Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahan pummaajat Helsingin keskustassa

Vierailija
17.05.2018 |

Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.

EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.

Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.

Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.

Kiitos kun sain avautua!

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Hampurissa näitä pummaajia näkyy kerjäämässä rahaa varmaan huumeisiin erityisesti sen kuuluisan Reeperbahnin lähettyvillä.

Vierailija
222/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.

Vttu. Olisin vetässyt pari kertaa nyrkillä päin ylähuulta tuollaista saastaa. Ei väliä, vaikka mies olenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä tuli 2 kpl myös Metsätalon edustalle lokakuussa...

T: yliopisto-opiskelija

Eivätkös ne ole siellä joka päivä? Kuljen noilla kulmilla ja vähintä mitä siellä on niin ovat nuo Iso Asia-lehden tyrkyttäjät. Ette anna niille rahaa. Ilmankos ne kärkkyvät rahaa naiiveilta vihreiltä. 

Ei oo ihan talon edustalla mutta alikulkutunnelissa oon nähny pari kertaa ja kerran tuli jopa kerjäämään joku nainen multa metrolaiturilla rahaa.

Vierailija
224/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoot Helsinki, New York, Madrid, Kairo, Istanbul, Tel Aviv, Pariisi, Berliini... MIKÄ TAHANSA SUURKAUPUNKI.

Olkoot mikä tahansa, pummeja, rahan kerjääjiä ON.

Kyllä on peräkammariosastoa, jos ei osata ohi kävellä!

Ohikävely ratkaisee todellakin ongelman, kun ottaa rahan vinkuja päähän.

Tuskin tällä palstalla ratkaistaan sen suurempia ongelmia.

Vai pelkkä "ohikävely" ratkaisee ongelman, no entäs ne kerjäläiset jotka kulkevat selän takana ja ihan selvästi väijyvät ja kattovat mihin menee. Ei mielestäni kauhean normaalia käytöstä miltään osin, tuollainen väijyminen ja selän takana kyttäys tulisi kieltää se ei ole normaalia käytöstä. Nyt aina kun näen näitä stadin kerjäläisiä katselen että menevät ohi, eivätkä jää selän taa kävelemään. Selän takaa olisi kaikkein helpoin tönäistä ja viedä laukku, tiedän sen ja tapauksia olen nähnyt ulkomailla. Jos on mukana enemmänkin tavaraa kuten matkatavarat voi olla varma että stadin kerjäläiset hyökkäävät kerjuulle ainakin 10-20 minuutin ajaksi, niin on mukava matkailla kotiSuomessa! Turha enää suositella kotimaan matkailua se ei kovin helpolla onnistu kun lähes joka nurkka täynnä kerjäävää kerjäläistä ja juoppoja jotka rähisevät, osa kerjää ja kusevat nurkkiin. Ilmeisesti stadista tulossa Pietarikakkonen.

Vierailija
225/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukka EI aina ja kaikille rahankerjääjille.  Ei ne muuten lähde. Kerran Lontoossa (asuin ja työskentelin siellä) yksi kerjääjä alkoi haukkumaan, kun sanoin "Go to work".

Juuri näin. Ilmankos niitä vilisee Rautatieaseman kupeessa kuin muurahaisia. Annatte niille lisää mahdollisuuksia kerjätä rahaa. Mun lapsi luuli, että Romania on Afrikassa, kun kerroin että ovat romanialaisia. Afrikassa siksi, että ajatteli siellä olevan nälänhätää ja puutetta juomavedestä yms.

LOPETTAKAA RAHAN ANTAMINEN!

Vierailija
226/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siinä portaikossa josta pääsee metroon siinä pohjoismaisen kirjaston eessä.:-)

T: se yliopisto-opiskelija

Vierailija
227/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukoliikenteen bussiterminaalissa on yksi pariskunta joka on joka päivä menossa jonnekin ja bussilipusta puuttuu aina 12 e.

Olen matkustanut sieltä nyt viime viikkoina tiiviisti, tänään sanoin niille että te ootte täällä joka päivä. Ne meni ihan hiljaseks ja sitten tyttö hihitti ja sanoi että "joo, niin ollaan."

Vierailija
228/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanan "police" toistelu tehoaa, sen ne kaikki ymmärtävät. Itse jouduin hokemaan sitä kun kerran tuli kerjäläinen viereeni kun olin pankkiautomaatilla nostamassa käteistä. Se oli ihan harmittoman näköinen eikä kenties yrittänyt mitään, mutta suutuin tungettelusta pankkiautomaatilla. Pari "policea" ja se katosi vikkelään.

Rajavartioston työntekijät säikyttelivät venäläisiä ajamalla viereisellä kaistalla ja esittämällä puhuvansa auton radiopuhelimeen.

Vierailija
229/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustassa heti kadun yli kävellessä tuli romanikerjäläinen huonolla suomella kerjäämään rahaa. Ilmeisesti joku vielä opettaa näille suomeakin nyt. Asemalla pyörii myös perhe johon kuuluu koko suku isovanhemmat, lapset ja vielä lapsenlapsetkin kerjäämässä. Eivät ole ollenkaan työssä, yksi keltaliivinen myy "lehteä" tai jotain muuta kaduilla huudellen ja lähettää jonkun ylipainoisen serkkunsa ratikkapysäkeille kerjäämään. Joskus keräävät pulloja ja se on parempi työ kuitenkin kuin tuo kerjääminen. Jos kaipaavat oikeasti ruokaa niin esim. hurstin ruokajakelu on ilmainen. Osa heistä on niin hyvin syöneitä että tuskin kerjäävät rahaa ruokaan, ruokaa kyllä on ja mcdonaldsista saa eurolla hampurilaisen.

