Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4771)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin, että kyselee ns tyhmiä kysymyksiä, vaikka nyt tietokoneisiin liittyen. Mutta se alkaa jo olla, jos päivittäin joutuu käyttämään niitä paljonkin, eikä löydy halua/aikaa/viitseliäisyyttä opetella edes perustermejä. Sopii kyllä muihinkin kohteisiin, kuin vain tietokoneisiin. Tämä kommentti siksi, että esim. omalla työpaikallani on ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti avun tarpeessa ja pyytävät tekemään puolestaan, kun itse eivät "ehdi".
Mutta otsikon aiheeseen. Ei ehkä oudoin asia, mutta kuitenkin sellainen, jota joutuu selittämään hyvin usein asiakkaille. Käyttötavaroissa, kuten vaatteissa ja kengissä tavara toimitetaan liikkeisiin ennakkotilausten perusteella, ja tilaukset tehdään n. vuotta aiemmin. Valmistajilla ei siis ole olemassa koko ajan täydentyvää varastoa, josta tavaratalot tilaavat tarpeen mukaan kaikkia värejä ja kokoja jatkuvasti. Asiakkaiden on joskus ihan mahdotonta ymmärtää tätä. Tavaraa tulee tietty ennalta tilattu määrä ja mallisto, ja kun se on myyty, lisää ei tule ihan samanlaista. Monesti on tullut haukkuja, kun ei vaan viitsitä tilata...Joillakin tavarataloilla on varastossa lisääkin tuotetta eli ei heti jaeta kaikkia ketjun myymälöihin tai sitten saavat varaston kautta siirrettyä tavaroita toisesta myymälästä. Siksi varmaan osa ei ymmärrä että lisää ei saa jos hyllystä loppuu. Ketjujakin on erilaisia. Aina on asia selvinnyt kun on selittänyt rauhallisesti. Ei asiakkaat voi tietää miten mikäkin ketju toimii ja varsinkaan jos ei ole koskaan itse ollut kaupanalalla töissä.
Kyllä, pitää paikkansa. Ja kyllä, selitetty on, monestikin. Silti näitä kuulee, että mene nyt katsomaan sieltä varastosta, ihan varmasti teillä on, sinä et vaan viitsi tarkistaa, te ette viitsi vaan tilata. Huvittavaa kyllä, oudon moni jankkaamaan jäänyt asiakas kertoo olleensa kaupan alalla itsekin, ja kyllä tietää, miten tavaraa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin, että kyselee ns tyhmiä kysymyksiä, vaikka nyt tietokoneisiin liittyen. Mutta se alkaa jo olla, jos päivittäin joutuu käyttämään niitä paljonkin, eikä löydy halua/aikaa/viitseliäisyyttä opetella edes perustermejä. Sopii kyllä muihinkin kohteisiin, kuin vain tietokoneisiin. Tämä kommentti siksi, että esim. omalla työpaikallani on ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti avun tarpeessa ja pyytävät tekemään puolestaan, kun itse eivät "ehdi".
Mutta otsikon aiheeseen. Ei ehkä oudoin asia, mutta kuitenkin sellainen, jota joutuu selittämään hyvin usein asiakkaille. Käyttötavaroissa, kuten vaatteissa ja kengissä tavara toimitetaan liikkeisiin ennakkotilausten perusteella, ja tilaukset tehdään n. vuotta aiemmin. Valmistajilla ei siis ole olemassa koko ajan täydentyvää varastoa, josta tavaratalot tilaavat tarpeen mukaan kaikkia värejä ja kokoja jatkuvasti. Asiakkaiden on joskus ihan mahdotonta ymmärtää tätä. Tavaraa tulee tietty ennalta tilattu määrä ja mallisto, ja kun se on myyty, lisää ei tule ihan samanlaista. Monesti on tullut haukkuja, kun ei vaan viitsitä tilata...Joillakin tavarataloilla on varastossa lisääkin tuotetta eli ei heti jaeta kaikkia ketjun myymälöihin tai sitten saavat varaston kautta siirrettyä tavaroita toisesta myymälästä. Siksi varmaan osa ei ymmärrä että lisää ei saa jos hyllystä loppuu. Ketjujakin on erilaisia. Aina on asia selvinnyt kun on selittänyt rauhallisesti. Ei asiakkaat voi tietää miten mikäkin ketju toimii ja varsinkaan jos ei ole koskaan itse ollut kaupanalalla töissä.
Kyllä, pitää paikkansa. Ja kyllä, selitetty on, monestikin. Silti näitä kuulee, että mene nyt katsomaan sieltä varastosta, ihan varmasti teillä on, sinä et vaan viitsi tarkistaa, te ette viitsi vaan tilata. Huvittavaa kyllä, oudon moni jankkaamaan jäänyt asiakas kertoo olleensa kaupan alalla itsekin, ja kyllä tietää, miten tavaraa saa.
Nämä ”alalla itsekin olleet” on kyllä ihan oma lukunsa. Joo, teidän puodissa oli tietyt käytännöt ja toimintatavat, mutta meidän talossa asiat toimii eri tavalla. Joillekin se tuntuu olevan kovin vaikea hyväksyä. Olen itse ollut elämäni aikana neljässä eri kaupan alan työpaikassa ja jokaisessa niissä on käytännöt vaihdelleet keskenään ainakin jonkin verran. Myymälän koko ja mahdollisen ketjun kotimaisuus tai kansainvälisyys vaikuttavat sääntöihin ja käytäntöihin myös paljon.
Vierailija kirjoitti:
Niinm olishan se ihan kamalaa jos tavaratalossa olis tuotteita joita asiakas haluaa ostaa. Eikun eikun....
Luuletkos, että sitä vuosi sitten sisäänmyytyä mallistoa olisi enää saatavillakaan? Ei.
Että mitä asuntomessutaloille tapahtuu sitten, kun messut ovat ohi. Ei, taloja ei pureta. Omistajat muuttavat niihin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos varastaa vain vähän, niin se on okei?
Minultakin on joskus jäänyt pussi/pusseja ostamatta, mutta olen aina maksanut ne sen jälkeen.
Mutta nythän voin lähteä kauppaan ja maksettuani ostokset juosta vielä kurkun vihannesosastolta kainaloon ja painella ulos maksatta kun mulla unohtui hei!
Ja kehtaa vielä sanoa vastaan kun myyjä huomauttaa. Huh huh!
Kyllä kehtaan, tuon paljon rahaa kaupalle, ja jos sillon tällön otan ylimääräisen pussin 200-250€ viikko ostosten päälle niin tuskin kauppa siihen kaatuu :) Toki jos siitä alkaisi joku isomman numeron tekemään, en ottaisi pussi ja tekisin ostokseni tulevaisuudessa muualla.
Ymmärrätkö sinä, että sinä et ole mikään uniikki lumihiutale kaupan tärkein asiakas. Jos me annettaisiin jokaiselle omasta mielestään tärkeimmälle tyypille pussi ilmaiseksi, me hävittäisiin 400 euroa PÄIVÄSSÄ.
Olen töissä ketjuliikkeessä, jonka maakohtaiset kivijalkakaupat ja euroopanlaajuinen nettikauppa on erillisiä toimijoita ja näillä on erilliset varastot. Tämä tarkoittaa sitä, että a) en voi tarkistaa mistään sen enempää kuin asiakaskaan, että onko tiettyä tuotetta saatavilla vielä netistä b) emme voi tilata asiakkaalle sieltä nettikaupasta tuotteita heidän puolestaan, vaan heidän täytyy mennä itse tekemään se tilaus, vaikka haluaisivatkin tulla noutamaan sen myymälästä. Useimmat asiakkaat ymmärtävät, kun sanon että nettikauppa toimii erillään meistä, toiset eivät.
Toinen ihmetyksen aihe on sesongit ja se, että jos olet ostanut meiltä marraskuussa villapaidan, niin ei sitä samaa välttämättä ole enää saatavilla toukokuussa.
Olin töissä eräässä matkailukohteessa, jonne on kyllä ihan hyvät opasteet. Jouduin kerran vääntämään harhaan ajaneelle, n. 60+ rouvalle rautalangasta, että me emme voi omatoimisesti tilailla liikenneopasteita ja käydä asentamassa niitä jokaiseen kadunkulmaan, vaan liikennemerkeistä ja -opasteista vastaa ihan muu taho. Se, mitä me voimme tehdä, on välittää opasteita koskevat palautteet eteenpäin. Kun tämä oli vihdoin mennyt perille, rouva alkoi vaatia kaupunginjohtajan puhelinnumeroa, jotta hän saa soittaa ja vaatia liikenneopasteitaan suoraan häneltä. Pöyristyi entisestään, kun minulla ei ollutkaan kaupunginjohtajan suoraa puhelinnumeroa ihan käden ulottuvilla.
