Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan pummaajat Helsingin keskustassa

Vierailija
17.05.2018 |

Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.

EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.

Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.

Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.

Kiitos kun sain avautua!

Kommentit (309)

Vierailija
241/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kerjäläiset saa heittää ulos maasta. Olen läpeensä kyllästunyt näihin. Jos jokaiselle kuppi kädessä olevalle loisijalle antaisi euron niin joka päivä saisi jakaa monen tunnin palkan.

Vierailija
242/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että keskustan kerjäläisten määrä on lisääntynyt? Nyt kun on rakennettu kerjäläisille keskustaan oma tukikohta, joka myös keskuskirjasto Oodin nimellä tunnetaan, niin seuraukset näkyvät välittömästi. Kerjäläisiä pyörii Sokoksen edustalla ja vieressä olevilla ratikkapysäkeillä laumoittain. Ratikkapysäkeillä ryhmittyvät 3-4 ihmisen porukoihin ja näitä porukoita on taktisesti siellä täällä pysäkillä. Eivät kerjää mutta selvästi tarkkailevat suomalaisia, ilmeisesti etsivät sopivaa uhria käännettäväksi. Oodissa ovat vallanneet kaikki sohvat ja muut istuimet ja lisäksi makoilevat joka paikassa missä vain mahtuu, nopeasti laskien noin 50 kerjäläistä oli paikalla. Kurvissa kerjäläiset käyvät kauppaa ilmeisesti huumeista ja maailman vanhimmasta kauppatavarasta ja ihan keskellä kirkasta päivää. Keskustassa ei saa enää kävellä rauhassa tai ainakin koko ajan pitää olla varuillaan olkalaukkunsa ja kassiensa kanssa. Boikotoin jokaista kauppaa ja liikettä, joka antaa kerjäläisten pyöriä liikkeensä edustalla häiriköimässä asiakkaita. Kohta pitää välttää koko ydinkeskustaa, kun kerjäläisiä alkaa olla joka paikassa. 

Jep, tänään kävin Helsingin keskustassa usean kuukauden tauon jälkeen. Oli koko ajan olo, että pitää olla huolellisempi tavaroiden kanssa. Laitoin sen uusmaalaisuuteni piikkiin, mutta kaipa aivot rekisteröivät lisääntyneet epämääräisyydet automaattisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan kirkossa pyori viime vuoden lopussa se yksi r-kerjalainen. Kaivopuiston katolisessa kirkossa. Ennen messun alkua kiersi lapi RUKOILEVAT ihmiset ja erityisesti vanhukset meni halpaan. Messun jalkeen (jota eivat jaaneet seuraamaan) tunkivat seurakuntasaliin kahville ja pullalle.

Nyt on tainnut tulla haato sisatiloista, mutta siina ne istuu kirkon portailla ennen ja jalkeen jokaikista messua ja jopa lasten juhlia!

Vierailija
244/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisimmin on kyse romanimafian houkuttamista ja orjuuttamista ihmisistä.  Selvä kielto auttaisi. Hyväntekeväisyys elättää ja huoltaa heidät,  ja saalis menee mafialle.  Kunkin valtion velvollisuus on pitää huolta kansalaisistaan, sitä vartenhan se on.  

Vierailija
245/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiukka EI aina ja kaikille rahankerjääjille.  Ei ne muuten lähde. Kerran Lontoossa (asuin ja työskentelin siellä) yksi kerjääjä alkoi haukkumaan, kun sanoin "Go to work".

Juuri näin. Ilmankos niitä vilisee Rautatieaseman kupeessa kuin muurahaisia. Annatte niille lisää mahdollisuuksia kerjätä rahaa. Mun lapsi luuli, että Romania on Afrikassa, kun kerroin että ovat romanialaisia. Afrikassa siksi, että ajatteli siellä olevan nälänhätää ja puutetta juomavedestä yms.

LOPETTAKAA RAHAN ANTAMINEN!

Ne mitään romanialaisia ole vaan tsiganeja/mánnejá. Romanialaiset on ihan eri näköisiä. Lopettakaa se rahan antaminen niille. Romaniassa mitään nälänhätää tai puutetta vedestä ole. Noilla tsiganeilla on kotona uudet autot ja isot omakotitalot kun te hölmöt annatte täällä kerjätä ja annatte rahaa. Teillekkään ei mikään kelpaa. Jos heitä pitää orjina niin te vingutte. Jos heitä kaasuttaa niin te vingutte. Teki mitä tahansa niin te vingutte.

Vierailija
246/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävelen Helsingin keskustassa ripeästi, katse eteenpäin ja yleensä kuuntelen musiikkia tai äänikirjaa. Kerjäläisten tai feissaajien jutteluihin en reagoi, eikä minuun yleensä korvanappien takia kontaktia otetakaan. 

Mieleen on kuitenkin jäänyt yksi kerta Narinkkatorilla. Kiiruhdin jonnekin jälleen kuulokkeet päässä, ja joku suunnilleen ikäiseni feissaajatyttö yritti sanoa minulle jotain. Kun porhalsin ohi, kuulin musan läpi kuinka hän kivahti perääni törkeän nimityksen, voitte kyllä arvata minkä. Silloin pysähdyin, otin kuulokkeet korvistani ja kysyin "anteeksi mitä sä sanoit?" Tyttö vastasi "en yhtään mitään" ja porhalsi paikalta vähintään yhtä nopeasti kuin minä olin äsken kulkenut. Ei tainnut olla ihan sopiva homma hänelle :D

Feissareilla on muuten tuloskiintiöt, minkä verran lahjoittajia on saatava. Jos tavoite alittuu, potkut uhkaavat, mikä voi saada feissarilla pinnan kireälle. Itse sain heti potkut kyseisistä hommista, kun en saanut tarpeeksi lahjoittajia ekan viikon aikana :D paskaduuni, mutta palkka on hyvä.

T. Ex-feissari

Tiedän, olen itsekin ollut aikoinaan feissaajana. Lopetin kyllä myös saman tien, juurikin siksi että oli melkoista paskaduunia. Hermot oli kireällä koko ajan, mutta en sentään (ihan) h**ritellut ihmisten perään :D - alkup.

Vierailija
247/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun kansalaisaloite pystyyn että julkinen kerjääminen lain vastaiseksi. Olisi hyvä jos poliisit lykkäisivät sakon kouraan + siirtäisivät kerjääjään pois. 

Vierailija
248/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa avuttomia, kun muutama raihnainen r0mani pyörii asemalla niin jo olette ihan kauhuissanne. Miksi nykyihmistä niin pelottaa joutua jonkun tuntemattoman kanssa puheisiin? Kaikki ''loukkaa omaa tilaa''. Ostakaa joku kupla minkä sisällä voitte rullata eteenpäin. Ihan helposti voi itsevarma ihminen edetä rautatieasemalla Helsingissä. Menkää vaikka Mumbaihin katsomaan asemaa.

Vierailija
249/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisoahan kyllä ajetaan vetelehtimästä kauppakäytäviltä, kahviloista ym "häiritsemästä". Ainakin 10 vuotta sitten ei oikein missään sisätilassa saanut kuluttaa aikaa. Nyt sitten näitä jengejä ei saada pois maleksimasta kauppojen edustalta ja rautatieasemilta. Tosi kummallista. Eikö nuo ole kaikki enemmän tai vähemmän laittomasti maassa? Vai hyppäävätkö 3kk välein toiseen maahan hetkeksi?

Vierailija
250/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepa avuttomia, kun muutama raihnainen r0mani pyörii asemalla niin jo olette ihan kauhuissanne. Miksi nykyihmistä niin pelottaa joutua jonkun tuntemattoman kanssa puheisiin? Kaikki ''loukkaa omaa tilaa''. Ostakaa joku kupla minkä sisällä voitte rullata eteenpäin. Ihan helposti voi itsevarma ihminen edetä rautatieasemalla Helsingissä. Menkää vaikka Mumbaihin katsomaan asemaa.

Kyse on siitä, että Suomi ei tarvitse tällaista ongelmaa, mitä kerjäläiset ovat tänne tuoneet! Pärjätään hyvin ilmankin!

Vierailija
251/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että Suomi ei tarvitse tällaista ongelmaa, mitä kerjäläiset ovat tänne tuoneet! Pärjätään hyvin ilmankin!

Ei se ole mikään ongelma jos jatkat matkaasi etkä jää paikoillesi voivottelemaan. 

Vierailija
252/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan aina vähistäni vähäosaisille. Hävetkää te jotka aina vain kävelette ohi antamatta senttiäkään.

Vierailija
253/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse annan aina vähistäni vähäosaisille. Hävetkää te jotka aina vain kävelette ohi antamatta senttiäkään.

Ne rahat taitaa päätyä pukumiehille jotka keräävät näiden päiväsaaliin joka ilta.

Vierailija
254/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI saa katsoa kehenkään. Tiukka ilme kuljette itsevarmasti ja nopeasti paikasta a paikkaan b. Vaikka olen tämmöinen, niin odottaessani kaukojunaa (vanhempia katsomaan), läheisyyteen hiipii ihme porukkaa. Minkänäköinen kortso pitäisi olla että noi jättäis rauhaan?

Sitäpaitsi miksi stevet ei tee mitään näille kerjääjille?

Multa ei kerjää kukaan yleensä mitään. Olen oppinut tylyn olemuksen ulkomaan reissuilta. Näytän siltä että tiedän, mitä toiset yrittää ja olen valmis vaikka vetämään turpaan tarvittaessa. Muistan kuinka sain kerran pelkällä katseella pysäytettyä varkaan Pariisin metrossa. Yritti pölliä kaverini vaihtorahat automaatilla. Ei ne höynäytä kuin hölmöjä.

Olen vanha ja pienikokoinen nainen.

Siksi ihmettelenkin, miten nuoret uskaltavat tulla kauppaamaan minulle dna:ta ja teliaa kauppakeskuksissa. Taikani ei tehoa heihin.

Vierailija
255/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään aamulla rautiksen läpi kävellessä melkein nauratti miten absurdi näky. Ne mummelit jotka kuppien kanssa ruinaavat rahaa KOKOONTUVAT aamulla rautiksella ennen kuin suuntaavat "töihin"! Siis mitä hittoa oikeasti. Näytti kuin jotain palaveria pitäisivät, n. 10 ihmistä.

Aamupalaveri toimistolla.  ;)

Vierailija
256/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näitä riittää.

Itse kyllä annan mielellään vanhan polven spurguille kolmioleivän tai banaanin jos pyytävät ruokaa. Heille se kelpaa ja ovat yleensä kohteliaita. Alkoholismi ole kenenkään valinta, toisin kuin elämäntapapummeilu.

Olen joskus käynyt sen aamukaljankin jollekulle ostamassa omalla kauppareissulla kun on selvästi sen tarpeessa. Tiedän, ei pitäisi tukea kenenkään päihdeongelmaa, mutta kymmeniä vuosia ryypännyttä ei yksi kalja sinne tänne heilauta ja noilla käyttöasteilla vieroitusoireet on jo vaarallisia.

Kaikki huijarit ja valehtelijat sen sijaan riepoo. Tsinganitytölle olisin antanut ruokaa kun oli kuulemma nälkäinen. Mutta eikun tarviikin rahaa kun äidillä on diabetes ja insuliini loppu. Tarjouduin tulemaan mukaan apteekkiin maksamaan lääkkeet. Mutta voi, ei oo sitä reseptiä mukana. Ymmärrettävää, joten sanoin, että tulen huomenna - ota resepti mukaan. Mutta kun äiti tarvii heti lääkkeet, sairas on ja kiire. Diabetes potilaalla kiire? No nyt pitää soittaa sinne joku auttamaan, mikä osoite on?

Nainen lähti lätkimään. Jotenkin en usko että oli lääkkeitä vailla?

Ei kelpaa lippujen osto matkarahan kaipaajille, Kaisaniemen opintotukihuijari on niin huono valheessaan että tulee myötähäpeä, "kuuro" rahankerääjä ei osaa edes viittoma-aakkosia edistyneemmästä viittomakielestä puhumattakaan...

Rehellistä, pulassa olevaa ihmistä autan mielelläni, mutta en anna mitään, jos minua yritetään kusettaa, tai jos vaaditaan tai syyllistetään.

Vierailija
257/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, näitä riittää.

Itse kyllä annan mielellään vanhan polven spurguille kolmioleivän tai banaanin jos pyytävät ruokaa. Heille se kelpaa ja ovat yleensä kohteliaita. Alkoholismi ole kenenkään valinta, toisin kuin elämäntapapummeilu.

Olen joskus käynyt sen aamukaljankin jollekulle ostamassa omalla kauppareissulla kun on selvästi sen tarpeessa. Tiedän, ei pitäisi tukea kenenkään päihdeongelmaa, mutta kymmeniä vuosia ryypännyttä ei yksi kalja sinne tänne heilauta ja noilla käyttöasteilla vieroitusoireet on jo vaarallisia.

Kaikki huijarit ja valehtelijat sen sijaan riepoo. Tsinganitytölle olisin antanut ruokaa kun oli kuulemma nälkäinen. Mutta eikun tarviikin rahaa kun äidillä on diabetes ja insuliini loppu. Tarjouduin tulemaan mukaan apteekkiin maksamaan lääkkeet. Mutta voi, ei oo sitä reseptiä mukana. Ymmärrettävää, joten sanoin, että tulen huomenna - ota resepti mukaan. Mutta kun äiti tarvii heti lääkkeet, sairas on ja kiire. Diabetes potilaalla kiire? No nyt pitää soittaa sinne joku auttamaan, mikä osoite on?

Ei kelpaa lippujen osto matkarahan kaipaajille, Kaisaniemen opintotukihuijari on niin huono valheessaan että tulee myötähäpeä, "kuuro" rahankerääjä ei osaa edes viittoma-aakkosia edistyneemmästä viittomakielestä puhumattakaan...

Rehellistä, pulassa olevaa ihmistä autan mielelläni, mutta en anna mitään, jos minua yritetään kusettaa, tai jos vaaditaan tai syyllistetään.

Eiks nämä saa ilmaiset lääkkeet/hoidon esim. paperittomien lääkäriasemalta?

Vierailija
258/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: älkää ottako katsekontaktia, älkää vastatko mitään vaikka puhuvat teille ja jos tulevat liian lähelle niin tönäiskää kauemmas. Näin minä teen.

Vierailija
259/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näitä riittää.

Eiks nämä saa ilmaiset lääkkeet/hoidon esim. paperittomien lääkäriasemalta?

Eivät he ole laittomia maassaolijoita.

Vierailija
260/309 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan joka kuukausi rahaa tulo- ja välillisten verojen muodossa, josta iso siivu valtion sosiaali- ja terveyskassaan. Osa veromaksuistani menee EU:n kassaan josta kuulemma autetaan köyhimpiä ihmisiä köyhimmissä EU-maissa.....