Monessako maassa lapsesi on käynyt? Teinityttö väittää, että on ainoa joka ei matkustele..
Mun tyttö menee kasille ens syksynä. Väittää olevansa luokkansa ainoa, joka ei ole ollut lentokoneessa.
Monessa maassa lapsesi on käynyt ja minkä ikäinen lapsi? Risteilyjä ei lasketa, ellei maissa olla vähintään yhtä kokonaista päivää.
Kommentit (402)
7- vuotias 4 maata, 11- vuotias 5 maata. Eivät ole pyytäneet ulkomaille ulkomaille pääsyn vuoksi, vaan yl. nimeävät jonkun kohteen, jonne haluaisivat mennä. Useimmiten toivekohteet Suomessa. Kummankaan luokalla ei juuri matkustelevia lapsia.
Teininä voi olla eri tilanne.
Ite oon nyt kolmekymppinen ja omia lapsia ei vielä ole, mutta kun ite olin lapsi, meidän perhe oli niin keskiluokkainen kun voi olla, asuttiin Tampereen naapurikunnassa lähiössä, okt, 2 lasta ja perus duunarivanhemmat. Kun oltiin pieniä käytiin Kreikassa, Espanjassa ja Kyproksella, mutta sitten oli varmaan 7 vuoden tauko ettei käyty missään (90' lamako vai kun vanhempien liitto rakoili?)
Ei mun luokalla ala- ja yläasteella, ammattikoulussakaan moni matkustellut. Olin niitä harvoja joka kävi meidän luokalta yläasteen aikana jossain ulkomailla. Entinen poikaystäväkin lensi ensimmäisen kerran ollessaan 24-v eikä tietääkseni ole tämänkään jälkeen käynyt missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika 14v: Ruotsi, Norja, Islanti, Tanska, Viro, Latvia, Saksa, Puola, Tsekki, Unkari, Italia, Ranska, Monaco, Espanja, Hollanti, Irlanti, Englanti, USA, Karibia, Dubai, Slovenia. Paljon kivoja yhteisiä muistoja!
Mikä maa on Karibia?
Ehkä oli Karibian risteilyllä.
Risteilyjä ei lasketa 😛
tai Dominikaaninen tasavalta tai Haiti. Veikkaan ekaa.
12-vuotias on ollut 10 maassa, lähinnä Euroopassa, jota olemme kierrelleet paljon.
Mun 13-vuotias on käynyt vain Tanskassa ja Liettuassa (harrastusreissulla), jos Ruotsin ja Viron risteilyjä ei lasketa. Myös hänen mielestään KAIKKI muut on käyneet monessa maassa ja varsinkin lämpimissä maissa.
2,5vuotias, ollut 8 krt reissussa, joista 3 mannertenvälistä lentoa.
10-vuotias, 5 (Euroopan) maata. Tänä kesänä tulee 2 lisää.
Tätä maata rakastan. kirjoitti:
Gösta Sundqvist ei kuulemma koskaan käynyt Suomen ulkopuolella (lapsistaan en tiedä), koska Suomi on maailman paras maa.
Hyvä Gösta! Kuoli aivan liian nuorena.
Gösta Sundqvist ei kuulemma koskaan käynyt Suomen ulkopuolella (lapsistaan en tiedä), koska Suomi on maailman paras maa.
Jos ei ikinä käy Suomen ulkopuolella niin mistä sitten tietää että se on paras maa?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ikinä käy Suomen ulkopuolella niin mistä sitten tietää että se on paras maa?
Voiko sen tietää vain jos on käynyt kaikissa maissa? Vai pitääkö niissä peräti asua? Eihän käymällä huomaa kuin murto-osan olennaisesta.
13-vuotias poika on käynyt 47 maassa, olemme pienituloinen perhe (yh-äiti ja poika) mutta elämme hyvin vaatimattomasti ja hyödynnämme tarjoukset ja matkustamme usein halvan hintatason maissa.
Ihanaa, että näinkin monella vanhemmalla on aikaa, halua ja rahaa matkustella lastensa kanssa! Minua nuorempana vähän lyötiin sillä, etten juuri ollut matkustellut ja kauhisteltu sitä, kuinka sivistymätön juntti olin. Varsinkin Yhdysvalloissa käyneillä tuntui olevan tämä näkemys.
Muistan, että ala-asteen viidennellä olisin halunnut Roomaan, erityisesti nähdä Colosseumin ja katakombit. Minua katsottiin kotona, kuin vähäjärkistä. Kukaan perheestäni ei ollut käynyt Roomassa, se ei ollut mikään aurinkoranta edes ja sehän olisi maksanut rahaa. Oli kuulemma ihan kamala paikka silti, siellä olisi kodittomia ja kerjäläisiä ja hirveästi varkaita. (No, olisi siellä ollut se Colosseumkin.)
Ihana tämä wt-sivistyskoti
asenteineen, eikö vain?
No. Nyt aikuisena jonkin verran olen päässyt käymään Euroopan kaupungeissakin (Haag, Wien, Praha), sinne Roomaan saakka en vielä ole päässyt. Asuntolainamme on nyt maksettu, niin se helpottaa tulevaa. Parin vuoden ajan terveydessä on ollut ongelmaa, mutta viimeistään ensi vuonna olisi tuo matka nyt vihdoin suunnitteilla - mikäli mitään pahempaa ei tapahdu. Siellä edelleen odottaa se Colosseum, katakombit ja Vatikaani sekä herkullinen ruoka. Töiden takia sairastuin keskivaikeaan masennukseen ja tässä muutamana päivänä itkeskellyt sitäkin, kuinka se Rooman matka silloin jäi (samoin kuin sitä, etten noihin aikoihin saanut myöskään kovasti toivomaan koiraa).
Keskustelin asiasta puolisoni kanssa eilen ja tehtiin budjettia matkan suhteen. Nyt itkettää ihan onnesta sekin, että vihdoin (jos Luoja suo) tulen kenties näkemään sen Rooman vielä! Jos ensi vuonna näette keski-ikäisen naisen itkemässä Colosseumilla, niin se saatan olla minä :)
Onneksi muuten olen sittemmin tajunnut, että nämä maailmanmatkaaja-kiusaajat eivät olleet sen suurempaa sivistystä saaneet siitä jenkkikävisiitistään huolimatta, ihmiset ovat vain erilaisia ja erilaisista taloudellisista lähtökohdista. Yhtä kaikki, olen iloinen, että tänne kirjoittaneiden lapset ovat saaneet matkailla kiinnostavissa paikoissa, vaikka itselläni niin ollut.
Ap, tehkää joku pitkä-viikonloppu-matka, jonne menette lentäen. Jokin kiva kaupunki, joka kiehtoisi. Eiköhän se siinä :)
Itse en ollut käynyt ruotsia pidemmällä kunnes 17-vuotiaana pääsin Italiaan, nyt vasta 5 vuotta myöhemmin asun Britanniassa ja olen käynyt 12 eri maassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sen tietää vain jos on käynyt kaikissa maissa? Vai pitääkö niissä peräti asua? Eihän käymällä huomaa kuin murto-osan olennaisesta.
Mut jos jättää kokonaan käymättä niin silloin ei huomaa edes sitä murto-osaa.
Minä oli vasta 15v kun pääsin ensimmäisen kerran Suomen ulkopuolelle. Ruotsin läpi kulki matka Tanskaan luokkaretkelle. Kyllä aina löytyy muitakin joiden ulkomaankokemukset alkavat vasta vähän muita myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö menee kasille ens syksynä. Väittää olevansa luokkansa ainoa, joka ei ole ollut lentokoneessa.
Monessa maassa lapsesi on käynyt ja minkä ikäinen lapsi? Risteilyjä ei lasketa, ellei maissa olla vähintään yhtä kokonaista päivää.
9-vuotias 12 eri maassa ja 7-vuotias 9:ssä eri maassa.
9&14v ovat käyneet kuudessa maassa
Harvapa missään slummeissa käy matkoillaan itseään avartamassa. Itsekeskeistä puuhaa se matkustaminen pääasiassa on.