää tätä. Tavaraa tulee tietty ennalta tilattu määrä ja mallisto, ja kun se on myyty, lisää ei tule ihan samanlaista. Monesti on tullut haukkuja, kun ei vaan viitsitä tilata...Ai minä kun luulin että asiakkaat kirjoittavat mallin ja koon ylös
ja tilaavat netistä kyseisen tuotteen HALVEMMALLA.
Kai sen asiakkaan on pakko tilata netistä kun tavaratalo myy ei-oota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vautsi vau, ihan itsenäisesti olet opetellut! Eiku hei, niin mäkin ja moni muu, ja ikäni alkaa 2:lla.
Eikö koulussa opeteta tietokoneen käyttöä nykyään? Sehän kuuluu opetussuunnitelmaan OPH:n mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tavarataloilla on varastossa lisääkin tuotetta eli ei heti jaeta kaikkia ketjun myymälöihin tai sitten saavat varaston kautta siirrettyä tavaroita toisesta myymälästä. Siksi varmaan osa ei ymmärrä että lisää ei saa jos hyllystä loppuu. Ketjujakin on erilaisia. Aina on asia selvinnyt kun on selittänyt rauhallisesti. Ei asiakkaat voi tietää miten mikäkin ketju toimii ja varsinkaan jos ei ole koskaan itse ollut kaupanalalla töissä.
No mutta, minäpä osaan laittaa telkkarin päälle ja valita sieltä kanavan "3" mutta kysyttäessä en osaa kertoa, mitä kanavaa (kaikista kanavatunnuksista ja mainoksista huolimatta) parhaillani katselen enkä missään nimessä osaa esim. kaukosäätimen avulla tarkistaa kanavaa! Kyllä tämä on asiakaspalvelijan vika!