Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
681/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen iltiksessä oli sähköautotesti.

Toimittaja kirjoitti, että Mersut uupui ko testissä🤣

Mersuihmisille kiva tieto.

Toki tarkoitettiin puuttumista, mutta tällaista on taso nykyään.

"Uupua" tarkoittaa myös puuttumista:

https://fi.m.wiktionary.org/wiki/uupua

Vierailija
682/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä yhdys sana virheet ei oo niin pahoja. Kaikkihan tietää esim mikä on läski pyöräilijä.

Tai juoppo kuski

En ole ikinä ollut juoppo kuski, mutta useastikin juoppokuski.

Sulta taisi mennä vitsi ohi. Voit kirjoittaa "juoppo kuski" tai "juoppokuski", mutta ne tarkoittavat eri asioita. Kuten esim. "tapa rikollinen" ja "taparikollinen" tarkoittavat eri asioita.

Anteeksi. En sitten ymmärtänyt.

Tosiasia on, etten ole ikinä ajanut autoa kännissä, mutta olen useinkin toiminut autonkuljettajana silloin, kun kaverit ovat nauttineet alkoholia.

Tosin en edelleenkään ymmärrä mitä en ymmärtänyt. Itse luulin ymmätäväni, mikä ero on juopolla kuskilla ja juoppokuskilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi monilla toimittajilla on savolainen tapa lisätä n-kirjain tiettyihin subjekteihin, esim. "Auton oli pysäköity väärin", tai "Opettajan oli kohdelllut oppilasta kaltoin". Aina kun näen tällaista, nousee niskakarvat pystyyn.

Vierailija
684/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä yhdys sana virheet ei oo niin pahoja. Kaikkihan tietää esim mikä on läski pyöräilijä.

Tai juoppo kuski

Sulta taisi mennä vitsi ohi. Voit kirjoittaa "juoppo kuski" tai "juoppokuski", mutta ne tarkoittavat eri asioita. Kuten esim. "tapa rikollinen" ja "taparikollinen" tarkoittavat eri asioita.

Tosiasia on, etten ole ikinä ajanut autoa kännissä, mutta olen useinkin toiminut autonkuljettajana silloin, kun kaverit ovat nauttineet alkoholia.

Tosin en edelleenkään ymmärrä mitä en ymmärtänyt. Itse luulin ymmätäväni, mikä ero on juopolla kuskilla ja juoppokuskilla.

Anteeksi, tämä oli minun mokani. Luin viestisi nopeasti ja väärin.

Vierailija
685/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinppi. ainut.

Vierailija
686/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään, leobardi, myös lienee-sanan väärinkäyttö. Sitä ei ole pakko käyttää jos ei osaa taivuttaa oikein.

Vierailija
687/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi monilla toimittajilla on savolainen tapa lisätä n-kirjain tiettyihin subjekteihin, esim. "Auton oli pysäköity väärin", tai "Opettajan oli kohdelllut oppilasta kaltoin". Aina kun näen tällaista, nousee niskakarvat pystyyn.

No ei tuo ainakaan savolainen tapa ole, enkä ole kyllä kuullut ikinä tuollaista missään murteessa.

Vierailija
688/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään savolainen tapa!

Vierailija
689/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sairasloma, p.o. sairausloma

glöki, klöki, löki, p.o. glögi

kolitsi, golitsi, kollege, p.o. gollege

Gollege!! Se on college!!

Tästä gollegesta tuli mieleen, että usein ihmiset eivät edes ajattele, että mikä on sanan alkuperä. Jos vähän kiinnostaisi, niin sen kirjoitusasukaan ei tuottaisi suurta vaivaa.

Vierailija
690/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä, että uupua tarkoittaa myös puuttumista?

Esimerkiksi: Tarvittavasta summasta uupuu tuhat euroa.

Tosin tuossa kirjottamassasi on pahempi virhe - pitäisi olla "Mersut uupuiVAT", mutta sehän taisi olla oma virheesi, vai mitä?

Vierailija
691/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai juoppo kuski

Anteeksi, tämä oli minun mokani. Luin viestisi nopeasti ja väärin.

Ei se mitään - itsekin sorruin kirjoitusvirherikokseen. :D

Vierailija
692/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.[/

Fiksumpi osaa ottaa opikseen, kun korjataan, mutta sinä jatkat mieluummin virheellistä kieltä, koska ei saa huomauttaa. Selvä, anna mennä.

Vierailija
693/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanaristikoiden laatijat taitavat olla erimielisiä siitä, onko puhelimessa

-äppi

-appi

-äpsi vaiko

-apsi. 

Näitä kaikkia muotoja olen nähnyt. 

Vierailija
694/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyön vetoa, että täälläkin kirjoittajista 90% kirjoittaa "koitan", kun tarkoittavat "koettaa". Siis "koetan oppia suomen kieltä", ehkä "koittaa se päivä, jona osaan äidinkieltäni". Tätä harva enää edes tietää, mutta sivistyksen mittari se yhä on.

Vierailija
695/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kieltä osataan sääntöjen mukaan, niin onko mitään sanomista. Oikeasti harvalla tuntuu olevan.

Vierailija
696/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä, että uupua tarkoittaa myös puuttumista?

Esimerkiksi: Tarvittavasta summasta uupuu tuhat euroa.

Tosin tuossa kirjottamassasi on pahempi virhe - pitäisi olla "Mersut uupuiVAT", mutta sehän taisi olla oma virheesi, vai mitä?

Tottakai sen jokainen tietää, mutta oksettavaa on sen käyttäminen silloin, kun asia muuttuu ihan toiseksi.

Miksi ei voi käyttää puuttua-sanaa, josta ei kukaan saa väärää käsitystä?🙄

Vierailija
697/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koti talo

Kyllä hän (jatkuu esim. sentään roskat on vietävä ulos)

70-kymppinen

Vierailija
698/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhdys sana virheet

Nämä on paljon kännykän aiheuttamia. Itselläni kännykkä katkoo sanat, vaikka ne korjaisi. Ihan huomaamatta ja salaa se lähettäessä erottaa sanan kahdeksi.

Vierailija
699/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea opettaja kirjoitti:

Lyön vetoa, että täälläkin kirjoittajista 90% kirjoittaa "koitan", kun tarkoittavat "koettaa". Siis "koetan oppia suomen kieltä", ehkä "koittaa se päivä, jona osaan äidinkieltäni". Tätä harva enää edes tietää, mutta sivistyksen mittari se yhä on.

Totta muuten, mutta ei nyt sentään kannata mittarina käyttää, varsinkaan sivistyksen mittarina.

Itse tiedän tuon ja hieman väärinkäyttö ärsyttää. Olen korkeasti koulutettu ja sivistyneenä pidetty.

Kuitenkaan, kun koettaa -sana ei vain mitenkään istu murteeseeni. Ei vaikka kuinka kääntäisi ja tästä syystä alueeni ihmiset puhuvat aina koittamisesta, kun tarkoittavat koettamista.

Ja murteet ovat arvokkaita. Pidetään niistä kiinni.

Kulttuurisen sivistyksen mittari.

Vierailija
700/1072 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kieltä osataan sääntöjen mukaan, niin onko mitään sanomista. Oikeasti harvalla tuntuu olevan.

Hyvä huomio. 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän