epiduraali
Onko miten moni synnyttänyt aiemmin epiduraalipuudutuksella, ja meinaako pyytää nyt epiduraalin. Onko auttanut hyvin kipuihin.
Kommentit (12)
Se vie kaiken kivun pois ja on ainoa, joka todella auttaa.
sain epiduraalia.
Nyt kolmatta odotan ja vaikka raskaus on vielä ihan alussa, niin silti synnytys käy jo mielessä.
En oikein tiedä, miten pitää epiduraaliasiaan suhtautua enää...
Ensimmäisessä synnytysessä sain epiduraalia hyvin ajoissa, helpotti melko heti, muttei vienyt kipuja kokonaan pois. Parin tunnin päästä sain lisäannoksen, ja se tehosi sitten täydellisesti, kipuja ei enää ollut. Ja kesti ihan loppuun asti, myös ponnistusvaiheessa.
Ja se häiritsi kyllä sitä ponnistamista. Ponnistusvaihe kesti tunnin. Vaikka tunsin supistuksia (ilman kipua)...
Toinen synnytys oli käynnistetty. Supistukset tuntuivat ihan erilaisilta. Oikeasti erilaista oli se, ettei supistusten välissä ollut välejä, vaan ne tuli heti yksi toisen jälkeen, eikä ollut aikaa rentoutua.
Epiduraalin sain, mutta supistukset olivat niin kovia, ettei epiduraali tehonnut... tai siis saataa olla, että kipu olisi ollut vielä pahempaa, jos en olis puudutetta saanut.. Mutta en kuitenkaan tuntenut, että kipu olis vähentynyt, paheni vaan. Ja jotenkin se kipu auttoi ponnistusvaiheessa. 5 minuttia ja vauva oli pihalla. Tunsin miten vauva liikkuu synnytyskanavassa ja osasin synnyttää.
Toivottavasti tämä raskaus kestää joulukuuhun asti. Ja toivottavasti synnytys käynnistyy itsestään. Tiedän, että toivon epiduraalia siinä vaiheessa, kun rupea sattumaan ihan tosissa, mutta toivin, että pärjäisin ilman.
Se kivuliaampi synnytys kun oli loppujen lopuksi paljon positiivisempi kokemus.
Jokaisessa olen ottanut epiduraalin ja yhdessäkään synnytyksessä se ei ole auttanut vaikka on kuinka kätilöt vannonut että nyt tällä kertaa auttaa... Tunto tallella ja kipu ihan helvetinmoinen. Tällä kertaa menen ilman mitään koska ne auta kuitenkaan vaikka kuinka vannovat. Ikävä kyllä. Eikä nyt ole tarkoitus pelotella koska tämä on tapahtunut vain minun kohdallani. Monilla kyllä epiduraali auttaa, mutta ei mun kohdalla.
Minulla kesti eka synnytys 30 tuntia, ilman epiduraalia mentiin, ihan lopussa vasta otin sen kun synnytys pysähtyi ja ajateltiin vielä kokeilla sitä josko se saisi sen uudelleen käyntiin, vaan ei, ja leikkaus oli edessä. Toisessa synnytyksessä ajattelin mennä ilman kun kestin ekalla kerrallakin, mutta toisen synnytyksen kivut oli niin paljon pahemmat, että oli ihan pakko ottaa, en kertakaikkiaan kestäny. Toinen synnytys kestikin vaan 6 tuntia, ja kätilöt sanoivatkin, että nopeampi synnytys on usein paljon kivuliaampi. Molemmilla kerroilla on se ollut minulle oikein hyvä tunne, se puudutustila, ponnistaminen onnistui mainiosti tokalla kerralla ja tunsin hyvin supistukset ja synnytyksen etenemisen vaikkei kipuja ollut. Ainut negatiivinen asia mitä voin epiduraalista mainita, on se, että minua on molemmilla kerroilla palellut puudutettuna ihan kamalasti eikä mikään peitto ole oikein auttanut. Mutta kyllä se paleleminen unohtuu kun alkaa ponnistamaan. :)
Esikoista synnyttäessä sain epiduraalin ja supistuskivut hävisi saman tien! Nukuin tunnin täysin kivuitta ja sitten kätilö kehottikin kokeilemaan jo hiljalleen ponnistamista kun paikat oli nukkuessani auenneet kokonaan. Tunsin hyvin supistukset, ponnistamisen tarpeen paineen tunteena ja osasin ponnistaa oikein. Varsinainen ponnistusvaihe kesti 6 minuuttia eikä epiduraalin ansiosta sattunut kuin hieman siinä vaiheessa kun paikat vähän repesi. Sain kyllä jonkun muunkin puudutuksen vielä juuri ennen ponnistusvaihetta. Nyt toisella kertaa toivon myös saavani epiduraalin!
t. tiin@nneli 38+2
Ei sovi minulle, epäonnistunut kokemus takana...anestesia lääkäri huomasi heti virheensä ja siitä sain kärsiä seuraavat kolme päivää, joten en päässyt tutustumaan uuteen tulokkaaseen haluamallani tavalla. Kyse on spinaalipäänsärystä ja olen huomannut aikaisempien keskustelujen kautta etten ole ainoa jolla on kyseinen kokemus.
On kuitenkin monia joilla hyviä kokemuksia!
Neljättä odottoten takana 1huono kokemus epiduraalista ja 2 hyvää kokemusta synnyttää ilman sitä...
Ekassa epiduraali, toimi todella hyvin, tokassa suosittelivat spinaalia ku oli jo niin pitkällä... Auttoi yhtä hyvin ku epiduraali..
oli tosi tehokas,ei silti liikaa puuduttanut (tunsin ponnistamisen tarpeen).Nyt tokassa synnytyksessä olin toivonut epiä mutta kätilö päättikin et laitetaan spinaalipuudutus,jota saikin sit kahdesti olla laittamassa kun vaikutus kesti niin vähän aikaa,muutenkin oli liian rajua ainetta,puuduin koko akka!!!
Loppusistaan aina ei saa sitä mitä itse tahtoo vaikka mullakin epi ois ollu paljon parempi vaihtoehto!!
Synnytys alkoi vesien menolla ja tunnin kuluttua alkoivat napakat supistukset. 7 tuntia kärvistelin, sitten halusin epiduraalin, kun supistuksissa ei ollut taukoa ja alkoi taju mennä. Sain vähän aikaa levätä kivulta ja pystyin taas liikkumaan. Sain kaksi satsia. Vaikutus lakkasi ennen ponnistusvaihetta, mutta siinä vaiheessa kipu oli erilaista, lähes siedettävää, ja supistuksista sai tukea ponnistamiseen.
Kaksi ekaa synnytystä kestin ilokaasun voimin vaikka eka olikin sellainen 32 tunnin maratooni =)
Kolmannessa synnytyksessä avautumisvaihe tyssähti täysin kun kohdunsuu oli auki 5cm. Kätilö ehdotti epiduraalia jotta saisin alakropan rentoutettua niin että kohdunsuu saisi avautua loppuun. Minä piikkikammoisena ihmisenä vastustin eka sitä mutta sitten kivut yltyivät niin ettei pieni piikki paljoa missään tuntunut... Puudutus vei kaikki kivut ihan täysin, se annettiin juuri oikeaan aikaan =) Tunsin vain kuinka vauva laskeutui alaspäin mutta se ei niinkään sattunut, tuntui vaan inhalta. Puudutuksen antamisen jälkeen vauva syntyi tunnin sisällä, kohdunsuu siis avautui loput 5 cm sen tunnin aikana. Sain hyvin ponnistettua puudutuksesta huolimatta, ponnistusvaihe kesti 6 minuuttia.
Neljännessä synnytyksessä viime jouluna olisin halunnut epiduraalin mutta mulle sattui sellainen kätilö joka ei eka suostunut siihen... :( Se oli ainoa synnytys jossa itkin, sanoin kätilölle etten kestä enää kipua. Kohdunsuu jämähti taas siihen viiteen senttiin kuten edellisessäkin synnytyksessä eikä avautunut pariin tuntiin milliäkään. Mä itkin ja rukoilin kätilöä pyytämään anestesialääkärin paikalle kun kivut olivat ihan karseet. Lopulta täti sitten suostui loukkaantuneena pyytämään anestesialekurin antamaan puudutuksen. Mulle laitettiin tippa ja lääkäri tuli noin puoli tuntia pyynnön jälkeen paikalle. Samalla tunsin ponnistamisen tarpeen ja sitten vauva syntyikin kolmen minuutin ponnistuksen tuloksena -ja siis ilman puudutusta ;) Ehkä pelkkä tieto puudutuksen saamisesta rentoutti niin että kohdunsuu avautui loppuun...
Uskoisin että epiduraalin vaikutus on todella yksilöllistä, joillekin se sopii, joillekin ei. Ja tärkeää on se milloin se annetaan, kätilöiden pitäisi tietää oikea hetki jolloin puudutuksesta on suurin hyöty.
Tansku & katras
Olen synnyttänyt vain kerran, mutta aion ottaa puudutuksen myös toistekin jos meille vaan suodaan lisää lapsia.
Mulle puudutus laitettiin, kun olin 4 cm auki. Se vei kaikki kivut pois hetkessä ja pystyin jopa nukkumaan synnytyssalissa melkein 3 tuntia puudutuksen laittamisen jälkeen. Ah mikä autuus, olo oli kuin 7. taivaassa! Ainoita huonoja puolia siinä oli, että se väsytti, oli vaikeaa olla ihan paikoillaan kun supisteli ihan todella kovaa ja puudutuksen laiton jälkeen rupesi mahaa kutittamaan ihan mielettömästi!! :) Mun mielestä kutina oli ihmeellistä, mutta kätilö kertoi, et se voi tehdä sen... Mulle tosin jouduttiin sitten lisäämään oksitosiina kun supistukset rupesivat harvenemaan. Epiduraali on siitä hyvä, että sitä voidaan tarvittaessa lisätä, esim spinaalia ei.
En olisi kyllä saanut meidän 4600g muksua ilman sitä pihalle...
Tosin se ei kylläkään auta kaikilla!
Mulla yksi synnytys takia johon sain epiduraalin kun oli kohdunsuu 4cm auki. Mulla poisti täydellisesti kaikki kivut ja nopeutti kohdunsuun avautumista. Tunti epiduraalin jälkeen sain ponnistella, mutta valitettavasti en tuntenut yhtään supistusta. Siitä huolimatta ponnistelin ja vauva syntyi 8min. jälkeen.
Ei tuntunut myöskään epparin leikkaaminen tai ompelu.
pricilla 34+4