Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-luvulla lapsuutta eläneet. Mitä pihaleikkejä muistatte?

Vierailija
16.05.2018 |

Ja mitä leikitte ala-asteen välitunneilla. Itsellä tulee mieleen purkkinen.

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikku

Vierailija
42/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkka, hippa, tervapata. Sitten oli vielä sellainen jonka nimeä en muista. Seisottiin useamman mtrin etäisyydellä muista leikkijöistä ja tikulla piirrettiin maahan "omamaa". Juuri ja juuri jalkapohjien kokoinen. Kaveri pyrki tikkua heittämällä hävittämään sun maan. Leikin alussa siis maa-alue kasvoi, kun torjumalla heitetyn tikun ja mittaamalla sen etäisyyden omaan maahan sai lisää sitä omaa maata, mutta maapläntin koon kasvaessa sen varjelu heitetyltä tikulta vaikeutui. Voittaja oli se kenellä oli leikin päättyessä suurin läiskä omaa maata.

Meillä tää oli nimeltään isänmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkiikö nykylapset enää tällaisia vai istutaanko vaan naamat kiinni älypuhelimissa? :(

Vierailija
44/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkistä eli kirkonrottaa, rosvoa ja poliisia, keinupeffistä, seinistä eli seinäpalloa, hippaa, piilosta, twistiä ja hyppynarua.

Vierailija
45/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volvo Markkanen

Vierailija
46/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkonrotta, twist, hyppynaru, tervapata olivat ainakin suosittuja. Lisäksi se loruleikki, jossa mennään jonossa kahden leikkijän muodostaman portin läpi, lorun lopussa "portin" kädet laitetaan alas ja väliinjäänyt valitsee puolen. Lopussa muodostuneet jonot vetävät omaan suuntaansa jonossa ja viivan yli vedetty jono häviää. Lorua en muista kunnolla, ja siitä taitaa olla montakin versiota. Toisessa leikissä muodostettiin kaksi jonoa vierekkäin ja vastakkain seisovat ristivät keskenään kätensä. Yksi lapsi hyppäsi tähän muodostuneeseen "mattoon" mahalleen ja toiset pomputtelivat siinä jonon toiseen päähän. Jälkikäteen ajateltuna oli aika hurja leikki kun pomput saattoivat olla tosi korkeita.

Vierailija
47/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia edellä mainittuja on tullut leikittyä ja lisäksi Hailii Hailoota.

Vierailija
48/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, niitä oli paljon. Kirkonrotta, hippa, x-hippa, varvashippa, peili, väri, kuka pelkää mustaa miestä, viimeinen pari uunista ulos, hypättiin ruutua, twistiä ja narua (naruhyppely joko yhdellä tai kahdella narulla ja joko jonkun lorun "tahtiin" tai sitten aina annettiin hyppääjälle joku "tehtävä" miten piti hyppiä), tehtiin myös twist-naruista sellaisia sokkeloita/ristikoita, joiden läpi piti pujottautua koskematta naruun, kymmenen tikkua laudalla, rosvo ja poliisi, pum-sota, kukkulan kuningas, pukkitappelu, pelattiin jalkapalloa tai nelistä tai polttopalloa tai fölkkistä (polttopallon kaltaista kahdella joukkueella), heiteltiin tennaria tai superpalloa seiniin aina vaikeutuvin tehtävin (taputa selän takana, kahdella pompulla, pyörähdä ympäri, istu alas, hypi yhdellä jalalla jne...), leikittiin jojoilla tai neppiautoilla tai marmorikuulilla... Varmaan vielä paljon muitakin, joita en muista näi äkkiä. Näin siis Pohjois-Helsingissä 80-luvulla.

Vierailija
49/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen tikkua laudalla, kiikkupallo, polttopallo, lipunryöstö, kukkulan kuningas, pukkitappelu, väri, peili, viimeinen pari uunista ulos. Enemmän kun kaikkia edellämainittuja yhteensä pelattiin kuitenkin kesällä futista ja pesistä ja talvisin lätkää (joko kentällä luistimet jalassa tai kotipihassa kengillä).

Vierailija
50/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin! Meillä tuo kukkulan kuningas oli nimellä vuorenvalloitus. Ja lumisota tietysti. Lumipesut, lumienkelien teko... Sitten vuodenajasta riippumatta oli myös läskiä läjään -leikki, josta tosin en tykännyt, mutta hauska sitä oli sivusta katsoa. Puhallusputket hengarista, ritsat, leipien heitto... Näitähän tulee koko ajan lisää mieleen... Laivojen uitto vedessä, pikkukalojen pyydystäminen ämpäriin, rannalla haudattiin joku hiekkaan, hiekkalinnat...

Vierailija
51/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalla oli joskus verkko. Pelattiin soft tennistä ja sulkapalloa. Sitten oli jotkut sellaiset kourut ja sählypallo(??), en oikein muista. Saippuakuplat. Ja sellaiset hyrrämäiset jutskat, joita ammuttiin lentoon sellaisella laitteella. Leijan lennätys.

Vierailija
52/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keisari seisoo palatsissa, musta kuin multa, valkeampi lunta jne.

Meillä värimummo oli sitä että yksi oli selin muihin ja sanoin esim että se jolla on punaista, yksi askel eteenpäin. Se jolla on mustaa, kaksi askelta taaksepäin jne ja se voitti joka oli ekana tämän yhden luona.

Vierailija
53/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pelkää m u s t a a   m i e s t ä.

Osa meistä leikkii sitä edelleen nyt kolmekymppisinä :-o

Vierailija
54/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeni omakotitalon pihalla leikin paljon yksin, koska vanhemmat sisarukset eivät enää tahtoneet leikkiä ja kavereita en saanut koska minua jo silloin syrjittiin eivätkä muut lapset hyväksyneet minua leikkeihinsä. Paljon leikin kaikenlaisia mielikuvituksellisia leikkejä, jossa vaikka eräs pihan nurkkaus oli kotini, itse olin köyhä yksin elävä katulapsi ja kaikenlaiset pihalla lojuneet rojut olivat huonekaluja, joita kannoin sinne ja järjestelin mieleni mukaan. Sitten keräsin pihasta vaikka ruohoa ja muita kasveja, puista lehtiä ja vaikka keppejä pihasta. ne kasvit olivat leikisti ruokaa, kepit olivat polttopuita, pikkukivet olivat perunoita jne. Joskus minulla oli mukana myös joku pehmoleluistani, jonka vanhempi leikisti olin ja hoidin "vauvaa" eli pehmolelua "kotona" odottaen, että perheen isä muka tulisi töistä kotiin. Vaikka olin siis poika enkä tiennyt mitään homoudesta, sateenkaariperheistä tai muista sellaisista, niin silti olin muka miespuoleinen äiti pehmolelulle. Joskus toivoin saavani nuken, joka olisi ollut vielä parempi lapsi leikkeihin, mutta sellaisia ei silloin 1980-luvulla eikä vielä edes 1990-luvussa kai ollut pojille tapana ostaa. Ainakin minä sain aina rangaistuksen, kun puhuin tyhmiä eli toivoin itselleni nukkea. Lopulta minulta otettiin pehmolelutkin pois, kun leikin sellaisia hoivaleikkejä ja ne alkoivat olemaan likaisiakin vaikka niitä pestiin. No, nyt olen aikuinen homomies, minulla on omassa kodissani muutamia lapsille tarkoitettuja vauvanukkeja (ei siis mitään seksinukkeja) ja pehmoleluja, joita hoivailen. Toivon salassa löytäväni itselleni miehen, joka olisi suhteessamme mies ja minä olisin tavallaan nainen, naisen kaltainen mies. Olisin kotona, tekisin kotityöt ja minulla olisi ruoka valmiina, kun mieheni tulisi töistä kotiin, hän toisi rahan kotiin. Lapsia meillä ei olisi, mutta eläimiä voisi olla, joita voisin hoitaa ja tyydyttää hoivaviettini hoitaen niitä ja miestäni.

Vierailija
55/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopää ov. kirjoitti:

Perheeni omakotitalon pihalla leikin paljon yksin, koska vanhemmat sisarukset eivät enää tahtoneet leikkiä ja kavereita en saanut koska minua jo silloin syrjittiin eivätkä muut lapset hyväksyneet minua leikkeihinsä. Paljon leikin kaikenlaisia mielikuvituksellisia leikkejä, jossa vaikka eräs pihan nurkkaus oli kotini, itse olin köyhä yksin elävä katulapsi ja kaikenlaiset pihalla lojuneet rojut olivat huonekaluja, joita kannoin sinne ja järjestelin mieleni mukaan. Sitten keräsin pihasta vaikka ruohoa ja muita kasveja, puista lehtiä ja vaikka keppejä pihasta. ne kasvit olivat leikisti ruokaa, kepit olivat polttopuita, pikkukivet olivat perunoita jne. Joskus minulla oli mukana myös joku pehmoleluistani, jonka vanhempi leikisti olin ja hoidin "vauvaa" eli pehmolelua "kotona" odottaen, että perheen isä muka tulisi töistä kotiin. Vaikka olin siis poika enkä tiennyt mitään homoudesta, sateenkaariperheistä tai muista sellaisista, niin silti olin muka miespuoleinen äiti pehmolelulle. Joskus toivoin saavani nuken, joka olisi ollut vielä parempi lapsi leikkeihin, mutta sellaisia ei silloin 1980-luvulla eikä vielä edes 1990-luvussa kai ollut pojille tapana ostaa. Ainakin minä sain aina rangaistuksen, kun puhuin tyhmiä eli toivoin itselleni nukkea. Lopulta minulta otettiin pehmolelutkin pois, kun leikin sellaisia hoivaleikkejä ja ne alkoivat olemaan likaisiakin vaikka niitä pestiin. No, nyt olen aikuinen homomies, minulla on omassa kodissani muutamia lapsille tarkoitettuja vauvanukkeja (ei siis mitään seksinukkeja) ja pehmoleluja, joita hoivailen. Toivon salassa löytäväni itselleni miehen, joka olisi suhteessamme mies ja minä olisin tavallaan nainen, naisen kaltainen mies. Olisin kotona, tekisin kotityöt ja minulla olisi ruoka valmiina, kun mieheni tulisi töistä kotiin, hän toisi rahan kotiin. Lapsia meillä ei olisi, mutta eläimiä voisi olla, joita voisin hoitaa ja tyydyttää hoivaviettini hoitaen niitä ja miestäni.

Ai niin, kyllähän minä joskus muidenkin lasten kanssa sellaista leikkiä leikin tai siis he leikkivät, että he pakottivat minut pois kotipihan suojista, alkoivat ajamaan minua takaa, heittelivät kivillä, huutelivat kaikkea tyhmää ja jos he saivat minut kiinni, niin he hakkasivat minua kepeillä, potkivat ja nauroivat kun saivat minut itkemään. Sitten he huutelivat, että "Katsokaa mikä vammainen", vaikka minä en ollut enkä ole ainakaan kehitysvammainen.

Vierailija
56/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen tikkua laudalla oli ikisuosikki. Muita oli kattomuna, keinupallo, koulussa rosvo ja poliisi. Leikkikentällä hiekka on laavaa -hippa.

Takapihalla pelattiin sählyä, jalkkista ja lipunryöstöä. Pari kesää pelattiin koko kylä pesistä.

Ja veljen kanssa mielikuvitusleikkejä inkkareista seikkailijoihin tai eläimiiin.

Vierailija
57/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkiikö nykylapset enää tällaisia vai istutaanko vaan naamat kiinni älypuhelimissa? :(

No ainakin Pokemon Go pelaajat kävelee ja ajaa pyörillä tosi paljon. Siinähän on pakko liikkua, muuten ei voi pelata :)

Vierailija
58/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karttu, poliisi ja rosvo, väri, peili, polttopallo, 10 tikkua laudalla...

Vierailija
59/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luutamummoa :D tosin tää 90-luvulla.. ja kaikkia noita muitakin mitkä oli mainittu.

t: 87 syntyny

Onko tää samantapainen piiloleikki kuin konkka ja pallo paikalla? Jos on, niin me leikittiin ehkä samaa vielä eri nimellä. Tuli vain tuosta nimestä heti se leikki mieleen. Pallo paikalla oli meillä se suosituin versio näistä. Sitä ei kai vielä ollut mainittu.

Sitten oli noitarinki (talvella), lumilinnat ym. lumesta rakentaminen, kesällä majat. Peili, väri, kuka pelkää mustaa miestä, erilaiset hippaleikit erilaisissa paikoissa (leikkipuistossa), vakoilua (ohikulkijoita tai pimeällä tytöt vs. pojat), hevosleikit (ei keppihevosia, vaan alaosa hevonen, yläosa ratsastaja), hyppynaru (ainakin "ruotsalaisia" hypittiin, muita nimiä en muista), twist, ruutuhyppely...

Kahdestaan jonkun kanssa sellaiset erilaiset käsien läpsytykset, jotka piti tehdä tietyllä tavalla ja niihin saattoi liittyä aina joku loru, mutta sitä en muista varmaksi. Täysin unohtunut jostain syystä. Olikohan tällä leikillä jokin nimi?

Pukkitaistelu, hippaleikit kiipeilytelineessä, kaikenlaiset leikkipuiston välineisiin keksityt leikit, pienemmät isompien reppuselässä joko hevosleikkinä tai sellaisena taisteluna, jossa selässä olijat potki toisiaan (tää oli ainakin varmasti 80-lukua... :D)

Neliskaa yms. pelattiin pienillä porukoilla ja sovelletuilla säännöillä. Rosvoa ja poliisia. Salakuljetusta. Joskus vain istuttiin jossain juttelemassa ja syötiin salassa kiskalta ostettuja karkkeja. Kerättiin pulloja. Uimassa käytiin kesällä, pyöräiltiin ympäri kyliä, istuttiin kiikuissa ja hypittiin sieltä, ylipäätään kiivettiin jonnekin ja hypittiin sieltä alas hiekkaan tai lumihankeen. Kyyditettiin pyörällä tai ajettiin kahdestaan samalla pyörällä (tarakalla istuja polki ja penkillä istuja ohjasi). Tai tehtiin temppuja pyörällä, ajettiin ilman käsiä. Olikohan kesät silloin pitempiä? :D

Oot ihan varmasti ollut saamassa naapurustossa! :D Ei se, että samat leikit - näyttävän olevan aikalailla samankaltaisia kaikkialla, mutta niiden nimet ja etenkin tuo noitarinki.

Vierailija
60/165 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

My name is appelsiini mandariini koululaisen vitamiini. Mitä sinä täällä bikinit päällä huh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi