Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihatalkoot. Uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
17.05.2018 |

Miten on, osallistutko sinä ja perheesi taloyhtiösi pihatalkoisiin? Tai osallistutko sinä vuokratalossa asuva piha-alueiden siivouspäivään? Miten koet tällaiset yhteisölliset tapahtumat? Mielekkäänä puuhasteluna vai pakkopullana joista ei kehtaa kieltäytyä? Vai etkö osallistu lainkaan? Kertokaa mielipiteitä ja ajatuksianne.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä luen tuon otsikon jo sadatta kertaa: "Pihtailkoot. Uhka vai mahdollisuus?"

Vierailija
82/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuessani en osallistunut. Nyt kun on oma osake osallistun joka vuosi ja työvuorot olen järjestänyt niin että pääsen. Mukava tapahtuma ja mukavat naapurit. Taloyhtiön lapsetkin odottavat aina iltaa kovasti. En näe tässä mitään uhkaa. Siisti piha, naapurit on hauskaa seuraa ja puuhan määrä ei ole koskaan mitenkään valtava. Ja lapset 4 v ja 1v. Hyvin sujuu haravointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihahommat yms talkoissa ihan ok, mutta voi luoja en voi sietää sitä talkoiden päätteeksi järjestettävää grillausta ja hengailua.

Vierailija
84/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun, mutta ketään en tunne muutakuin pari naapuria ulkonäöltä joita tervehdin. Huolehdin meidän rapun edustasta koska tästä rapusta ei koskaan ole muita osallistujia talkoisiin, mutta muuten en osallistu muiden pihojen kunnostamiseen. Tosin vasta keräsin roskat tästä meidän talon piha-alueelta joten tavallaan olen osallistunut vähän laajemmin. Viimeksi minua tuijotettiin kuin 'alienia' ja joku mies ja nainen nauroi kokoajan ollessani läsnä. Tosin en tiedä nauroivatko minulle vai jollekin asialle mutta jäi jotenkin kiusaantunut olo. Eli haen ne välineet mitä tarvitsen ja hoidan tämän rapun edustan jne mutta muuten en hengaile enkä kenenkään kanssa juttele tms.

Vierailija
85/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun, jos suinkin saa aikataulut sopimaan. Minusta on kiva nähdä naapureita pari kertaa vuodessa rennommissa merkeissä. Pari tuntia haravointia ja muuta puuhastelua ja sitten pari tuntia makkaran ja muiden talkooeväiden syöntiä, oluen/siiderin kera.

Vierailija
86/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla. En osallistu talkoisiin, koska siivoan itse jälkeni, enkä aiheuta mitään, minkä vuoksi talkoot täytyy pitää. Jos minulta putoaa roska pihalle tai portaisiin, nostan sen ylös ja vien roskikseen. Vien roskikseen myös tuulen autokatokseeni lennättämät roskat, joita en ole itse aiheuttanut. En käytä talon yhteistä grilliä. Vuokrista saatavilla tuloilla maksetaan huoltoyhtiölle, joka leikkaa nurmikot, kolaa lumet ja tuo kesällä kukat kukkalaatikoihin pihalle. Minulla ei ole mitään halua "tutustua" naapureihini talkoiden lomassa. Ja minulla on varaa ostaa omat makkarat ja pikkupurtavat kotiini, ja saan syödä ne missä seurassa itse haluan.

Vierailija
87/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lopetettiin taloyhtiön talkoot n. 7 vuotta sitten, kun eräs talonasukas kompastui ruusun juureen, jonka jälkeen joutui lonkkaleikkaukseen ja taloyhtiö on maksanut sairaalamaksuja, ansionmenetystä asukkaalle, tuomarin palkkioita jne.

Ja tietysti mikään taloyhtiön vakuutus ei korvannut, koska ei ollut vakuuttanut asukkaita. Eli ne talkoot tuli asukkaille maksamaan.

Sen jälkeen pihatyöt on hoitanut talohuolto, joiden työntekijöillä on tapaturman sattuessa asianmukaiset vakuutukset.

Meillä on asunto-osakeyhtiöllä talkoovakuutus. Se tietysti pitää olla.

Vierailija
88/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyilyttää nämä "en halua tietää millaisia ihmisiä asuu naapurissani". 

Mun naapurissa asuu huumediileri. Sekään ei vissiin teitä kiinnostaisi. 

Nyt ihmetellään, kun pyöräkellarista katoaa pyöriä. Ehkä se sitten on se vanha nainen, joka asuu jossain talossa, mutta eihän kukaan tiedä, kun eivät tiedä naapureitaan.

Vanhempieni naapurissa asuu nainen, joka lyö koiraansa. Yritän parhaillaan selvittää hänen nimeään eläinsuojeluilmoitusta varten, mutta sehän on vain oman nokkansa työntämistä muiden asioihin. Koiravanhus saa siis edelleen remmistä päähänsä lenkillä.

Koska olen tutustunut naapureihini, ollaan autettu puolin ja toisin. Olen saanut pyörän viinipulloa vastaan esimerkiksi.

Jos ei tutustu ihmisiin, ei voi ymmärtää heitä. Esimerkiksi yksinelävän sinkun on vaikeampi ymmärtää perheellisiä, perheellisten sinkkuja, teinien vanhuksia ja koirattomien koirallisia. Mutta jos ollaan vuorovaikutuksessa muutenkin kuin vain konfliktien kautta, niin eläminen on vähän helpompaa.

Ja tuo on ihan höpöhöpöä, että introvertti ei pärjäisi sosiaalisissa tilanteissa, tai se olisi jokin helvetti automaattisesti. Tiedän, koska olen itse introvertti. Ihmisiä on helpompi lähestyä, kun on jotain yhteistä tekemistä ja tavoite. Töissä on helpompi puhua ihmisten kanssa, koska on yhteisiä asioita. Baarissa on vaikeampi tutustua, kun ei ole välttämättä mitään yhteistä.

Vierailija
89/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hymyilyttää nämä "en halua tietää millaisia ihmisiä asuu naapurissani". 

Mun naapurissa asuu huumediileri. Sekään ei vissiin teitä kiinnostaisi. 

Nyt ihmetellään, kun pyöräkellarista katoaa pyöriä. Ehkä se sitten on se vanha nainen, joka asuu jossain talossa, mutta eihän kukaan tiedä, kun eivät tiedä naapureitaan.

Vanhempieni naapurissa asuu nainen, joka lyö koiraansa. Yritän parhaillaan selvittää hänen nimeään eläinsuojeluilmoitusta varten, mutta sehän on vain oman nokkansa työntämistä muiden asioihin. Koiravanhus saa siis edelleen remmistä päähänsä lenkillä.

Koska olen tutustunut naapureihini, ollaan autettu puolin ja toisin. Olen saanut pyörän viinipulloa vastaan esimerkiksi.

Jos ei tutustu ihmisiin, ei voi ymmärtää heitä. Esimerkiksi yksinelävän sinkun on vaikeampi ymmärtää perheellisiä, perheellisten sinkkuja, teinien vanhuksia ja koirattomien koirallisia. Mutta jos ollaan vuorovaikutuksessa muutenkin kuin vain konfliktien kautta, niin eläminen on vähän helpompaa.

Ja tuo on ihan höpöhöpöä, että introvertti ei pärjäisi sosiaalisissa tilanteissa, tai se olisi jokin helvetti automaattisesti. Tiedän, koska olen itse introvertti. Ihmisiä on helpompi lähestyä, kun on jotain yhteistä tekemistä ja tavoite. Töissä on helpompi puhua ihmisten kanssa, koska on yhteisiä asioita. Baarissa on vaikeampi tutustua, kun ei ole välttämättä mitään yhteistä.

Paskan marjat. Pitää juoda kaljaa talkoiden jälkeen ja jauhaa olematonta paskaa random naapureiden kanssa. EVVK.

Vierailija
90/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutimme omakotitalosta kerrostaloon, lupasin etten koskekaan ikinä enää mihinkään pihaan liittyvään. Ja kas, olenkin taloyhtiömme talkoovastaava ollut jo neljättä vuotta. En päässyt nurmikonrapsutuksesta eroon, enkä enää haluakaan. Talkoot kylläkin kaksi kertaa vuodessa riittää.

Vierailija
91/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti osallistun. Niissä saa yleensä illalla myöhemmin sinkuilta p.llua. 😂

Vierailija
92/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osallistu koska asun vuokralla, hoitakoot puuha petet hommat!

Vierailija
93/104 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti osallistun. Niissä saa yleensä illalla myöhemmin sinkuilta p.llua. 😂

Eikä saa.

Vierailija
94/104 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska teillä on seuraavat pihatalkoot, tulen mukaan. 

Vierailija
95/104 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla, jote en tietenkään osallistuisi. Nykyinen talo on kokonaan vuokratalo, eikä talkoita ole edes järjestetty tämän kolmen vuoden aikana, mitä olen täällä asunut.

Jos asuisin omistusasunnossa, osallistuisin talkoihin. Mä tykkään pihahommista tietyissä rajoissa ja jos naapurit ei ole aivan k-päitä, en näe miksei niiden kanssa voisi joskus jotain touhuta.

Vuokralaiselle ei talkoohommat kuulu, hän maksaa vuokrassaan myös ympäristönsä siisteydestä. Toki varmaankin vuokralla asuja voi halutessaan osallistua, mutta velvoitetta ei todellakaan ole ja tämän on syytä myös omistusasujien pitää mielessään, jos tekee mieli osallistumatonta vuokralaista moittia.

Luuletko että omistusasujilla on jokin VELVOLLISUUS osallistua talkoisiin? :D

Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta talkoita kohtaan.

Vierailija
96/104 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin lauantaina ja nyt kuuntelen, kun talon "tietävät herrat" miettivät kuinka kasteluletkuja voisi kytkeä toisiinsa ja mihin ihmeeseen liitoskappaleet aina talven aikana katoavat 🤔 eikä sitä hanan avaajaakaan nyt löydy mistään 😂😂😂😂. Juu, mutta asiaan...olen yhtä kertaa lukuun ottamatta aina osallistunut. Ihan jees meno ollut, tarjolla olutta, siideriä, lonkeroa, makkaraa, kahvia, keksiä, limua ym. Lähinnä olen oman pihan haravointi- ja oksajätteet vienyt sekä vaikuttanut "ahkeralta". Jossain vaiheessa minulla onkin sitten muuta menoa ja täytyy lähteä. Osakeyhtiö kyseessä ja ihan tarpeeksi isot vastikkeet jo tällä menolla, joten kiva, että toiset jaksaa rapsutella.

Vierailija
97/104 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jos omistaa osakkeen (eli on pankin) täytyisi osallistua talkoisiin? Mietin kun monet vuokralla olevat perustelevat ettei osallistu kun on vuokralla.

Asun rivarissa ja tämä osake on meidän "oma". En osallistu talkoisiin koska en todellakaan halua tutustua naapureihini, siellä on muutamia alkkiksia, sitten on uskovaisia ja sit sovinisteja.

Teen omalla pihallani aina tarvittavat työt ja en sotke naapuristoani. Kylläkin naapurin kakarat heittelevät etupihalleni esim. sukkia?

Miksi minun tarvitsisi tutustua naapureihini jos en halua että asioistani juoruillaan?

Vierailija
98/104 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska teillä on seuraavat pihatalkoot, tulen mukaan. 

Lauantaina. Miehet käyvät tähän aikaan vuodesta mökillä 'laituria laskemassa', joten nyt olisi muutama puumakin vapaana. Virallista tietoa tämä, kuulin bussissa.😂

Vierailija
99/104 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää käy. Siirsivät viikonlopuilta arkipäiville "kun kaikki on viikonloppuisin mökillä". Iltaisin työtä tai muita menoja. Viikonloppuisin oli kyllä melkein kaikki paikalla mitä muistelen aiempia vuosia.

Vierailija
100/104 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kavereita aina tarvitaan ja yleisesti ottaen pidän seurasta, mutta tuollainen pittoreski ja falski "yhteisöllisyys" (fyi fittu mikä sana!) on ulostetta.

Ei kiitos. En osallistu pihatalkoisiin. Ostan oman makkarapakettini Lidlistä ja grillaan sen keittiössäni sähkögrillillä. Sitten juon snapsiklasillisen vodkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi