Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan pummaajat Helsingin keskustassa

Vierailija
17.05.2018 |

Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.

EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.

Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.

Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.

Kiitos kun sain avautua!

Kommentit (309)

Vierailija
201/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerjäläistilannehan ei ole oikeasti näin huono, mutta tässä rasismikeskustelussa sellainen kuva siitä annetaan. Teet fiksusti, jos et osallistu tällaiseen polittiiseen agitointiin ja ajattelet omilla aivoillasi.

Kertoo palstalaisten älykkyydestä, että tällainen tarina saa näinkin pitkän ketjun :)

2 pimeetä.

Vierailija
202/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla ei edes ole kuin pankkikortti.

Juuri tähän viittasin.

Onko terävä ja nopea olo..?

Mistä puhut? Vastasin ketjun aloitukseen RAHAN kerjäämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU-sääntöjen mukaan työttömät vieraanmaalaiset EU-kansalaiset saa karkottaa takaisin kotimaahansa tietyn oleskeluajan jälkeen. Suomessa tätä ei haluta noudattaa. Jopa täällä Tukholmassa on nykyään paljon vähemmän romanikerjäläisiä kuin Helsingissä. Ongelmalle kai tehdään jotain "kulissien" takana. 

Tämän vuoksi ne kai kaupittelee sitä Isoa Numeroa. Että ovat muka töissä täällä, tai ainakin joku porukasta on. Sen varjolla saa hengailla tietyn aikaa ja sitten pitää käväistä muussa EU-maassa.

Vierailija
204/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Oulussa nuo feissaajat kuuluu samaan kastiin, pummaamassahan nekin on eikä aina kuuntele sanaa ei. Nykyään pyyhällän vain ohi välittämättä mistään ystävällisistä tervehdyksistä. Harvoin edes käyn keskustassa ja silti ärsyttää. Mukavaa varmaan niille, jotka joutuvat vaikka työn merkeissä siellä kulkemaan ja joka nurkalla joku kerjää.

Vierailija
205/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin vastaavaan ketjuun olen tämän jo kai kommentoinutkin, mutta mulla tuli ihan viimeistään mitta täyteen näiden rahanpyytäjien kanssa pari joulua sitten. Olin käynyt Helsingin keskustan Fazer-kaupassa esimieheni pyynnöstä hakemassa muutaman suklaarasian työpaikalle, ja kuljin Kaisaniemen metroaseman läpi paperikasseineni. Minut pysäytti eräs nuorehko nainen, joka englanniksi anoi minulta ensin rahaa ruokaan, mihin vastasin, ettei minulla ole käteistä. Silloin hän ehdotti, että menisimme yhdessä kauppaan ja maksaisin kortillani (!). Kieltäydyin edelleen ja sanoin, että minulla on kiire töihin. Silloin nainen suuttui ja sanoi konvehtikassejani osoittaen, että rahaa minulta kyllä selvästi löytyisi. Lisäsi vielä, että olen sydämetön ja nyt on vielä joulu ja kaikkea. Niin törkeään kerjääjään en ollut kyllä aiemmin törmännyt!

Mä en ymmärrä näitä pyytelijöitä muutenkaan. Kenelläkään Suomessa asuvalla ei pitäisi olla tarvetta kerjäämiselle, miksi sellainen on sallittua täällä?

Vierailija
206/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Romanikerjäläiset päivystävät siinä Ateneuminkujan ja Citycenterin liepeillä ja tulevat tekaistua raskausvatsaa hieroen uikuttamaan rahaa. Rautatientorilla taas bussien välissä poukkoilevat nistit tulevat kerjäämään pysäkeillä odottelevilta ihmisiltä rahaa kaikenlaisilla nyyhkytarinoilla. Kerrankin tuli n. 20-25-vuotias nainen silmät päässä seisoen ja puhe sammaltaen pyytelemään rahaa lastaan varten todella omituisen ja pitkän selityksen kera, vaikka kyllähän näki kilometrien päähän että huumeita on vailla. Saisi oikeasti tehdä näille tapauksille jotain, koskaan ei tiedä milloin tulee nyrkistä tai puukosta kun ei suostukkaan antamaan rahaa. Ja naiivit turistit tietty antavat rahaa kyynel silmäkulmassa kun luulevat tosissaan että tässä autetaan lähimmäistä hädässä, niin temppu toimii aina uudelleen. 

Vierailija
207/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävelen Helsingin keskustassa ripeästi, katse eteenpäin ja yleensä kuuntelen musiikkia tai äänikirjaa. Kerjäläisten tai feissaajien jutteluihin en reagoi, eikä minuun yleensä korvanappien takia kontaktia otetakaan. 

Mieleen on kuitenkin jäänyt yksi kerta Narinkkatorilla. Kiiruhdin jonnekin jälleen kuulokkeet päässä, ja joku suunnilleen ikäiseni feissaajatyttö yritti sanoa minulle jotain. Kun porhalsin ohi, kuulin musan läpi kuinka hän kivahti perääni törkeän nimityksen, voitte kyllä arvata minkä. Silloin pysähdyin, otin kuulokkeet korvistani ja kysyin "anteeksi mitä sä sanoit?" Tyttö vastasi "en yhtään mitään" ja porhalsi paikalta vähintään yhtä nopeasti kuin minä olin äsken kulkenut. Ei tainnut olla ihan sopiva homma hänelle :D

Vierailija
208/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkekaa nyt, herranen aika, OHI, korvaanne lotkauttamatta!!!!!!!

Ette siten koskaan ole ulkomailla olleet?????

Pummeja on joka kaupunki täynnä, hyvät ihmiset.

En tod. vaivautunut lukemaan tätä naurettavaa aloitusta.

Vierailija
209/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani on juurikin Helsingin keskustan pahimmalla turistialueella, jossa kerjäläisetkin tästä syystä viihtyvät. Ja kyllä niitä riittääkin! Keskellä kirkasta päivää rötösherrat karjuvat omalla kielellään joukolle kerjääjänaisia ohjeita ja kurinpitoa, ihmiset vain kulkevat ohi kummissaan. Lopetin kaikissa Helsingin avotilaravintoloissa syömisen siinä vaiheessa kun kerjäläiset alkoivat tunkea niissä pöytiin ja kerjäämään rahaa. Käsittämätöntä että asialle ei voi tehdä mitään, kaikki tietävät että kyseessä on organisoidun rikosringin touhu. Huijaavat ja ahdistelevat turisteja, pihistävät rakennustyömailta materiaalia ja tuhoavat puistikoita leireillään eikä viranomaiset voi kuin kohautella olkiaan. Älytöntä. 

Vierailija
210/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pummeja on kaikkialla, mutta vähän kummallista on, että valtaosa Helsingin pummeista on ihan jostain muualta kuin Suomesta. On romanikerjäläistä kadunkulmassa ja geelitukat änkeytyvät kahviloihin lappuineen. Ei meidän suomalaisten tehtävä ole elättää ulkomailta tänne tulevia pummeja. Maksamme jo kotimaisia vähäosaisia palkoistamme. Suomessa on korkeat verot ja kallista.

Vierailija
211/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä ohi käveleminen ei ratkaise ongelmaa! Sitä vartenhan täälläkin on aiheesta keskustelua, että voidaan avata erittäin vakavaa yhteiskunnallista ongelmaa! Ajattelinkin, että olenko ollut aika yksin ajatusteni kanssa näistä rikollisista, mutta tämähän onkin todellinen ja laajalle levinnyt vakava ongelma. Metrossa nämä kerjäläisihmiskauppiaat tulevat houkuttelemaan hyvännäköisiä suomalaisia naisia hommiinsa Tapiolaan, kun luulevat että hu0raaminen on tässä maassa ihan normaali tapa ja on ihan ok tulla ehdottelemaan mitään tämän suuntaista. Ehdottelu kohdistuu erityisesti nuorelta ja vähän viattomalta/naiivilta näyttäviin naisiin, luulevat ettei tällaisilla naisilla ole älyä päässä! Missä ovat vartijat ja POLIISI, kun heitä todella tarvitaan oikeisiin asioihin auttamaan ja pitämään järjestystä??

Vierailija
212/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerjäläistilannehan ei ole oikeasti näin huono, mutta tässä rasismikeskustelussa sellainen kuva siitä annetaan. Teet fiksusti, jos et osallistu tällaiseen polittiiseen agitointiin ja ajattelet omilla aivoillasi.

Kertoo palstalaisten älykkyydestä, että tällainen tarina saa näinkin pitkän ketjun :)

2 pimeetä.

Te olette trolleja ja luultavasti rikollisia näiden kerjääjärikollisten organisaatioissa. Tämä keskusteluketju osoittaa, että suomalaiset ovat hereillä ja ovat ymmärtäneet ihan oikein mikä on oikeaa manipulointia ja hyvinvoinnin hajottamista suomalaisilta Suomessa. Rikolliset yrittävät vaikuttaa politiikkaan ja päätösten tekoon ja sitten leikitään ihmisten auttamisen halulla.

Vierailija
213/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hölmö annoin pari euroa, tästä on jo monta monta vuotta. Rupes kinuumaan että pitäis saada lisää, meinasin ottaa sen kolikon sen kädestä!! Että sellaisia "köyhiä"!!! En anna enää koskaan.

Vierailija
214/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoot Helsinki, New York, Madrid, Kairo, Istanbul, Tel Aviv, Pariisi, Berliini... MIKÄ TAHANSA SUURKAUPUNKI.

Olkoot mikä tahansa, pummeja, rahan kerjääjiä ON.

Kyllä on peräkammariosastoa, jos ei osata ohi kävellä!

Ohikävely ratkaisee todellakin ongelman, kun ottaa rahan vinkuja päähän.

Tuskin tällä palstalla ratkaistaan sen suurempia ongelmia.

Vierailija
215/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan "police" toistelu tehoaa, sen ne kaikki ymmärtävät. Itse jouduin hokemaan sitä kun kerran tuli kerjäläinen viereeni kun olin pankkiautomaatilla nostamassa käteistä. Se oli ihan harmittoman näköinen eikä kenties yrittänyt mitään, mutta suutuin tungettelusta pankkiautomaatilla. Pari "policea" ja se katosi vikkelään.

Vierailija
216/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki saisi kieltää kerjäämisen.

Vierailija
217/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävelen Helsingin keskustassa ripeästi, katse eteenpäin ja yleensä kuuntelen musiikkia tai äänikirjaa. Kerjäläisten tai feissaajien jutteluihin en reagoi, eikä minuun yleensä korvanappien takia kontaktia otetakaan. 

Mieleen on kuitenkin jäänyt yksi kerta Narinkkatorilla. Kiiruhdin jonnekin jälleen kuulokkeet päässä, ja joku suunnilleen ikäiseni feissaajatyttö yritti sanoa minulle jotain. Kun porhalsin ohi, kuulin musan läpi kuinka hän kivahti perääni törkeän nimityksen, voitte kyllä arvata minkä. Silloin pysähdyin, otin kuulokkeet korvistani ja kysyin "anteeksi mitä sä sanoit?" Tyttö vastasi "en yhtään mitään" ja porhalsi paikalta vähintään yhtä nopeasti kuin minä olin äsken kulkenut. Ei tainnut olla ihan sopiva homma hänelle :D

Feissareilla on muuten tuloskiintiöt, minkä verran lahjoittajia on saatava. Jos tavoite alittuu, potkut uhkaavat, mikä voi saada feissarilla pinnan kireälle. Itse sain heti potkut kyseisistä hommista, kun en saanut tarpeeksi lahjoittajia ekan viikon aikana :D paskaduuni, mutta palkka on hyvä.

T. Ex-feissari

Vierailija
218/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä tuli 2 kpl myös Metsätalon edustalle lokakuussa...

T: yliopisto-opiskelija

Vierailija
219/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka EI aina ja kaikille rahankerjääjille.  Ei ne muuten lähde. Kerran Lontoossa (asuin ja työskentelin siellä) yksi kerjääjä alkoi haukkumaan, kun sanoin "Go to work".

Vierailija
220/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä tuli 2 kpl myös Metsätalon edustalle lokakuussa...

T: yliopisto-opiskelija

Eivätkös ne ole siellä joka päivä? Kuljen noilla kulmilla ja vähintä mitä siellä on niin ovat nuo Iso Asia-lehden tyrkyttäjät. Ette anna niille rahaa. Ilmankos ne kärkkyvät rahaa naiiveilta vihreiltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän