Veljen vaimo kitisee taas mökin töidenjaosta, minun pitäisi muka tehdä enemmän
Siitä lähtien kun veljen kanssa ostettiin mökki vanhemmilta (ennen puolisoiden tuloa kuvioihin), jako on ollut että minä maksan suurimman osan kuluista, noin 80%, ja veli puolestaan huolehtii käytännön töistä joko itse tai teettää isompia hommia ulkopuolisella. Jonkun verran teen tietysti itsekin, mutta aika vähän. Nyt veljen vaimo valittaa taas, että minun pitäisi tehdä puolet töistä, vaikka maksujärjestelmä kyllä kelpaa. Tämä on nyt ollut jokavuotista koko veljen avioliiton ajan, eikä vaimolla ole edes osuutta mökistä. Argh.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taidat pitää velesi perhettä halpana työvoimana. Mitkä ovat mökin vuotuiset kulut ?
Sillä ei liene merkitystä, koska minä joka tapauksessa maksan niistä huomattavasti enemmän. Ja jos halutaan saivarrella, niin esimerkiksi sähköstä minä maksan sen noin 80%, vaikka veljen perhe kuluttaa sähköä paljon minua enemmän, koska heitä on enemmän ja he myös viettävät mökillä enemmän aikaa.
ap
Mikään joka saattaa näyttää sinun kannalta epäedulliselta ei tietenkään ole oleellista, kunhan kanssa syöksyy saatanallisesti syyllistäen veljesi vaimon kimppuun.
Miten se näyttää minun kannaltani epäedulliselta, että maksan suurimman osan vaikka käytän paikkaa vähemmän? Kuluista voin sanoa sen verran, että veljen vuosittainen osuus on satasia, ei tuhansia.
ap
..nooo os veljen vuosittainen osuus on satasia,niin ei se sinunkaan paljoa ole. pienellä tuntipalkalla veljesi perheineen ylläpitää kesäpaikkaanne. oisko asiallista ottaa enemmän osaa mökin töihin,eikä leikkiä prinsessaa.
Vierailija kirjoitti:
Omistatte puoliksi kuitenkin veljen kanssa siis?
Kyllä. Oman puolikkaani mökistä olen testamentannut veljeni lapsille, koska omia en saa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taidat pitää velesi perhettä halpana työvoimana. Mitkä ovat mökin vuotuiset kulut ?
Sillä ei liene merkitystä, koska minä joka tapauksessa maksan niistä huomattavasti enemmän. Ja jos halutaan saivarrella, niin esimerkiksi sähköstä minä maksan sen noin 80%, vaikka veljen perhe kuluttaa sähköä paljon minua enemmän, koska heitä on enemmän ja he myös viettävät mökillä enemmän aikaa.
ap
Mikään joka saattaa näyttää sinun kannalta epäedulliselta ei tietenkään ole oleellista, kunhan kanssa syöksyy saatanallisesti syyllistäen veljesi vaimon kimppuun.
Miten se näyttää minun kannaltani epäedulliselta, että maksan suurimman osan vaikka käytän paikkaa vähemmän? Kuluista voin sanoa sen verran, että veljen vuosittainen osuus on satasia, ei tuhansia.
ap
..nooo os veljen vuosittainen osuus on satasia,niin ei se sinunkaan paljoa ole. pienellä tuntipalkalla veljesi perheineen ylläpitää kesäpaikkaanne. oisko asiallista ottaa enemmän osaa mökin töihin,eikä leikkiä prinsessaa.
Niin no, tietystihän me voitaisiin laittaa kulut ja työt puoliksi, mutta koska en ehdi osallistua kaikkeen, hoitaisin oman osuuteni joka tapauksessa rahalla. Yksittäisiä laskuja helpompaa on laittaa se könttäsumma tilille. Eikä veli tosiaan ole sanonut, että jako ei enää olisi hänelle ok.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat mökin kulut? Minkälaisista summista tässä puhutaan? Entä työt ja mökin käyttö aikana/perhe?
Meillä on alle 1000€/vuodessa, mutta tämä on varmaan joku omakotitalo luokkaa oleva ympärivuoden asuttava :D
Sinne päin. Paitsi että meillä on molemmilla oma tupa. Kiinteistöveroon ja sähköihin menee vuodessa melkoinen summa, siihen lisäksi polttoaineet ja ruohonleikkurin yms koneiden uusimiset tarpeen mukaan, ne ammattilaisten palkat. Jos näistä selviätte tonnilla niin kiva, kerro minullekin miten se onnistuu.
ap
Jokainen tekee osansa ettei tarvitse käyttää ammattilaisia :D Sähkön käyttöäkin pyritään välttämään. Ruohonleikkuri on niin manuaali ettei se kuluta edes polttoainetta ja se on kestänyt yli 20 vuotta.
Haravointi on terapiaa, jos on fyysistä terveyttä.
Juuri lauantaina veljen vaimo oli haravoinut perikunnan pihaa. Ja tiesin, että kohta tulee se "laiska töitään luettelee".
Viime kesänä puhdistin kuusi valtavaa raparperipuskaa - jää niitä mustia korsia ja muuta eloperäistä kasvukaudelta. Eikö ve-vaimo törötä kädessään yksi musta korsi kun menin kasvimaalle 'hän vähän siivoaa raparpereita '. Johdatin itse asiaan toteamalla, että raparperi on niin tuottoisa, mutta siinä täytyy olla se kalsiumjuttu. - Ai raparperissako on paljon kalsiumia? 😐🤔
Maatilalta ihminen kotoisin.
Summa summarum - veljen vaimot ovat jostain syystä aina miestensä siskoja kohtaan huonokäytöksisiä. Olen ollut kolkyt vuotta välittämättä. Onnellinen sinä, jolla hauska käly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat mökin kulut? Minkälaisista summista tässä puhutaan? Entä työt ja mökin käyttö aikana/perhe?
Meillä on alle 1000€/vuodessa, mutta tämä on varmaan joku omakotitalo luokkaa oleva ympärivuoden asuttava :D
Sinne päin. Paitsi että meillä on molemmilla oma tupa. Kiinteistöveroon ja sähköihin menee vuodessa melkoinen summa, siihen lisäksi polttoaineet ja ruohonleikkurin yms koneiden uusimiset tarpeen mukaan, ne ammattilaisten palkat. Jos näistä selviätte tonnilla niin kiva, kerro minullekin miten se onnistuu.
ap
Jokainen tekee osansa ettei tarvitse käyttää ammattilaisia :D Sähkön käyttöäkin pyritään välttämään. Ruohonleikkuri on niin manuaali ettei se kuluta edes polttoainetta ja se on kestänyt yli 20 vuotta.
Minulla ei ole _aikaa_ tehdä puolta töistä. Veli haluaa ajaa ruohot päältä ajettavalla leikkurilla ja suon sen hänelle mielelläni.
ap
Kuulostaa ikävältä vaimolta, et sitten kun ero tulee niin se muija vie puolet veljes osuudesta ja sota onkin valmis, toivottavasti veljes on tehny avioehdon sillä jos on noin hankala eukko niin se ei siitä paremmaksi muutu!
Voihan olla, että veli on vaimolleen valittanut työjaosta, mutta ei jostain kumman syystä uskalla ap:lle ehdottaa sopimuksen päivittämistä.
Porvoonseudulla on mökkiasiat nyt tapetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan hoitaa mökkiasiat veljen kanssa kuten ennenkin ja jättää kälyn rutinat omaan arvoonsa.
Niinhän me hoidetaankin. Vtuttaa vaan kun yrittää viettää rentoa viikonloppua, niin yksi valittaa kuinka hän on taas haravoinut koko pihan ja paljonkos minä olen haravoinut. Eikä kukaan pakota häntä haravoimaan.
ap
Sano, että sanoo miehellensä, että tulee haravoimaan.
Mi-tä vel-je-si on sa-no-nut, kun o-let-te a-si-as-ta kes-kus-tel-leet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö 20% töistä? Onhan asetelma epäreilu jos toinen tekee kaikki työ, mutta maksat vain 80%. Selviäisikö tuosta rahalla? Maksat kaiken, kun toinen kerran tekee kaikki työt.
En ihan 20% vaan vähemmän. Toisaalta ei velikään tee kaikkea, vaan osa teetetään ulkopuolisilla. Esim. pari vuotta sitten oli metsuri kaatamassa puita, naapuri hakettamassa risut ja paloittelemassa puut klapikoneella. Veli avusti näissä hommissa ja teki välisiivouksia, valmiit klapit pinottiin yhdessä. Mielestäni aika oikeudenmukainen järjestely, ja suunnilleen tässä suhteessa menee moni muukin juttu.
ap
Kuka maksaa ulkopuoliset kulut?
Vierailija kirjoitti:
Mi-tä vel-je-si on sa-no-nut, kun o-let-te a-si-as-ta kes-kus-tel-leet?
"Älä välitä". Mutta välitän, koska kitinä pilaa aina tunnelmani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö 20% töistä? Onhan asetelma epäreilu jos toinen tekee kaikki työ, mutta maksat vain 80%. Selviäisikö tuosta rahalla? Maksat kaiken, kun toinen kerran tekee kaikki työt.
En ihan 20% vaan vähemmän. Toisaalta ei velikään tee kaikkea, vaan osa teetetään ulkopuolisilla. Esim. pari vuotta sitten oli metsuri kaatamassa puita, naapuri hakettamassa risut ja paloittelemassa puut klapikoneella. Veli avusti näissä hommissa ja teki välisiivouksia, valmiit klapit pinottiin yhdessä. Mielestäni aika oikeudenmukainen järjestely, ja suunnilleen tässä suhteessa menee moni muukin juttu.
ap
Kuka maksaa ulkopuoliset kulut?
Ne menee yhteiseltä tililtä, mihin kumpikin maksaa vuosittaisen osuutensa. Jos vuosittainen maksu ei riitä kuluihin, laitetaan lisää rahaa. Jos rahaa jää yli, se käytetään seuraavan vuoden kuluihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Haravointi on terapiaa, jos on fyysistä terveyttä.
Juuri lauantaina veljen vaimo oli haravoinut perikunnan pihaa. Ja tiesin, että kohta tulee se "laiska töitään luettelee".
Viime kesänä puhdistin kuusi valtavaa raparperipuskaa - jää niitä mustia korsia ja muuta eloperäistä kasvukaudelta. Eikö ve-vaimo törötä kädessään yksi musta korsi kun menin kasvimaalle 'hän vähän siivoaa raparpereita '. Johdatin itse asiaan toteamalla, että raparperi on niin tuottoisa, mutta siinä täytyy olla se kalsiumjuttu. - Ai raparperissako on paljon kalsiumia? 😐🤔
Maatilalta ihminen kotoisin.
Summa summarum - veljen vaimot ovat jostain syystä aina miestensä siskoja kohtaan huonokäytöksisiä. Olen ollut kolkyt vuotta välittämättä. Onnellinen sinä, jolla hauska käly.
Mulla on kiva käly, siskoani läheisempi (kuten veljenikin).
Ap kuulostaa hyvin hankalalta tyypiltä kaikin puolin. Ymmärrän joitakin hänen juttujaan, mutta joustamattomuutta en. Hän on varmasti alusta alkaen tiennyt mitä on tulossa, mutta omasta mielestään hänen ei tarvitse muuttua, vain muiden. Jos olisin ap:n veljen housuissa, niin myisin koko paskan pois ap:lle, asianmukaisella hinnalla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa hyvin hankalalta tyypiltä kaikin puolin. Ymmärrän joitakin hänen juttujaan, mutta joustamattomuutta en. Hän on varmasti alusta alkaen tiennyt mitä on tulossa, mutta omasta mielestään hänen ei tarvitse muuttua, vain muiden. Jos olisin ap:n veljen housuissa, niin myisin koko paskan pois ap:lle, asianmukaisella hinnalla tietenkin.
Missä ap:n pitäisi joustaa. Hän on jo nyt ostanut veljen lasten perinnöksi puolikkaan mökin, ja maksaa 80% kuluista, vaikka käyttää mökkiä vähemmän kuin veli. Oikeasti ap:n kannattaisi myydä mökki ja käyttää rahat omaksi ilokseen, eikö kerätä perintöä tuollaisen naisen lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tarvitse tehdä itse, jos ei halua ja on varaa ostaa palveluita. Jos joku tykkää mökistä työleirinä, niin aivan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tottakai sillä on merkitystä jos kulut ovat hyvin pienet ja työtä h*****isti.
Kannaisi pitää palaveri jossa olisi myös veljen vaimo mukana.
Ensinnäkin siksi ettei tuntisi olevansa ulkopuolinen mutta ennen kaikkea siksi että ymmärtäisi ja tietäisi selvästi kaikki asian puolet.
Vaikka heillä olisi avioehto niin hänen viihtyvyyttään lisäisi se että hän on ollut mukana . Hänen viihtyvyytensä heijastaa lapsiin ja jos toivot että mökki on joskus heidän ja he siellä myös viihtyvät, olisi yhteishenki todella tärkeää.
Se asenne että on ihan sama viihtyykö veljesi vaimo vai ei kostautuu helposti.
Niin ja silloin kun näistä asioista sovittiin (meillä on kirjallinen sopimus), veli ainakin tykkäsi mökillä puuhailusta. Siihen tämä osittain perustuukin, sekä myös siihen että veljellä on pienemmät tulot ja enemmän vapaa-aikaa, kun taas minulla on paremmat tulot ja vähemmän vapaa-aikaa.
ap