Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?

Vierailija
18.05.2018 |

.

Kommentit (4771)

Vierailija
2641/4771 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ” Takki levällään”?

Asiakaspalvelijan kannattaisi miettiä, kuka hänen palkkansa maksaa.

Palkkasi maksaa asiakas, joka työpaikkasi palveluita käyttää. Ilman asiakasta sinulla

ei olisi sitä työpaikkaasi, olipa työpaikkasi sitten julkisella puolella tai yksityisellä.

Olen kyllä asiakas, joka ihmettelee kanssa-asiakkaitteni käytöstä. Mutta selvästi olet ollut yksi niistä, joita on joutunut ihmettelemään. Takki auki, tänäänkin?

Vierailija
2642/4771 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä ruokakaupan kassalla vielä silloin kun ei ollut kortinlukijoita vaan kassat höyläsivät kortit kassakoneen kautta. Asiakkaalta kysyttiin aina maksaako hän pankilla vai luotolla ja jokusen kerran jouduin selittämään asiakkaalle, mikä ero on luotolla ja pankilla.

Olisin ymmärtänyt, jos kyseessä olisi ollut vaikka joku dementoituneen oloinen vanhus, mutta nämä olivat ihan tavallisia, työssäkäyvän näköisiä keski-ikäisiä ihmisiä. Oli hämmentävää, että ihminen, jolla on kortissa luotto-ominaisuus ei tiedä mitä se tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2643/4771 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että minua ei saa raahata kädestä vetäen kassalle töihin, jos olen työvuoron jälkeen pikaisesti ostoksilla kaupassa jossa työskentelen.  Olin ns. siviileissä, en enää työvaatteissa. Sain kuulla karmeat huudot minut tunnistaneelta asiakkaalta, kun en suostunut menemään kassalle ja ottamaan maksua hänen ostoksistaan. 

Vierailija
2644/4771 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sähkölaitoksen asiakaspalvelussa.

Päivittäin saamme puheluja ihmisiltä joilla on joko jo katkaistu sähköt tai on tullut varoitus sähkönkatkaisusta. Mehän emme näitä enää hoida vaan se asia on perintäfirman ja tämän ihmisen välillä. Se myös lukee niissä kirjeissä jotka asiakas on perintäfirmalta saanut. 

Sieltä sitten tulee huutoa kun ei olla huomattu kirjettä (katkaisuvaroitus ei ole ensimmäinen kirje joka perintäfirmasta tulee vaan niitä tulee ainakin muutama ennen sitä mutta ihan miten vaan). Sitten minun pitäisi soittaa sinne perintäfirmaan ja hoitaa se asia koska olenhan minä se jonka palkat tämä asiakas (joka on jättänyt sähkölaskunsa maksamatta) maksaa. Ei asiakkaan kuuluisi joutua tällaisia hoitamaan. Enkö minä vaan voi painaa jostain napista niin, että ne sähköt tulisivat takaisin. Ei muuten mutta just nyt on tulossa vieraita ja pitäisi olla sähköt. Ei ole asiakkaan vika jos on jäänyt maksamatta kun hän ei ole edes ollut kotona, hän oli ulkomailla. Ei ole oikein hyvinvointivaltiossa jos ihmisiltä viedään sähköt heti kun jää yksi lasku vähän jälkeen. Jne. Jne.

Olen koko ikäni tehnyt asiakaspalvelussa töitä mutta tässä olen kuullut kaikkein eniten miten p*ska ja p*rseestä olen.

Vielä kun asia on yleensä aivan ratkaistavissa eikä hätä ole koskaan niin iso (jos ne sähköt siis edelleen on tallessa) jos asiakkaat vaan soittaisivat sinne perintäfirmaan. Mutta kun se tuntuu olevan jotenkin ylivoimaista käsittää, että kun lasku siirtyy perintään niin ongelma ei ole enää meidän ratkaistavissa.

Hei kollega! Meillä hoidetaan katkaisuprosessi itse toimistolla eikä siirretä laskuja perintään kun tietyissä tapauksissa.

Olen paska ihminen ja on minun vikani, ettei asiakas ole maksanut laskujaan. Asiakas ei myöskään ole saanut yhtään laskua 6 kk ajalta, ei niitä alkuperäisiä, ei ensimmäistä maksumuistutusta eikä vielä toistakaan maksumuistutusta. Myöskään ne katkaisukirjeet eivät löydä perille. Eikä asiakas ihmettele, miten ei ole saanut sähkölaskua.

Katkaisu- ja kytkentämaksuista tapellaan aina. Kuulemma liian hyvä tuntipalkka, jos sellaisia veloitetaan. Niin, kun se prosessi ennen katkaisua ei aiheuta meillä yhtään ylimääräistä työtä. Me vain päätämme eräänä kauniina päivänä, keneltä katkaistaan sähköt. Ja kun kaikilla ei ole etäkytkettävää mittaria, joudutaan paikan päälle lähettämään kaksi henkilöä suorittamaan katkaisu, tietyissä tapauksissa joutuvat vielä kiipeämään tolppaan.

Vierailija
2645/4771 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelija_yliopiston_ohella kirjoitti:

Että en voi lisäillä tilaukseen tuotteita kun OLET JO MAKSANUT. En voi puhelimessa alkaa veloittaa tuotteista jotka tajusit tilauksen jälkeen tarvitsevasi. En oikein ymmärrä miten kukaan kuvittelee että 700 000 verkkokauppa toimii niin kovin yksinkertaisesti että voimme asiakaspalvelijana juosta varastolle ja laittaa asiakkaan pakettiin puuttuvat tuotteet, ja ehkä jotenkinkin maagisesti lisätä ne JO VELOITETULLE korttimyynnille.

Yleensä tätä seuraa asiakkaan pillastuminen (ylimääräiset postituskulut seuraavasta tilauksesta)

Kun päädytte huutamaan asiasta vaikka yritän mahdollisimman selvästi ja kiltisti sen kertoa, toivon että oma tyttärenne/poikanne päätyy joskus asiakaspalveluun ja joudutte tuntemaan miten ilkeilynne satuttaa.

.

Ei minusta ole erikoista kysyä tuota mahdollisuutta. Nimittäin joissakin verkkokaupoissa on mahdollista lisätä unohdettu tuote mukaan niin kauan kuin paketti ei ole lähtenyt matkaan. Joillakin isoillakin kaupoilla on tämä tapa. Enkä tiedä kuka siellä juoksee:D mutta ei kaupalta mitään avaruustekniikkaa kuitenkaan vaadi järjestää tällainen mahdollisuus jos halutaan, ja tehdä toinen maksutapahtuma. Joten itse kysymys ei mielestäni ole outo. Mutta tietysti on mitä typerintä aasiakasmaisuutta ruveta suuttumaan ja raivoamaan, jos kaikki omat haluamiset eivät onnistu.

Vierailija
2646/4771 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jouduin selittämään asiakkaille, miksi liikkeestä on poistuttava palohälytyksen soidessa.

Vierailija
2647/4771 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ostamaansa paitaa ei nyt vain voi vaihtaa samanlaiseen mutta pienemään ! Olen töissä kirpparilla.

Vierailija
2648/4771 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts! Mulla on vanha analoginen digiboxilla toimiva telkkari. Kohta on aika hankkia uusi. Voisiko joku asiakaspalvelija ilmoittautua ja kertoa missä myymälässä saisin palvelua ilman, että myyjä menee takahuoneeseen nauramaan ja raportoimaan someen miten tyhmää asiakasta taas piti palvella?

Vierailija
2649/4771 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvälle asiakaspalvelijalle ei mikään asia saa eikä voi olla outo.

Jos näin on: et ole alalle sopiva, sinua ei ole koulutettu ollenkaan asiakaspalveluun,

yritys ei välitä vähääkään omasta imagostaan, esimies ei ole tehtäviensä tasalla yms.

ja surulliseksi lopuksi yrityksen johto ei todellakaan tiedä, missä mennään organisaation

kaikkein tärkeimmällä tasolla.

Asiakaspalvelija on henkilö joka kohtaa ENSIMMÄISENÄ yritykseen tulevaan asiakkaan:

esim. myyntiliike, kauppa, hotelli, ravintola, yksityinen terveysasema jne.

Asiakas muodostaa mielipiteen yrityksestä sen mukaan, kuinka ensimmäinen hänen kohtaamansa asiakaspalvelija häneen suhtautuu. Näin se vaan on.

Usein ostopäätös jostain kaupasta, loppuu siihen, kun asiakkaan ensin kohtaama myyjä

on haluton etsimään vaihtoehtoja asiakkaan kysymään tuotteeseen, jota ei ole, mutta jota vastaavaa saattaisi liikkeestä löytyä.

Hyvä asiakaspalvelija on yritykselle todellinen rahasampo, huono asiakaspalvelija vie

yritykseltä joskus suurenkin määrän asiakkaita toisiin yrityksiin. Itse olen aina äänestänyt

jaloillani, ja ikävä kyllä, aivan iloiten katsellut, kun huonon asiakaspalvelun yritys on

mennyt jopa konkurssiin. Asiakaspalvelijan on oltava tavallaan ameeba, muunnuttava aina

ko.asiakkaan aaltopituudelle. Hyvälle asiakaspalvelijalle tulee mielestäni liike-elämässä

maksaa extrapalkkaa, hän on se joka omalta osaltaan pitää yritystä pystyssä.

Laiskat, työstä kiinnostumattomat, vain työpäivän loppua odottavat asiakaspalvelijat joutavat irtisanotuksi. Kaikissa töissä on huonot puolensa, ja keltäpä ihmiset kysyisivät

kaikki ne teidän mainitsemanne tyhmät ja typerät kysymykset, jos ei teiltä. Meitä ihmisiä on moneksi, ja se että joku asia on asiakaspalvelijalle itsestään selvä, ei tietenkään tarkoita sitä, että se on sitä myös asiakkaalle. Ja aivan varmasti asiaskaspalvelija joutuu

elämässä itsekin outoihin tilanteisiin, joissa joutuu esittämään tyhmiä tai typerä kysymyksiä.

Tsemppiä kaikille teille upeille asiakaspalvelijoille, jotka olette auttaneet ja ohjanneet minua. Kiitos hyvästä palvelustanne!

Sairasta, ihan vinksahtanut käsitys sulla.

Vierailija
2650/4771 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon töissä lankakaupassa ja kun muutin huomasin, että yksi meidän vakkari asuu naapurustossa. Tää nainen alkoi ilmestyä mun ovelle neuleineen ja vaatimaan apua, koska mä osaan ja on mun homma auttaa. Jouduin melko monta keskustelua käymään sekä kaupassa ja ovellani, että mä en tunne häntä ja en aio auttaa häntä kesken mun lasten iltatoimien tai muutenkaan, jos hän vain ilmestyy mun ovelle.

Vierailija
2651/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ylipäätään se, miten aukioloajat toimivat. Meillä on aukioloajat merkattu ihan selvästi myösoviin, mutta silti asiakkaat tulee paljon aikaisemmin ryskyttämään ovia ja ihmettelemään, miksi ne ovat kiinni ja liike pimeänä. Vastaavasti iltaisin asiakkaat tulee 20 minuuttia merkitystä elokuvan alkamisajankohdasta paikalle ja kiukuttelee, kun meillä on jo ovet kiinni ja kassa tilitetty pois, eli ei voida enää myydä lippuja - mitä ei kyllä muutenkaan yleisesti ottaen tehdä, jos asiakas on sen 20 minuuttia myöhässä. 

Olin yhden kesän siivoojana Sokoksella. Vanhukset ilmestyivät oville jo noin kello 8, vaikka kauppa aukaisi ovet kello 9. Ilmeisesti he olivat siinä uskossa, että jos oven vieressä on asiakkaita, kauppa päättäisikin avata aikaisemmin. Minut nähdessään he alkoivat kiivaasti viittoilla ja koputella ovia, että päästäisin heidät sisään. Osa heistä näytti vihaiselta, kun en suostunut avaamaan ovia. Siivooja ei ole mikään vahtimestari.

Juurikin tämä. Meillä työaika 5 pv vko, mutta asiakaspalvelua vain osan aikaa päivästä. Eli vaikka ollaan töissä, on ovet suljettu asiakkailta. Tämä on uskomattoman hankala heidän ymmärtää. Sitten tavataan minuuttitolkulla ovesta aukioloaikoja ja vielä varmuudeksi nykäistään moneen kertaan uudelleen, josko ihmeen kaupalla ne ovet olisikin itsekseen auenneet.

Se että meillä palaa valo, ei tarkoita sitä että ovet olisi avoinna. Onhan muihin liikkeisiin, apteekkeihin, pankkeihin myös aukioloajat, en tiedä tekevätkö ihan samaa niissä.

Toiset saattavat nykiä ja notkua niin kauan että ovi avataan ja selitetään tilanne, mutta tämä on minusta kaksipiippuinen juttu. Jos näin teet, niin olettavat jatkossakin että ovet aukenee milloin vain sattuvat piipahtamaan huolimatta aukioloajoista. Muut kollegat ehkä pitävät minua tylynä, mutta juuri edellä mainitusta syystä en pompi aukomaan ovea asap ajan ulkopuolella kun olen vuorollani siinä työpisteellä.

Vierailija
2652/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en voi päästää rouvaa sisään henkilökunnan ovesta tekemään ruokaostoksia klo 7.30 kaupan auetessa klo 8. En, vaikka hänellä on kiire linja-autoon.

2653/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvälle asiakaspalvelijalle ei mikään asia saa eikä voi olla outo.

Jos näin on: et ole alalle sopiva, sinua ei ole koulutettu ollenkaan asiakaspalveluun,

yritys ei välitä vähääkään omasta imagostaan, esimies ei ole tehtäviensä tasalla yms.

ja surulliseksi lopuksi yrityksen johto ei todellakaan tiedä, missä mennään organisaation

kaikkein tärkeimmällä tasolla.

Asiakaspalvelija on henkilö joka kohtaa ENSIMMÄISENÄ yritykseen tulevaan asiakkaan:

esim. myyntiliike, kauppa, hotelli, ravintola, yksityinen terveysasema jne.

Asiakas muodostaa mielipiteen yrityksestä sen mukaan, kuinka ensimmäinen hänen kohtaamansa asiakaspalvelija häneen suhtautuu. Näin se vaan on.

Usein ostopäätös jostain kaupasta, loppuu siihen, kun asiakkaan ensin kohtaama myyjä

on haluton etsimään vaihtoehtoja asiakkaan kysymään tuotteeseen, jota ei ole, mutta jota vastaavaa saattaisi liikkeestä löytyä.

Hyvä asiakaspalvelija on yritykselle todellinen rahasampo, huono asiakaspalvelija vie

yritykseltä joskus suurenkin määrän asiakkaita toisiin yrityksiin. Itse olen aina äänestänyt

jaloillani, ja ikävä kyllä, aivan iloiten katsellut, kun huonon asiakaspalvelun yritys on

mennyt jopa konkurssiin. Asiakaspalvelijan on oltava tavallaan ameeba, muunnuttava aina

ko.asiakkaan aaltopituudelle. Hyvälle asiakaspalvelijalle tulee mielestäni liike-elämässä

maksaa extrapalkkaa, hän on se joka omalta osaltaan pitää yritystä pystyssä.

Laiskat, työstä kiinnostumattomat, vain työpäivän loppua odottavat asiakaspalvelijat joutavat irtisanotuksi. Kaikissa töissä on huonot puolensa, ja keltäpä ihmiset kysyisivät

kaikki ne teidän mainitsemanne tyhmät ja typerät kysymykset, jos ei teiltä. Meitä ihmisiä on moneksi, ja se että joku asia on asiakaspalvelijalle itsestään selvä, ei tietenkään tarkoita sitä, että se on sitä myös asiakkaalle. Ja aivan varmasti asiaskaspalvelija joutuu

elämässä itsekin outoihin tilanteisiin, joissa joutuu esittämään tyhmiä tai typerä kysymyksiä.

Tsemppiä kaikille teille upeille asiakaspalvelijoille, jotka olette auttaneet ja ohjanneet minua. Kiitos hyvästä palvelustanne!

Sairasta, ihan vinksahtanut käsitys sulla.

Olen itse ollut ruokakaupassa nuorena töissä. Siellä joutuu lähes päivittäin kohtaamaan psykiatrisesti sairaita, uhkaavasti käyttäytyviä tai varastavia ”asiakkaita” joilla ei ole aikomuksenakaan edes ostaa mitään.

Nuo asiat mitä luettelit, pätee ehkä johonkin korkean profiilin yritykseen, jossa asiakas on kuningas. Mutta jos kyse on jostain kivijalkaliikkeestä jonne kuka tahansa voi kävellä sisään, on tilanne täysin eri. Iso osa ”asiakkaista” ei edes ole maksavia asiakkaita, vaan ovat suorastaan häiriöksi, eivätkä tuo muuta kuin hiekkaa eteiseen...

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
2654/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vuosia sitten sellaisen "nettimeemin" missä IT-tuki selitti asiakkaille tietokoneogelmia.

Tyyliin, asiakas: on ikkuna kiinni ja ovikin…

Löytyisikö enää mistään, siinä oli monta hauskaa esimerkkiä :)

Vierailija
2655/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulinpa muuten juuri eilen että fraasi "asiakas on aina oikeassa" on alunperin tarkoittanut vain sitä että jos yrität myydä jotain joka ei ihmisiä kiinnosta, syy on sinun eikä asiakaskunnan. Alkuperäisessä kontekstissa tähän fraasiin ei siis sisälly mitään loputtoman joustavuuden vaatimusta asiakaspalvelussa. Ajattelin että tämä olisi sopiva ketju tämän raportointiin :D

Vierailija
2656/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, rouva, ette voi mennä palohälytyksen aikana takaisin palavaan rakennukseen.

Vierailija
2657/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu ulkomailla.

