Kirkko ei ala vihkiä homopareja
https://yle.fi/tekstitv/html/P110_01.html
Juuri näin.
Jos kirkon säännöt ja usko ei miellytä, voi erota siitä. Tai olla eroamatta. Naimisiin voi mennä maistraatissakin ja se on täsmälleen yhtä lainvoimainen kuin kirkossa vihkiminen.
Seuraavaksi kannattaa kysellä mahdollista vihkimistä islamissa tai katolilaisuudessa. Voitte onnistua paremmin :)
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pariskunnan joka sanoi eroavansa kirkosta, jos kirkko ei ota sukupuolineutraalia avioliittoa käyttöön seuraavassa käsittelyssä. Sanoin, että erotkaa vaan!
Aika monet eroavat. Kovin näyttää käyrä nousevan eroakirkosta.fi tilastoissa tälläkin hetkellä.
Ja minä ja moni muu oltais erottu, jos sääntöjä olisi muutettu . Eli ihassama, kuka noista tilastoista välittää ;)
Katsoin äsken eroakirkosta.fi sivulta tämän päivän eroja ja ihmettelin mikä eropiikki nyt iskee. Selitys löytyi. : ) : ) : )
Kenenkään ei pitäisi mennä naimisiin. Olisi hyvä aika luopua siitäkin paskasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan samoilla linjoilla edellisten kanssa, uskonnolliset yhteisöt tehkööt mitä lystää. Tosin ev.lutin voisi laittaa samalle viivalle muiden uskontojen kanssa ja poistaa siltä kaikki erityisoikeudet, kuten verotus- ja vihkioikeuden. Jos jokin yhteisö nauttii tällaisista valtiollisista erityisoikeuksista, niin sitten voisi kyllä jo kunnioittaa Suomen lakiakin.
Suomessa useilla muillakin uskonnoilla on vihkioikeus. Ei tosin sillä että nekään sitä tarvitsisivat.
Perustele hieman miksi ne eivät sitä "tarvitse"? Onko se sinulta jotenkin pois, jos joku haluaa tulla vihityksi esim. kirkossa uskonnollisen toimituksen yhteydessä?
Nämä mielipiteet kuulostaa enemmän siltä että halutaan toisilta ottaa pois jotain kostoksi, kun itse ei saatu. Että lälläslää te ette saa leikkiä meidän leluilla kun me ei saatu tulla teidän pihalle 😆
Olen vain sitä mieltä että valtion ei pitäisi olla naimisissa minkään uskonnon kanssa. Ei ev.lut. kristinuskon, ei islamin, ei karhun kansan. Muuten kaikki uskonnot saavat harjoittaa puolestani uskoaan rauhassa eikä minulla ole mitään niitä vastaan.
Mutta se ei mielestäni liity siihen miksi ev.lut. kirkolta pitäisi ottaa pois vihkioikeus. Se ei ole erityisoikeus. Verotusoikeuskin koskee vain jäseniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan samoilla linjoilla edellisten kanssa, uskonnolliset yhteisöt tehkööt mitä lystää. Tosin ev.lutin voisi laittaa samalle viivalle muiden uskontojen kanssa ja poistaa siltä kaikki erityisoikeudet, kuten verotus- ja vihkioikeuden. Jos jokin yhteisö nauttii tällaisista valtiollisista erityisoikeuksista, niin sitten voisi kyllä jo kunnioittaa Suomen lakiakin.
Suomessa useilla muillakin uskonnoilla on vihkioikeus. Ei tosin sillä että nekään sitä tarvitsisivat.
Perustele hieman miksi ne eivät sitä "tarvitse"? Onko se sinulta jotenkin pois, jos joku haluaa tulla vihityksi esim. kirkossa uskonnollisen toimituksen yhteydessä?
Nämä mielipiteet kuulostaa enemmän siltä että halutaan toisilta ottaa pois jotain kostoksi, kun itse ei saatu. Että lälläslää te ette saa leikkiä meidän leluilla kun me ei saatu tulla teidän pihalle 😆
No onko se homojen vihkiminen joltakin pois?
Homoilla on oikeus mennä naimisiin Suomessa, joten ei, heillä on jo oikeus :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia, mutta uskontokunnat asia erikseen. Jos joku uskonto ei tunnu omalta, eihän siihen ole pakko liittyä.
Voi kun olisikin niin, ettei tarvitse liittyä. Ikävä kyllä suurin osa evlut-kirkon jäsenistä on liitetty vauvana heidän omaa tahtoaan kysymättä.
No se ei kyllä vahingoita lasta mitenkään, erota voi heti kun on valmis päättämään itse asioistaan. Päättäähän esim. ateistikin lapsensa puolesta uskonnottomuuden enkä pidä sitä ollenkaan "neutraalina".
Vai heti kun on valmis päättämään itse asioistaan... 17 vuotiaskin tarvitsee vielä vanhempansa suostumuksen kirkosta eroamiseen. Ja uskontokuntaan kuuluminen vastoin tahtoaan voi vahingoittaa ihmistä kovastikin. Onneksi harvoin evlutin tapauksessa, mutta kuitenkin.
15-17 v.
Kirkko on taantumuksellisten ihmisten viimeinen linnake. Jälkeläisenne tulevat häpeämään teitä samaan tapaan kuin uskovaisia orjuuden puolustajia aikoinaan.
Mikä ero näillä on? siis rekisteröity parisuhde vs kirkkollinen vohkiminen? Tarkoitan käytännössä.
Työntekijä, sinä nautit edelleen myös kirkollisista juhlapyhistä vapaina tai saat niistä arkipyhäkorvauksen ainakin tietyissä ammateissa ja julkisella puolella. Eikö raha kelpaa?
Luulen, että joidenkin vuosien päästä ev.lut. kirkko jakautuu kahtia. Kun se tapahtuu, harkitsen liittyväni siihen konservatiiviseen puoliskoon. Nyt en kuulu enää kirkkoon.
Oletko valmis myös luopumaan näistä? Vapaista, sekä rahallisesta korvauksesta, joista yhä voit nauttia, kuuluit kirkkoon tai et.
Sunnuntait luetaan yhä pyhiksi ja useissa ammateissa niistä saa 100% korvauksen.
Jos kirkko saisi päättää kielletty: avoliitto, seksi ennen aviolittoa, aviero, abortti, naispapit, homous.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä, sinä nautit edelleen myös kirkollisista juhlapyhistä vapaina tai saat niistä arkipyhäkorvauksen ainakin tietyissä ammateissa ja julkisella puolella. Eikö raha kelpaa?
Hui kauhia. Minä ainakin otan mielummin tasa-arvoisen kohtelun kaikille kuin pienen tukun rahaa ja jonkun tekopyhän päivän juhlimisen.
Valtion kirkon tulisi noudattaa valtion lakeja. Toki koko homehtuneen instituutin saisi erottaa valtiosta.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko on taantumuksellisten ihmisten viimeinen linnake. Jälkeläisenne tulevat häpeämään teitä samaan tapaan kuin uskovaisia orjuuden puolustajia aikoinaan.
Tiedän julkilesbon kirkkoherran
Vierailija kirjoitti:
Jos kirkko saisi päättää kielletty: avoliitto, seksi ennen aviolittoa, aviero, abortti, naispapit, homous.
Sun patoumat kirkkoa kohtaan voi aistia tänne saakka...
Aika monet eroavat. Kovin näyttää käyrä nousevan eroakirkosta.fi tilastoissa tälläkin hetkellä.