Vierailija
230/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itäkeskuksessa oli vielä vuosia sitten vanha kerjäläismies jolla oli musta silmä/silmälippu, toinen jalka puuttui. Vieläköhän on hengissä? ovat ilmeisesti siirtyneen itäkeskuksen laajennuksen myötä keskustaan. Maailmalla suuri bisnes lähettää rampoja kerjäläisiä turistien suosimille alueille.

Vierailija
231/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraansivusta kirjoitti:

keskustassa heti kadun yli kävellessä tuli romanikerjäläinen huonolla suomella kerjäämään rahaa. Ilmeisesti joku vielä opettaa näille suomeakin nyt. Asemalla pyörii myös perhe johon kuuluu koko suku isovanhemmat, lapset ja vielä lapsenlapsetkin kerjäämässä. Eivät ole ollenkaan työssä, yksi keltaliivinen myy "lehteä" tai jotain muuta kaduilla huudellen ja lähettää jonkun ylipainoisen serkkunsa ratikkapysäkeille kerjäämään. Joskus keräävät pulloja ja se on parempi työ kuitenkin kuin tuo kerjääminen. Jos kaipaavat oikeasti ruokaa niin esim. hurstin ruokajakelu on ilmainen. Osa heistä on niin hyvin syöneitä että tuskin kerjäävät rahaa ruokaan, ruokaa kyllä on ja mcdonaldsista saa eurolla hampurilaisen.

Juuri näin. Ja näyttää siltä, että porukka kyllä antaa niille rahaa. Käyn harvoin keskustassa ja joka kerta kerjäläisten määrä vain kasvaa. Viimeksi hameporukkaa tuntui olevan tukkimassa koko reittiä. Ei ole mitään yksittäisiä vain laumoja.

Vierailija
232/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itäkeskuksessa oli vielä vuosia sitten vanha kerjäläismies jolla oli musta silmä/silmälippu, toinen jalka puuttui. Vieläköhän on hengissä? ovat ilmeisesti siirtyneen itäkeskuksen laajennuksen myötä keskustaan. Maailmalla suuri bisnes lähettää rampoja kerjäläisiä turistien suosimille alueille.

Puuttuikohan se jalka oikeasti? Olihan siitäkin juttua, että ne teippaa jalan siten, että näyttää kuin sitä ei olisi. Ja se tyyppi oli TODELLA ärsyttävästi ihmisten kulkureitin edessä. Juuri pääovien edessä. Arrrgggh!

Vierailija
233/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoot Helsinki, New York, Madrid, Kairo, Istanbul, Tel Aviv, Pariisi, Berliini... MIKÄ TAHANSA SUURKAUPUNKI.

Totta tuokin, mutta aina se ohikävely ei meinaa onnistua. Mä kävelin keskellä päivää Narinkkatorilla, kun jostain ilmestyi kaksi näitä naisia, toinen liimautui toiselle puolelle ja toinen eteeni. Ehdin ajatella, että onneksi mulla ole kultakorua kaulassa tai kädessä, koska ovat käsittämättömän nopeita kääntämään. Yrittivät myydä jotain (pöllittyjä?) helyjä. Sain todella tehdä töitä, että pääsin eroon, riuskalla kädellä vaan työnsin heitä pois. Tosi sitkeitä. Olen käynyt kaikissa mainitsemissasi kaupungeissa lukuun ottamatta Kairoa, missään ei ole tällaista ollut. Hyvä niin.

Vierailija
234/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin, mutta aina se ohikävely ei meinaa onnistua. Mä kävelin keskellä päivää Narinkkatorilla, kun jostain ilmestyi kaksi näitä naisia, toinen liimautui toiselle puolelle ja toinen eteeni. Ehdin ajatella, että onneksi mulla ole kultakorua kaulassa tai kädessä, koska ovat käsittämättömän nopeita kääntämään. Yrittivät myydä jotain (pöllittyjä?) helyjä. Sain todella tehdä töitä, että pääsin eroon, riuskalla kädellä vaan työnsin heitä pois. Tosi sitkeitä. Olen käynyt kaikissa mainitsemissasi kaupungeissa lukuun ottamatta Kairoa, missään ei ole tällaista ollut. Hyvä niin.

No huhhuh! Pitäisi saada lakiin kirjattua "kerjääminen kielletty kaduilla-ja tietysti muuallakin" Pistää vihaksi, että kymmenessä vuodessa pelkästä Helsinki-kävelystä on tullut juoksukilpailu. Mulla on onneksi nopeat, hyväkuntoiset jalat, mutta entä mummot?

Vierailija
235/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja erityisesti Barcelona myös täynnä kerjäläisiä, tulevat myös halpoihin pikaruokaloihin kerjäämään vaikka pitäisi tietää ettei niissä käy rikkaat. Laukku lähtee jos jättää hetkeksi vahtimatta ja kerjäys alkaa kun istuu alas syömään. Jatkossa lomalle rauhallisempiin kohteisiin.

Vierailija
236/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vaaleaihoinen niin karjaisen: "Get away from me you stupid white motherfucker!"

Vierailija
237/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Iso Numero, joku lehtikö?

Vierailija
238/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee ottaa feikkirahaa mukaan tai jotain suklaakolikoita ja niitä tiputat käteen.

Vierailija
239/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

? kirjoitti:

Se on lehti, kyllä.

Vierailija
240/309 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

? kirjoitti:

Lontoossa myytiin samaa lehteä jo 2000-luvun alussa Big Issue-nimellä. Vähävaraisten keino kasvattaa tuloja. Saavat 5€/lehti. En koskaan ostanut siellä, enkä täälläkään. Joku isompi organisaatio vetää välistä ja väittää hyväntekeväisyydeksi.