-En voi suositella luontaislääkkeistä vaihtoehtoa rintasyövän sytostaattihoitoihin, joista asiakas haluaa kieltäytyä. Näitä syöpäkyselyitä tulee paljon. Aivan käsittämätöntä, että ihmiset laittavat kouluttamattoman luontaistuotekaupan myyjän lääkärin kanssa samalle viivalle elämän ja kuoleman kysymyksissä. Eivät halua mennä tapaamaan edes naturopaattia, jos perinteinen lääkäri ei heille kelpaa. ”Kun kaveri sanoi, että oreganoöljy auttaa”

-En voi suositella raskaana olevalle luontaislääkettä, joita ei pakkausselosteenkaan mukaan ole tarkoitettu raskaana oleville. ”Mutta kun näissä kaikissa lukee niin, kun niitä ei ole testattu, tarvitsisin vain tosielämän tietoa, että voiko niitä käyttää” Ja minähän olen se virallinen tosielämän jury aiheessa!

-Asiakas etsii apua pahoihin ruoansulatusongelmiin. Taustaa hieman kyseltyäni selviää, että itsekin uskoo olevan syynä ”että syön ihan hirveästi roskaruokaa”. Suosittelen kokeilemaan ruokavalion muutosta. Mutta hän haluaa ostaa nyt jotain kuitenkin. Käyn läpi vaihtoehdot painottaen, että mitkään maitohappobakteerit tai punajalavat eivät nollaa huonoa ruokavaliota.

-Asiakas haluaa ostaa rasvatonta pähkinävoita, koska hänelle on sanottu, että pähkinät ovat terveellisiä, mutta hän haluaa myös mahdollisimman rasvattoman ruokavalion. Siinä sitten selittämään pähkinöiden virkaa ja kohtuuden merkitystä ruokavaliossa.

-Mielenterveysongelmista kärsivä asiakas haluaa kokeilla CBD-öljyä pahaan ahdistushäiriöön jne, ja haluaa mielipiteeni hänen lääkityksensä lopettamisesta ja sen korvaamisesta CBD:llä. Lopulta ymmärtää, että asiasta tulee keskustella oman psykiatrin kanssa.

-Teemme täyttöjä kodinpuhdistusaineille. Asiakas tulee täyttämään pesuainepulloa, jonka hänen lemmikkirottansa on syönyt rikki. Esittelee reikäistä pulloa, ja kysyy, voimmeko antaa hänelle uuden pullon vai pitääkö hänen ostaa itse uusi.

-Asiakas on ostanut toisesta liikkeestä deodorantin, jonka hajusta hän ei pidä. Voiko hän lisätä pulloon meidän eteeristen öljyjen testereitä tehdäkseen tuoksusta miellyttävän, kun ei niitä kuitenkaan raaski ostaa? Pitkin hampain lopulta ostaa yhden öljyn.

Vierailija
2658/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kyllä kummallista, että aikuisille ihmisille pitää oikeesti selittää, että kyllä tuotteesta/palvelusta pitää ihan oikeesti maksaa. Ja jos et maksa, siitä tulee seuraamuksia. Tekisi mieli joskus sanoa ihan suoraan, että mitä menit ostamaan jos ei ole varaa, mitä itket siinä nyt kun on maksun aika?

Vierailija
2659/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en omista sairaalakahviota, jossa olen töissä, enkä näin ollen voi antaa kahvilatuotteita asiakkaille ilmaiseksi vaikka haluaisinkin - ja vaikka asiakkaan sanoin "sähän joudut nyt joka tapauksessa heittämään ne pois, kun tää paikka menee kohta kiinni".

Vierailija
2660/4771 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että muovipussi ei ole ilmainen. Ja että vaikka ostaisit 200 €:n ostokset, minulla ei ole valtuuksia antaa sitä maksullista muovipussia sinulle ilmaiseksi.

Luulisi, että jokainen nykyään tajuaa, miksi muovipussit maksavat.

Itsellä on paha tapa aliarvioida pussien tarve, varmaan kerran kuukaudessa ostan liian vähän pusseja ja tätä on tapahtunut jo vuosia. Yleensä ilmoitan kassahenkilölle, että tarvinkin vielä yhden pussin ja otan sen. Yhden ainoan kerran on kassalta sanottu jotain vastaan, sillon sanoin että soita sitten poliisit. Ei soittanut, otin pussin maksamatta. En tee tätä mitenkään kiusallani, tai säästääkseni 2€ vuositasolla, en vaan vieläkään osaa arvioida montako pussi tarvi, varsinkin kun ruokakuormat kasvavat vuosi vuodelta. Sitten kun lapsia ei tarvitse enää ruokkia, ostan varmasti liikaa pusseja ensimmäiset pari vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi