Monessako maassa lapsesi on käynyt? Teinityttö väittää, että on ainoa joka ei matkustele..
Mun tyttö menee kasille ens syksynä. Väittää olevansa luokkansa ainoa, joka ei ole ollut lentokoneessa.
Monessa maassa lapsesi on käynyt ja minkä ikäinen lapsi? Risteilyjä ei lasketa, ellei maissa olla vähintään yhtä kokonaista päivää.
Kommentit (402)
12 v 3 maata ja 15 v 4 maata. Tosin Kreikassa oltu useampi kerta kun se on lempikohde
Mun pojat oli vauvasta teiniin käyneet Gran Canarialla muutaman kerran, Teneriffalla, Lanzarotella, Portugalissa, Kyproksella, Turkissa, Kreikassa, Mallorcalla, tietysti Ruotsi ja Viro (nämä eivät lentäen :)). Asuntoautolla kierrettiin Eurooppaa pari kesää kun lapset oli pieniä, siinä tuli Saksa, Hollanti, Itävalta, Tanska...
Kyllä matkailu avartaa ja tekee rohkeammaksi, etenkin ellei lapsia koko ajan reissussa passaa. Jos haluaa jäätelön tai juotavaa, raha käteen ja menee itse kioskille ostamaan. Muistan kun kanarialla 13 -vuotias ei halunnut meidän kanssa lähteä käymään tuttavien hotellilla mutta tuli sinne myöhemmin perässä, yksin taksilla. Hän päättikin tulla ja oli hypännyt taksiin. Sittemmin samainen poika on asunut pitkiä aikoja Aasiassa (töissä) ja molemmat lapset n. 20 v ikäisinä reppureissasivat ympäri tämän pallon, eivät yhdessä eikä samana vuonna vaan kumpikin kaverinsa kanssa. Nuorempi ajoi tuolla reissulla Yhdysvaltojen halki autolla. Ovat siis matkustelleet nyt huomattavasti enemmän kuin äitinsä.
Katson, että sijoittaminen lasten matkusteluun on sijoitus tulevaan. Se muokkaa heitä kyllä ihmisinä parempaan suuntaan. Oppivat suvaitsevaisiksi ja kasvattaahan se itsetuntoa kun pärjää paikassa kuin paikassa vaikkei ole yhteistä kieltä eikä tapoja.
Paljonko tarvii rahaa matkaan 2 aikuista + lapsi (5-v)? Joku perus rantalomakohde viikko - 2 viikkoa.
Mistä halvalla suora lento + hotelli?
Paljonko matkavakuutus maksaa? Mihin kaikkeen menee rahaa ja kuinka paljon?
Tytöt 17v. ja 15v. Käyneet Ruotsissa, Saksassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Kroatiassa, Italiassa, Kreikassa(useasti), Slovakiassa, Sloveniassa, Bosnia-Herzegovinassa, Espanjassa (myös Kanariansaarilla), Thaimaassa muutaman kerran ja Venäjällä.
Saattaa puuttua vielä jotain, mutta suunnilleen näin.
Mun esikoistyttö, 17-v. lukiolainen, on käynyt viidessä maassa ja näistä parissa (Saksa, Tanska) mumminsa kanssa. Oman perheen kanssa on käynyt Kreikassa, Virossa ja Ruotsissa.
Kuopuspoika 12-v. on käynyt vain Kreikassa, Virossa ja Ruotsissa, koska mummin matkusteluinto lastenlasten kanssa väheni, kun ikää ja lapsenlapsia kertyi lisää (yhteensä 5 lastenlasta joista 2 syntynyt meidän lasten välillä).
Nyt on tiedossa vielä matka Kanariansaarille koko perheen kanssa eli tulevat lapsuutensa/nuoruutensa aikana käymään perheen kanssa myös siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoistyttö, 17-v. lukiolainen, on käynyt viidessä maassa ja näistä parissa (Saksa, Tanska) mumminsa kanssa. Oman perheen kanssa on käynyt Kreikassa, Virossa ja Ruotsissa.
Kuopuspoika 12-v. on käynyt vain Kreikassa, Virossa ja Ruotsissa, koska mummin matkusteluinto lastenlasten kanssa väheni, kun ikää ja lapsenlapsia kertyi lisää (yhteensä 5 lastenlasta joista 2 syntynyt meidän lasten välillä).
Nyt on tiedossa vielä matka Kanariansaarille koko perheen kanssa eli tulevat lapsuutensa/nuoruutensa aikana käymään perheen kanssa myös siellä.
Meillä muuten on sikäli jännä tilanne, että molemmat lapset inhoavat ulkomaille matkustamista! Pariisissa käytiin miehen kanssa ihan kahdestaan eikä lapsia harmittanut. Nytkin tulevalle Kanariansaarten reissulle eivät mieluummin haluaisi lähteä, mutta otamme heidät silti mukaan...
Miten teillä riittää rahat tollaseen matkusteluun?
Virossa, Ruotsissa ja Espanjassa käytiin ennen kuin täytin 19. Eikä sen jälkeen missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että näinkin monella vanhemmalla on aikaa, halua ja rahaa matkustella lastensa kanssa! Minua nuorempana vähän lyötiin sillä, etten juuri ollut matkustellut ja kauhisteltu sitä, kuinka sivistymätön juntti olin. Varsinkin Yhdysvalloissa käyneillä tuntui olevan tämä näkemys.
Muistan, että ala-asteen viidennellä olisin halunnut Roomaan, erityisesti nähdä Colosseumin ja katakombit. Minua katsottiin kotona, kuin vähäjärkistä. Kukaan perheestäni ei ollut käynyt Roomassa, se ei ollut mikään aurinkoranta edes ja sehän olisi maksanut rahaa. Oli kuulemma ihan kamala paikka silti, siellä olisi kodittomia ja kerjäläisiä ja hirveästi varkaita. (No, olisi siellä ollut se Colosseumkin.)
Ihana tämä wt-sivistyskoti
asenteineen, eikö vain?No. Nyt aikuisena jonkin verran olen päässyt käymään Euroopan kaupungeissakin (Haag, Wien, Praha), sinne Roomaan saakka en vielä ole päässyt. Asuntolainamme on nyt maksettu, niin se helpottaa tulevaa. Parin vuoden ajan terveydessä on ollut ongelmaa, mutta viimeistään ensi vuonna olisi tuo matka nyt vihdoin suunnitteilla - mikäli mitään pahempaa ei tapahdu. Siellä edelleen odottaa se Colosseum, katakombit ja Vatikaani sekä herkullinen ruoka. Töiden takia sairastuin keskivaikeaan masennukseen ja tässä muutamana päivänä itkeskellyt sitäkin, kuinka se Rooman matka silloin jäi (samoin kuin sitä, etten noihin aikoihin saanut myöskään kovasti toivomaan koiraa).
Keskustelin asiasta puolisoni kanssa eilen ja tehtiin budjettia matkan suhteen. Nyt itkettää ihan onnesta sekin, että vihdoin (jos Luoja suo) tulen kenties näkemään sen Rooman vielä! Jos ensi vuonna näette keski-ikäisen naisen itkemässä Colosseumilla, niin se saatan olla minä :)
Onneksi muuten olen sittemmin tajunnut, että nämä maailmanmatkaaja-kiusaajat eivät olleet sen suurempaa sivistystä saaneet siitä jenkkikävisiitistään huolimatta, ihmiset ovat vain erilaisia ja erilaisista taloudellisista lähtökohdista. Yhtä kaikki, olen iloinen, että tänne kirjoittaneiden lapset ovat saaneet matkailla kiinnostavissa paikoissa, vaikka itselläni niin ollut.
Ap, tehkää joku pitkä-viikonloppu-matka, jonne menette lentäen. Jokin kiva kaupunki, joka kiehtoisi. Eiköhän se siinä :)
Tää oli jotenkin tosi koskettava viesti.
17-vuotias tytär: Espanja (+ Mallorca & Teneriffa), Italia, Ruotsi, Viro, Tanska, Ranska, Saksa, Turkki, Puola ja Kreikka
15-vuotias poika: Espanja, Ruotsi, Tanska, Saksa, Ranska, Italia, Viro
6-vuotias tytär: Espanja, Viro, Ruotsi
Olen todella pienituloinen, mutta olen säästänyt kaikesta mahdollisesta, jotta pystyisin tarjoamaan lapsilleni mahdollisuuksia nähdä maailmaa. Esikoinen on myös jakanut mainoksia ahkerasti ja hän tuntuukin olevan koko ajan menossa. :) On siis matkustellut myös tätinsä, enonsa ja ystäviensä kanssa.
Paras matka jonka jokainen voi tehdä on aloittaa henkinen matka itseensä. Tämä on vieläpä ilmaista ja ei kuluta luonnonvaroja. Jokainen voi sen tehdä.
Esikoisen kanssa reissattiin paljon enemmän kuin kahden pienemmän kun oli enemmän aikaa, rahaa ja isällä liikkuva harrastus.
13-v on käyny kaupunkilomilla Prahassa ja Barcelonassa, Italiassa eri paikoissa useaan kertaan, reissannut usealla Kreikan saarellella, Mallorcalla ja kolmella Kanarian saarten saarella sekä lomaillut Egyptissä. Lisäksi ollaan autoiltu Ruotsissa ja Virossa.
Ihan keskitasoa jos vertaa kaveripiiriin. Osa on reissannut paljon enemmän ja osa sit taas huomattavasti vähemmän.
Lapset 15, 14 ja 10.
Ovat olleet äkkiseltään laskettuna 17 maassa.
Omat teinit ovat kumpikin käyneet kolmessa maassa eli Viro, Ruotsi ja Tanska. Tosin näissä sitten sitäkin useammin. Kummankin luokalla löytyy muutama tyyppi, joiden perhe matkustaa pari kolme kertaa vuodessa ulkomaille ja yleensä just sellaisiin rantalomaturistirysiin Välimerelle tai Thaimaaseen. Loput on sitten näitä, jotka käy pelkillä risteilyillä tai sitten viipyy sen pari yötä Ruotsissa tai Virossa. Aika suosittu kohde on ollut myös Riika ja oliko se Gdansk, koska näihin oli halpoja lentoja täältä lähikentältä. Paljonhan näihin matkustusjuttuihin vaikuttaa myös se missä asuu. Esim mun lapsuuden seudulla risteilyt oli harvinaista herkkua koska rannikolle ja laivalle oli se reilu 500 km matkaa. Kauheasti ei kiinnostanut matkustaa kahta päivää, jotta pääsee laivalle. Nyt asutaan tunnin matkan päässä satamasta ja voi ihan ex tempore sellaisen reissun tehdä.
Halpalentoyhtiöillä vaikka Turusta Gdanskiin ja Sopotin rannoille. Ei tule kalliiksi kun katsoo lennot ajoissa. Kolmen yön reissu 4h perheelle 200e.
En haluu leveillä mutta ite olen 12 vuotta ja aloitettiin perheen kanssa matkustelu kun olin puol vuotta joten maita on kertynyt Viro, Ruotsi, Turkki, Kypros, Kanarian kaikki saaret, tunisia, Dubai, Bulgaria, Italia, ja kaikissa maissa paitsi Dubaissa olen käynyt ainakin kaksi kertaa. Kesällä tulee vielä venäjä ja Kroatia, Tanska
Meillä kolme lasta, 11-16-vuotiaita. Vanhin käynyt arviolta 15-20 maassa, nuorin ehkä 12-15.
Kahdessa: Ruotsissa ja Tšekissä. Tšekin matka oli täysin koulun kustantama ja hoitama, johon en ollut osallinen. Lapsi 13v
Ei ole lapsia, joten voin vastata vain omalta osaltani. Tein ensimmäisen ulkomaanmatkani vasta yli 20-vuotiaana.
Mä olen yh erityislapselle, lapsi 7-v ja mulla koulua vielä noin 1,5 vuotta. Jonka jälkeen/johon mennessä toivottavasti olen löytänyt mukavan työpaikan, jossa palkka sellainen, että pärjää.
Mulla ei vaan ole tällä hetkellä varaa matkustaa, ei edes laivalle. Onneksi tuo lapsi ei ikinä vielä ole mihinkään hinkunutkaan, mutta jotenkin tunnen suorituspaineita tässä asiassa.
Ehkä sitten reilun vuoden päästä taloudellisesti himpun verran hellittää, mutta mulla on noin 25 asiaa, joihin tarvitaan jonkun verran rahaa, joihin säästäisin mielummin...eli voipi olla, että minun lapsi tulee myös olemaan sellainen, joka ei vielä 12-vuotiaanakaan ole kertaakaan matkustanut..