Monessako maassa lapsesi on käynyt? Teinityttö väittää, että on ainoa joka ei matkustele..
Mun tyttö menee kasille ens syksynä. Väittää olevansa luokkansa ainoa, joka ei ole ollut lentokoneessa.
Monessa maassa lapsesi on käynyt ja minkä ikäinen lapsi? Risteilyjä ei lasketa, ellei maissa olla vähintään yhtä kokonaista päivää.
Kommentit (402)
Ollaan reissattu vain Suomessa. Toivottavasti lapseni eivät joudu kiusaamisen kohteeksi siksi ettei äiti uskalla sairauden takia lähteä pois Suomesta. Harvinainen sairaus ja jos jotain käy, pitäisi päästä nopeasti sairaalaan missä minut "tunnetaan". Enkä usko että lapsetkaan tätä haluavat jokaiselle kaverille selitellä. Lapset kiusaavat toisiaan mistä ikinä keksiivätkään.
6 v lapsi, ollut kerran Italiassa ja kerran Kreikassa (pari laivaristeilyä lisäksi).
En ymmärrä miksi tässä ekologisessa tilanteessa ihmiset edelleen lentelevät surutta.
Vierailija kirjoitti:
Selitä tyttärelle ettei matkustelu tee kenestäkään yhtään parempaa ihmistä. Ja jokainen matkustaa sen verran kun on varaa ja aikaa. Itse matkusteltiin ennen lasten syntymää paljon, mutta lasten kanssa ei ollut aikaa, joten 18 vuotta täyttäessään tyttö oli käynyt kahdessa maassa lentäen. Mutta ei kuulemma ole kaipaillutkaan ulkomaille...
Matkustelu voi tehdä kyllä ihmisestä paremman. Näkee muun maailman menoa ja voi vaikka herätä auttamisen halu vähävaraisempia kohtaan jne.
Oon 26v nainen suomalaisittain isosta kaupungista, perus okt-lähiöstä ja meidän luokalla ala- ja ylästeella enemmistö lapsista ei juuri matkustellut. Omia harvoja, keskiluokkaisten vanhempien kustantamia reissuja halusi enemmin vähän piilotella kuin korostaa, koska niin tunteita herättävästä asiasta oli kyse. Vaikka toki kouluissa oli myös niitä jotka matkustelivat todella paljon, mutta he kaikki tiesivät varakkaiksi. Tahdikas opettaja ei vieläkään kysele luokan edessä elokuussa, että luetelkaas missä maissa tuli käytyä kesän aikana.
Tsemppiä tytöllesi ap.. tiedän tosi monta jotka pääsivät lentokoneeseen vasta omilla rahoillaan, lukion jälkeen. Yksi lensi eka kertaa vasta yliopistossa. Reissuista ei ollut koskaan kiva puhua ennestään tuntemattomassa porukassa, koska lähes kaikki ei-matkustelleet nuoret häpeävät tilannettaan (paitsi ne joilla on joku ideologinen valinta). Tyttösi ei ole ainoa!
Vanhin täyttää 16 ja on käynyt Haaparannan ikeassa. Keskimmäinen on 13 ja sama homma. Nuorin lapsi syntyi vammaisena, niin eipä tässä hirveästi ole mihinkään päässyt. Ei olla edes Suomessa päästy sitä Torniota 2 tunnin ajomatkan päässä kauemmas, kun tuon nuorimmaisen kanssa ei voi matkustaa sen pidemmälle.
Teini, 17- v.
Käynyt Irlannissa, Britanniassa, etelä- afrikassa, Tanskassa, Ruotsissa, Saksassa, Espanjassa, Kreikassa, Portugalissa ja Bermudalla. Jos jätetään risreilyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä tyttärelle ettei matkustelu tee kenestäkään yhtään parempaa ihmistä. Ja jokainen matkustaa sen verran kun on varaa ja aikaa. Itse matkusteltiin ennen lasten syntymää paljon, mutta lasten kanssa ei ollut aikaa, joten 18 vuotta täyttäessään tyttö oli käynyt kahdessa maassa lentäen. Mutta ei kuulemma ole kaipaillutkaan ulkomaille...
Matkustelu voi tehdä kyllä ihmisestä paremman. Näkee muun maailman menoa ja voi vaikka herätä auttamisen halu vähävaraisempia kohtaan jne.
mutta kuten jo tässä todettu, jotkut luulevat, että ovat parempia ihmisiä matkustellessaan. Ja yhtäaikaa v äheksyvät pieniä Suomikyliä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan reissattu vain Suomessa. Toivottavasti lapseni eivät joudu kiusaamisen kohteeksi siksi ettei äiti uskalla sairauden takia lähteä pois Suomesta. Harvinainen sairaus ja jos jotain käy, pitäisi päästä nopeasti sairaalaan missä minut "tunnetaan". Enkä usko että lapsetkaan tätä haluavat jokaiselle kaverille selitellä. Lapset kiusaavat toisiaan mistä ikinä keksiivätkään.
Silloinkin on matkustelu mennyt hukkaan jos eivät lapset ole matkoilla oppineet kuinka etuoikeutettuja ovat. Suomessa matkustellaan poikkeuksellisen paljon.
15v on matkustanut 8 maassa: Ruotsi, Viro, Barbados, Jamaika, Belgia, Gambia, Senegal ja Espanja. Useimmissa maissa moneen kertaan. Yleensä matkat kestää kuukaus pari tai kolme.
6 v on matkustanut 2 maassa: Virossa kai kolme kertaa ja Espanjassa kaksi. Joskin Espanjassa sitten pari kolme kk kerrallaan.
Vältän juuri lyhyitä matkoja lentäen, vaan ollaan sitten pidempään, ja lennetään harvemmin.
Poika oli 14 ja tytär 17 kun pääsivät ensimmäistå kertaa lentokoneeseen.
Monet nykyiset yläkoululaiset ei ole käyneet Suomen rajojen ulkopuolella.
Meidän 3v käynyt kolmessa eri maassa. Me tykätään kerran vuoteen lähteä ulkomaille ja lapsi luonnostaan mukana, hänen vuokseen ei reissata. Mitään ei näistä tule muistamaan ennen kouluikää.
Lapsi 14
Ruotsi, Viro, Norja, Englanti, Saksa, Espanja, Italia, Turkki, Kreikka, Kypros, Montenegro, Hong Kong, USA ja Japani.
Poika 10 v, ollut yli 100 eri maassa.
Lisäksi käymme joka vuosi väh kerran Espanjassa mummolassa ja siskollani Lontoossa
Opettaja
8-luokkalaisena olin käynyt 5 maassa, joissa 2:ssa lentäen. 2 perheen reissua etelään jäivät mieleen, ei ollut liikaa, mutta tuli kuitenkin harjoiteltua lentämistä (myöhemmin on ollut kiva reissuun lähtiessä, että osaa toimia lentokentällä vaikka yksinkin ilman että on ihan vierasta ja pelottavaa).
n27
12v. Ruotsi, Viro,Englanti, Tsekki, Unkari ja Thaimaa eli 6.
Vierailija kirjoitti:
8-luokkalaisena olin käynyt 5 maassa, joissa 2:ssa lentäen. 2 perheen reissua etelään jäivät mieleen, ei ollut liikaa, mutta tuli kuitenkin harjoiteltua lentämistä (myöhemmin on ollut kiva reissuun lähtiessä, että osaa toimia lentokentällä vaikka yksinkin ilman että on ihan vierasta ja pelottavaa).
n27
Itse asiassa kaksi maata unohtui. Tehtiin reissu laivalla + autolla kun olin tosi pieni. Eli 7 maata joista 2:teen lentäen...
Lapsuudessani käytiin vain ostamassa haloaa bensaa Venäjältä. Ei nekään tietenkään kuin parin tunnin matkoi... Vanhempani oli köyhiä.
Ekan kerran matkustin 17-vuotiaana, kun olin muuttanut omilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijakkaa. Kyllä siitä menosta voi olla tietoinen ja haluta auttaa ilman että tarvii nähdä kaikkea paikan päällä omin silmin
Yksivuotiaamme on käynyt viidessä maassa reissussa, vanhin teini-ikäisemme on käynyt 20-30 maassa.
4v 3 maata
9v 6 maata
12v 7 maata
Matkoja on enemmän, useasti oltu parissa kohteessa.