Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihatalkoot. Uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
17.05.2018 |

Miten on, osallistutko sinä ja perheesi taloyhtiösi pihatalkoisiin? Tai osallistutko sinä vuokratalossa asuva piha-alueiden siivouspäivään? Miten koet tällaiset yhteisölliset tapahtumat? Mielekkäänä puuhasteluna vai pakkopullana joista ei kehtaa kieltäytyä? Vai etkö osallistu lainkaan? Kertokaa mielipiteitä ja ajatuksianne.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennen osallistunut en osallistu enää koskaan.

Syy: yksi ihminen joka luulee onistavansa koko taloyhtiön. Haukkuu kaikki entiset ja ei-paikalla olevat nykyiset asukkaat. Kaikki taloyhtiössä tehdään väärin ja ihmiset elää väärin ja tuokaan ei koskaan ole talkoissa jne. Roskapussit pannaan väärässä järjestyksessä roskiin ja taloyhtiön pihallekin tullessa astutaan väärällä jalalla ensin.

Vierailija
42/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus. Onneksi talkoot ovat aina vapaaehtoisia. Mutta onhan se vähän turhauttavaa jos 90 asunnosta 5 on mukana pihahommissa. Ei mitään suurta rakentamista mutta sellaista pientä siistimistä ja fiksausta. Kaikille sopivaa puuhastelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran osallistuin, hirveä kokemus. Pihan siivous oli OK, mutta sen jälkeisessä grilliruokailussa pari todella vastenmielistä naapuria alkoi ahdistella minua ja kaveriani, toinen näytti Pikku Kakkosen Rölliltä ja toinen markkinoi itseään B-rapun miehenä, yök!

Kivojen naapureiden kanssa voisi olla ihan mukava pitää talkoita.

Vierailija
44/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä väliä asuuko vuokralla vai omistusasunnossa jos tykkää rapsutella pihalla?

Vierailija
45/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihatalkoot on sekä uhka että mahdollisuus. Itse vuokratalossa ja talkoisiin on tullut osallistuttua. Ja nyt on vähän pakko, kun on järjestävänä osapuolena. Voitte vain kuvitella mikä stressi siinäkin on. Pitäisi keksiä montako osallistuu, mitä tarjotaan ja tehdään. Miten pidetään ne tappelevat naapurit erossa toisistaan ja katsotaan että kukaan ei tuu vaan lokkeilemaan ku grilli lämpiää.

Heti kun pääsen tästä järjestelemisestä eroon, en siihen ala enää ikinä. Talkoisiin voin osallistua ja kerätä vaikka roskia.

Vierailija
46/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun pihatalkoot on joku ylidramaattinen jäsenyysriitti, jotta pääsee johonkin huimaan inside kerhoon. Niin kuin täällä on todettu, syitä voi olla monia ja monilla varmaan onkin syynä pelkkä laiskuus tai haluttomuus osallistua mutta siihenkin voi sanoa että so what? Onko osallistuminen jokin velvollisuus? Isännöitsijän velvollisuus on huolehtia piha-alueista. Jos siis hoitavat hommansa huonosti, aina löytyy nähtävästi niitä, jotka haluavat tehdä vielä muutakin kivaa taloyhtiölle kun maksaa vuokraa. Ne jotka tykkää osallistua osallistukoot.

Varsinkin jos kyse on vuokratalosta niin ihmettelen aina kun löytyy näitä ”talonmiehiä” tai ”huoltomiehiä” jotka eivät siis oikeasti ole edellämainittuja, mutta käyttäytymisen perusteella voisi luulla niin. Jotenkin kummasti nämä ovat yleensä myös työttömiä ja varsin outoja tapauksia näin muutenkin. Jos ei voi oikeasti olla jotain, niin sitten leikisti.

Vierailija
47/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin osallistun, oltiin koko perhe. Jos talkoisiin ei osallistuta, työ pitää teettää ulkopuolisella ja se maksaa. Meillä on 2 pientä lasta, joten en ihan tehokkain talkoolainen ole, mutta mukana menossa kuitenkin. Pitää niitä lapsia kuitenkin viedä pihalle, joten samalla vaivalla siinä sivussa vähän kitkee rikkaruohoja.

Vierailija
48/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päivällä merkitystä sille osallistutko talkoisiin? Arkipäivänä vai mieluummin viikonloppuna? Mitä talkootarjoilua odotat tarjottavan. Makkaraa ja olutta vai jotain ihan muuta?

Vierailija
49/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä talossa talkoita ei ole, kun ei ole oikeastaan pihaakaan. Edellisessä osoitteessa meidänkin rapun väki näitä järjesti. Mielellään olis osallistuttu, mutta oli sula mahdottomuus. Oltiin ainoa työssäkäyvä talous siinä rapussa, muut oli jo eläkkeellä, ja paras aikahan niiden talkoiden järjestämiseen on arki-iltapäivä, eikös, juu... Ja voi sitä mullistelun ja kuittailun määrää kun kotiuduit työpäivän jälkeen. "Eipä nuoripari taaskaan ehtinyt talkoisiin..." "Joo, kun me ollaan töissä seitsemästä viiteen." "Eikö nykyään ole vapaapäiviä ollenkaan?" Öhh... Ei kai kenenkään työnantaja ikinä ole palkallista vapaata myöntänyt joihinkin helvatan taloyhtiön talkoisiin?!?

Vierailija
50/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku käyttää tätä lapsellista uhka vai mahdollisuus hokemaa?

Vierailija
51/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AndyMcCoys kirjoitti:

vid-du minä en muutaman siiderin ja kaljan takia osallistu koskaan, naapurit valittavat muutenkin usein musan soittamisesta liian kovaa ja sitten pitäs näihin neropatteihin tutustua, siivotkoon itse pihansa

Sinä kuitenkin tärkeänä osallistut, ja olet oivaltunut pieni sinun elämäsi on :)

Vierailija
52/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhka. Meillä oli taloyhtiössä talkoot viikko sitten. 

Käytin pieniä lapsiani tekosyynä olla menemättä (kuka heitä vahtisi?), vaikka asukastoimikunnan puheenjohtaja (lapseton, yksinasuva mies) tulikin rapussa vastaan ja sanoi että heiltä löytyy pientäkin haravaa jotta lapsetkin voivat osallistua... Lapseni ovat 1- ja 4-vuotiaita. Kuka pistää 1-vuotiaan haravoimaan? :D 

Neljävuotias varmaan haravoisi mielellään ja ei nyt kukaan oleta että yksivuotias osallituisi työpanoksellaan mihinkään. Leikkii ja mönkii maassa kun aikuisrt haravoivat. Ihme asenne sinulla joka tapauksessa. Lapset tutustuisivat talon muihin lapsiin ja itsekin naapureihisi paremmin.

Ei, meidän 4-vuotias ei tykkäisi haravoida tai ylipäätään olla pihalla koska pelkää kukkia ja ötököitä. En tiedä miksi... yritän siedättää häntä pois näistä peloista pikkuhiljaa.

1-vuotias olisi vain vinkunut koko ajan että haluaa keinuun, hän ei myöskään ole "tykkään istua ruohikolla ja repiä kukkia"-tyyppinen lapsi.

Talon lapset ovat kaikki muut kouluikäisiä, yhtä vastasyntynyttä lukuunottamatta. Joten heistä ei paljon seuraa olisi ollut eikä ole jatkossa.

Että joo, ihme asenne mulla.

Vierailija
53/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus, jos osaa sen käyttää. Ystäväni pitkä parisuhde oli tullut finaaliin ja hän vain is. tui sisällä ja suri tilannetta. Sain hänet puolipakolla raahattua mukaani talkoisiin (asuimme tuolloin samassa taloyhtiössä). Kuinkas kävikään, talkoiden jälkeen grillin luona istuskeli taloyhtiöön vasta hiljattain muuttanut mukava mies ja vajaan vuoden kuluttua vietettiin jo parin häitä. Viettävät seuraavaksi 15-vuotis hääpäivää. Koskaan ei voi tietää, millä oksalla se piru istuu!!! Minä olin bongannut tuon miehen jo aikaisemmin ja ajattelin heti, että tuo on kuin ystävääni varten tehty. Myöhemmin olen tunnustanut ystävälleni, miksi olin niin tiukkana siitä, että hänen piti ehdottomasti lähteä talkoisiin.

Vierailija
54/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyhän se liikunnasta jos ei muuta. Lisäksi piha on siistimpi jälkeenpäin.

Se porukka joka varaa koko päivän kännäämiseen koska talkoot ja sitten seuraavat 3kk riidellään puolison ja naapurien kanssa jostain talkoissa tapahtuneesta tai sanotusta on ihan eri porukka. 

Vierailija
55/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhka. Meillä oli taloyhtiössä talkoot viikko sitten. 

Käytin pieniä lapsiani tekosyynä olla menemättä (kuka heitä vahtisi?), vaikka asukastoimikunnan puheenjohtaja (lapseton, yksinasuva mies) tulikin rapussa vastaan ja sanoi että heiltä löytyy pientäkin haravaa jotta lapsetkin voivat osallistua... Lapseni ovat 1- ja 4-vuotiaita. Kuka pistää 1-vuotiaan haravoimaan? :D 

Neljävuotias varmaan haravoisi mielellään ja ei nyt kukaan oleta että yksivuotias osallituisi työpanoksellaan mihinkään. Leikkii ja mönkii maassa kun aikuisrt haravoivat. Ihme asenne sinulla joka tapauksessa. Lapset tutustuisivat talon muihin lapsiin ja itsekin naapureihisi paremmin.

Ei, meidän 4-vuotias ei tykkäisi haravoida tai ylipäätään olla pihalla koska pelkää kukkia ja ötököitä. En tiedä miksi... yritän siedättää häntä pois näistä peloista pikkuhiljaa.

1-vuotias olisi vain vinkunut koko ajan että haluaa keinuun, hän ei myöskään ole "tykkään istua ruohikolla ja repiä kukkia"-tyyppinen lapsi.

Talon lapset ovat kaikki muut kouluikäisiä, yhtä vastasyntynyttä lukuunottamatta. Joten heistä ei paljon seuraa olisi ollut eikä ole jatkossa.

Että joo, ihme asenne mulla.

No mutta mikä tuossa on se ongelma? Jos et tykkää osallistua tai luulet että lapset ei tykkää osallistua niin älä osallistu. Kuka käskee? Ei ole missään velvollisuus luettelossa osallistua pihatalkoisiin, varsinkaan vuokrataloissa, joten jos olisin sinä en kyllä tuhlaisi kovin montaa ajatusta pihatalkoisiin.

Vierailija
56/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiloudun kotiini ja suljen verhot ja leikin etten ole kotona. En ole talkoo- tai ulkoilmaihminen, inhoan hyönteisiä niin, että en mene ulos kesäisin enempää kuin on pakko. Talkoot on siis ehdoton no-no.

Vierailija
57/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu. En halua eikä kiinnosta tutustua naapureihin.

Vierailija
58/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että riippuu aivan taloyhtiöstä ja sen ilmapiiristä!

Asuin vanhemmassa kerrostalossa, jossa asui montakymmentä talon alkuperäisasukasta. Näillä tietty kun ikää oli sen 70-80v, niin he eivät jaksaneet tehdä mitään itse, mutta nuorempia käskytettiin senkin edestä. "Nää puutarhapenkit on AINA ollut paikassa x, ja nyt te laitoitte ne paikkaan x+2metriä, ja se on ihan surkea, kun se paikka X on hyväksitodettu jo 50v sitten". Ja aina on ollut tietyt kukat tietyssä positiossa tietyssä kukkapuskasta ja auta armias, jos laitat sentinkin väärään paikkaan niin kritiikki on älytön. Vanhukset vaatii älyttömästi, mutta eivät kuitenkaan hyväksy muita ratkaisuja tai he eivät kykene itse auttamaan.

Nykyisin asun pari vuotta sitten valmistuneessa kerrostalossa ja talkoilu on oikeasti kivaa. Kykeneviä osaanottajia on paljon, ja ihmiset ovat ystävällisiä ja avuliaita. Kukkapenkkiin saa istuttaa vaikka valkoisa kukkia, vaikka vuosi sitten ne olivatkin punaisia ja ei haittaa vaikka lajikekin olisi eri.

Vierailija
59/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uhka, eikä mahdollisuus. Asutaan vuokralla taloyhtiössä Missäs muut omistavat osakkeensa. Ollaan oltu tässä vuosien ajan ns silmätikkuina.. naapurit (2kpl) vanhemempia rouvia ovat sen pari kertaa selväksi tehneet.

Oma piha-alue pidetään kunnossa ja siistinä. Osallistutaan talkoihin niin että teemme osuutemme ennen talkoiden alkamista, emme koskaan ole osallistuneet talkoiden jälkeen järjestettäviin iltatapahtumiin (grillaus yms).

Meitä pidetään vähäosaisina / köyhinä pummeina (?) kun asumme tässä vuokralla, mutta meillä on muuttotappiopaikkakunnalla iso itse rakentama omakotitalo tyhjillään (ei mene kaupaksi) ja täällä asumme vuokralla, muutimmi siis työn perässä tänne.

Pidän pihanhoidosta, mutta en mene enää haukuttavaksi näiden ihmisten joukkoon.

Vierailija
60/104 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykännyt enimmäkseen, ulkona monta tuntia, sitten on hiukan kylmä, mutta hauskaa oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi