"Etkä varmaan sano mitään tosta pihvistä, mua hävettää!"
Ah, niin suomalaista, että kumppani on ihan naama punaisena, kun rohkenen sanoa tarjoilijalle, että mediumina tilaamani sisäfilepihvi on umpikypsä. Mikä tekee meistä suomalaisista tällaisia? Minkä takia nyökytellään muka-tyytyväisinä ja sanotaan "mmmm-m, hyvää oli joo", jos ruoassa oli jotain vikaa? Tai minkä takia sitä tohelon parturi-kampaajan lovea kirotaan ja jopa itketään (!!!) vasta kotona, eikä anneta palautetta jo tukanleikkuun yhteydessä paikan päällä?
Olkaa ystävällisiä ja antakaa palautetta. Siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä palvelun tason kohentamiseksi. Ei sitä tarvitse hävetä, jos kumppani kertoo ystävällisesti, ettei ruoka miellyttänytkään.
Kommentit (21)
Meillä ei ole totuttu vaatimaan toisilta eikä itseltä. Siksi se aiheuttaa nolostelua. Toisaalta noloahan se on jos pihvi on läpikypsä, toisaalta siitä huomauttaminenkin tuntuu epäreilulta... Vaikeaa on.
Ma,muistan ku olin kampaajalla mun exan kanssa ja aloin itkemaan ku nain itteni peilista xDDD
Sit mun exa meni valittamaan mun puolesta :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole totuttu vaatimaan toisilta eikä itseltä. Siksi se aiheuttaa nolostelua. Toisaalta noloahan se on jos pihvi on läpikypsä, toisaalta siitä huomauttaminenkin tuntuu epäreilulta... Vaikeaa on.
Se ei ole tarjoilijan vika. Pihvin paistanut kokki varmasti ottaa palautteen mielellään vastaan ja paistaa seuraavasta pihvistä paremman, jos omaa yhtään ammattiylpeyttä. Jos kokki saa paistaa mediumina pyydetyt pihvit kypsiksi kenenkään asiasta huomauttamatta, se on vain huono asia ravintolalle ja muille asiakkaille.
Palautteen antaminen on vaikeaa. En halua pahoittaa kenenkään mieltä. Ihmiset ovat kuitenkin herkkänahkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Palautteen antaminen on vaikeaa. En halua pahoittaa kenenkään mieltä. Ihmiset ovat kuitenkin herkkänahkaisia.
Jos pahoittaa mielensä asiallisesta ja perustellusta palautteesta, on väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pahoittaa mielensä asiallisesta ja perustellusta palautteesta, on väärällä alalla.
Mutta todella moni onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta todella moni onkin.
Ja tämähän taas ei ole asiakkaan vika. Äyskiminen, kiroilu tai asiattomuudet ei koskaan ole hyvä juttu, vaan ystävällinen ja perusteltu asiakaspalaute. Monet yritykset maksavat toisille yritykselle jopa rahaa saadakseen rehellistä palautetta asiakkailta varta vasten laaditun tyytyväisyyskyselyn muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Ah, niin suomalaista, että kumppani on ihan naama punaisena, kun rohkenen sanoa tarjoilijalle, että mediumina tilaamani sisäfilepihvi on umpikypsä. Mikä tekee meistä suomalaisista tällaisia? Minkä takia nyökytellään muka-tyytyväisinä ja sanotaan "mmmm-m, hyvää oli joo", jos ruoassa oli jotain vikaa? Tai minkä takia sitä tohelon parturi-kampaajan lovea kirotaan ja jopa itketään (!!!) vasta kotona, eikä anneta palautetta jo tukanleikkuun yhteydessä paikan päällä?
Olkaa ystävällisiä ja antakaa palautetta. Siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä palvelun tason kohentamiseksi. Ei sitä tarvitse hävetä, jos kumppani kertoo ystävällisesti, ettei ruoka miellyttänytkään.
Jos kokki päästänyt keittiöstä pihvin asiakkaalle kypsänä jonka piti olla medium, niin se kertoo paikasta paljon. Sen näkee jo silmällä oikeesti et vtuiksi meni.
Suomessa ruokakulttuuri on lapsenkengissä kaikilla osa-alueilla, jopa tuossa palautteen antamisessa. Asiakkaat arastelevat palauteen antamista, ja toisaalta joissain paikoissa keittiöhenkilökunta kutsuu "elviksiksi" asiakkaita jotka antavat palautetta.
Itse olen omaksunut tavan jossa normaali lounasmättöruokailussa en anna palautetta, vaan laitan paikan boikottiin jos ruoka ei maistu. Sama koskee myös yleisiä juottoloita joihin on palkattu kokinretku paistamaan lehtipihvejä ja ranskalaisia perunoita humalaisille asiakkaille.
Annan tarvittaessa palautetta vain paikoissa joissa ruokaan suhtaudutaan intohimolla, heille perusteltu palaute on tapa jolla asiakas voi auttaa ravintolaa säilyttämään korkea laatu.
Exäni oli minulle aivan hiilenä, kun kielsin häntä "antamasta palautetta". On aivan eri asia antaa palautetta asiallisesti kuin haukkua. Hän vittuili, käytti sopimatonta kieltä ja vähintään huokui kylmyyttä sanojensa lomasta, kun antoi palautettaan. Jos oli mielissään palvelusta, exäni muuttui limaiseksi mielistelijäksi ja flirttailijaksi, jos palautteen kohteena oli nainen. Kun opin tämän niin kielsin tekemästä enää. No hän exä tosiaan, sillä sosiaaliset taidot olivat muiltakin osin ruosteessa...
Itse annan palautetta rakentavasti. Esim. Pihviasiassa olisin hinnasta/paikasta riippuen sanonut että: "hei, olin toivonut pihvini kypsennettäväksi mediumiksi ja se tuli nyt kypsänä. Välittäisitkö kokille tämän tiedon, että siellä taitaa olla levy liian kuumalla (hymy). Kiitos." Jos paikka olisi kallis ja laatua voisi vaatia sanoisin: "hei, olin toivonut pihvini kypsennettäväksi mediumiksi ja se tuli nyt kypsänä. Voisitteko ystävällisesti palauttaa tämän annoksen keittiöön. Kiitos."
Tällaisessa ei mielestäni ole mitään noloa :)
Kyllä mä lähetin takaisin kun tuli kypsänä. Eikä kukaan siitä 8 hengen seurueesta pitänyt sitä outona. Ja en siis valittanut syötyäni, vaan heti kun leikkasin auki ja näin että kypsä on. Meni vaihtoon ja tekivät uuden tilalle pahoittelelujen kanssa. Ihan normaalia, ainakin näissä meidän koulutettujen piirissä, jos siis tulee jotain muuta kuin mitä tilattiin tai jos on joku muu ongelma toteutuksessa.
Suomessa ei kannata valittaa pihvistä ja lähettää sitä kokille takaisin sillä takaisintulleet pihvit joutuvat kainalohiettäväksi ja nenästä kaivetaan sattuma pihvin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Exäni oli minulle aivan hiilenä, kun kielsin häntä "antamasta palautetta". On aivan eri asia antaa palautetta asiallisesti kuin haukkua. Hän vittuili, käytti sopimatonta kieltä ja vähintään huokui kylmyyttä sanojensa lomasta, kun antoi palautettaan. Jos oli mielissään palvelusta, exäni muuttui limaiseksi mielistelijäksi ja flirttailijaksi, jos palautteen kohteena oli nainen. Kun opin tämän niin kielsin tekemästä enää. No hän exä tosiaan, sillä sosiaaliset taidot olivat muiltakin osin ruosteessa...
Itse annan palautetta rakentavasti. Esim. Pihviasiassa olisin hinnasta/paikasta riippuen sanonut että: "hei, olin toivonut pihvini kypsennettäväksi mediumiksi ja se tuli nyt kypsänä. Välittäisitkö kokille tämän tiedon, että siellä taitaa olla levy liian kuumalla (hymy). Kiitos." Jos paikka olisi kallis ja laatua voisi vaatia sanoisin: "hei, olin toivonut pihvini kypsennettäväksi mediumiksi ja se tuli nyt kypsänä. Voisitteko ystävällisesti palauttaa tämän annoksen keittiöön. Kiitos."
Tällaisessa ei mielestäni ole mitään noloa :)
Olet varmaan tarjoilijan painajainen, besserwisser joka yrittää käskyttää henkilökuntaa.
Hyvässä palautteessa kerrotaan mistä kiikastaa, ja heitetään pallo tarjoilijalle. Ammattilainen ottaa palautteen vastaan, ja tarjoaa vapaaehtoisesti että tehdään uusi. Tässä mallissa ravintola saa myös säilyttää kasvonsa ja henkilökunta tuntee että me tarjottiin hyvää asiakaspalvelua.
Jos tarjoilija ei toimi kuten hänen koulutuksensa puolesta kuuluisi toimia, vasta sitten asiakas voi kertoa miten homma etenee.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ruokakulttuuri on lapsenkengissä kaikilla osa-alueilla, jopa tuossa palautteen antamisessa. Asiakkaat arastelevat palauteen antamista, ja toisaalta joissain paikoissa keittiöhenkilökunta kutsuu "elviksiksi" asiakkaita jotka antavat palautetta.
Itse olen omaksunut tavan jossa normaali lounasmättöruokailussa en anna palautetta, vaan laitan paikan boikottiin jos ruoka ei maistu. Sama koskee myös yleisiä juottoloita joihin on palkattu kokinretku paistamaan lehtipihvejä ja ranskalaisia perunoita humalaisille asiakkaille.
Annan tarvittaessa palautetta vain paikoissa joissa ruokaan suhtaudutaan intohimolla, heille perusteltu palaute on tapa jolla asiakas voi auttaa ravintolaa säilyttämään korkea laatu.
Täysin samaa mieltä. Ns krapulamestoissa en juurikaan odota edes mitään. Ekana haistan safkan ja sit maistan ja teen päätöksen vedänkö loppuun asti. Sit just nää muka paremmat paikat mistä saa tuoppia tiskiltä ja burgerin ja pari pihvii, niin en odota sieltäkään mitään ja äänestän kengilläni.
Helsingissä on 15-20 oikeata ravintolaa ja niille annan palautetta. Se palaute on aina asiallista perusteluineen, koska tiedän että nämä ravintolat ottavat palautteet tosissaan ja he haluavat kehittyä omassa tekemisisessä päivittäin.
Minä lähdin 1997 Ranskaan opiskelemaan kokiksi ja silloin Suomessa ei ollut mitään safkakulttuuria. Kaikki keskitasoo ehkä.. Nyt on noi 15-20 mestaa, jotka voi ottaa tosissaan. Multa on kysytty muutaman kerran, että miksi en avaa omaa ravintolaa.. Syy on se, että tämä maa ei ole valmis syömään niitä ruokia vielä. Se on totuus. Ei riitä, että 20 ihmistä on valmiita, kun sen pitää olla 100-150 ihmistä joka päivä samaa mieltä.
Suomalaista on se, että kun vastaat ei tarjoilijan kysyessä onko kaikki hyvin alkaa tarjoilija kiistämään valituksesi. Kyseessä kypsänä tilattu pihvi, joka oli toisesta päädystä medium/raaka. Pihvi oli leikattu epätasaisesti olin dhtinyt syödä jo sen päädyn joka vastasi tilaustani.
Tarjoilija nuori kesäharjoittelija. Ilmeisesti olisi pitänyt viipaloida koko pihvi ennen syömistä 😈 Hinnasta ei minkäänlaista hyvitystä, vaikka raaka pätkä oli vielä lautasella. No eipä käydä enää ko. paikassa. Kun kävi katsomassa ko. paikan FB palautteet tuli hyvin esiin palvelunepätasaisuus. Toiset olivat todella tyytyväisiä ja toiset todella tyytymättömiä.
Järkevämpää on niellä kiukku ja tuiskahtaa vasta kotona tai autossa tai muualla itsekseen tai kumppanille ja perheelle. Rakentavankin palautteen antaminen on ikävää palveluyritykselle. Eikä sellaista voi kukaan suosittaa.
Vierailija kirjoitti:
Järkevämpää on niellä kiukku ja tuiskahtaa vasta kotona tai autossa tai muualla itsekseen tai kumppanille ja perheelle. Rakentavankin palautteen antaminen on ikävää palveluyritykselle. Eikä sellaista voi kukaan suosittaa.
Jos (mikä tahansa) yritys ei saa rakentavaa palautetta he voivat luulla tekevänsä kaiken oikein koko ajan. Vain palautteella sanotaan että korjatkaa systemaattinen virheenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos (mikä tahansa) yritys ei saa rakentavaa palautetta he voivat luulla tekevänsä kaiken oikein koko ajan. Vain palautteella sanotaan että korjatkaa systemaattinen virheenne.
Periaatteessa totta, mutta toisaalta paikka josta et saa vaikutelmaa että he suhtautuisivat ruokaan mitenkään intohimoisesti tai kunnianhimoisesti, ei ole lähellekään sitä tasoa jossa rakentavalla palautteella päästäisiin laadussa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Mitäpä voi odottaa kansalta, joka vie äitinsä äitienpäivänä ABC:lle syömään.