Voiko tosiaan olla aikuisella ihmisellä ulkohuussi ja kyykkypissa kynnyskysymys mökille tulla??
Vai onko tässä jotain muuta nyt takana?
Mökkimme on helpon matkan päässä, tilaa on erittäin runsaasti, vieraille on tupa omilla terasseilla ja laitureilla. Ei käärmeitä, kallioita tai muutenkaan mitään liian eksoottista: vanha maalaistaloa isolla tontilla, puutarha ja merta. Että enpä voisi upeampaa paikkaa kuvitella.
Tänne ei ole vedetty sisälle mitään suihkuja tai vesivessoja. Lämminvesi tulee keittiöön sisään ja likavedet ulos. Tässä halutaan ihan vanhaa taloa säästää ja kunnioittaa.
Vessassa käydään siis pihan perällä ja pissat kyykkyllä. Yöllä käytetään kuistin yhteyteen perustettua pikkuista pakastavaa vessaa, tai voi toki mennä pihallakin jos haluaa tavata vaikka peuroja.
Niin tämä nyt sitten lyö umpeen sukulaisnaisen, 35vee, joka ei voi viipyä täällä kuin juuri sen ajan minkä ehkä ruuminaukot kestää!?
Ei kait voi näin vaikeaa? Asiat on asioita ja ne hoidetaan. Rauhassa saa olla eikä huussi ole missään keskellä pihaa. Enkä tajua että joku pissan päästäminen voi kovin vaikeaa olla.
Onko tää joku vakavakin vaiva ja syndrooma, vai pelkkää ylihyysteerisointia?
Mies sanoikin, että kävis armeijan niin oppisi että vessa-asiat on vaan asioita jotka pitää hoitaa, oli mikä oli.
Kommentit (374)
Pakko voida pestä peräpää kun muuten kakka jää hinkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esimerkiksi kuukautiskupin tyhjennys, puhdistaminen ja takaisin laittaminen noissa oloissa onnistuisi? Tai kertakäyttösuojien vaihtaminen?
Itse en menisi mökille jos siellä ei olisi vessaa.
t. N21Olen käynyt erämaavaelluksillakin kupin kanssa. Lunetella on puhdistuspyyhkeitä ja pullovedellä tämän jälkeen huuhtaisen kupin. Helppoa.
Mihinkäs sä sitten ne veret olet valuttanut? T. 145.
Ei hyvä jumala. Nyt mullakin pikkuisen jo heittää yli tämä uusavuttomuus.
Tää tyyppi on siis erämaavaelluksella. Erämaavaelluksella tulee vastaan silloin tällöin ihan villieläimen ruhoja, luurankoja, verta ja muuta. Sitten joku miettii, että miten hävitetään 0,2 dl ihmisen verta erämaassa ilman että sen huuhtomiseen voi käyttää viisi litraa puhdistettua vettä. . Josko se ihan vaikka vaan kaadettaisiin maahan siellä? Mitä haittaa sittä on jossain vaikka Kaldoaivin erämaassa?
Kyllä ihmisveren maahan kaato on myös uusavuttomuutta, oli sitä kuinka vähän tahansa, jos paikalla liikkuu ihmisiä tai on pihapiiristä kysymys. Kyllä jokinlainen kuoppa pitäisi tehdä ja peittää se vaikka sammaleella.
Ajattele, kuinka paljon veri kerää kärpäsiä ja muita hörhiläisiä ja ne samaiset tulevat sisätiloihin.
Tämä. Eihän paskantaminenkaan maahan varmasti haittaa jotain eräjormaa, koska se ei jää omaksi ongelmaksi. Mutta tässä ketjussa puhutaan nimenomaan mökkeilyyn liittyvistä eriteongelmista, joten sikäli "helppoa, mä tein näin vaelluksellakin" ei kauheasti auta. Kyllähän ihmisille tulee hetkiä, jolloin heidän on pakko toimia erinäisillä tavoilla, mutta ei se sitä tarkoita, että tavat olisivat parhaita mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esimerkiksi kuukautiskupin tyhjennys, puhdistaminen ja takaisin laittaminen noissa oloissa onnistuisi? Tai kertakäyttösuojien vaihtaminen?
t. N21Olen käynyt erämaavaelluksillakin kupin kanssa. Lunetella on puhdistuspyyhkeitä ja pullovedellä tämän jälkeen huuhtaisen kupin. Helppoa.
Tää tyyppi on siis erämaavaelluksella. Erämaavaelluksella tulee vastaan silloin tällöin ihan villieläimen ruhoja, luurankoja, verta ja muuta. Sitten joku miettii, että miten hävitetään 0,2 dl ihmisen verta erämaassa ilman että sen huuhtomiseen voi käyttää viisi litraa puhdistettua vettä. . Josko se ihan vaikka vaan kaadettaisiin maahan siellä? Mitä haittaa sittä on jossain vaikka Kaldoaivin erämaassa?
Ihmettelijä vastaa: omasta mielestäni tämä ei ole uusavuttomuutta. Käytän itse kuppia ja mökkeilen paljon. En näe hygieenisenä heitellä huusin viereen veriä.
Tietysti jos suhtautuu siten, että mä nää yhdet veret viskaan tähän ja poistun paikalta, mitäs väliä, mutta mielestäni tämä taas on välinpitämättömyyttä. Voisi kysyä asian nimenomaan siten, että tekisitkös jatkuvasti omalla tontillasi?
Edelleen, tää tyyppi oli erämaavaelluksella ja sä kysyit, että mihin ne veret kippaat. Katso vaikka käsivarren lappia ja niitä erämaita siellä, millaisista pinta-aloista puhutaan. Puoli desiä ihmisen verta ei todellakaan ole ongelmajäte edes mökkitontilla, saati jossain erämaassa, herranen aika.
Itse asiassa jos mietin ihan mökkeilyäkin, niin joo, meillä se veri menee huussiin, mutta jos nyt joku satunnaisesti kaataisi vajaan desin verta sinne vessan viereenkin, niin en todellakaan ymmärrä mikä siinä olisi ongelma? Tästäkin keskustelusta saa kuvan kuin mökeillä olisi alvariinsa ihmisiä jumalattoman runsaiden menkkojen kanssa ja pissan lisäksi verta pitäisi kylvää litratolkulla ihan jatkuvasti pihapiiriin tai huussiin ja siitä rotat ja muut riemastuisivat. Kun ei se nyt ihan todellakaan niin mene.
Helsinkiläinen päiväkoti, jossa taatusti on vesivessat ja jätehuollot viimeisen päälle, jouduttiin tyhjentämään. Mä en ole ikinä nähnyt ensimmäistäkään rottaa meidän mökillä, vaikka huussi on ollut 50 vuotta ja naisia menkkoineen taatusti mökillä useassa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisveren maahan kaato on myös uusavuttomuutta, oli sitä kuinka vähän tahansa, jos paikalla liikkuu ihmisiä tai on pihapiiristä kysymys. Kyllä jokinlainen kuoppa pitäisi tehdä ja peittää se vaikka sammaleella.
Ajattele, kuinka paljon veri kerää kärpäsiä ja muita hörhiläisiä ja ne samaiset tulevat sisätiloihin.
Tämä. Eihän paskantaminenkaan maahan varmasti haittaa jotain eräjormaa, koska se ei jää omaksi ongelmaksi. Mutta tässä ketjussa puhutaan nimenomaan mökkeilyyn liittyvistä eriteongelmista, joten sikäli "helppoa, mä tein näin vaelluksellakin" ei kauheasti auta. Kyllähän ihmisille tulee hetkiä, jolloin heidän on pakko toimia erinäisillä tavoilla, mutta ei se sitä tarkoita, että tavat olisivat parhaita mahdollisia.
Mutta kun tämä kommentoija ja ihmettelijä kyseli nimenomaan tältä tyypiltä, joka on erämaassa pärjännyt kuukupin kanssa, että mihin hän siellä ne veret kaatoi?
Keskustelu siis siltä osin rönsyili. Itse pidän kyllä todella luonnosta vieraantuneena ihmistä, joka ei jossain erämaassa pysty heittämään maahan kuukupillista verta. Tosi tällainen ei ehkä lähde sinne erämaahan muutenkaan, ei edes tiedä mitä erämaa tarkoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tämä kommentoija ja ihmettelijä kyseli nimenomaan tältä tyypiltä, joka on erämaassa pärjännyt kuukupin kanssa, että mihin hän siellä ne veret kaatoi?
Keskustelu siis siltä osin rönsyili. Itse pidän kyllä todella luonnosta vieraantuneena ihmistä, joka ei jossain erämaassa pysty heittämään maahan kuukupillista verta. Tosi tällainen ei ehkä lähde sinne erämaahan muutenkaan, ei edes tiedä mitä erämaa tarkoittaa...
Jep. Mä oon se ihmettelijä. Mä niinku vähän peräänkuulutin, että oisko tällä eräjormalla ollut jokin fiksu ratkaisu mökilleKIN (kun hän kerran tähän mökkikeskusteluun osallistui eli ilmeisesti piti toimintaansa sopivana mökillekin) eikä jotain tämmöstä hömppää.
No, en tullut hullua hurskaammaksi, joten edelleen pidän kupin käyttöä mökillä vaikeana, ja tamponeja ja siteitä helpompana.
Vierailija kirjoitti:
En huomannut kirjoittaessani että siitä saa käsityksen etteikö huussin saisi käyttää aina ja joka asiassa, vaan tottakai sitä käytetään,
Tontti ja puutarha, ranta ja laiturialue on vaan niin iso, että matka alapihalta huussille on jo senverran matkaa, että pissalle ei useimmiten tule lähdettyä. Samoin on niin iso piha sekä puutarha, että jos joku pissaa jossain vaiheessa jossain, niin sitä ei haista eikä huomaa kuin eläimet. Vastaajat varmaan ajattelee jtn 600neliön Tammisaaren mökkikeskittymää, siellä täytyy jo ihan häveliäissyistä hoitaa asiat vähän piilossa.
Ja kyseessä on siis pidetty sukulainen jonka mies ja lapset viihtyisi täällä. Vaimolla vaan ei voi vierailut kestää kuin sen välin mitä pystyy pussaamista olemaan, Kakkosesta puhumattakaan.
En ole vaan aikaisemmin tietääkseni tavannut ketään joka ei pysty tekemään mitään muuta kuin kotona, lukkojen takana...
Minä olen myös sellainen,että en mene mökille, jossa ei ole samoja mukavuuksia kuin kotona. Lapsuuden kodissani oli ulkovessa, joten ei kiitos
En suostu edes viikonlopuksi kyläilemään. En mielelläni käy ravintoloiden, teattereiden ym vessoissa, koska epähygieenisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ihan ymmärtänyt, miksi puuseehen ei saa pissata. Kyykkypissaaminen on inhaa, menee helposti kengille.
Ja quite frankly, jos teillä on puusee, todennäköisesti mukavuuksia on muutoinkin aika vähänlaisesti. Ei kuulostaa kovin rentouttavalta paikalta. Minusta hyvälaatuinen sänky, nettiyhteys, telkkari, sisävessa, suihku ja lämminvesi ovat perusvaatimuksia. Toki minä nyt pakonsanellessa tulen vähemmälläkin toimeen, mutta koska mihinkään kivikautisiin oloihin ei ole PAKKO mennä lomailemaan, niin en mene.
Onneksi meidän mökillä nuo mukavuudet on.
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta jos nuo ovat mökkivaatimuksia, niin mikä sitten erottaa mökin kodista? Vai onko koti askeettisempi ja mökki onkin luksuspaikka, johon panostetaan?
Nettiyhteys on minullakin täällä mökillä, koska varmaan lähes jokainen voi käyttää puhelimen nettiä, mutta sänky on vanha laveri. ;) Eikä tietenkään muitakaan hienouksia täällä, mökki on rakennettu 50-luvulla. No, pieni telkkari on, mutta sekin on vanhaa laatua eli jos tulee mökille katsomaan HD-kuvaa, ei riitä.
Tuota.... miksi ihmeessä jomman kumman pitäisi olla askeettinen? Minä haluan vapaa-ajallani ihan samat mukavuudet kuin kotona.
Ja mökki on luonnon keskellä, se eroaa siten kodista, joka meidän tapauksessamme sijaitsee kerrostalossa stadissa. Muutenkin on erinäköistä kuin kotona. En minä ajattele, että mökki ei ole mökki, jos siellä ei maata kovalla sängyllä, selkä särkien. Tai että illalla ei voi katsoa leffaa, jos huvittaa.
Yhdellä kaverilla on mökki saaressa. Se on niin jyrkkä kallioinen, että vene on jätettävä poijuun ja uitava loppumatka. Käsi pystyyn kaikki, joiden mielestä nasta kesäpaikka.
Kuulostaa ihanalta, mutta itse olen tottunut elämään vaatimattomammissakin oloissa joten minulle huussi ei ole ongelma. Monelle kuitenkin on, ja senkin ymmärrän, ihan syystä nykyisin vesivessa on se yleisin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelijä vastaa: omasta mielestäni tämä ei ole uusavuttomuutta. Käytän itse kuppia ja mökkeilen paljon. En näe hygieenisenä heitellä huusin viereen veriä.
Tietysti jos suhtautuu siten, että mä nää yhdet veret viskaan tähän ja poistun paikalta, mitäs väliä, mutta mielestäni tämä taas on välinpitämättömyyttä. Voisi kysyä asian nimenomaan siten, että tekisitkös jatkuvasti omalla tontillasi?
Itse asiassa jos mietin ihan mökkeilyäkin, niin joo, meillä se veri menee huussiin, mutta jos nyt joku satunnaisesti kaataisi vajaan desin verta sinne vessan viereenkin, niin en todellakaan ymmärrä mikä siinä olisi ongelma? Tästäkin keskustelusta saa kuvan kuin mökeillä olisi alvariinsa ihmisiä jumalattoman runsaiden menkkojen kanssa ja pissan lisäksi verta pitäisi kylvää litratolkulla ihan jatkuvasti pihapiiriin tai huussiin ja siitä rotat ja muut riemastuisivat. Kun ei se nyt ihan todellakaan niin mene.
Helsinkiläinen päiväkoti, jossa taatusti on vesivessat ja jätehuollot viimeisen päälle, jouduttiin tyhjentämään. Mä en ole ikinä nähnyt ensimmäistäkään rottaa meidän mökillä, vaikka huussi on ollut 50 vuotta ja naisia menkkoineen taatusti mökillä useassa sukupolvessa.
Meidän 50-luvun mökillä minä olen tiettävästi ensimmäinen, joka on käyttänyt kuppia eli veret ovat menneet siteisiin ym. Mitään ongelmaa ei siis ole ollut, onhan nuo viety roskien mukana pois eikä jätetty minnekään tunkiolle haisemaan.
Jos taas tyhjentelee kuppia huusin ulkopuolella, niin onhan se jo lähtökohtaisesti jonkinlainen sosiaalinen ongelma puserrella kuppia ulkona ja tyhjennellä sitä siellä, ellei sitten yksin ole. Ja etsiskellä paikkaa, jossa ihmiset tai elikot eivät huomaa maassa mitään erikoista, samalla ollen itse perse veressä.
Mutta kuten sanottu, tyhjentäminen saunassa onnistuu mielestäni helpommin, jos siellä jotain yksityisyyttä on mahdollista saada tai jos sinne on vapaa pääsy eikä tule ihmettelyjä. Ei sekään nyt tosin ihan mahtavuutta ole heitellä veriä pitkin saunan lattioita. Toinen vaihtoehto sitten se, että ei varsinaisesti tyhjennä mihinkään muuhun kuin siihen jo aiemmin mainittuun mojovaan jalkapallopaperipalloon. Tai sitten vain tyytyy kupittelemaan kaupungissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverilla on mökki saaressa. Se on niin jyrkkä kallioinen, että vene on jätettävä poijuun ja uitava loppumatka. Käsi pystyyn kaikki, joiden mielestä nasta kesäpaikka.
Miten sinne viedään ruoka ja vaatteet ja aikoinaan rakennustarvikkeet?
Nyt kun paikalla on paljon kyykkypissaeksperttejä, niin voisko joku kertoa mulle miten homma käytännössä hoidetaan?
Pöksyt lasketaan nilkkoihin, mennäänkö sitten ihan syväkyykkyyn? Kuinka leveä haara-asento tulee ottaa? Mihin suuntaan se virtsasuihku lähtee suihkuamaan? Onko tarkoitus pissata housujen eteen vai taakse? Mä olen muutaman kerran joutunut käymään puskapissalla kun tuli nuorempana pussikaljailtua. Itse taisin hoitaa homman ns. "rapukävelyasennossa", eli en kyykyssä.
Ja kerran on tullut matkustaessa vastaan se reikä lattiassa. Miten sen kanssa toimitaan? Saisiko siihenkin sellaiset helpot kohta kohdalta ohjeet? Miten sä asettaudut siihen reiän kohdalle oikein siten, että virtsa menee siihen reikään eikä sen eteen tai taakse? Itsehän ratkaisin asian silloin niin, että otin kokonaan pois jalasta housut ja alushousut, mutta käsittääkseni näinhän ei tulisi toimia.
Mä en vaan tosiaan näe aikuisena mitään syytä käydä puskassa. En harrasta eräjormailua ja jos joskus haluaisin jostain syystä käydä enemmän ulkoilemassa, niin lähtisin varmaan johonkin Nuuksioon ja tarkistaisin kartasta toilettien/huussien sijainnit etukäteen ja ajoittaisin kulkemiseni sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ihan ymmärtänyt, miksi puuseehen ei saa pissata. Kyykkypissaaminen on inhaa, menee helposti kengille.
Ja quite frankly, jos teillä on puusee, todennäköisesti mukavuuksia on muutoinkin aika vähänlaisesti. Ei kuulostaa kovin rentouttavalta paikalta. Minusta hyvälaatuinen sänky, nettiyhteys, telkkari, sisävessa, suihku ja lämminvesi ovat perusvaatimuksia. Toki minä nyt pakonsanellessa tulen vähemmälläkin toimeen, mutta koska mihinkään kivikautisiin oloihin ei ole PAKKO mennä lomailemaan, niin en mene.
Onneksi meidän mökillä nuo mukavuudet on.
Menee nyt vähän ohi aiheen, mutta jos nuo ovat mökkivaatimuksia, niin mikä sitten erottaa mökin kodista? Vai onko koti askeettisempi ja mökki onkin luksuspaikka, johon panostetaan?
Nettiyhteys on minullakin täällä mökillä, koska varmaan lähes jokainen voi käyttää puhelimen nettiä, mutta sänky on vanha laveri. ;) Eikä tietenkään muitakaan hienouksia täällä, mökki on rakennettu 50-luvulla. No, pieni telkkari on, mutta sekin on vanhaa laatua eli jos tulee mökille katsomaan HD-kuvaa, ei riitä.
Tuota.... miksi ihmeessä jomman kumman pitäisi olla askeettinen? Minä haluan vapaa-ajallani ihan samat mukavuudet kuin kotona.
Ja mökki on luonnon keskellä, se eroaa siten kodista, joka meidän tapauksessamme sijaitsee kerrostalossa stadissa. Muutenkin on erinäköistä kuin kotona. En minä ajattele, että mökki ei ole mökki, jos siellä ei maata kovalla sängyllä, selkä särkien. Tai että illalla ei voi katsoa leffaa, jos huvittaa.
Kysymyksessäni en maininnut, että jommassakummassa pitäisi olla askeettista. Ei lisätä ylimääräisiä tulkintoja.
Minä olen utelias sen suhteen, mitä ekstraa luksusmökin eli minusta toisen kodin omistavat saavat mökiltä. Siksi kysymys.
