Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS pahentunut, apua...

Vierailija
17.05.2018 |

Minulla on IBS, joka on nyt muuttunut ripulipainotteiseksi stressin vuoksi. Olen nyt ollut pari päivää pois koulusta ja tänään sitten tulin takaisin, ei olisi kannattanut. Tämä on ehkä maailman noloin ja inhottavin vaiva, joka rajoittaa myös sosiaalista elämää hirveästi. Minua myös kiusataan tämän takia, enkä uskalla edes käyttää koulun vessoja enää. Olen tämän takia saanut paniikkihäiriön, koska häpeän tätä niin paljon.
Itkettää, eikä mikään ruokavaliokokeilukaan ole auttanut, eikä liikunta. Inhoan itseäni tämän takia niin paljon, en kehtaa edes puhua tästä kenellekään.😢 Kuolen häpeään...

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vaikka avannepussin, sekin olisi parempi kuin tämä nykyinen tilanne. Ja ihmiset ymmärtäisivät ehkä vähän paremmin.

Ap

Vierailija
22/28 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tutkittu ettei ole sappihapporipulia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS ei varsinaisesti ole sairaus vaan ominaisuus, toiminnallinen vaiva. Sitä pitää itse hoitaa, jotta se pysyisi siedettävänä. Stressi pahentaa reagointia ja sen välttäminen onkin sitten vaikeaa. Älä pahenna stressiäsi häpeilyllä, meitä on monia jotka kipuilemme saman vaivan kanssa. Ja lisää tulee. Koska et voi vaihtaa temppuilevaa suolistoasi, opettele elämään sen kanssa sovussa. 

Ruokavaliolla on iso merkitys, tarkista se. Jokaisella on yksilöllinen tapansa, mikä sopii ja mikä ei. 

Liikunta ja ulkoilu ovat itselleni tärkeitä ettei vatsa iltaa kohden turpoa kivuliaaksi. Iltalenkillä voi häpeilemättä päästellä liikoja kaasujaan.

Vaatetuksen pitää mahdollistaa vatsan turpoaminen, muuten tulee kipuja.

Riittävän aikainen herätys ja aamiainen, jotta vatsalle jää aikaa toimia ennen töihin lähtöä. 

Jos ripulia on jatkuvasti, lääkehoitoa siihen. 

En ole halunnut rajoittaa ruokavaliotani liikaa (FODMAP), mutta probioottien olen todennut sopivan minulle. 

Jos keskityt oireisiisi, et voi nauttia elämästä. Pyri siis aktiivisesti painamaan taka-alalle tämä vähäpätöinen harmi elämässäsi. Jokaisella on vaivansa!

Vierailija
24/28 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mielestä alaikäisen sairauksiin liittyvien asioiden hoitaminen on sillä tavalla vanhempien vastuulla, että kouluongelmien syntyminen sairastelun takia täytyy estää.

Jos mulla ois teini-ikäinen lapsi, jonka koulunkäynti vaikeutuu sairauden takia, todellakin olisin ollut yhteydessä opettajiin.

Jos asiaa ei hoideta, viimeistään lukiossa poissaolot leikkaavat arvosanat ja koulumenestyksen niin alas, että oot todella kusessa opiskelemaan lähtiessä.

Vierailija
25/28 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja haluaisin ehdottomasti kuulla, jos oppilaani sairastaa. Ja miettiä yhdessä, miten poissaoloista olisi koulutyön kannalta mahdollisimman vähän haittaa. Voitko käydä keskustelemassa esim. kouluterveydenhoitajalta? Tsemppiä sinulle!

Vierailija
26/28 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa :( Mulla on ibd ja samojen ongelmien kanssa olen paininut, mutta nykyään ajattelen, että nämä ovat ihan normaaleja asioita, eikä niitä tarvitse hävetä.

Vierailija
27/28 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että tämä kuulostaa täysin käsityskyvyn ylittävältä. Mutta vuosien lääke ja ruokavaliojuttujen jälkeen sain vinkin että. Kokeile siunata ruoka ja kiitä Jeesusta ja pyydä apua iltarukouksessa. Taisin melkein nauraa vinkille mutta ajattelin sitten että tämä kokeilu ei maksa mitään. Nyt ollut jo poikkeuksellisen hyvä 3kk ajan.. jatkan kokeilua...

Vierailija
28/28 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa gelsectan IBS lääkettä auttaa juurikin ripuliin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan