Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisin enää korjata ruokavaliossani, kun en laihdu?!

Vierailija
16.05.2018 |

Olen jo jättänyt pois sokerin, punaisen lihan sekä pastan ja vaalean leivän. En syö makeita herkkuja ollenkaan. Ennen söin usein sipsejä, nykyään sipsinhimoon kurkkutikkuja ja dippiä. Suosin kasvisruokia, niiden lisäksi syön kanaa tai kalaa mutta en välttämättä joka päivä. Toinen päivän pääruoista on lähes aina salaatti. Aterioilla juon vettä tai vichyä. Riisiä tai perunaa syön 0-2 kertaa viikossa, pastaa en koskaan. En syö vaaleaa leipää ollenkaan, vaan hapankorppuja tai ruisleipää päivästä riippuen joko en yhtään tai sitten pari palaa. Mitä tässä nyt vielä voisi korjata? Annoskoot ovat mielestäni ok, välillä punnitsen ruokia sen varmistamiseksi mutta en joka aterialla. Hämmentää kun en näe tuloksia, vaikka olen tehnyt juuri niin kuin on neuvottu eli tehnyt pidemmän tähtäimen pysyviä muutoksia, joista olen jaksanut myös pitää kiinni viimeiset 6 kk.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa päivässä syöt? 

Kannattaa lisätä sellaista liikuntaa missä syke nousee. Itse teen ihan kotona aerobic jumppaa ja lähti 4kiloa n.kuukaudessa. Youtubessa on täynnä hyviä videoita missä sua ohjataan. Ja tosiaan päivässä esim 30min on jo hyvä. Kannattaa koittaa. :)

Vierailija
22/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä syön neljä kertaa päivässä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota kitupäiväideaa voisin kokeilla, kiitos!

Ap

Ei kannata. Sinähän kituilet joka päivä jo nyt. Lounaaksi kaksi hedelmää. Se ei riitä. Katso, että syöt päivittäin riittävästi suhteessa kulutettuihin kaloreihin, pituuteesi ja painoosi.

Vierailija
24/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos painosi ei missään vaiheessa ole pudonnut noin niin pienennä vähän annoskokoja tai lisää liikuntaa. Jos liikut jo, niin "kiinteytyessä" eli lihasmassan lisääntyessä paino ei välttämättä laske, vaikka rasva väheneekin.

Kun paino putoaa, muista että myös kulutus laskee. Eli mitä kevyempi on niin sitä vähemmän keho tarvitsee energiaa ja sen vuoksi laihduttaessa energiamäärää joutuu pudottamaan, mitä kevyempi alkaa olemaan.

Yksi riski on myös, että syöt liian vähän, jolloin keho menee säästöliekille eli vähentää perusaineenvaihduntaan käyttämäänsä energiaa. Tekstisi perusteella tästä ei kuitenkaan varmaan ole kyse.

Muuten ihan huippuduunia ja ihan oikealla ajatuksella olet lähtenyt hommaan, kun et etsi vain pikadieettiä!

Lisään vielä, että hiilihydraattien lähteitä, kuten riisiä, perunaa jne ei tarvitse pelätä tai välttää, vaan nauttia kohtuudella niitäkin. Hiilihydraatteja tarvitaan myös rasva-aineenvaihduntaan!

Mihin ihmeen rasva-aineenvaihduntaan?

Maailmassa on aika paljon ihmisiä, jotka ovat olleet jo vuosia hiilihydraatittomalla ruokavaliolla.

Hyvin porskuttavat edelleen ja pienellä rasvaprosentilla.

Vierailija
25/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä syön neljä kertaa päivässä.

Ap

Okei, se kuulostaa hyvältä määrältä. Kannattaa katsoa annoskokoja ja lisätä tuota sykettä nostavaa liikuntaa. Itselläni kävely ei auta yhtään, vasta toi aerobic liikunta teki terää. 4 kiloa pois ja vyötäröstä lähti n.4 senttiä ja myös vatsasta. 

Vierailija
26/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko hetkeäkään, että syöt ja juot vain noita. Rahkaa, light limuja

Aamupala?

Lounas?

Välipala?

Päivällinen?

Iltapala?

Jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä se vaatii RUOKAA!

Olet väärässä. 1-tyypin diabeetikkojen  pitää syödä säännöllisesti mutta muiden elämään ei moinen laiduntaminen kuulu.

Aineenvaihdunta toimii ilman jatkuvaa puputtamistakin. Jos haluaa laihtua, kaikki päivän kalorot kannattaa nauttia iltapäiväkolmeen mennessä. Ihan uutta tietoa.

Vierailija
27/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin lounaaksi kaksi hedelmää? Siinä kommentissani oli kyse koko päivän hedelmämäärästä, ei lounaasta, joka on siis aina joko salaatti tai edellisen päivän ruokaa, esim. keittoa, täytetty paprika, kanaa ja vihreitä papuja, pataa...

Vierailija
28/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo jättänyt pois sokerin, punaisen lihan sekä pastan ja vaalean leivän. En syö makeita herkkuja ollenkaan. Ennen söin usein sipsejä, nykyään sipsinhimoon kurkkutikkuja ja dippiä. Suosin kasvisruokia, niiden lisäksi syön kanaa tai kalaa mutta en välttämättä joka päivä. Toinen päivän pääruoista on lähes aina salaatti. Aterioilla juon vettä tai vichyä. Riisiä tai perunaa syön 0-2 kertaa viikossa, pastaa en koskaan. En syö vaaleaa leipää ollenkaan, vaan hapankorppuja tai ruisleipää päivästä riippuen joko en yhtään tai sitten pari palaa. Mitä tässä nyt vielä voisi korjata? Annoskoot ovat mielestäni ok, välillä punnitsen ruokia sen varmistamiseksi mutta en joka aterialla. Hämmentää kun en näe tuloksia, vaikka olen tehnyt juuri niin kuin on neuvottu eli tehnyt pidemmän tähtäimen pysyviä muutoksia, joista olen jaksanut myös pitää kiinni viimeiset 6 kk.

Syöt liikaa kaloreita päivässä suhteessa kulutukseesi.

Ei siinä sen kummempaa.

Ala laskemaan kalorit tarkasti vaikka viikon ajan. Ihan jokainen suupala siis vihkoon ja lasket päivän kalorit yhteen.

Jos joka päivä suusta menee alas vähemmän kaloreita kuin mitä lepokulutuksesi on ilman että painosi tippuu, niin olet sekä lääketieteellinen että fysiikan lakeja rikkova ihme ja tiedemaailma haluaa tutustua sinuun.

Vierailija
29/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma. Minulle sanottiin, että pienillä ja pysyvillä muutoksilla laihtuu. Esimerkiksi alkoholia join ennen 3-4 kertaa viikossa, enää korkeintaan pari kertaa kuussa. Vähentänyt olen jo yli vuosi sitten ja pitänyt tipattomiakin, mutta ei se ole painoon heijastunut. Ehkä pitää ajatella niin, että ilman vähentämistä olisin ehkä lihonut 5-10 kiloa lisää vuoden aikana?

Siis onko tuo alkoholin juomisen lopettaminen ainoa muutos. Hyvinkin mahdollista ettei se näy painossa sillä elimistö helposti kompensoi eli syöt tai juot nälkääsi nuo menetetyt kalorimäärät.

Ei ole ainoa muutos, mutta en ole korvannut alkoholia millään. En siis juo oluen tilalla alkoholitonta tai mehua tai napostele viinilasillisen sijaan. Päinvastoin, juodessa tuli monesti myös syötyä enemmän. Tuota voisi verrata vaikka siihen, että alkaa juoda kahvinsa ilman kermaa ja sokeria. Ei kai niitäkään kukaan korvaisi ylimääräisellä syömisellä? Eihän laihduttaminen ylipäänsä olisi mahdollista, jos yksi huono tapa vain korvattaisiin toisella.

Vierailija
30/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykklstyyppusten ei tarvitse syödä sen useammin kuin muidenkaan jos pitkäinsuliini kohdillaan. Ap taas tarvitsee enemmän lihasta, salille vaan

Vierailija
31/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalaksi smoothie, siinä on puolikas banaani, mitä muuta?

Lounaaksi tonnikala-munasalaatti, mitä siinä siis noiden lisäksi on?

Vähän tarkemmin voisit kertoa mitä syöt, taitaa tulla piilokaloreja kuitenkin melkoisesti. Kuinka usein sipsien korvikkeeksi joudut syömään niitä dippejä?

Ja sitten vaan yleistä tietoa, että ns kasvisruokavalio voi olla hurjankin kaloripitoista...

Vierailija
32/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothien sisältö: turkkilainen jogurtti, puolukat, puolikas banaani. Salaatin sisältö: lehtisalaatti, kurkku, tomaatti, punainen paprika, yksi keitetty kananmuna, kolmasosa purkillinen tonnikalaa, salaatinkastike.

Ap

Vierailija
33/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kaloreita kannattaa laskea. Itsekin laskin ja laihduin sen 4kiloa. Huomasin että pelkkä kreikkalainen salaatti+kastike oli todella kaloripitoista. Normisti syön aika hyvän annoksen, ja jotta kalorit oli minimaaliset sain syödä vain puolilautasellista tai noin 2DL. ja tasan 2korkillista kastiketta. Kaloreita meni siinäkin n. 250kcal jos oikein muistan. Mulla myös oli tavoite pysyä 1200kcal /päivä. Ihan helppoa ei aina ole. Pitää löytää oikeat ruuat.

Tonnikalakin taisi olla todella kaloripitoista,

T:NRO 21

Vierailija
34/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippiä ja kurkkutikkuja syön noin kerran viikossa, jolloin menee puoli purkkia kermaviiliä.

Ap

Vierailija
35/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, jos mahdollista kannattaa vähentää myös rasvojen käyttöä. Itse en käytä enää voita leivän päällä.

Vierailija
36/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma. Minulle sanottiin, että pienillä ja pysyvillä muutoksilla laihtuu. Esimerkiksi alkoholia join ennen 3-4 kertaa viikossa, enää korkeintaan pari kertaa kuussa. Vähentänyt olen jo yli vuosi sitten ja pitänyt tipattomiakin, mutta ei se ole painoon heijastunut. Ehkä pitää ajatella niin, että ilman vähentämistä olisin ehkä lihonut 5-10 kiloa lisää vuoden aikana?

Mulla ei vaikuttanut myöskään mitään vaikka lopetin alkoholin käytön ihan kokonaan. Olen siis nykyisin absolutisti, mutta aiemmin join useamman kerran viikossa ja kyllä sitä kaljaa viikossa meni sitten se salkullinen. Hyvä jos aina ihan riittikään. Siihen vielä krapulamätöt kerran kaksi viikkoon eli aina kun se pari/muutama meni känniksi. Sitten vain lopetin ja ainoa muutos on että se pahin punoitus ja pöhötys hävisi kasvoista mutta that's it.

Tämän lisäksi olen tehnyt näitä muitakin pieniä muutoksia. Ulkoilen joka päivä, lisäksi käyn kaupassa ym kävellen koska en omista autoa tai polkupyörää. Punaista lihaa syön todella harvoin, sen sijaan kalaa aiempaa useammin koska en syönyt sitä juuri koskaan. Sama juttu kasvisten kanssa, ennen söin ehkä sen pari kurkkusiivua leivän päällä ja nykyisin monipuolisesti kaikkia. Leipäkin on vaihtunut rukiiseen, enkä sitäkään syö enää päivittäin kuten ennen. Samoin jäi riisi ihan kokonaan, pastaa ja perunaa syön joskus. Pastaa lähinnä salaatin osana. Janoon juon enää vettä ja vissyä.

Ylipainoa on yhä edelleen se +25kg.

Vierailija
37/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan kaloreita kannattaa laskea. Itsekin laskin ja laihduin sen 4kiloa. Huomasin että pelkkä kreikkalainen salaatti+kastike oli todella kaloripitoista. Normisti syön aika hyvän annoksen, ja jotta kalorit oli minimaaliset sain syödä vain puolilautasellista tai noin 2DL. ja tasan 2korkillista kastiketta. Kaloreita meni siinäkin n. 250kcal jos oikein muistan. Mulla myös oli tavoite pysyä 1200kcal /päivä. Ihan helppoa ei aina ole. Pitää löytää oikeat ruuat.

Tonnikalakin taisi olla todella kaloripitoista,

T:NRO 21

Jos ei ole todella pienikokoinen tms, niin ei ole mitään syytä tai järkeä syödä alle 1500kcal/päivä. Liian vähäinen ravinto pistää kropan säästöliekille, muista haitallisista vaikutuksista puhumattakaan. Ja säästöliekki siis tarkoittaa sitä, että elimistö reagoi vähäiseen ravintoon nipistämällä kulutusta mm. lämmöntuotosta. Eli kropan peruskulutus laskee, koska se pyrkii suojaamaan itseään ja selviytymään, tällöin paino ei välttämättä putoa, vaikka söisikin jonkun älyvapaan dieetin mukaan 1000kcal/päivä. Painoa voi pudottaa myös ilman kituuttelua tai kaloreiden laskemista ja usein rennompi tapa myös johtaa pysyvämpiin lopputuloksiin.

Vierailija
38/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tarkkaan punnitsemiseen ja laskemiseen en aio lähteä, niin kuin jo sanoin. Se tie on katsottu ja ilman sitä en ehkä edes olisi niin lihava kuin mitä nyt olen, joten ei kiitos enää.

Ap

Vierailija
39/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tarkkaan punnitsemiseen ja laskemiseen en aio lähteä, niin kuin jo sanoin. Se tie on katsottu ja ilman sitä en ehkä edes olisi niin lihava kuin mitä nyt olen, joten ei kiitos enää.

Ap

No, älä punnitse, mutta mieti kannattaako kaloririkasta evästä syödä, kun voisi syödä ns hoikemmin.

Miksi pitää käyttää turkkilaista jugurttia joka aamu? Kyllä, rasvaa tarvitaan, mutta ei sitäkään liikaa tarvitse.

Mä veikkaan, että sun aineenvaihdunta ei toimi ns normaalisti, olet ilmeisesti pilannut sen jollain kitudietillä. Näin mulle kävi.

Vierailija
40/61 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö smoothieita joka aamu, keskimäärin 3-4 kertaa viikossa.

Jos olen pilannut aineenvaihduntani, miten parannan sitä?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme