Rahan pummaajat Helsingin keskustassa
Alkaa vähitellen ärsyttää, kun aseman läpi ei pääse kulkemaan ilman että joku lähtee perään aggressiivisesti tai muka-säälittävästi pummimaan rahaa.
EU-turistit yliedustettuina, mutta yksi suomalainen täti pummii myös päivittäin. Tuntuu että pitäisi maksaa jotain tullimaksua suunnilleen että pääsee steissin ohi.
Ja mua ei haittaa kohtelias pummaaminen, olen heittänyt kolikon jos toisenkin ja jopa setelin kun joku on kohteliaasti tullut kysymään että ”päivää, olisiko sulla antaa joku kolikko kahviin / kaljaan / maitopurkkiin” , eikä leikkinyt säälittävää tai käyttäytynyt pelottavasti.
Hatuttaa ihan sikana sellainen syyllistävä / manipuloiva tai agressiivinen rahan ”pyytäminen”.
Kiitos kun sain avautua!
Kommentit (309)
Mua harmittaa enemmän nämä maakunnat joiden edustajat käy pummaamassa rahaa Uudeltamaalta. Ja niille ei mitkään pikkuhilut riitä.
Nämä ihmiset ovat ammattikerjääjiä, älkää antako niille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli, kun kerjäläisnainen räkäisi minua kasvoille, kun en ostanut tyrkyttämäänsä nuupahtanutta ruusua.
Oikeesti? Missä tää tapahtui?
En ole kirjoittaja, mutta minulle kävi ihan Tampereen rautatieaseman edustalla niin, että joku kerjäläisnainen tyrkkäsi väkisin ruusun käteeni (olin ajatuksissani enkä heti tajunnut mitä tapahtui) Ja kun alkoi hokea "mani mani" niin ojensin ruusun takaisin, kiskaisi sen kädestäni niin että piikit repivät kämmeneni verille ja kirosi jotain omalla kielellään.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt kymmenisen vuotta Helsingissä niin, että kuljen päivittäin rautatieaseman läpi pahimpaan ruuhka-aikaan. Varmasti rahan pummsajia on, mutta minua eivät ole häirinneet. En ota katsekontaktia kenenkään kanssa enkä todellakaan jää kuuntelemaan tilitystä. Mua ei haittaa, jos ajattelevat, että olen tyly. Kukaan ei ole lähtenyt koskaan perään eikä huuteluakaan kuulu. Tv. 45v espoolaisrouva.
Itse ajattelin samaa. Olen sinua 10v vanhempi. Luulen, että kuulumme " äkäinen akka" kategoriaan ja siksi meitä ei häiritä.
En kyllä anna rahaa, koska haluan ammattimaisen kerjäämisen loppuvan Suomesta ainakin. Joku muu ratkaisu olisi paikallaan.
Aina kun joku pyytää bussirahaa, sanon että rahaa ei nyt ole, mutta voin kyllä leimata hänet kortillani bussiin.
Sitten alkaa sönkkäys "No kato kun mä oon menossa siltä ja tolta pysäkiltä enkä tästä" Sitten tarjoudun kävelemään hänen kanssaan samalle bussille ja leimaamaan hänet siellä bussiin. "No kun ei se oikein tota käy kun *liitä tähän seitsemäntoista tekosyytä*
Sitten sanon että no ei mahda mitään. Toiset luovuttavat hiljaa, toiset huorittelevat päin näköä.
Prostituutiota pyritään kitkemään, koska ihmiskauppa. Miksei kerjäämistä?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, hanki apua noihin harhoihisi. Ei nykyaikana kerjäläisiä ole varsinkaan Suomessa. En minä ainakaan koskaan ole törmännyt Helsingissä tai muuallakaan kerjäläisiin.
Et ilmeisesti liiku muuta kuin kotisi ja lähimmän k-marketin väliä.
"Asuinalueelleni aukesi pari vuotta sitten pienehkö ostoskeskus eikä mennyt kauaa että siihen pääoville ilmestyi romaninainen, lähes vuoden jokaisena päivänä istuu siinä aamusta iltaan. Huutelee asiakkaiden perään ja mitä kylmempi ilma on sitä äänekkäämmin rääkyy. Välillä näpertelee älyluuriaan. Ei tee mieli enää siellä ostoksilla käydä enkä ymmärrä miksei näille voi mitään tehdä."
Lauttasaaressa on tuollainen puhelimen näpertelijä, mutta aika hiljainen kerjäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt kymmenisen vuotta Helsingissä niin, että kuljen päivittäin rautatieaseman läpi pahimpaan ruuhka-aikaan. Varmasti rahan pummsajia on, mutta minua eivät ole häirinneet. En ota katsekontaktia kenenkään kanssa enkä todellakaan jää kuuntelemaan tilitystä. Mua ei haittaa, jos ajattelevat, että olen tyly. Kukaan ei ole lähtenyt koskaan perään eikä huuteluakaan kuulu. Tv. 45v espoolaisrouva.
Samaa ihmettelen. Mitä pummimagneetteja edelliset kirjoittajat ovat?
Kyllähän se edellisten kuvausten kaltaista pujottelua on. Se nyt vielä onnistuu kun kävelee vaan eteenpäin paikasta a paikkaan b, mutta ongelmiin joutuu jos joutuu seisomaan paikoillaan joko julkisia tai tapaamista odoteltaessa.
Huopalahden asemalla muuten on eräs sama nuorimies pyytänyt rahaa jo useasti. Aloittaa lauseen "voitko auttaa" mutta rahaa on vailla.
Ja tosiaan se pummimummo jolla selvästi vähän viiraa on oikea maanvaiva steissillä ja paikallisjunissa.
Ja tosiaan noi steissin perusnarkit tunnistaa jo näöltä.
No jaa a samaa olen miettinyt. Ei siinä vaan muu auta, kun het kylmästi kävellä ohi eikä ainakaan hanki katsekontaktia.
Osa rahoista menee varmasti huumeisiin. En antaisi senttiäkään.
Mä en ymmärrä miksi jotkut antavat pummeille yhtään mitään, varsinkaan Pohjoismaissa??! Sehän vain ylläpitää ja lietsoo sitä mätää systeemiä, johon onneksi ei oikeasti ole tarvetta varsinkaan Suomessa. Suomen kansalaiset ovat oikeutettuja sosiaaliturvaan ja minimi toimeentuloon, jotta ei tarvisi harjoittaa rikollisuutta ja maata kaduilla kerjäämässä ohikulkijoiden omaisuutta. Siksi tässä maassa maksetaan järkyttävästi veroja. Ja jos ei sekään riitä niin on vielä leipäjonot ja muut humanitääriset järjestöt. Minä olen suomalaispummeille jo oman osani antanut tuloveroistani. Muiden maiden pummeille en ole YHTÄÄN mitään velkaa, ei me suomalaiset voida olla vastuussa muiden maiden surkeista sosiaaliturvajärjestelmistä ja korruptiosta! Lopettakaa nyt hyvät ihmiset niiden almujen antaminen katupummeille, te teette vain karhunpalveluksen niille kerjääjille sekä heidän kotimaan kansalaisille. Lisäksi suomalaisten verorahoja valuu järkkyjä määriä kehitysmaiden ulkomaanapuun sekä EU:iin, jotta nämä vieraat valtiot saisi tukea kehittää omia yhteiskuntajärjestelmiään ja sosiaaliturviaan paremmaksi - jotta ei tarvisi lähteä Pohjoismaihin kerjäämään ihmiskauppiaan armoilla!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä antaa vähästä paha ei paljostakaan. Persupasca ei anna muidenkaan antaa vaan rasismi ulisee satoja viestejä miten muiden auttaminen on siltä pois vaikka sen ei itse tarvitse tehdä mitään. Rasismi on kyllä hassu mielisairaus...
Olet selvästikin ”hassujen” mielisairauksien kokemusasiantuntija.
No mulle kävi tänä syksynä silleen,että yritin mennä kysymään joltain naiselta neuvoa bussipysäkin lähistöllä kampissa busseihin liittyen. Tää nosti sit tolleen käden ylös.. luuli mua vissiin kerjäläiseksi,vaikka mielestäni olin ihan asiallisena ja selvinpäin jne. Jäi vähän tympee olo :D
N29
Oletteko huomanneet, että keskustan kerjäläisten määrä on lisääntynyt? Nyt kun on rakennettu kerjäläisille keskustaan oma tukikohta, joka myös keskuskirjasto Oodin nimellä tunnetaan, niin seuraukset näkyvät välittömästi. Kerjäläisiä pyörii Sokoksen edustalla ja vieressä olevilla ratikkapysäkeillä laumoittain. Ratikkapysäkeillä ryhmittyvät 3-4 ihmisen porukoihin ja näitä porukoita on taktisesti siellä täällä pysäkillä. Eivät kerjää mutta selvästi tarkkailevat suomalaisia, ilmeisesti etsivät sopivaa uhria käännettäväksi. Oodissa ovat vallanneet kaikki sohvat ja muut istuimet ja lisäksi makoilevat joka paikassa missä vain mahtuu, nopeasti laskien noin 50 kerjäläistä oli paikalla. Kurvissa kerjäläiset käyvät kauppaa ilmeisesti huumeista ja maailman vanhimmasta kauppatavarasta ja ihan keskellä kirkasta päivää. Keskustassa ei saa enää kävellä rauhassa tai ainakin koko ajan pitää olla varuillaan olkalaukkunsa ja kassiensa kanssa. Boikotoin jokaista kauppaa ja liikettä, joka antaa kerjäläisten pyöriä liikkeensä edustalla häiriköimässä asiakkaita. Kohta pitää välttää koko ydinkeskustaa, kun kerjäläisiä alkaa olla joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun käyn Helsingissä annan rahaa noille pummaajille. Sen ansiosta ne pysyvät siellä eivätkä tule tänne maakuntiin.
Tämä on niin hyvä😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä antaa vähästä paha ei paljostakaan. Persupasca ei anna muidenkaan antaa vaan rasismi ulisee satoja viestejä miten muiden auttaminen on siltä pois vaikka sen ei itse tarvitse tehdä mitään. Rasismi on kyllä hassu mielisairaus...
Olet selvästikin ”hassujen” mielisairauksien kokemusasiantuntija.
Näköjään osui ja upposi oikein kunnolla. Ja rassen parhaaksi vastaväitteeksi paljastui krapulaisella äänellä jankattu ite oot koska eihän junttipersukas parempaan pystyisi edes selvänä. Hyvä että jossain syvällä sisimmässä käsität kuitenkin hävetä pascuuttasi.
Mitä ne nyt jo ovat tulleet esim. Turkuun?
Täällä on talvi vielä. Missä ne asuu?
Sellainen, joka ajattelee, että on hiukan varaa auttaa toista ihmstä. Sinulla ei ole tätä ongelmaa, joten et varmaan ymmärrä tätä keskustelua ollenkaan.