Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
181/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ia- ja -ja-päätteiden sotkeminen

Komppanja

Ompelia

Anteeksi kuinka? Voisitko selittää tuon komppanjan?

Vierailija
182/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kysymyksissä kuka-sanan tilalla. Ketä tuli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tajuta, koska käytetään sanoja "joka" ja "mikä". Tyyliin "koira, mikä juoksi tiellä".

Tai kun joka-sanalla yritetään viitata johonkin muuhun kuin edelliseen sanaan, esim. "näin miehen rautatieasemalla, joka vilkutti".

😄 Niinpä. Minä haluaisin kyllä nähdä vilkuttavan rautatieaseman.

Miksi väänsit rautalangasta?

Vierailija
184/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sielä

jonnekkin

Me mennään.

Huh miten kuivaa kirjakieltä, jos pitää aina sanoa "me menemme"

Vierailija
185/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartia, autoilia, käveliä, pyöräiliä, mönkiä, mopoilia..

Vierailija
186/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkailmoituksia lukiessani olen huomannut, että monelta työnhakijalta vaaditaan korkeakoulutuksen ja pitkän työkokemuksen lisäksi hyvää suomenkielentaitoa tai Englanninkielentaitoa.

Siis ARGH!

Vierailija
187/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, palstalla lukee "pyytteettömästi". Yäk.

Vierailija
188/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotta. Miksi?

Koska numeron kanssa yhdysviiva, samoin A-rappu ja vierasperäiset yhdyssanaosat pop-musiikki vaativat yhdyssanaviivan, suomen kielen peruskielioppia.

Vierailija
189/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ia- ja -ja-päätteiden sotkeminen

Komppanja

Ompelia

Anteeksi kuinka? Voisitko selittää tuon komppanjan?

Törmäsin tähän, kun poikaystäväni joutui lähettämään postia armeijaan jälkikäteen. Kirjekuoressa luki kranaatinheitinkompanja, enkä voi kuin ihmetellä miten voi lähes vuoden ajan joka päivä kävellä kyltin ohi jossa lukee komppania ja silti kirjoittaa kompanja. Ja yhdellä p-kirjaimella, tuohon aiempaan viestiin lisäsin sen puuttuvan kirjaimen, kun halusin kohdistaa huomion siihen sanan loppuosan virheeseen.

Vierailija
190/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono-olo

Niimpä

Vierailija
191/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ne sellaiset lyöntivirheet jolloin sanoissa ei ole nää mitään järkeä, miksei ihmiset lue viestejään, tai edes niitä päin vittua kirjoitettuja otsikoita ennen lähetä-nappulan painamista?

Siksi, koska sensuuri sulkee suuren osan keskusteluista. Ei viitsi kauheasti panostaa pienten virheiden korjaukseen. Kohta ketju on kuitenkin suljettu.

Vierailija
192/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysymyksen jälkeen tulee piste.

Jos kysymys sisältyy sivulauseeseen eikä päälause ole kysymyslause, virke päättyy pisteeseen. Jos päälause on kysymyslause, sitten kyllä ihmettelisin minäkin. 

Esim. Kukaan ei tiedä, tuleeko juhannuksesta helteinen. (Kysymyslause on sivulause -> virke päättyy pisteeseen.)

Milloin voi luotettavasti ennustaa, millainen on juhannuksen sää? (Päälause on kysymyslause -> virke päättyy kysymysmerkkiin.)

Ja minun verenpaineeni kiehahtaa, jos sivulauseessa oleva kysymys aloitetaan alistuskonjunktiolla "että". Siis esim. Kukaan ei tiedä, että sataako juhannuksena vettä. (Ei, ei, ei mitään ettää.)

Vierailija
193/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18-vuotta. Miksi?

Koska numeron kanssa yhdysviiva, samoin A-rappu ja vierasperäiset yhdyssanaosat pop-musiikki vaativat yhdyssanaviivan, suomen kielen peruskielioppia.

Kannatti tulla tänne viisastelemaan 🤣. Jostain syystä luin tuon 18-vuotias, johon annoin oikeat neuvot. Ehkä mun kannattaisi opetella ensin lukemaan 😉.

Vierailija
194/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoo palastele se toivoessaan lapsen pilkkovan perunan , minun korvaani särähtää .

Tällaiset ovat murreilmaisuja, jotka on opittu lapsena. Työkaverisi äiti on varmasti lapsena sanonut samoin.

Vierailija
195/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoo palastele se toivoessaan lapsen pilkkovan perunan , minun korvaani särähtää .

Tällaiset ovat murreilmaisuja, jotka on opittu lapsena. Työkaverisi äiti on varmasti lapsena sanonut samoin.

Vierailija
196/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ovat murreilmaisuja, jotka on opittu lapsena. Työkaverisi äiti on varmasti lapselleen sanonut samoin.

Vierailija
197/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokki kun tarkoitetaan shokkia. Paras inhokki vähään aikaan pienentelee kun henkilö vähätteli. Hesarin juttu poliitikosta ja hänen kaverinsa vähätteli väärin menneitä summia

Inhokkini on sokki kun tarkoitetaan shokkia.

Paras inhokkini vähään aikaan tuli vastaan hesarin jutussa, jossa poliitikon kaveri vähätteli ystävänsä kähmittyjä summia. Tämä toimittajan käyttämä sana oli pienenteli.

Pitikö tuossa olla "ystävänsä kähmimiä summia", koska muuten nuo summat oli kähmitty tältä ystävältä? Hesari kirjoitetaan isolla. Se ei ole yleisnimi.

Vierailija
198/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavan ihmiset....(tavalliset ihmiset)

Tapaan syödä aamulla hyvin...(minulla on taapana syödä.....)

Yhdyssanavirheet, jos koko merkitys muuttuu(tapajuoppo /tapa juoppo)

Vierailija
199/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

Myö kielipoliisit ollaan ainoita, jotka enää välittää oikeaoppisesta suomen kielestä. On äärettömän surullista, että on olemassa (liikaa) kaltaisiasi ihmisiä, jotka vähät välittää siitä, et suomen kielen taito rapistuu silmissä. Sitten olette sillä asenteella, että "No mitäs sillä on väliä" ja että kirjoitusvirheisiin puuttuvat ovat "kielipoliiseja".

Älyttömimpiä on ne selitykset, kun sanotaan, että "Kyllä minä osaan kirjottaa, en vaan välitä miten kirjotan nettiin."?! Ihan tahallaanko sellaset ihmiset jättää välimerkit pois, laittavat välilyönnin yhdyssanan väliin yms ? Vai miksi sitten kirjottaa väärin, jos kerran osaa oikein?

Ei kukaan vaadi kirjottamaan kirjakieltä ja murteilla voi kirjottaa ihan hyvin (kuten minäkin), mut yhdyssanat, välimerkit, kansallisuudet ja kielet pienellä alkukirjaimella jne. pitäs olla kunnossa.

Kieltämättä nuo oitta-, öittä -loppuiset verbit ovat vaativia suomen kielessä, siis: kirjOIttaa.

Vierailija
200/1072 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin jossain vaiheessa ärsyttävän usein siihen, että joku kirjoitti suhkot kun tarkoitti suhtkoht tai suht koht.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi