Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autatko pyytteettömästi ketään?

Vierailija
16.05.2018 |

Ilman että odotat vastapalvelusta.
Itsellä ainakin tällä viikolla tein tällaisen teon.
Niin tuli tosi hyvä mieli myös itselle.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota vastapalvelusta sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta mulla on seuraavat odotus: multa ei ruveta jatkossa pyytämään samanlaista palvelusta vain siksi, kun edellisellä kerrallakin multa oli niin helppo saada se.

Jos mua huvittaa auttaa muita, teen sen omilla ehdoillani ja tahtoisin muidenkin ymmärtävän, että tähän ei sitten totuta. Näköjään kuitenkin teen jotain väärin, annan väärän vaikutelman, koska ihmiset helposti kuvittelevat, että olen tullut heidän elämäänsä jatkuvia palveluksia tekemään. Kun en sitten tee, niin loukkaannutaan.

Vierailija
2/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!

Saatan auttaa mummon kadun yli tai päästää jonkun kassajonossa ohi tms. pientä mutta muuten olen lopettanut esim. ystävien ja tuttavien auttamisen. Se kääntyi liian usein suoranaiseksi hyväksikäytöksi ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia, vanhempia ja muita sukulaisia.

Vierailija
4/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Saatan auttaa mummon kadun yli tai päästää jonkun kassajonossa ohi tms. pientä mutta muuten olen lopettanut esim. ystävien ja tuttavien auttamisen. Se kääntyi liian usein suoranaiseksi hyväksikäytöksi ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.

Joo, tuntemattomien auttaminen onkin monesti harmittomampaa, koska tutummat tottuvat ja alkavat olettaa. Vieraille taas jää hyvä muisto siitä, joka kerran auttoi.  - 1

Vierailija
5/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä autan. Autan aina kun tulee tilaisuus auttaa. Isoissa ja pienissä asioissa.

Vierailija
6/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut paljonkin, en auta enää. Vastapalveluksia en tarvitse mutta kyllä jonkinlainen vastavuoroisuus on paikallaan eikä niin että otetaan kaikki hyöty irti mikä lähtee.

Vierailija
7/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin hankala. Tällä hetkellä olen niin heikossa kunnossa itse, että pitää jerätä voimia. Sen jälkeen haluan kyllä auttaa. Minulle tärkeää on oma tunne siitä, etten kaipaa avustani kuitosta, vastapalvelusta tai edes vastavuoroisuutta, vaan auttamisen halu on sisäsyntyistä. Tähän joudun käyttämään jonkin verran ajatustyötä, mutta luulen että meistä jokaisesta se löytyy: jopa tarve auttaa.

Ja ei, en ole uskovainen, en edes kuulu kirkkoon.

Vierailija
8/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne jotka kyynistyy ja sanoo "autoin mutten enää laadi laadu" eivät ole koskaan auttaneet ketään pyyteettömästi...

Vierailija
9/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungin vuokratalossa ja annan lasten vaatteita kurdiperheille ja somppuperheille.

Vierailija
10/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka kyynistyy ja sanoo "autoin mutten enää laadi laadu" eivät ole koskaan auttaneet ketään pyyteettömästi...

Pyyteetön auttaminen on pyyteetöntä juuri siitä syystä ettei sillä ole vastavuoroista pyydettä :)

Vähän samaa mieltä kuin aiemmin joku tuolla: helponta pyyteetön auttaminen on juurikin ventovieraitten joukossa, vapaaehtoistyössä, vaihtuvassa ihmisjoukossa.

Vierailija
11/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. 

Mieleen tuli eräs tapaus, joka ei ollut kirjaimellisesti auttamista, mutta pyyteetöntä ainakin. Tokaisin taannoin puhelinmyyjälle aika ärtyneesti että en osta enkä tilaa äläkä vaan soittele toiste. Myyjä oli jo lopettamassa puhelua rutiininomaisen kohteliaasti kun huomasin lisääväni : "mut pakko sanoa että sulla on tosi kiva puhelinääni". Äänestä kuuli että hän yllättyi ja ilahtui, ja minullekin tuli paljon parempi mieli kuin tylyttämisestä ikinä.

Vierailija
12/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te teette vapaaehtoistyötä/pyyteetöntä auttamista?

Vierailija
13/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En väitä apuani pyyteettömäksi, jos se tarkoittaa sitä että pitää olla valmis suostumaan kaikkeen mitä pyydetään.

Autan ihmisiä koska helpottaa nähdä heidän tulevan paremmalle tuulelle, mutta jos apu on itsestäänselvyys, se ei edes ilahduta saajaansa, saajaa rupeaa vaan ärsyttämään silloin kun ei saa apua, vaikka "kuuluisi" saada. Silloin se on turhaa vaivaa auttajalle ja hän joutuu koko ajan maksamaan palveluksilla siitä, että ei saa toisen suuttumista niskaansa. Miksi auttaisin ketään, jos hän ei edes ilahdu enää siitä? Sen verran vilpillisyyttä avussa kai saa olla, että vastineeksi saisi edes nähdä toisen ilon.

Miksi edes pitäisi auttaa pyyteettömästi ketään, jos se on sama asia kuin orjuus?

Vierailija
14/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väitä apuani pyyteettömäksi, jos se tarkoittaa sitä että pitää olla valmis suostumaan kaikkeen mitä pyydetään.

Autan ihmisiä koska helpottaa nähdä heidän tulevan paremmalle tuulelle, mutta jos apu on itsestäänselvyys, se ei edes ilahduta saajaansa, saajaa rupeaa vaan ärsyttämään silloin kun ei saa apua, vaikka "kuuluisi" saada. Silloin se on turhaa vaivaa auttajalle ja hän joutuu koko ajan maksamaan palveluksilla siitä, että ei saa toisen suuttumista niskaansa. Miksi auttaisin ketään, jos hän ei edes ilahdu enää siitä? Sen verran vilpillisyyttä avussa kai saa olla, että vastineeksi saisi edes nähdä toisen ilon.

Miksi edes pitäisi auttaa pyyteettömästi ketään, jos se on sama asia kuin orjuus?

Juuri tämäm takia se onkin helponta anonyymina anonyymejen keskuudessa. Tällaisissa paikoissa - rankkoinakin hetkinä- olen kokenut sellaista iloa auttamisestani, jota on vaikea kuvailla. Olen mennyt sinne täynnä omaa halua antaa panokseni, enkä odota keneltäkään mitään - autan vain.

Minä en ole mikään ”ihmisten ihminen”, päinvastoin, olen vaikea luonne, liian analyyttinen, introvertti. Siksi mieluiten autan ”tehden”, ollen muuten hiljaa.

Vierailija
15/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laskuta työnantajaa ylitöistä. Tulen töihin vartin etuajassa ja olen niin pitkään, että saan työni tehtyä ylimenevästä ajasta välittämättä.

Vierailija
16/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikoissa joihin tullaan hakemaan apua usein häpeän kanssa. Silloin tiedän, että työni on tärkeää ja persoonani toisarvoinen. Läsnä on lähinnä ihmisyyttä ja kipua, sen lievitystä välttämättömällä.

Vierailija
17/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi arvostelu kohdistuu useammin auttajiin kuin niihin, jotka eivät auta ollenkaan millään tavalla? En ymmärrä logiikkaa siinä, että edes pohditaan että onko apu nyt varmasti pyyteetöntä. Miksi sen pitäisi olla?

Ei auttamisessa yleensä ole kyse siitä, että auttaja väittäisi olevansa mikään pyhimys, joten miksi edes verrataan auttajaa pyhimykseen ja yritetään todistella, ettei hän ole sellainen.

Vierailija
18/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan koko suomalaista yhteiskuntaa. Edistän tasa-arvoa olemalla pitkäaikaistyötön ilman terveydellistä syytä. Silloin tällöin käyn pyörimässä erilaisissa työkokeiluissa, mutta mitään järkevää en niissä tee. Näin joku nainen saa opiskelu- ja työpaikan, jonka minä olisin kouluja käymällä ja töihin hakeutumalla seksistisesti vienyt. 

Vierailija
19/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi arvostelu kohdistuu useammin auttajiin kuin niihin, jotka eivät auta ollenkaan millään tavalla? En ymmärrä logiikkaa siinä, että edes pohditaan että onko apu nyt varmasti pyyteetöntä. Miksi sen pitäisi olla?

Ei auttamisessa yleensä ole kyse siitä, että auttaja väittäisi olevansa mikään pyhimys, joten miksi edes verrataan auttajaa pyhimykseen ja yritetään todistella, ettei hän ole sellainen.

Ei sen tarvitsekaan, mutta kaikki inhimillinen toiminta arjessa perustuu vastavuoroisuuteen. Jeesataan puolin ja toisin. Tiettyihin avustusjärjestöihin ei vastavuoroisuusasenteella voi, tai ainakaan kannata mennä - se ei toteudu, pettyy. Mikään auttaminen ei ole turhaa, eikä pyyteetön sen pyhempää kuin muukaan. Joillakin siihen vain on kutsumus.

Vierailija
20/66 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää auttamista: Kaveri joutuu itselleenkin yllätyksenä pulaan ja tarvitsee lainaksi rahaa, lainaat. Kaveri pääsee pinteestä.

Huonoa auttamista: Kaverisi tietää, että lainaat rahaa aina kun hän sitä tarvitsee, lainaat aina kun hän pyytää, kaveri alkaa tuhlailevammaksi apusi ansiosta. Kaveri alkaa myös joutua useammin pulaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi