Mitä voisin enää korjata ruokavaliossani, kun en laihdu?!
Olen jo jättänyt pois sokerin, punaisen lihan sekä pastan ja vaalean leivän. En syö makeita herkkuja ollenkaan. Ennen söin usein sipsejä, nykyään sipsinhimoon kurkkutikkuja ja dippiä. Suosin kasvisruokia, niiden lisäksi syön kanaa tai kalaa mutta en välttämättä joka päivä. Toinen päivän pääruoista on lähes aina salaatti. Aterioilla juon vettä tai vichyä. Riisiä tai perunaa syön 0-2 kertaa viikossa, pastaa en koskaan. En syö vaaleaa leipää ollenkaan, vaan hapankorppuja tai ruisleipää päivästä riippuen joko en yhtään tai sitten pari palaa. Mitä tässä nyt vielä voisi korjata? Annoskoot ovat mielestäni ok, välillä punnitsen ruokia sen varmistamiseksi mutta en joka aterialla. Hämmentää kun en näe tuloksia, vaikka olen tehnyt juuri niin kuin on neuvottu eli tehnyt pidemmän tähtäimen pysyviä muutoksia, joista olen jaksanut myös pitää kiinni viimeiset 6 kk.
Kommentit (61)
SYÖ VÄHEMMÄN! Happea hengittämällä et liho. Lopeta se itsesi huijaaminen. Ota itseäsi ns. niskasta kiinni.
Hapankorput, peruna ja riisi pois. Itse lihon varsinkin riisistä heti. Vatsa voi välillä kurnia, ei siihen kuole. Kuvittele että silloin se kutistuu ja kaipaat vähemmän ruokaa. Voitko esim yhdistää aamiaisen ja lounaan? Minä lihoin siitäkin kun muodon vuoksi söin aamupalan vaikkei tehnyt mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Minulle sanottiin, että pienillä ja pysyvillä muutoksilla laihtuu. Esimerkiksi alkoholia join ennen 3-4 kertaa viikossa, enää korkeintaan pari kertaa kuussa. Vähentänyt olen jo yli vuosi sitten ja pitänyt tipattomiakin, mutta ei se ole painoon heijastunut. Ehkä pitää ajatella niin, että ilman vähentämistä olisin ehkä lihonut 5-10 kiloa lisää vuoden aikana?
Mulla ei vaikuttanut myöskään mitään vaikka lopetin alkoholin käytön ihan kokonaan. Olen siis nykyisin absolutisti, mutta aiemmin join useamman kerran viikossa ja kyllä sitä kaljaa viikossa meni sitten se salkullinen. Hyvä jos aina ihan riittikään. Siihen vielä krapulamätöt kerran kaksi viikkoon eli aina kun se pari/muutama meni känniksi. Sitten vain lopetin ja ainoa muutos on että se pahin punoitus ja pöhötys hävisi kasvoista mutta that's it.
Tämän lisäksi olen tehnyt näitä muitakin pieniä muutoksia. Ulkoilen joka päivä, lisäksi käyn kaupassa ym kävellen koska en omista autoa tai polkupyörää. Punaista lihaa syön todella harvoin, sen sijaan kalaa aiempaa useammin koska en syönyt sitä juuri koskaan. Sama juttu kasvisten kanssa, ennen söin ehkä sen pari kurkkusiivua leivän päällä ja nykyisin monipuolisesti kaikkia. Leipäkin on vaihtunut rukiiseen, enkä sitäkään syö enää päivittäin kuten ennen. Samoin jäi riisi ihan kokonaan, pastaa ja perunaa syön joskus. Pastaa lähinnä salaatin osana. Janoon juon enää vettä ja vissyä.
Ylipainoa on yhä edelleen se +25kg.
No just näin, mutta nykyään jo hävettää puhua tästä ääneen, kun ei sitä kukaan usko! Sitten saa lukea lehdistä näitä "jätin domino-keksin pois päiväkahvilta ja laihduin 10 kg kolmessa kuukaudessa"...
Kokeile siirtymistä aasialaiseen ruokavalioon. Minulla paino lähti laskuun, kun hylkäsin suomalaisen ruokavalion.
Ostan ruoka-aineen pitkälti asialaisista marketeista, joita helsingissä on hyvin. Aasialaiset ruoat ovat myös maukkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Hapankorput, peruna ja riisi pois. Itse lihon varsinkin riisistä heti. Vatsa voi välillä kurnia, ei siihen kuole. Kuvittele että silloin se kutistuu ja kaipaat vähemmän ruokaa. Voitko esim yhdistää aamiaisen ja lounaan? Minä lihoin siitäkin kun muodon vuoksi söin aamupalan vaikkei tehnyt mieli.
Riisi ei lihota kohtuullisissa määrissä mut peruna kylläkin. Riisi on hyvä hiilari. Katso vaikka aasialaisia miten he pysyvät hoikkana riisin syönnistä huolimatta. Suomalainen perunamuussi ja leipäkulttuuri sen sijaan kannattaaa jättää.
Vierailija kirjoitti:
Smoothien sisältö: turkkilainen jogurtti, puolukat, puolikas banaani. Salaatin sisältö: lehtisalaatti, kurkku, tomaatti, punainen paprika, yksi keitetty kananmuna, kolmasosa purkillinen tonnikalaa, salaatinkastike.
Ap
Luulen, että syöt aivan liian vähän. Aineenvaihduntasi ei toimi, eikä laihtuminen pääse alkuun. Netistä löytynee asiasta tietoa. Itse olen noudattanut fitfarmin ohjeita, jotka toimivat ja syödä saa. Yllättäen syöminen myös laihduttaa.
Mitä syöt leivän päällä?
Tosiaan rasvaa polttavaa liikuntaa suosittelen, hyötyliikunta ja töihin päivittäin kävely ei laihdutuksen kannalta auta. Pitää tulla kunnolla hiki eli 3-4 krt/vk juoksu- tai pyörälenkille.
Vierailija kirjoitti:
En syö smoothieita joka aamu, keskimäärin 3-4 kertaa viikossa.
Jos olen pilannut aineenvaihduntani, miten parannan sitä?
Ap
Tähän minäkin haluan vastauksen.
Ainiin ja vielä: juothan vettä? Veden juonti lisää aineenvaihduntaa ja pitää myös nälkää kurissa (ei tietenkään toimi ruuan sijaisena, vaan helpottaa sitä nälän tunnetta)
Ap: millaista tummaa leipää syöt? Olet varmaan katsonut, että leivässä ei ole esim. siirappia? Kunnon ruisleipää ilman kaikenmaailman lisukkeita on enää vaikea löytää. Tietenkin jos syöt leipää vain todella vähän, ongelmaa ei ole.
Mä olen laihduttanut 7 kiloa parin kuukauden aikana. Tarkoitti että kaikki suolaiset ja makeat herkut pois, alkoholi lähes kokonaan, roskaruokaa en ole syönyt ennenkään. Syöminen vaan pitää vähentää olennaisesti, että paino alkaa tippua. Esim jos syö salaatin, niin niitä on tosi monenlaisia ja kaikki eivät ole laihduttajan ruokaa. Katso salaattien kastikkeet. Parempi tonnikalasalaattiin olisi kastikkeen sijasta raejuusto.
Itse söin eilen 4 ruisleipää, vähän levitettä ja juustoa. Purkki rahkaa ja omenasosetta (makeuttamaton) ja 2 kiiviä. Siinä se. Eikä tullit nälkä. Paino putoaa tasaiseen tahtiin.
Tänään olen syönyt puolikkaan leipäviipaleen, banaanin, proteiinirahkan. Syön vielä jotain, todennäköisesti omenan. Nälkä ei ole lainkaan. Makeannälkä on mennyt, ja se oli ennen tosi paha. Nyt kaikki vähänkin makea maistuu ällölle, kuten tuo proteiinirahka.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laihduttanut 7 kiloa parin kuukauden aikana. Tarkoitti että kaikki suolaiset ja makeat herkut pois, alkoholi lähes kokonaan, roskaruokaa en ole syönyt ennenkään. Syöminen vaan pitää vähentää olennaisesti, että paino alkaa tippua. Esim jos syö salaatin, niin niitä on tosi monenlaisia ja kaikki eivät ole laihduttajan ruokaa. Katso salaattien kastikkeet. Parempi tonnikalasalaattiin olisi kastikkeen sijasta raejuusto.
Itse söin eilen 4 ruisleipää, vähän levitettä ja juustoa. Purkki rahkaa ja omenasosetta (makeuttamaton) ja 2 kiiviä. Siinä se. Eikä tullit nälkä. Paino putoaa tasaiseen tahtiin.
Tänään olen syönyt puolikkaan leipäviipaleen, banaanin, proteiinirahkan. Syön vielä jotain, todennäköisesti omenan. Nälkä ei ole lainkaan. Makeannälkä on mennyt, ja se oli ennen tosi paha. Nyt kaikki vähänkin makea maistuu ällölle, kuten tuo proteiinirahka.
Tuollako aiot elää loppuelämäsi? Takaisin tulee plus korot.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini laihdutti tuolla tavalla. Loputtomiin ei tietenkään pystynyt syömään tuohon tyyliin, joten kun alkoi syödä ns. normaalisti niin lihoi isommaksi, mitä oli kun aloitti laihduttamisen. Ihan älyvapaata pelleilyä kun luulisi normaalijärkisen tajuavan, että pysyvät elintapojen muutokset ovat niitä, joilla pääsee pysyviin tuloksiin.
Juon kyllä vettä. Heti ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla, sekä päivän mittaan. Syömäni ruisleipä on mitä milloinkin, yleisimmin ruispala, koska en itse leipää tarkoituksella osta. Tänään syömäni ruisleipä oli ensimmäinen pariin viikkoon, joten melko vähäistä se on.
En hakenut aloituksellani nopeita, hetken ratkaisuja, juurikin siksi koska niitä olen kokeillut jo ihan riittämiin ja todennut pidemmän päälle toimimattomiksi. Ajattelin vain, että muutoksia alkaisi jo kuukausien kuluessa näkyä, mutta vaikkei niin olekaan, aion silti jatkaa koska ainakin tiedän syöväni paljon terveellisemmin nyt ja se on jo itsessään tärkeä asia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi ei lihota kohtuullisissa määrissä mut peruna kylläkin. Riisi on hyvä hiilari. Katso vaikka aasialaisia miten he pysyvät hoikkana riisin syönnistä huolimatta. Suomalainen perunamuussi ja leipäkulttuuri sen sijaan kannattaaa jättää.
Käy sinä katsomassa osoitteessa http://www.fineli.fi kuinka paljon on sadassa grammassa perunoita ja riisiä. Harva syö perunamuusia joka päivä ja vaikka söisi niin jostain se päivän maitoannos on saatava eli maitoon tehty perunamuusi on terveellistä ruokaa.
Myöskään suomalaisissa täysjyväleivissä ei ole ravitsemuksellisesti mitään vikaa. Päällisissä voi ollakin. Aasialaiset pysyvät hoikkana koska he syövät enemmän kasviksia ja hedelmiä kuin suomalaiset. Se puolestaan keventää ruoan kokonaiskalorimäärää.
Leivänpäällyset ovat aina oivariini, salaatti, kurkku ja juusto, joskus leikkele, joka on aina kana tai kalkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja vielä: juothan vettä? Veden juonti lisää aineenvaihduntaa ja pitää myös nälkää kurissa (ei tietenkään toimi ruuan sijaisena, vaan helpottaa sitä nälän tunnetta)
Tuo aineenvaihduntamyytti kumottiin hiljattain Hesarin vedenjuontia käsittelevässä artikkelissa.
Salaatinkastikkeesta tulee reilut 30 kcal. Oikeastiko tuo pitäisi jonkun mielestä jättää pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö smoothieita joka aamu, keskimäärin 3-4 kertaa viikossa.
Jos olen pilannut aineenvaihduntani, miten parannan sitä?
Ap
Tähän minäkin haluan vastauksen.
Jos taustalla on kropan meneminen säästöliekille, niin sanoisin paras tapa aineenvaihdunnan normaalin toiminnan palauttamiseen olevan kulutuksen mukainen syöminen, eli käytännössä energiansaannin lisääminen. Kun kroppa saa pari viikkoa riittävästi ravintoa, uskaltaa se taas luovuttaa varannoistaan, kun laihdutusta jatkaa.
Niin kuin useampi on jo kirjoittanutkin, on todella vaikea arvioida saako ap mitenkään riittävästi energiaa, kun ei tiedä hänen koko päivän syömisiään eikä painoa ja pituutta. Ehkä ennemminkin kuitenkin epäilisin liian vähäistä kuin liiallista syömistä: ainakin lounassalaatti oli kuvauksen perusteella todella kevyt (onko siinä edes 200 kaloria?).
Suosittelisin ap:lle, että hän syöttäisi tyypillisen päivän ruoat johonkin netin laskureista ja katsoisi, paljon kaloreita oikeasti kertyy. Ja katsoisi myös, millainen kulutus hänen pituisellaan ja painoisellaan on.
Itsellä lähtenyt yli 20kg kun heitin vaa'an roskiin, vähensin herkut minimiin ja lopetin kokonaan ruuasta (ja painosta stressaamisen).
Jotkut vaan laihduttaessa eivät mieti muuta kuin syömistä ja jos stressaa liikaa niin itsellä ei ainakaan paino putoa.