Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pihatalkoot. Uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
17.05.2018 |

Miten on, osallistutko sinä ja perheesi taloyhtiösi pihatalkoisiin? Tai osallistutko sinä vuokratalossa asuva piha-alueiden siivouspäivään? Miten koet tällaiset yhteisölliset tapahtumat? Mielekkäänä puuhasteluna vai pakkopullana joista ei kehtaa kieltäytyä? Vai etkö osallistu lainkaan? Kertokaa mielipiteitä ja ajatuksianne.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu, todella raivostuttavia "muka yhdessä tekemistä". Asunut tuollaisessa "talkoo loukussa" ja never again! 

Vierailija
22/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lopetettiin taloyhtiön talkoot n. 7 vuotta sitten, kun eräs talonasukas kompastui ruusun juureen, jonka jälkeen joutui lonkkaleikkaukseen ja taloyhtiö on maksanut sairaalamaksuja, ansionmenetystä asukkaalle, tuomarin palkkioita jne.

Ja tietysti mikään taloyhtiön vakuutus ei korvannut, koska ei ollut vakuuttanut asukkaita. Eli ne talkoot tuli asukkaille maksamaan.

Sen jälkeen pihatyöt on hoitanut talohuolto, joiden työntekijöillä on tapaturman sattuessa asianmukaiset vakuutukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mukava porukka taloyhtiössä. Kirpaisi kun makasin migreenissä enkä päässyt talkoisiin. Kaikki muut osallistuvat mutta yksi, aivan yhtiön valmistumisesta asti asunut pariskunta ei koskaan osallistu talkoisiin eikä kyllä mihinkään muuhunkaan. Talkoiden päätteeksi grilli kuumenee, yhtiön puolesta on tarjottavat. Ja seuraavana päivänä jatketaan varjotalkoilla, kun niitä grillattavia tuppaa aina jäämään yli.

Taloyhtiön lapset ovat innokkaimmat talkoolaiset. No kai me ollaan harvinainen porukka täällä pk-seudulla.

Vierailija
24/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä uhka, yritä välttää jos mahdollista.

Vierailija
25/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhka ja mahdollisuus. Ajatuskin pihatalkoista ahdistaa ensin ihan mahdottomasti ja rupean keksimään tekosyitä, ettei tarvitse osallistua. Sitten jos ja kun saan itseni kammettua paikan päälle, huomaankin nauttivani pihatöistä. Erityisesti nurmikon rapsuttamisessa on jotakin meditatiivista. Naapuritkin menevät siinä sivussa. Kun kotiudun talkoista, olen yleensä väsynyt mutta ihan tyytyväinen, kun olen saanut itseni talkoisiin. 

Joka kevät sama juttu. :D 

Vierailija
26/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mukava porukka taloyhtiössä. Kirpaisi kun makasin migreenissä enkä päässyt talkoisiin. Kaikki muut osallistuvat mutta yksi, aivan yhtiön valmistumisesta asti asunut pariskunta ei koskaan osallistu talkoisiin eikä kyllä mihinkään muuhunkaan. Talkoiden päätteeksi grilli kuumenee, yhtiön puolesta on tarjottavat. Ja seuraavana päivänä jatketaan varjotalkoilla, kun niitä grillattavia tuppaa aina jäämään yli.

Taloyhtiön lapset ovat innokkaimmat talkoolaiset. No kai me ollaan harvinainen porukka täällä pk-seudulla.

Ihmisillä voi olla monenlaisia syitä ettei osallistu. Minä en voi osallistua mihinkään maanrapsutuspenkojaisiin, kaksi kertaa sairastanut homepölykeuhkon, tämä siis keuhkolääkäreiden kielto. Aina nurmikonleikkauspäivinä joudun pitämään ikkunat tiukasti kiinni, ja siitä huolimatta tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, jopa kuumetta. Asunto siis maan tasalla, kerrostalossa ei haittaisi.

Huomenna päivällä on talkoot, istun siis sisällä ikkunat kiinni ja katson kuninkaallisia häitä.

Vierailija
27/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen tragedia

Vierailija
28/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhka tietysti. 

Olen asunut samassa talossa 15 vuotta, 0 pihatalkoot. :) En ole mikään puutarhuri, ja jotenkin sellanen "yhyy mitä mä ny voisin tehdä" vanhemmassa seurassa tuntuu melkoisen kököltä. Enkä kyllä osaa mitään small talkiakaan tuntemattomien vanhempien ihmisten keskuudessa.

Vierailija
29/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhka. Meillä oli taloyhtiössä talkoot viikko sitten. 

Käytin pieniä lapsiani tekosyynä olla menemättä (kuka heitä vahtisi?), vaikka asukastoimikunnan puheenjohtaja (lapseton, yksinasuva mies) tulikin rapussa vastaan ja sanoi että heiltä löytyy pientäkin haravaa jotta lapsetkin voivat osallistua... Lapseni ovat 1- ja 4-vuotiaita. Kuka pistää 1-vuotiaan haravoimaan? :D 

Neljävuotias varmaan haravoisi mielellään ja ei nyt kukaan oleta että yksivuotias osallituisi työpanoksellaan mihinkään. Leikkii ja mönkii maassa kun aikuisrt haravoivat. Ihme asenne sinulla joka tapauksessa. Lapset tutustuisivat talon muihin lapsiin ja itsekin naapureihisi paremmin.

Vierailija
30/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 10v asunut tässä talossa, yksiinkään talkoisiin en ole osallistunut. Senkun mulkoilevat ja mussuttavat selän takana, ei jaksa kinostaa. En ole pihatöistä kiinnostunut ja muutin kerrostaloon just siks et pääsee niistä eroon.

Vierailija
31/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhka tietysti. 

Olen asunut samassa talossa 15 vuotta, 0 pihatalkoot. :) En ole mikään puutarhuri, ja jotenkin sellanen "yhyy mitä mä ny voisin tehdä" vanhemmassa seurassa tuntuu melkoisen kököltä. Enkä kyllä osaa mitään small talkiakaan tuntemattomien vanhempien ihmisten keskuudessa.

Niin ja omassa lapsuudessani 80-luvulla talkoisiin kuului limpparit ja mielestäni myös sauna ja grillaaminen (jostain sitä makkaraa ainakin tuli). Limpparin sai, kun haravoi vähän. Täällä vaan kuovitaan maata, ehkä parilla miehellä oluttölkit kädessä. Siinä se, hei hei. Ei mitään oikeata talkoomeininkiä. Eihän täällä ole edes grilliä, niin paha sitä tietenkään on mitään grillatakaan. 

Vierailija
32/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kumpaakaan kun talkoot arkipäivänä ja mä tulen töistä klo 19. En ehdi. Ne on silloin jo haravointi ohi ja mummot mulkoilee synkästi lintsaajaa. Huoh. En tajua miksi ei vois olla vaikka sunnuntaina...

Vierailija
33/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen köyhä opiskeleva vuokralainen kerrostalossa, jossa maksan yksiöstä ilman parveketta, en pihasta.

en osallistu. en jaksa, en ehdi, en viitsi, ei kiinnosta, enkä itse hyödy siitä mitään koska pihalla ei ole mitään muuta kuin alakerran naapurien takapihat.

Vierailija
34/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olisi talkoot. Muutettiin tähän taloon viime vuonna, eli olisi ekat talkoot. Ei päästä osallistumaan, koska lapsella on treenit.. Onneksi. Kovin kiusalliselta tuntuu kun ei tunne naapureita. Täällä asuu valtaosin aina vanhaa väkeä, joka on asunut talossa sen rakentamisesta (70-luvulta) asti.

Vierailija
35/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla monenlaisia syitä ettei osallistu. Minä en voi osallistua mihinkään maanrapsutuspenkojaisiin, kaksi kertaa sairastanut homepölykeuhkon, tämä siis keuhkolääkäreiden kielto. Aina nurmikonleikkauspäivinä joudun pitämään ikkunat tiukasti kiinni, ja siitä huolimatta tulee pahoinvointia ja päänsärkyä, jopa kuumetta. Asunto siis maan tasalla, kerrostalossa ei haittaisi.

Huomenna päivällä on talkoot, istun siis sisällä ikkunat kiinni ja katson kuninkaallisia häitä.

Mä tunnen sen verran hyvin nämä ihmiset, että tässä meidän yhtiön tapauksessa on kyse kyllä ihan laiskuudesta - tai siitä ettei haluta olla tekemisissä muiden naapureiden kanssa. Kovakuntoisia, paljon liikuntaa harrastavia ihmisiä. Auton perävalot näkyvät aina puoli tuntia ennen talkoiden alkua. Se on heidän valintansa.

Vierailija
36/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vid-du minä en muutaman siiderin ja kaljan takia osallistu koskaan, naapurit valittavat muutenkin usein musan soittamisesta liian kovaa ja sitten pitäs näihin neropatteihin tutustua, siivotkoon itse pihansa

Vierailija
37/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu!

Juoruilua muista asukkaista, olen siis ollut muutaman kerran mukana.

Sitten on nämä syöjät jotka tulee vaan syömään.

Nyt olen 53v. ja en jaksa enää, hoidan vaan oman pihani, mies ei pysty auttamaan.

En halua olla missään joukossa mukana missä puhutaan pahaa toisista naapureista.

Vierailija
38/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla, jote en tietenkään osallistuisi. Nykyinen talo on kokonaan vuokratalo, eikä talkoita ole edes järjestetty tämän kolmen vuoden aikana, mitä olen täällä asunut.

Jos asuisin omistusasunnossa, osallistuisin talkoihin. Mä tykkään pihahommista tietyissä rajoissa ja jos naapurit ei ole aivan k-päitä, en näe miksei niiden kanssa voisi joskus jotain touhuta.

Vuokralaiselle ei talkoohommat kuulu, hän maksaa vuokrassaan myös ympäristönsä siisteydestä. Toki varmaankin vuokralla asuja voi halutessaan osallistua, mutta velvoitetta ei todellakaan ole ja tämän on syytä myös omistusasujien pitää mielessään, jos tekee mieli osallistumatonta vuokralaista moittia.

Vierailija
39/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että lapsuudessani perheemme aina osallistui talkoisiin ja niistä jäi tosi kivat muistot. Nyt itse aikuisena en voisi kuvitellakaan osallistuvani moisiin...... Ei vaan kiinnosta enkä muutenkaan oikein välitä naapureista saati sitten pihahommista.

Vierailija
40/104 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen. En halua tutustua naapureihini.