Pihatalkoot. Uhka vai mahdollisuus?
Miten on, osallistutko sinä ja perheesi taloyhtiösi pihatalkoisiin? Tai osallistutko sinä vuokratalossa asuva piha-alueiden siivouspäivään? Miten koet tällaiset yhteisölliset tapahtumat? Mielekkäänä puuhasteluna vai pakkopullana joista ei kehtaa kieltäytyä? Vai etkö osallistu lainkaan? Kertokaa mielipiteitä ja ajatuksianne.
Kommentit (104)
Muutan niin usein etten ole edes tullut ajatelleeksi koko asiaa. En ole tuntenut naapureitani missään 8-vuoteen.
N28
Vierailija kirjoitti:
Uhka, todellakin! En halua olla sen talonmies-poliisi-vartija-jumalan kanssa tekemisissä; käy läpi roskani ja tunkee postiluukusta niitä takaisin.
Eikö olisi kaikkien kannalta helpompaa, että opettelisit lajittelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Uhka, todellakin! En halua olla sen talonmies-poliisi-vartija-jumalan kanssa tekemisissä; käy läpi roskani ja tunkee postiluukusta niitä takaisin.
Siis, meidän taloyhtiössämme on juuri tällainen henkilö :D Tällä hetkellä en edes viitsi mennä pihalle silloin, kun hän on omalla pihallaan tekemässä pihahommia. Alkaa heti puhua pihatöistä joita tarvitsisi tehdä, kun astun ulos.
Osallistun vaihtelevasti talkoisiin. Meillä on omakotitaloja sisältävä taloyhtiö. Jokaisella oma piha-alue ja lisäksi yhteisiä alueita.
Onneksi asia ei ole enää ajankohtainen, mutta olen sitä mieltä, että taloyhtiön keräämät vastikkeet riittävät asunnonomistajan puolesta. Jos joku haluaa mennä talkoisiin, siitä vaan, mutta minä en mennyt.
Pakkopullaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla, en osallistu.
Onhan se sunkin ympäristön viihtyvyyttä silti.
En varsinaisesti nauti siitä pakertamisesta, mutta onhan tuota kerrankin kunnolla siistittyä pihaa nyt kivempi katsella, ja toisaalta tuli vaihdettua leppoisissa merkeissä jokunen sana sellaistenkin naapureiden kanssa, joihin ei muuten ole juuri kontaktia. Se, että on vähän edes positiivista kontaktia nimittäin usein lisää sitä vastapuolen pinnaa olla ärsyyntymättä kaikenlaisista pikkuasioista kuten vaikkapa hiljaisuuden jälkeen satunnaisesti jyrisevistä pesukoneista jne, kun kuitenkin on pohjilla se tieto, ettei toinen osapuoli ole läpeensä mulkero,.
Taloyhtiö jossa asun niin täällä ei olla pidetty kertaakaan asumiseni aikana talkoita, vaikka niistä on puhuttukin. Aiemmin en tiedä onko pidetty, tuskin? Tuntuu siltä, että porukkaa ei saada kokoon tekemään yhdessä hommia vaan jokainen tekee itse silloin kun ehtii ja haluaa, mutta siinä se yhteisöllisyys ja se yhdessä tekeminen katoaa kokonaan. Ja kun kukin on tehnyt pihahommat, niin ketään ei näy silloin kun pitäisi viedä nuo haravointijätteet pois, että juu.. -.- Aina saa itse olla mukana siivoamassa toisten jälkiä ja viemässä toisen asukkaan kanssa kahdestaan roskat pois.
Off topic/
Taloyhtiön tavaroita tuntuu myös häviävän sitä mukaa kun niitä hankitaan ja jotkut asukkaat levittäytyvät tavara paljoudellaan yhteisiin tiloihin, jotka pitäisi olla siistit ja tyhjänä toisten yksityisomaisuudesta. :-S
Meillä oli juuri tänään rivitaloyhtiön pihatalkoot. Meillä yhtiössä on 22 asuntoa, ja osallistumisprosentti on aina iso. Itse asun täällä neljättä kesää ja talkoot ovat mainio tapa
Tutustua naapureihin. Yhdessä tekemällä pihat siistiytyvät keväisin ja syksyisin.
Meillä osallistuvat sekä nuoret että ikäihmiset.
Naapuriapua saa kun avaa suunsa. Itse pyysin yhtä eläkkeellä olevaa miestä tekemään etupihani uusiksi kun hän tekee pihatöitä muillekin. Hän tarjoutui samalla maalaamaan ulkovarastoni ja tekemään siihen uudet nurkkalaudat. Korvausta vastaan tietysti.
Tarjoiluista sen verran, että meillä on yleensä ollut makkaran grillausta, limsaa, kahvia ja pullaa. Oluttakin on, mutta aika vähän sitä kuluu.
Meillä oli vastikään. Itse työ oli kivaa, mutta jotkut eivät voineet odottaa edes tuntia ennen kuin piti alkaa pitää "taukoja" oluen parissa. Meillä on tällainen vähävaraisten vuokrakerrostalo, joten hieman tuli wt-fibat.. Grillauksen aikaan joku oli jo niin änkyrässä että piti taluttaa. Pikkulasten vanhemmat siellä istui kaljaa kittaamassa muiden kanssa ja yksi pissis ei osallistunut vaan kovaan ääneen kailotti kavereidensa kanssa parvekkeellaan, mutta kun grillauksen aika tuli niin tunki apajille. Varmaan ilmaisen kaljan perässä.
Ensi kerralla teen hommat ja painun helvettiin sieltä. Mesotkoon keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaiselle ei talkoohommat kuulu, hän maksaa vuokrassaan myös ympäristönsä siisteydestä. Toki varmaankin vuokralla asuja voi halutessaan osallistua, mutta velvoitetta ei todellakaan ole ja tämän on syytä myös omistusasujien pitää mielessään, jos tekee mieli osallistumatonta vuokralaista moittia.
Ymmärtäisin toki ihan täysin, että jos talkoilla tehtäisiin vaikka uusi pyörävaja, kuten yhdessä asumassani taloyhtiössä tehtiin, niin se ei sitten enää ole vain kaikille tasapuolisesti koituvasta hyödystä, vaan kiinteistön arvoa nostavasta urakasta, ja silloin on kohtuutonta odottaa, että vuokralaisia kiinnostaisi.
Sen sijaan tavallisten siisteystalkoiden osalta minä en ymmärrä tätä edellisen logiikkaa. Kyllähän omistusasujakin maksaa vastiketta asoy:n yleisestä kunnossapidosta ja siisteydestä, mutta eihän mikään huoltofirma oikeasti hoida kaikkea sellaista viimeistelevää siistimistä, jota talkoissa on tapana tehdä. Se vuokralaisen maksama vuokra kattaa yhtä lailla tuon huollon tekemän perushoidon mutta ei sen enempää. Tämä paikkojen talkoilla laitto siistiksi ja viihtyisäksi on siis sellaista omaksi hyväksi tekemistä, josta hyötyy jokainen yhtä lailla asumismuotoon katsomatta.
Onko alkoholipitoisia juomia tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhka. Meillä oli taloyhtiössä talkoot viikko sitten.
Käytin pieniä lapsiani tekosyynä olla menemättä (kuka heitä vahtisi?), vaikka asukastoimikunnan puheenjohtaja (lapseton, yksinasuva mies) tulikin rapussa vastaan ja sanoi että heiltä löytyy pientäkin haravaa jotta lapsetkin voivat osallistua... Lapseni ovat 1- ja 4-vuotiaita. Kuka pistää 1-vuotiaan haravoimaan? :DNeljävuotias varmaan haravoisi mielellään ja ei nyt kukaan oleta että yksivuotias osallituisi työpanoksellaan mihinkään. Leikkii ja mönkii maassa kun aikuisrt haravoivat. Ihme asenne sinulla joka tapauksessa. Lapset tutustuisivat talon muihin lapsiin ja itsekin naapureihisi paremmin.
Ei, meidän 4-vuotias ei tykkäisi haravoida tai ylipäätään olla pihalla koska pelkää kukkia ja ötököitä. En tiedä miksi... yritän siedättää häntä pois näistä peloista pikkuhiljaa.
1-vuotias olisi vain vinkunut koko ajan että haluaa keinuun, hän ei myöskään ole "tykkään istua ruohikolla ja repiä kukkia"-tyyppinen lapsi.
Talon lapset ovat kaikki muut kouluikäisiä, yhtä vastasyntynyttä lukuunottamatta. Joten heistä ei paljon seuraa olisi ollut eikä ole jatkossa.
Että joo, ihme asenne mulla.
No olisitte menneet ja välillä keinuttaneet sitä 1-vuotiasta. 4-vuotiaan kukkapelosta ei kannata tehdä numeroa, unohtaa sen kyllä joku päivä, kunhan ulkoilette.
Mutta, ei sinne ole pakko mennä jos ei halua. Mitään syitä/tekosyitä ei tarvitse keksiä.
Ehdottomasti mahdollisuus. Haravoitiin oma piha, ei osallistuttu sen enempää talkoisiin, sain makkaraa ja kaljaa.
Onhan ne toki yhtiövastikkeena jo maksettu
Olen osallistunut aina kun olen voinut. En edes ymmärrä puutarhatöitä mitään, mutta teen mitä neuvotaan, kitke, istutan, haravoin, kastelen, kaivan. Vähän riippuu tarpeista. Ei siellä edes tarvitse kenenkään kanssa jutella. Piha kaunistuu. Onhan tässä vuosien aikana tullut huomattua, että jotkut eivät halua tehdä mitään. Nuoret yksinasuvat miehet ovat pahimmat lusmut.
Introvertin nightmare. En ole aikuisiällä osallistunut kertaakaan.
Kävin pitkästä aikaa. Yleensä mulla on työeste. Oli ihan mukava tutustua uusiin naapureihin. En kyllä osaa juoda kaljaa/sidukkaa hiekkalaatikolla enkä syö ikinä makkaraa. Mutta pihatöitä on kiva tehdä samalla rupatellen. Nyt on kiva moikkailla vähän tutummaksi tulleita naapureita.
Asun vuokralla. En ole koskaan osallistunut. Tänä keväänä oikeasti olin menossa, mutta talkoot olivat jo hyvää vauhtia käynnissä kun tulin töistä. Kukaan ei huomannut. Ihan hiton kuumottavaa olisi ollut mennä, että "onkos täälä enää yhtään vapaata haravaa - ai jaa ei vai". Menin kotiini.
Ymmärrän, että talkoot ovat hauskaa lapsiperheille ja omasta pihasta haaveileville. Mutta minä en ikävöi omakotitaloon, jossa vietin lapsuuteni. Osaan kyllä haravoida. Naapureiden elämä ei kiinnosta moikkausvälejä kummemmin. Tiedän kyllä, mistä voin jäädä paitsi, ja ei siltikään kiinnosta. En tarvitse sokeria lainaan, itsepä kärsin.
Ja jos se nyt olisi pakko, niin antakaa harava niin hoidan koko pihan.
Niissä menee ihan älytön aika. Paljon nopeammin tekisi, kun olisi luettelo, josta voisi kukin tehdä omalla ajallaan ja kuitata tehdyksi.
Ikinä en ole osallistunut, enkä osallistu. Vuokralla asutaan. Monet naapurit ovat ihan mukavia, mutku en jaksa sitä juoruiluu ja uteluu
Eikä 😂😀