Veljen vaimo kitisee taas mökin töidenjaosta, minun pitäisi muka tehdä enemmän
Siitä lähtien kun veljen kanssa ostettiin mökki vanhemmilta (ennen puolisoiden tuloa kuvioihin), jako on ollut että minä maksan suurimman osan kuluista, noin 80%, ja veli puolestaan huolehtii käytännön töistä joko itse tai teettää isompia hommia ulkopuolisella. Jonkun verran teen tietysti itsekin, mutta aika vähän. Nyt veljen vaimo valittaa taas, että minun pitäisi tehdä puolet töistä, vaikka maksujärjestelmä kyllä kelpaa. Tämä on nyt ollut jokavuotista koko veljen avioliiton ajan, eikä vaimolla ole edes osuutta mökistä. Argh.
Kommentit (70)
Tuo systeemi taitaa olla sinulle aika epäedullinen. Lapset kasvavat ja osallistuvat kohta hommiin, ja sinä jäät maksumieheksi 80 %. Kuulostaa huonolta sopimukselta tukevaisuutta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö 20% töistä? Onhan asetelma epäreilu jos toinen tekee kaikki työ, mutta maksat vain 80%. Selviäisikö tuosta rahalla? Maksat kaiken, kun toinen kerran tekee kaikki työt.
En ihan 20% vaan vähemmän. Toisaalta ei velikään tee kaikkea, vaan osa teetetään ulkopuolisilla. Esim. pari vuotta sitten oli metsuri kaatamassa puita, naapuri hakettamassa risut ja paloittelemassa puut klapikoneella. Veli avusti näissä hommissa ja teki välisiivouksia, valmiit klapit pinottiin yhdessä. Mielestäni aika oikeudenmukainen järjestely, ja suunnilleen tässä suhteessa menee moni muukin juttu.
ap
Mutta toinen kuitenkin näki enemmän vaivaa sopimalla, yms... metsureiden ja naapureiden kanssa?
Myy osuutesi veljelle ja osta oma mökki...ei, kun sitten joutuisit tekemää muutakin kuin loisimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysy kälyltäsi, miten hän ajattelee asiasta, miten hänen mielestään kulut ja työt tulisi jakaa? Puhu koko ajan myös kuluista, älä vain töistä. Ei kai hän kehtaa ehdottaa, että kulut 80% sulla, mutta työt puoliksi. Jos hän ehdottaa töiden jakamista, kysy "entä kulut? Otatteko niistä nyt sitten puolet?" Eli laita hänet ajattelemaan, että hänen kitinällään voi olla taloudellisia seurauksia.
En keskustele omistajuuteen liittyvistä asioista kuin veljeni kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo systeemi taitaa olla sinulle aika epäedullinen. Lapset kasvavat ja osallistuvat kohta hommiin, ja sinä jäät maksumieheksi 80 %. Kuulostaa huonolta sopimukselta tukevaisuutta ajatellen.
Sillä ei ole minulle merkitystä. Hyvä vaan, jos lapset juurtuvat mökille samalla lailla kuin me veljen kanssa ja haluavat pitää sen myös tulevaisuudessa.
ap
taidat pitää velesi perhettä halpana työvoimana. Mitkä ovat mökin vuotuiset kulut ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö 20% töistä? Onhan asetelma epäreilu jos toinen tekee kaikki työ, mutta maksat vain 80%. Selviäisikö tuosta rahalla? Maksat kaiken, kun toinen kerran tekee kaikki työt.
En ihan 20% vaan vähemmän. Toisaalta ei velikään tee kaikkea, vaan osa teetetään ulkopuolisilla. Esim. pari vuotta sitten oli metsuri kaatamassa puita, naapuri hakettamassa risut ja paloittelemassa puut klapikoneella. Veli avusti näissä hommissa ja teki välisiivouksia, valmiit klapit pinottiin yhdessä. Mielestäni aika oikeudenmukainen järjestely, ja suunnilleen tässä suhteessa menee moni muukin juttu.
ap
Mutta toinen kuitenkin näki enemmän vaivaa sopimalla, yms... metsureiden ja naapureiden kanssa?
Muutama puhelu ei ole kovin suuri vaiva. Tietysti minäkin voisin hoitaa tuollaiset, mutta helpompa on kun veli sopii ne itse omien aikataulujensa mukaan.
ap
Sano yksinkertaisesti veljellesi, että pitää akkansa kurissa tai maksat jatkossa 100%
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat mökin kulut? Minkälaisista summista tässä puhutaan? Entä työt ja mökin käyttö aikana/perhe?
Meillä on alle 1000€/vuodessa, mutta tämä on varmaan joku omakotitalo luokkaa oleva ympärivuoden asuttava :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Muutama puhelu ei ole kovin suuri vaiva. Tietysti minäkin voisin hoitaa tuollaiset, mutta helpompa on kun veli sopii ne itse omien aikataulujensa mukaan.
ap
Eli hän joutui soittelemaan ja sovittelemaan oman aikataulunsa mukaan...
Vierailija kirjoitti:
taidat pitää velesi perhettä halpana työvoimana. Mitkä ovat mökin vuotuiset kulut ?
Sillä ei liene merkitystä, koska minä joka tapauksessa maksan niistä huomattavasti enemmän. Ja jos halutaan saivarrella, niin esimerkiksi sähköstä minä maksan sen noin 80%, vaikka veljen perhe kuluttaa sähköä paljon minua enemmän, koska heitä on enemmän ja he myös viettävät mökillä enemmän aikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Eli hän joutui soittelemaan ja sovittelemaan oman aikataulunsa mukaan...
Niin. Eli kaikille helpompaa kuin että minä sopisin aikatauluista ensin veljeni kanssa ja sitten toisten kanssa ja sitten taas uudestaan veljeni kanssa jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei liene merkitystä, koska minä joka tapauksessa maksan niistä huomattavasti enemmän. Ja jos halutaan saivarrella, niin esimerkiksi sähköstä minä maksan sen noin 80%, vaikka veljen perhe kuluttaa sähköä paljon minua enemmän, koska heitä on enemmän ja he myös viettävät mökillä enemmän aikaa.
ap
Mikään joka saattaa näyttää sinun kannalta epäedulliselta ei tietenkään ole oleellista, kunhan kanssa syöksyy saatanallisesti syyllistäen veljesi vaimon kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat mökin kulut? Minkälaisista summista tässä puhutaan? Entä työt ja mökin käyttö aikana/perhe?
Meillä on alle 1000€/vuodessa, mutta tämä on varmaan joku omakotitalo luokkaa oleva ympärivuoden asuttava :D
Sinne päin. Paitsi että meillä on molemmilla oma tupa. Kiinteistöveroon ja sähköihin menee vuodessa melkoinen summa, siihen lisäksi polttoaineet ja ruohonleikkurin yms koneiden uusimiset tarpeen mukaan, ne ammattilaisten palkat. Jos näistä selviätte tonnilla niin kiva, kerro minullekin miten se onnistuu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta jos tää on veljelle ok niin veljen pitää selittää se vaimolleen, ei niin, että vaimo valittaa toistuvasti ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikään joka saattaa näyttää sinun kannalta epäedulliselta ei tietenkään ole oleellista, kunhan kanssa syöksyy saatanallisesti syyllistäen veljesi vaimon kimppuun.
Miten se näyttää minun kannaltani epäedulliselta, että maksan suurimman osan vaikka käytän paikkaa vähemmän? Kuluista voin sanoa sen verran, että veljen vuosittainen osuus on satasia, ei tuhansia.
ap
Toista vain, että puhu miehelles, älä mulle. Aina uudestaan.
Omistatte puoliksi kuitenkin veljen kanssa siis?
Mitä veljesi on sanonut, kun olette asiasta puhuneet?
Veli ei lojaalisuuttaan siskoaan kohtaan ei itse uskalla, ettet suutu?