Voiko tosiaan olla aikuisella ihmisellä ulkohuussi ja kyykkypissa kynnyskysymys mökille tulla??
Vai onko tässä jotain muuta nyt takana?
Mökkimme on helpon matkan päässä, tilaa on erittäin runsaasti, vieraille on tupa omilla terasseilla ja laitureilla. Ei käärmeitä, kallioita tai muutenkaan mitään liian eksoottista: vanha maalaistaloa isolla tontilla, puutarha ja merta. Että enpä voisi upeampaa paikkaa kuvitella.
Tänne ei ole vedetty sisälle mitään suihkuja tai vesivessoja. Lämminvesi tulee keittiöön sisään ja likavedet ulos. Tässä halutaan ihan vanhaa taloa säästää ja kunnioittaa.
Vessassa käydään siis pihan perällä ja pissat kyykkyllä. Yöllä käytetään kuistin yhteyteen perustettua pikkuista pakastavaa vessaa, tai voi toki mennä pihallakin jos haluaa tavata vaikka peuroja.
Niin tämä nyt sitten lyö umpeen sukulaisnaisen, 35vee, joka ei voi viipyä täällä kuin juuri sen ajan minkä ehkä ruuminaukot kestää!?
Ei kait voi näin vaikeaa? Asiat on asioita ja ne hoidetaan. Rauhassa saa olla eikä huussi ole missään keskellä pihaa. Enkä tajua että joku pissan päästäminen voi kovin vaikeaa olla.
Onko tää joku vakavakin vaiva ja syndrooma, vai pelkkää ylihyysteerisointia?
Mies sanoikin, että kävis armeijan niin oppisi että vessa-asiat on vaan asioita jotka pitää hoitaa, oli mikä oli.
Kommentit (374)
Kuule AP. Noloa, että edes kyselet tuollaista ja vielä nolompaa kertoa noista kyykkypissoistanne!
Eivätkö muka hyttyset ja paarmat ja muut ötökät riemastu pyllyilystäsi pissoilla? Entä punkit - voi tulla punkki arkaan paikkaan? Hyi hitto, millaisessa kusilaarissa oikein oleilette! Yökkh.
Mökit ovat muutenkin sooo laaast season!
Minä puolestaan rakastan alkeellista mökkeilyä! Meidän mökillä ei ole sähköjä eikä juoksevaa vettä. Pesuvesi kannetaan järvestä ja käyttövesi tuodaan kotoa. Ulkohuussi on. Jos useamman päivän (ja varsinkin useamman ihmisen) ruokatarpeet pitää olla mukana, tuo se omat haasteet tilan puutteen ja säilyvyyden kannalta mutta kylmälaukuilla ja kylmäkalleilla ollaan pärjätty. Padassa lämpiää vesi, jos järvivesi on liian kylmää peseytymiseen. Kädet pestään järvivedellä. Kosteuspyyhkeitä käytetään jollei todella voi odottaa että illalla pääsee saunaan. Ihanaa olla mökin terassilla, kuunnella hiljaisuutta, katsella järvelle. Vain olla. Nauttia. Takkatulen äärellä ilman katuvaloja. ...Jos puhelimesta loppuu akku, niin se todella loppuu ja se on välillä vaan hyväksi :)
Tästä ketjusta huomaa hyvin minkälaisia vässyköitä suomalaiset nykyään ovat
Itse jouduin intissä ihan liikaa käyttään näitä ulkohuusseja ja kyykkypissoja. Vanhempien mökillä nuoruudessa ainoa vessa oli haiseva huussi. En kyll vapaaehtoisesti enää lähde yhteenkään paikkaan, jossa ei ole vesivessaa. Tulee yökkäys jo pelkästä ajatuksesta jostain syystä. -Nainen 25v
Mä olen tosielämässä törmännyt tällaiseen kyykkypissi ja huussissa kakkoshätä yhdistelmään. Oli aika epämiellyttävää kävellä mökin pihalla ympäriinsä, kun tiesi ihmisten kuseksivan mihin sattuu. Huusseihin on muuten nykyään olemassa erottelijoita, jotka keräävät virtsan erikseen. Voisi olla vähän sivistyneempää. Mä en tuosta kyykkypissaamisesta tykkää, kun neurologisen sairauden vuoksi tasapaino on mitä on. Enpä mä tässä kunnossa kovin alkeelliselle mökille voi edes lähteä ettei sillä oo niin väliä. Omalla mökillä pystyn olemaan, mutta siellä on vähän enemmän mukavuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ollut kenellekään ongelma, tosin meillä huussiin saa myös pissata. Yleensä niin naiset kuin miehetkin kuitenkin valitsee sen muualle kusaisemisen, tontti on iso ja puskanperiä riittää, ei tartte kenellekään pyllistellä. Pyyhit''n kyllä, mutta papaerit menee poltettavien pussiin tai sinne huussiin. Mutta huussiin saa ja myös pitää jossain määrin pissata (Biolanin kompostoiva).
Samoin meillä tulee vesi sisään, saunassa on suihku. Itse en pitäisi "kantovettä" ongelmana, mutta sitä vettä pitää sitten saunassa olla tarpeeksi. Juuri talvella olimme miehen perheen mökillä, jossa vesi kannetaan saunalle ja talvella avannosta. Menin vikana saunaan ja shamppoot päässä tajusin muun perheen käyttäneen kaiken veden niin vähiin että hätäisesti sain pään huuhdeltua, en kovin hyvin kuitenkaan.
No nyt on jollekulle ongelma. Tyypillinen vastaus: "Ei tästä ole kukaan valittanut..." kun ensimmäinen valittaa. Ovat varmaan hammasta purren kyykkineet siellä pusikossa, kun olette antaneet ymmärtää, että huussiin ei pitäisi päästää kovin paljon nestettä. Ei kaikki ole sellaisia luonnonlapsia kuin te. Metsäretket on erikseen.
Anteeksi mitä?
Kukaan ei ole millään lailla rajoittanut, noissa kompostoivissa husseissahan on jopa erottelu sille pissalle, sinne saa pissata just niin paljon kuin huvittaa.
Jostain syystä, kun on iso tontti ja kolme mökkiä, niin porukka on kokenut kätevämmäksi puskapissaamisen siinä tilanteessa kun istuu iltaa "ylätalossa" josta on matkaa huussille ehkä 200 m. Edelleenkään, kukaan ei ole millään lailla rajoittanut menemästä niihin huusseihin pissaamaan, meillä on kaksi Biolanin kompostoivaa huussia
Ei meillä mökillä ravaa mitään tuntemattomia kylänmiehiä jotka ei uskalla mielipdettään sanoa, sen verran on tuttua porukkaa, että kaikki tasan tietävät mihin tulevat ja millaisissa olosuhteissa sitten vessahommelit tapahtuu. Yksi ystäväni menee aina huussiin, tässäkin ketjussa mainitusta syystä: leikattu polvi ei tahdo kestää kyykkimistä. Mikään pakkohan kenenkään ei ole vieraaksi tulla, enemmän on ollut tulijoita kuitenkin, huussista huolimatta. Kyllä mä ymmärrän ettei kaikki halua tai edes pysty asioimaan huussissa ja se on ihan ok. Meidän mökki ei vaan sitten ole se vierailukohde heille ja se on ihan ok.
Sun aloituksesta taisi moni saada väärän kuvan, että sitä olisi jotenkin rajoitettu sitä huussin käyttöä, ja myöhempien viestiesi seuraaminen on hieman hankalaa, olisi paljon helpompaa jos kirjoittaisit viestien perään esim "Ap." niin ei tarvisi arpoa mitkä viestit tulevat ap:lta ja mitkä muiden kommentoijien kyykkypissakertomuksia. :)
Mutta hyvä jos ymmärrät, etteivät kaikki halua asioida edes huussissa, sitten ei varmaan tarvi edes sen sukulaisnaisen vessassa käymisiä ruotia. Ihan kuten itse sanot, se teidän mökki ei ole paikka jossa he haluaisivat aikaansa viettää ja sekin on ihan ok, ei kaikkien tarvitse.
Mutta minähän en ole ap! Kuten jo viestissäni, jossa siis ihan randomisti kommentoin ketjun aihetta totesin, että meillä huussissa saa käydä pissalla ihan mielin määrin, mutta jostain syystä vieraatkin ovat valinneet usein sen puskapissan. Ap:n avauksesta tosiaan sai sen kuvan ettei heillä huussissa saa käydä pissalla, mutta muistaakseni hän korjasi tämän jossan jäljempänä.
Kommentoin ketjuun kuten muutkin. Ilmeisen samanlainen kesäpaikka kuitenkin kyseessä kuin ap:llä, eli iso tontti jne.
Edelleenkään, en tajua millainen olisi nykyvaatimusten mukainen huussi, jossa ei saisi käydä pissalla. Kompostikäymälähän suorastaan tarvitsee sitä virtsaa.
Meillä on puinen laatikko, josta pissa valuu läpi ja Kakka ja paperit kaivetaan maahan syksyisin.
Miehen mökillä ei ole laatikkoa, vaan sieltä kalat ja paperit vaan kaivetaan (muovilla suojattuun) kottikärryyn ja kuljetetaan muualle kaivettavaksi. (Ennen ne vaan kipattiin viereiselle tunkiolle. Enää eivät kehtaa. )
Voi jessus. Ulostetta ei saa kaivaa maahan! Se pitää kompostoida ensin. Eikä virtsaakaan saa imeyttää maahan ihan missä sattuu.
Ristus ihmiset on käsittämättömiä.Meillä on ainakin jotakuinkin samanlainen systeemi kuin tuossa yllä kuvattiin. Kyse on kesämökistä, jossa ei voi olla talvisin. Suoraan maahan emme siis paskanna, vaan saaviin, jota sitten tyhjennellään. Onko se nyt sitten maahan hautaamista vai ei, mutta lähinnä kyse on siitä, että toki sitä osin mullaksi muuttunutta kasaa koittaa vähän kuopia eikä heittää ihan kasan päällimmäiseksi uusimpia jätteitä.
Aina voi joku tietysti sanoa, että ei ole tiivistä pohjaa, ei riitä, mutta veikkaanpa, että tämä tilanne on vielä monella mökillä.
Niin, se ei riitä. Kuten sanottu, siirtymäaika päättyi jo vuonna 2016. Kannattaisi ehkä vähän miettiä, että mitä ympäristöviranomaiselle vastaa kun kysytään. Se, että tilanne on lainvastainen ei oikeuta tekemään väärin.
Kunnat tekevät nykyään kaikenlaisia kartoituksia. Esim meidän mökkikunnassa selvitettiin viime vuonna rakennus- ja viemäritilanne. Jätevesiselvitys ml puuceen asiat on kuulema tulossa ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Ulko-puucee on ok, mutta eikö siis siellä saa tehdä ykköshätää ollenkaan? Kyykkypissailu ei ole naiselle kovinkaan miellyttävä homma, plus jos vielä erikseen vaaditaan että puuceetä saa käyttää vain kakkoseen, niin eipä houkuttelisi minuakaan. Lähinnä seuran luonteen vuoksi, ei puuceen.
Anopin mökillä ei saanut käydä huussissa pissalla. Olisi pitänyt kyykkiä puskissa jossain mökin takana 😲
En muutenkaan tykkää käydä kenenkään mökillä, mutta sillä anopin mökillä vielä vähemmän.
Työleirit ja talkoot vielä jotenkin siedin, mutta se oli liikaa että puskissa olisi pitänyt kyykkiä.
Varmaan mökit omistajilleen ovat jotain paratiiseja, mutta ei kannata olettaa että muut ihmiset niistä pitäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ollut kenellekään ongelma, tosin meillä huussiin saa myös pissata. Yleensä niin naiset kuin miehetkin kuitenkin valitsee sen muualle kusaisemisen, tontti on iso ja puskanperiä riittää, ei tartte kenellekään pyllistellä. Pyyhit''n kyllä, mutta papaerit menee poltettavien pussiin tai sinne huussiin. Mutta huussiin saa ja myös pitää jossain määrin pissata (Biolanin kompostoiva).
Samoin meillä tulee vesi sisään, saunassa on suihku. Itse en pitäisi "kantovettä" ongelmana, mutta sitä vettä pitää sitten saunassa olla tarpeeksi. Juuri talvella olimme miehen perheen mökillä, jossa vesi kannetaan saunalle ja talvella avannosta. Menin vikana saunaan ja shamppoot päässä tajusin muun perheen käyttäneen kaiken veden niin vähiin että hätäisesti sain pään huuhdeltua, en kovin hyvin kuitenkaan.
No nyt on jollekulle ongelma. Tyypillinen vastaus: "Ei tästä ole kukaan valittanut..." kun ensimmäinen valittaa. Ovat varmaan hammasta purren kyykkineet siellä pusikossa, kun olette antaneet ymmärtää, että huussiin ei pitäisi päästää kovin paljon nestettä. Ei kaikki ole sellaisia luonnonlapsia kuin te. Metsäretket on erikseen.
Anteeksi mitä?
Kukaan ei ole millään lailla rajoittanut, noissa kompostoivissa husseissahan on jopa erottelu sille pissalle, sinne saa pissata just niin paljon kuin huvittaa.
Jostain syystä, kun on iso tontti ja kolme mökkiä, niin porukka on kokenut kätevämmäksi puskapissaamisen siinä tilanteessa kun istuu iltaa "ylätalossa" josta on matkaa huussille ehkä 200 m. Edelleenkään, kukaan ei ole millään lailla rajoittanut menemästä niihin huusseihin pissaamaan, meillä on kaksi Biolanin kompostoivaa huussia
Ei meillä mökillä ravaa mitään tuntemattomia kylänmiehiä jotka ei uskalla mielipdettään sanoa, sen verran on tuttua porukkaa, että kaikki tasan tietävät mihin tulevat ja millaisissa olosuhteissa sitten vessahommelit tapahtuu. Yksi ystäväni menee aina huussiin, tässäkin ketjussa mainitusta syystä: leikattu polvi ei tahdo kestää kyykkimistä. Mikään pakkohan kenenkään ei ole vieraaksi tulla, enemmän on ollut tulijoita kuitenkin, huussista huolimatta. Kyllä mä ymmärrän ettei kaikki halua tai edes pysty asioimaan huussissa ja se on ihan ok. Meidän mökki ei vaan sitten ole se vierailukohde heille ja se on ihan ok.
Sun aloituksesta taisi moni saada väärän kuvan, että sitä olisi jotenkin rajoitettu sitä huussin käyttöä, ja myöhempien viestiesi seuraaminen on hieman hankalaa, olisi paljon helpompaa jos kirjoittaisit viestien perään esim "Ap." niin ei tarvisi arpoa mitkä viestit tulevat ap:lta ja mitkä muiden kommentoijien kyykkypissakertomuksia. :)
Mutta hyvä jos ymmärrät, etteivät kaikki halua asioida edes huussissa, sitten ei varmaan tarvi edes sen sukulaisnaisen vessassa käymisiä ruotia. Ihan kuten itse sanot, se teidän mökki ei ole paikka jossa he haluaisivat aikaansa viettää ja sekin on ihan ok, ei kaikkien tarvitse.
Mutta minähän en ole ap! Kuten jo viestissäni, jossa siis ihan randomisti kommentoin ketjun aihetta totesin, että meillä huussissa saa käydä pissalla ihan mielin määrin, mutta jostain syystä vieraatkin ovat valinneet usein sen puskapissan. Ap:n avauksesta tosiaan sai sen kuvan ettei heillä huussissa saa käydä pissalla, mutta muistaakseni hän korjasi tämän jossan jäljempänä.
Kommentoin ketjuun kuten muutkin. Ilmeisen samanlainen kesäpaikka kuitenkin kyseessä kuin ap:llä, eli iso tontti jne.
Edelleenkään, en tajua millainen olisi nykyvaatimusten mukainen huussi, jossa ei saisi käydä pissalla. Kompostikäymälähän suorastaan tarvitsee sitä virtsaa.
Meillä on puinen laatikko, josta pissa valuu läpi ja Kakka ja paperit kaivetaan maahan syksyisin.
Miehen mökillä ei ole laatikkoa, vaan sieltä kalat ja paperit vaan kaivetaan (muovilla suojattuun) kottikärryyn ja kuljetetaan muualle kaivettavaksi. (Ennen ne vaan kipattiin viereiselle tunkiolle. Enää eivät kehtaa. )
Voi jessus. Ulostetta ei saa kaivaa maahan! Se pitää kompostoida ensin. Eikä virtsaakaan saa imeyttää maahan ihan missä sattuu.
Ristus ihmiset on käsittämättömiä.Meillä on ainakin jotakuinkin samanlainen systeemi kuin tuossa yllä kuvattiin. Kyse on kesämökistä, jossa ei voi olla talvisin. Suoraan maahan emme siis paskanna, vaan saaviin, jota sitten tyhjennellään. Onko se nyt sitten maahan hautaamista vai ei, mutta lähinnä kyse on siitä, että toki sitä osin mullaksi muuttunutta kasaa koittaa vähän kuopia eikä heittää ihan kasan päällimmäiseksi uusimpia jätteitä.
Aina voi joku tietysti sanoa, että ei ole tiivistä pohjaa, ei riitä, mutta veikkaanpa, että tämä tilanne on vielä monella mökillä.
Niin, se ei riitä. Kuten sanottu, siirtymäaika päättyi jo vuonna 2016. Kannattaisi ehkä vähän miettiä, että mitä ympäristöviranomaiselle vastaa kun kysytään. Se, että tilanne on lainvastainen ei oikeuta tekemään väärin.
Kunnat tekevät nykyään kaikenlaisia kartoituksia. Esim meidän mökkikunnassa selvitettiin viime vuonna rakennus- ja viemäritilanne. Jätevesiselvitys ml puuceen asiat on kuulema tulossa ensi vuonna.
Siistilanne on lainvastainen monilla muillakin jne.
Toivottavasti nää kyykkyvessapanikoijat ei koskaan matkusta Aasiaan :)
Tai ainakin pysyy sitten niissä 5 star hotelleissa huuhtomassa veriään viemäriverkostoon.
Näin Kiinassa asuvana huvittaa tää keskustelu. Että ihan on tangot joista ottaa kyylkätessä tukea. Juu, ei ole . Sama meno Japanissa, Intiassa, Malesiassa, Thaimaassa (isoissa kapupungeissa). Kyykkyvessa on enemmän normi, koska paikalliset pitää sitä hygieenisempana ja miellyttävämpänä. Pönttö jos on, niin siihen noustaan seisomaan ja kyykätään. Jos on yleinen vessa, niin kymmenestä vessasta 9 on mallia kyykky ja yksi pöntöllinen turisteille.
Miten nää tyypit pystyvät matkustamaan, jos siisti huussikin on kauhistus?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nää kyykkyvessapanikoijat ei koskaan matkusta Aasiaan :)
Tai ainakin pysyy sitten niissä 5 star hotelleissa huuhtomassa veriään viemäriverkostoon.
Näin Kiinassa asuvana huvittaa tää keskustelu. Että ihan on tangot joista ottaa kyylkätessä tukea. Juu, ei ole . Sama meno Japanissa, Intiassa, Malesiassa, Thaimaassa (isoissa kapupungeissa). Kyykkyvessa on enemmän normi, koska paikalliset pitää sitä hygieenisempana ja miellyttävämpänä. Pönttö jos on, niin siihen noustaan seisomaan ja kyykätään. Jos on yleinen vessa, niin kymmenestä vessasta 9 on mallia kyykky ja yksi pöntöllinen turisteille.
Miten nää tyypit pystyvät matkustamaan, jos siisti huussikin on kauhistus?
Voi hyvinkin. Matkustan 2 lomamatkaa ja 4-6 työmatkaa vuodessa. Pysyn sivistysmaissa, eli Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Karibialle kun menen, valitsen hotellini niin, että niissä on asialliset saniteettitilat.
Kauko-itään? En ikinä. Eipä oikeastaan mihinkään Pietaria idemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarvitsen kyllä ympärilleni viihtyäkseni normaalit perusasiat kuten juoksevan lämpimän veden, vesivessan ja suihkun. Kesämökillä voin käväistä uimassa tai kahvittelemassa, mutta ulkohuussit ja kyykkypissa ovat kyllä koko ikänsä kaupungissa asuneelta aikuiselta liikaa vaadittu - vaivalloista, tympeää ja epähygienistä. En ymmärrä kuka jaksaa tuollaista elämää lomalla?
Turha kertoa, että isoäitinikin kävi koko elämänsä ulkohuussissa, jos itse on kasvanut moderneissa oloissa ja joutunut huuskaa käyttämään vain muutaman kerran elämässään.
Minä olen viettänyt lapsuuteni maalla, hyvin askeettisissa oloissa. Meillä ei ollut vesijohtoja. Vesi haettiin kaivosta.
Sähköt sentään oli.
Meillä oli ulkosauna ja ulkohuussi.
Lämmintä vettä saatiin keittämällä sitä muuripadassa tai kattilassa.
En todellakaan lähde kenenkään mökille.
Olen saanut kokea aivan riittävästi mökkielämää.
Nautin nykyajan mukavuuksista ja viihdyn kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esimerkiksi kuukautiskupin tyhjennys, puhdistaminen ja takaisin laittaminen noissa oloissa onnistuisi? Tai kertakäyttösuojien vaihtaminen?
Itse en menisi mökille jos siellä ei olisi vessaa.
t. N21Olen käynyt erämaavaelluksillakin kupin kanssa. Lunetella on puhdistuspyyhkeitä ja pullovedellä tämän jälkeen huuhtaisen kupin. Helppoa.
Mihinkäs sä sitten ne veret olet valuttanut? T. 145.
Ei hyvä jumala. Nyt mullakin pikkuisen jo heittää yli tämä uusavuttomuus.
Tää tyyppi on siis erämaavaelluksella. Erämaavaelluksella tulee vastaan silloin tällöin ihan villieläimen ruhoja, luurankoja, verta ja muuta. Sitten joku miettii, että miten hävitetään 0,2 dl ihmisen verta erämaassa ilman että sen huuhtomiseen voi käyttää viisi litraa puhdistettua vettä. . Josko se ihan vaikka vaan kaadettaisiin maahan siellä? Mitä haittaa sittä on jossain vaikka Kaldoaivin erämaassa?
Kyllä ihmisveren maahan kaato on myös uusavuttomuutta, oli sitä kuinka vähän tahansa, jos paikalla liikkuu ihmisiä tai on pihapiiristä kysymys. Kyllä jokinlainen kuoppa pitäisi tehdä ja peittää se vaikka sammaleella.
Ajattele, kuinka paljon veri kerää kärpäsiä ja muita hörhiläisiä ja ne samaiset tulevat sisätiloihin.
Tämä. Eihän paskantaminenkaan maahan varmasti haittaa jotain eräjormaa, koska se ei jää omaksi ongelmaksi. Mutta tässä ketjussa puhutaan nimenomaan mökkeilyyn liittyvistä eriteongelmista, joten sikäli "helppoa, mä tein näin vaelluksellakin" ei kauheasti auta. Kyllähän ihmisille tulee hetkiä, jolloin heidän on pakko toimia erinäisillä tavoilla, mutta ei se sitä tarkoita, että tavat olisivat parhaita mahdollisia.
Mutta kun tämä kommentoija ja ihmettelijä kyseli nimenomaan tältä tyypiltä, joka on erämaassa pärjännyt kuukupin kanssa, että mihin hän siellä ne veret kaatoi?
Keskustelu siis siltä osin rönsyili. Itse pidän kyllä todella luonnosta vieraantuneena ihmistä, joka ei jossain erämaassa pysty heittämään maahan kuukupillista verta. Tosi tällainen ei ehkä lähde sinne erämaahan muutenkaan, ei edes tiedä mitä erämaa tarkoittaa...
Jep. Mä oon se ihmettelijä. Mä niinku vähän peräänkuulutin, että oisko tällä eräjormalla ollut jokin fiksu ratkaisu mökilleKIN (kun hän kerran tähän mökkikeskusteluun osallistui eli ilmeisesti piti toimintaansa sopivana mökillekin) eikä jotain tämmöstä hömppää.
No, en tullut hullua hurskaammaksi, joten edelleen pidän kupin käyttöä mökillä vaikeana, ja tamponeja ja siteitä helpompana.
Siis miksi sitä verta ei voi sinne huussiin heittää? Onko kuukautisveri ripulia pahempaa ongelmajätettä? Minä luulin että ongelmasi keskittyi kuukupin putsaukseen ja siihen vastasin.
T. Se eräjorma
P.s erämaassa kaivoin pienen kuopan jonne veret kaadoin, laitoin hieman soraa päälle.
Mökkien omistajat nyt ovat yleensä semmosia että loukkaantuvat kun joku ei sitä k*sista paikkaa, ap:n tapauksessa kirjaimellisesti, pidäkkään maanpäällisenä paratiisina.
Mun isällä on huussi joka ei haise, on valoisa ja hyvät käsienpesumahdollisuudet heti huussin vieressä. En tarkkaa tiedä millainen systeemi siinä on, mutta moniin muihin "meän paratiisipaikkoihin" verrattuna ihan eri maata.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun paikalla on paljon kyykkypissaeksperttejä, niin voisko joku kertoa mulle miten homma käytännössä hoidetaan?
Pöksyt lasketaan nilkkoihin, mennäänkö sitten ihan syväkyykkyyn? Kuinka leveä haara-asento tulee ottaa? Mihin suuntaan se virtsasuihku lähtee suihkuamaan? Onko tarkoitus pissata housujen eteen vai taakse? Mä olen muutaman kerran joutunut käymään puskapissalla kun tuli nuorempana pussikaljailtua. Itse taisin hoitaa homman ns. "rapukävelyasennossa", eli en kyykyssä.
Ja kerran on tullut matkustaessa vastaan se reikä lattiassa. Miten sen kanssa toimitaan? Saisiko siihenkin sellaiset helpot kohta kohdalta ohjeet? Miten sä asettaudut siihen reiän kohdalle oikein siten, että virtsa menee siihen reikään eikä sen eteen tai taakse? Itsehän ratkaisin asian silloin niin, että otin kokonaan pois jalasta housut ja alushousut, mutta käsittääkseni näinhän ei tulisi toimia.
Mä en vaan tosiaan näe aikuisena mitään syytä käydä puskassa. En harrasta eräjormailua ja jos joskus haluaisin jostain syystä käydä enemmän ulkoilemassa, niin lähtisin varmaan johonkin Nuuksioon ja tarkistaisin kartasta toilettien/huussien sijainnit etukäteen ja ajoittaisin kulkemiseni sopivasti.
- Toivoisin edelleen asiallisia ohjeita kyykkypissalle / lattiareiän käyttämiselle.
Mä en mene mihinkään ulkohuussipaikkoihin. Syy ärtyvä paksusuoli (=lähes aina ripuli) + peräpukamat. Eli voin joutua asioimaan vessassa usein, ja pukamien takia mun on ihan pakko päästä kunnolla pesemään vedellä takapuoli joka käynnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyykkypissa on mulle kyllä viimeinen vaihtoehto, sillä tarvitsen siihen jonkun apua, sillä muuten en pääse kyykkyyn enkä kyykystä ylös. Puucee menettelee kyllä, mutta jos siellä ei saa käydä kuin kakkimassa, niin on kyllä pako jättää sitten mökkeily väliin. Mieheni avustaa minut kyllä kyykkimään, mutta entä jos hän ei ole paikalla? Kuka sitten auttaa? Mitä jos ketään ei ole paikalla juuri silloin?
Hui. Onko kyykkyyn pääsemättömyydestä tullut jo niin arkipäiväistä että tälläinen on ihan normaalia ja yläpeukkuja satelee, eikä kukaan ole huolissaan terveydestään?
Jos et kyykkyyn pääse, nouse sohvalta ja aktivoidu!
Vierailija kirjoitti:
En käy ulkohuusseissa hämähäkkikammoni vuoksi. Varsinkin syksymmällä lautarakenteiset huussit ovat täynnä lukkeja. En voi karmeampaa kuvitella.
Tiedän tunteen. Aina kun menen huussiin mökillämme, rukoilen kaiken maailman jumalia ja kotitonttuja mitä lie, ettei huussissa olisi hämähäkkejä. Viimeksi tänään kun luulin selvinneeni ja avasin huussin oven poistuakseni, yksi kusi*ää laskeutui verkon varassa alas oviaukon kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun paikalla on paljon kyykkypissaeksperttejä, niin voisko joku kertoa mulle miten homma käytännössä hoidetaan?
Pöksyt lasketaan nilkkoihin, mennäänkö sitten ihan syväkyykkyyn? Kuinka leveä haara-asento tulee ottaa? Mihin suuntaan se virtsasuihku lähtee suihkuamaan? Onko tarkoitus pissata housujen eteen vai taakse? Mä olen muutaman kerran joutunut käymään puskapissalla kun tuli nuorempana pussikaljailtua. Itse taisin hoitaa homman ns. "rapukävelyasennossa", eli en kyykyssä.
Ja kerran on tullut matkustaessa vastaan se reikä lattiassa. Miten sen kanssa toimitaan? Saisiko siihenkin sellaiset helpot kohta kohdalta ohjeet? Miten sä asettaudut siihen reiän kohdalle oikein siten, että virtsa menee siihen reikään eikä sen eteen tai taakse? Itsehän ratkaisin asian silloin niin, että otin kokonaan pois jalasta housut ja alushousut, mutta käsittääkseni näinhän ei tulisi toimia.
Mä en vaan tosiaan näe aikuisena mitään syytä käydä puskassa. En harrasta eräjormailua ja jos joskus haluaisin jostain syystä käydä enemmän ulkoilemassa, niin lähtisin varmaan johonkin Nuuksioon ja tarkistaisin kartasta toilettien/huussien sijainnit etukäteen ja ajoittaisin kulkemiseni sopivasti.
- Toivoisin edelleen asiallisia ohjeita kyykkypissalle / lattiareiän käyttämiselle.
Näin minä ainakin kyykkypissalla toimin: Eli pöksyt nilkkoihin, sitten syväkyykkyyn mieluiten niin että koko jalkapohja on maassa, ja pystyy kunnolla siis nojaamaan takapuolen kauas taakse eikä vahingossa tule housujen päälle mitään. Haara-asento saa olla leveä, sillä tavalla o helpomp i olla tukevasti kyykyssäkin. Housut jää siihen eteen nilkkoihin ja pissa tulee taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyykkypissa on mulle kyllä viimeinen vaihtoehto, sillä tarvitsen siihen jonkun apua, sillä muuten en pääse kyykkyyn enkä kyykystä ylös. Puucee menettelee kyllä, mutta jos siellä ei saa käydä kuin kakkimassa, niin on kyllä pako jättää sitten mökkeily väliin. Mieheni avustaa minut kyllä kyykkimään, mutta entä jos hän ei ole paikalla? Kuka sitten auttaa? Mitä jos ketään ei ole paikalla juuri silloin?
Hui. Onko kyykkyyn pääsemättömyydestä tullut jo niin arkipäiväistä että tälläinen on ihan normaalia ja yläpeukkuja satelee, eikä kukaan ole huolissaan terveydestään?
Jos et kyykkyyn pääse, nouse sohvalta ja aktivoidu!
Onko tullut mieleen että joskus syynä on sairaudet eikä huono kunto tai esim. läski. T. lonkan ja polvien nivelrikosta kärsivä, joka ei kyllä mielellään kyyki.
En itse käytä kuukuppia, joten en oikeen osaa sanoa. Koska kuukuppia hehkutetaan parhaana mahdollisena vaihtoehtona, ajattelisin sen menevän hussissa jotenkin näin: otat sen kuukupin ja hulautat sisällön sinne pönttöön. Pistät kuppisi paikalleen, teet tarpeesi, pyyhit ja jatkat matkaa käsien pesun kautta.
Itse kun en kuukuppia ole käyttänyt, niin en tiedä, pitääkö se jotenkin pestä ja desinfioida tyhjennyskertojen välissä? Jos olisi todellinen ongelma ja palava halu käyttää vain ja ainoastaan kuukuppia, ottaisin varmaan matkaan 2 kpl ja pesisisn toisen odottamaan vaihtoa ja sen tyhjennetyn kääräisisin vessapaperiin ja putsaisin heti tilaisuuden tullen. Tamponit ei ole koskaan olleet ongelma, erilaisissa olosuhteissa on tullut menkkojenkin aikaan majoitittua.
Mutta menkkojen aikana voi aina jäädä kotiin ja huuhdella sen veren viemäriin puhdistetulla vedellä.