Kirkko ei ala vihkiä homopareja
https://yle.fi/tekstitv/html/P110_01.html
Juuri näin.
Jos kirkon säännöt ja usko ei miellytä, voi erota siitä. Tai olla eroamatta. Naimisiin voi mennä maistraatissakin ja se on täsmälleen yhtä lainvoimainen kuin kirkossa vihkiminen.
Seuraavaksi kannattaa kysellä mahdollista vihkimistä islamissa tai katolilaisuudessa. Voitte onnistua paremmin :)
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntait luetaan yhä pyhiksi ja useissa ammateissa niistä saa 100% korvauksen.
Eikös työstä näin pääsääntöisesti saada 100 % korvaus, eli täysi palkka?
Toivon vaan, että jonain päivänä uskonto saadaan aivan irralliseksi kaikesta. En haluaisi olla osa yhteiskuntaa, jossa jotkut sadut estää ihmisten ja yhteiskunnan kehitystä.
Pyhät ja muut on ihan sama miulle. Voin olla töissä tai olla olematta. Sunnuntai ja lauantailisät tulee säilyä siitä syystä, että viikonloput menee niihin. On eri asia olla töissä viikonloppuna kuin vaikkapa maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä, sinä nautit edelleen myös kirkollisista juhlapyhistä vapaina tai saat niistä arkipyhäkorvauksen ainakin tietyissä ammateissa ja julkisella puolella. Eikö raha kelpaa?
Hui kauhia. Minä ainakin otan mielummin tasa-arvoisen kohtelun kaikille kuin pienen tukun rahaa ja jonkun tekopyhän päivän juhlimisen.
Pienen tukun rahaa? Pyhälisät tekevät palkkastani noin 1/3, joka on noin 1000e/kk. Vuodessa se tekee 12 000e. Ehkä se on sinulle pieni tukku rahaa mutta minulle aika iso, ja pidän sen mielelläni.
t. sairaanhoitaja
Ei mikään maallistuminen tule poistamaan sitä tosiasiaa, että ihmiset tarvitsevat lepoa. Tästä syystä viikonloppu- ja ilta-/yötyöstä tullaan jatkossakin maksamaan lisiä. Samoin muutkin vapaapäivät tulevat varmasti pysymään, vaikka ne päästettäisiinkin palaamaan takaisin omille maallisille juurilleen.
Joku ehdottaa, että otettaisiin koko avioliittoinstituutio pois kaikilta?
Sitten on seksuaalivähemmistöilläkin asiat hyvin? Ovat onnellisia? Epäilen.
Ihan ymmärrettävää, Raamattu on kuitenkin kirkon "lakikirja" eikä se voi alkaa säveltää ihan omiaan, muuten se ois sama asia kuin meillä ois kirjoitettu lakimme, mutta virannomaiset säätäis siitä huolimatta ihan oman mielen mukaan. (Eli vaikka esim. joku maistraatissa sallis jollekin vaikka 5 eri puolisoa, koska polyamorisuus ois siitä ok) En ole muuten homoparien naimisiinmenoa vastaan, itsekin olen vähän bi, mutta kirkko ei vain voi tehdä mitä vain. En poistais myöskään kirkolta vihkioikeutta kokonaan, koska uskovaisille on tärkeää että heidät vihkii pappi kirkossa. Se että sitä ei yhtäkkiä sallittaiskaan saattais lisätä suomalaisten mielenterveysongelmia, kun meillä ois valtava joukku uskovaisia jotka ois ahdistuneita siitä että joutuu helvettiin, kun ei koe olevansa oikeasti naimisissa tms.
No mitäs siitä seuraisi käytännössä jos se instituutio lakkautetaan? Mitä tulee tilalle? Lisää islamia tänne? Muita uskontoja?
Kaikilla on vaan kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, Raamattu on kuitenkin kirkon "lakikirja" eikä se voi alkaa säveltää ihan omiaan, muuten se ois sama asia kuin meillä ois kirjoitettu lakimme, mutta virannomaiset säätäis siitä huolimatta ihan oman mielen mukaan. (Eli vaikka esim. joku maistraatissa sallis jollekin vaikka 5 eri puolisoa, koska polyamorisuus ois siitä ok) En ole muuten homoparien naimisiinmenoa vastaan, itsekin olen vähän bi, mutta kirkko ei vain voi tehdä mitä vain. En poistais myöskään kirkolta vihkioikeutta kokonaan, koska uskovaisille on tärkeää että heidät vihkii pappi kirkossa. Se että sitä ei yhtäkkiä sallittaiskaan saattais lisätä suomalaisten mielenterveysongelmia, kun meillä ois valtava joukku uskovaisia jotka ois ahdistuneita siitä että joutuu helvettiin, kun ei koe olevansa oikeasti naimisissa tms.
Johan sitä sovelletaan vaikka millä tavalla. On monia arkisia asioita, joita ei raamatun mukaan saisi tehdä, mutta niitä tehdään silti ja se on hyväksyttävää.
Aivan oikein.
Sikäli mikäli minä jotain ymmärrän niin raamatussa ei kyllä millään muotoa ole sanaakaan siitä että kaksi naista tai kaksi miestä olisi mikään aviopari.
Miksi siis kirkon pitäisi ottaa käytäntöönsä sellaista joka on ihan vastoin heidän ohjekirjaansa.
Jos nyt siis kaksi naista tai miestä haluu elää jossain liitossa niin eihän he siihen kirkkoa tarvitse.
Is...lam on kyllä paha ja sille ei saa missään nimessä antaa valtaa. Se varmasti ottaa vallan jos kristinusko ei saa pitää sitä. Parempi on että kristinusko pysyy vallassa, kyllä me ei-uskovaiset se suvaitsevaisina ihmisinä kestetään. Onhan ne avioliitotkin samanarvoisia laillisesti oli ne sitten papin vihkimiä tai maistraatissa tehtyjä.
Joo kyllä se vaan niin on että parempi pysyä kirkon siinä minkä luontokin osoittaa normiksi. Ei eläimetkään pariudu saman sukupuolen kanssa. Sehän olisi lajin loppu.
Minun puolesta jokainen voi elää miten lystää mutta kyllä kirkon on paras pysyä omassa lestissään.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se vaan niin on että parempi pysyä kirkon siinä minkä luontokin osoittaa normiksi. Ei eläimetkään pariudu saman sukupuolen kanssa. Sehän olisi lajin loppu.
Minun puolesta jokainen voi elää miten lystää mutta kyllä kirkon on paras pysyä omassa lestissään.
Näinhän se on, mutta tulee myös käsittää, että se on käytännössä kirkon loppu.
Itse en oikein ymmärrä sitä ristiriitaa, että kristinuskon mukaan kaikki ovat samanarvoisia jumalan edessä ja kirkko auttaa kaikkia ja on hyväksyvä ja armollinen, kaikille. Paitsi jos olet homoseksuaali, olet kelpaamaton kirkolle (ja jumalalle)?
Voisiko joku selittää?
Minä ihmettelinkin sitä miksi kirkko jossain vaiheessa alkoi kohkata näiden homoliittojen puolesta. Minusta se asia ei kuulu niille millään tavalla.
Esim tästä eläkkeelle jääneestä arkkipiispa Mäkisestä en muista mitään muuta kuin otsikot homoliittoasian tiimoilta. Ihan kuin koko arkkipiispalla ei olisi ollut mitään muuta kiinnostavaa tai tärkeää. Ehkä se yritti kerätä jotain irtopisteitä.
Vihdoinkin ev lut kirkko seuraa oppiaan edes yhdessä asiassa. Ei kirkkoon kuulumisessa ole mitään järkeä, jos he eivät pidä opistaan kiinni. Lähes kaikessa muussa onkin jo joustettu liberaalisti. Mitä järkeä on kuulua sanomattoman puuhakerhoon?
Piispatkin ovat olleet liian liberaaleja. Nyt tuli virkaan sentään hieman vanhoillisempi piispa.
Olen ihmetellyt esim sitä, että eronneita siunataan avioliittoon ihan kuinka monta kertaa tahansa ja ilman minkäänlaista "nuhtelua" ennen siunaamista. Eli ei tarvitse tehdä mitään rippiä tms. Telkkarissakin satuhäissä vihittävät ovat usein toiskertalaisia ja häät ovat kuin ensikertalaisilla.
Rippileirillä ei puhuta sanaakaan esiaviollista seksiä vastaan. Tyttäreni on menossa toista kertaa isoseksi ja mulle selvisi, ettei hän ole edes kuullut, että Raamatussa paheksuttaisiin avioliiton ulkopuolista seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta tulee myös käsittää, että se on käytännössä kirkon loppu.
Höpsis. Katoliset ja ortodoksit eivät ole livenneet opistaan ja Oletko huomannut niiden loppuneen?
Eivät hyväksy edes naispappeutta ja katolisilla on toiseen kertaan naimisiin meneminen kirkossa hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikein ymmärrä sitä ristiriitaa, että kristinuskon mukaan kaikki ovat samanarvoisia jumalan edessä ja kirkko auttaa kaikkia ja on hyväksyvä ja armollinen, kaikille. Paitsi jos olet homoseksuaali, olet kelpaamaton kirkolle (ja jumalalle)?
Voisiko joku selittää?
En usko että on kelpaamaton Jumalalle mutta minusta kirkon tehtävä ei ole vahvistaa jotain sellaista mallia elämässä joka nyt vaan sattuu olemaan vastoin sen omia arvoja. Ja sitä kautta pikkuhiljaa romuttaa niitä perustuksia mitkä Jumala on asettanut.
Sehän on vähän sama kuin sanoisi että lihavat eivät kelpaa Jumalalle. Kyllä varmaan kelpaa muttei ole kovin viisasta alkaa vahvistaa sellaista elämän mallia joka .. on sekin raamatun ohjeiden mukaan vahingollista ja kartettavaa ...ylensyöminen..
Minusta kukin voi elää niinkuin haluaa mutta kyllä lisääntynyt homoseksuaalisuus on silti oire jostakin..
Osin varmaan ihan fyysisellä tasolla. Veikkaan lisääntynyttä hormonien käytöä eri tavoin joka vaikuttaa jo geenistöön. Toisaalta nykyään suorastaan opetetaan kuinka voi harrastaa ja kokeilla seksuaalisuutta saman sukupuolen kanssa. No kyllähän ihminen oppii.
Miesten ja naisten roolit on liikaa menneet sekaisin eikä ihmiset ainakaan paremmin näytä voivan
ajattelijap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää?
En usko että on kelpaamaton Jumalalle mutta minusta kirkon tehtävä ei ole vahvistaa jotain sellaista mallia elämässä joka nyt vaan sattuu olemaan vastoin sen omia arvoja. Ja sitä kautta pikkuhiljaa romuttaa niitä perustuksia mitkä Jumala on asettanut.
Sehän on vähän sama kuin sanoisi että lihavat eivät kelpaa Jumalalle. Kyllä varmaan kelpaa muttei ole kovin viisasta alkaa vahvistaa sellaista elämän mallia joka .. on sekin raamatun ohjeiden mukaan vahingollista ja kartettavaa ...ylensyöminen..
Raamatussa kielletään samaa sukupuolta olevien rakkaus. Olisi outoa, jos kirkko alkaisi heitä vihkiä.
Kirkko saisi olla tarkempi myös eronneiden vihkimisessä. Tai edes avioeron (kirkollisessa) hyväksymisessä.
En kyllä oikein tiedä miten reagoisin jos saisin kutsun sama sukupuolta olevien häihin :/
Ei onneksi ole tiedossa :)
Varmaan kyllä olisi aika kiusaannuttavaa vaikka kuinka yrttäisi olla fiksu ja suvaitseva.
Ei sille mitään voi.
Rekisteröity parisuhde on jo korvattu tasa-arvoisella avioliitolla. Kirkon harrastama vohkiminen onkin sitten asia erikseen.