No kyllä tuollainen muovipussin maksamisesta kitiseminen antaa aivan uskomattoman kitupiikin kuvan ihmisestä muutenkin.
Uskoisitko kirjoitti:
Oliko jalan haavan syntymissyy se, että jalan haavaa hoidettiin. En selittänyt asiakkaalle itselleen, vaan kirjoitin valvontaviranomaisille virallisen vastineen, koska asiakas oli tehnyt tämän sisältöisen kantelun.
Valvontaviranomainen päätyi lopputulokseen, että haava oli olemassa jo ennen hoidon alkamista, koskapa asiakas oli hakeutunut hoitoon kyseisen haavan vuoksi ja se todettiin asiakkaan jalassa hänen hoitoon hakeutuessaan jo ennenkuin mitään haavanhoitotoimenpiteitä oli aloitettu. Näin ollen viranomaisen ratkaisun mukaan haava ei johtunut annetusta hoidosta. Asiakas tyytyi saamaansa päätökseen riitauttamatta sitä, ja haavan umpeuduttua jopa kiitti hoidosta.
Joo. Samansuuntaisen keskustelun olen käynyt samasta aiheesta. Haavan syntyyn ei tietenkään vaikuttanut huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes, vaan se, että haavaa hoidettiin väärin.
Asiakkaat, jotka haluavat puhua toimitusjohtajalle. Toimitusjohtajalla tuskin kuitenkaan on mitään sanomista esimerkiksi laskutuksen oikeellisuuteen liittyen, vaan silloin asia siirrettäisiin laskutuksesta vastaavalle henkilölle. Oletetaan, että toimitusjohtaja on jokin maaginen henkilö joka osaa vastata kaikkiin kysymyksiin ja ongelmiin, vaikka todellisuudessa hänellä ei taida olla mitään tietoa yrityksen päivittäisistä työtehtävistä
Vierailija kirjoitti:
Että mitä asuntomessutaloille tapahtuu sitten, kun messut ovat ohi. Ei, taloja ei pureta. Omistajat muuttavat niihin asumaan.
Kunhan sijainti ja hinta ovat järkeviä... Jossain on pitkäänkin tyhjillään olleita kohteita.
Kävimme asiakkaan kanssa hyvin pitkän keskustelun siitä miksi aurinkokennovalot eivät toimi pimeään vuodenaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivan infoon tuli hermostunut saksalainen, joka vaati että karaoken on loputtava nyt ja heti. Aluksi luulin että hän heitti sen vitsinä mutta ihan tosissaan oli.
Saksalaismies oli täysin oikeassa. Mikään ei ole niin järkyttävä keskiaikainen kidutusmuoto kuin Ruotsin/Tallinan laivojen karaoket.
Ollaankohan me oltu ollenkaan samassa paikassa. Olen laulun harrastaja, semi-ammattilainen, hyvin kranttu musiikin suhteen. Olen ollut kaksi kertaa elämässäni karaokebaarissa. Helsingin City-käytävässä kerran, melkein kaikki laulajat olivat liian kännissä ja laulu oli sen mukaista eli kamalaa. No, karaoken ideahan on että kaikki saa laulaa ja se on hienoa, eli minä kranttuilija voin poistua. Toinen kerta oli juurikin Ruotsin-laivalla, oli aivan mahtavia esityksiä ja uskomattoman taitavia laulajia, aivan toisesta maailmasta.
Toinen juttu on se, että vaikka tätä saksalaista ei tarjonta miellyttänytkään, niin ei laiva yhtäkkiä rupea ravintolaa sulkemaan eli sympatiat laivan työntekijälle.
Oliko Iloinen katupoika? Keskustan halvin tuoppi, ylläri ylläri. R. I. P😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan sijainti ja hinta ovat järkeviä... Jossain on pitkäänkin tyhjillään olleita kohteita.
Siis asuntomessuillehan ihmiset rakentaa oman kodin. Miksi kukaan pitäisi omaa kotiaan tyhjillään? Ei ne ole myytävänä, yleensä.
Meillä ei myydä Game of Thronesin 8. kautta DVD-boxina, koska sitä ei ole vielä julkaistu. "Kyllä mä tiedän että se on jo alkanut!!!" Joo ei tule ihan heti koko kausi boxina myyntiin..
Asiakas oli repinyt 1e/m tavaraa päin vittua ja mitatessani sieltä kaltevan jutun leveämmästä päästä alkoi nillittää, ettei suostu maksamaan sitä senttiä (eli siis tosiaan euroinakin puhuttiin yhdestä sentistä). Tuumin mielessäni, että "lol, köyhä" ja mittasin alakanttiin, että jäi raukalle useampi ylimääräinen sentti siitä eurostaan. Eipä se minun tuntipalkastani ollut pois.
En alkanut selittää asiaa hänelle, kun oli jonoakin kassalla. Näin jälkikäteen ajatellen olisin ystävällisesti voinut sen todeta, että kauppamme tarjoaa hänelle mielellään sen sentin alennusta, vaikka hän onkin ottanut tuotetta senkin edestä. Olisi ollut hauska nähdä rouvan naama, joskaan piilovttuilu ei kuulu hyvään asiakaspalveluun. :'D
Järjestin vuokrayksiön näytön ja ilmoitin että näyttö on klo 17. Seuraavana aamuna luin sähköposteja yksi asunnonhakija oli laittanut kolme sähköpostia.
- Ensimmäisessä ilmoitti, että oli tullut katsomaan asuntoa 17:20 eikä ketään ollut enää paikalla, että olisi päässyt sisään katsomaan.
- Toisessa viestissä vaati, että hänelle järjestetään uusi tilaisuus tulla katsomaan asuntoa.
- Kolmannessa viestissä antoi palautetta kun en vastaa hänelle sähköpostiin ja laittaa esimiehelleni viestiä jos en tunnin sisällä ole yhteydessä häneen.
Ensinnäkin näyttö oli klo 17, eikä hän ollut ajoissa paikalla. Pienen asunnon näyttö ei kestä puolta tuntia, joten paikalla olevat olivat tutustuneet asuntoon ja lähdin paikalta. Asunto oli kysytty ja hyvällä paikalla, joten useampi sopiva vuokralainen oli tarjolla näytön jälkeen, en keksinyt yhtään syytä järjestää mattimyöhäiselle uutta näyttöä.
En lukenut työsähköpostejani enää illalla, vasta seuraavana aamuna. Pomollakin vähän nauratti kun kerroin tapauksesta, oli tosiaan laittanut sähköpostia myös hänelle, jossa haukkui minut. Pomo vastasi hänelle vasta seuraavana päivänä ja kertoi että tämä on yrityksemme käytäntö, asuntoa pääsee katsomaan jokainen joka näytölle saapuu silloin kun näyttö on, ei enää sen jälkeen. Itse vastasin asiakkaalle, että ikävää kun et ehtinyt näyttöön ja asunto on nyt ehtinyt mennä joten uutta näyttöä ei järjestetä :)
Asiakas oli katkassu kurkun ja punninnut sen. Kun tuli kassalle, sanoin ettei näin voi tehdä. Asiakas ei ymmärtänyt sitä miksei voi.... Perustelin sitä, ettei katkaistua kurkkua voi myydä enää.. Ei mennyt perille. Jätti toisen kurkunpuoliskan sinne kurkkujen sekaan. Osti kurkun siis puolikkaana koska en jaksanut jankata samaa asiaa enää..
Oliko jalan haavan syntymissyy se, että jalan haavaa hoidettiin. En selittänyt asiakkaalle itselleen, vaan kirjoitin valvontaviranomaisille virallisen vastineen, koska asiakas oli tehnyt tämän sisältöisen kantelun.
Valvontaviranomainen päätyi lopputulokseen, että haava oli olemassa jo ennen hoidon alkamista, koskapa asiakas oli hakeutunut hoitoon kyseisen haavan vuoksi ja se todettiin asiakkaan jalassa hänen hoitoon hakeutuessaan jo ennenkuin mitään haavanhoitotoimenpiteitä oli aloitettu. Näin ollen viranomaisen ratkaisun mukaan haava ei johtunut annetusta hoidosta. Asiakas tyytyi saamaansa päätökseen riitauttamatta sitä, ja haavan umpeuduttua jopa kiitti hoidosta.