En usko, että itseisarvo monella vanhalla mökillä on se, että kaiken pitää olla huonoa. Mutta moni ei varmaan halua panostaa mökkiin samalla tavalla kuin kaupunkiasuntoon, eikä pidä tarpeellisena ostella Tempurin patjaa mökille, vaan tärkeämpää voi olla esim. se, että pienessä tilassa on pienet vanhat sängyt. Toisaalta monella ei ehkä ole myöskään rahaa tai kiinnostusta panostaa paikkaan, jossa ollaan kuitenkin aika vähän aikaa vuodesta. Myös mökin puitteet voivat luoda rajoituksia eli kaikkialle ei ole helppoa luoda niitä kylpyläolosuhteita. Toki se on totta, että moni varmasti haluaa myös mökillä olla mahdollisimman lähellä luontoa ja kohtuulliset olosuhteet eivät haittaa, eikä jatkuvasti huvita somettaa ja käyttää suurin piirtein sähkösaunaa.
Minä tarvitsen kyllä ympärilleni viihtyäkseni normaalit perusasiat kuten juoksevan lämpimän veden, vesivessan ja suihkun. Kesämökillä voin käväistä uimassa tai kahvittelemassa, mutta ulkohuussit ja kyykkypissa ovat kyllä koko ikänsä kaupungissa asuneelta aikuiselta liikaa vaadittu - vaivalloista, tympeää ja epähygienistä. En ymmärrä kuka jaksaa tuollaista elämää lomalla?
Turha kertoa, että isoäitinikin kävi koko elämänsä ulkohuussissa, jos itse on kasvanut moderneissa oloissa ja joutunut huuskaa käyttämään vain muutaman kerran elämässään.
Kuukautisten aikana en ainakaan lähtisi vieraiden mökille, jossa ei ole vessassa juoksevaa vettä. Omalla mökillä se olisi eri asia.
Mä olen kai huomaamattani niin urbanisoitunut että ajatuskin ulkohuussista ja suihkun puutteesta puistattaa. En kaipaa mitään lapsuuden lehmihakaa tai halua palata 1800-luvun oloihin mökillä. Ei mulla ole mitään tarvetta paeta kaupungista. Noita kuivanmaan mökkejä en ymmärrä ollenkaan.
Ei ole ulkohuussia vastaan periaatteessa mitään mutta jos on vaikka menkat niin aika kurjaa. Lisäksi pissaan aika usein ja joskus yölläkin niin inhottavaa lähteä pimeällä ulos kylmään pissaamaan. Raskausaikana varsinkin oli kurjaa kun pissatti koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ziisus mitä ongelmia taas ihmisillä. 🙄
Vuokkosilla on biohajoavia siteitä, voi heittää huusiin. Pyllyn pesu huusissa hoituu ku nappaa saunalta mukaan pullollisen lämmintä vettä. Ja ettäkö puolet suomen naisista ei osaa kyykkypissata kusematta kengilleen tai housuilleen? Uskomaton asia.
Meidän isoäidit on osa vielä elänyt ilman vesivessaa ja nyt jo on sukupolvi joka ei selviä tarpeidensa teosta ilman posliinia ja juoksevaa vettä. Ei mee vahvasti. 🙄Turha vetää isoäitejä mukaan, sillä ehdoton ei pihapiiriin pissaamisessa oli jo 50-luvulla jo hygenia syistä. Ei tarvitse olla järjen jättiläinen kun ymmärtää, kuinka kesällä pissa haisee, puhumattakaan kuinka se imee kärpäsiä ja itikoita pihapiiriin, jotka taas lentävät sisätiloihin ja ruokiin.
Ja ihanko oikeasti jotkut naiset eivät käytä paparia pissaamisen jälkeen (vai jääkö wc-pareri tupot luontoon?) ja ovat märät ja haisevat housut jalassa. Normaali pissa muuten haisee, jopa pienen lapsen.
Entä käsien peseminen kyykkypissan jälkeen?Ulkohuusi on ok. jos on biokäymälä ja huolehdittu hygeniasta. Eihän perinteisiä ulkohuusseja saa olla uuden jätelain mukaan edes mökillä.
Mistä lähtien kyykkypissa on tarkottanut sitä että ei pyyhitä ja kustaan käsille? Ite liikun paljon luonnossa ja mulla on aina paperia taskussa. Sen pienen vessapaprutollon saa tungettua helposti sammaleeseen tms ja se maatuu siellä alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä mökkeilystä etten kutsuisi omalle mökilleni ketään vieraita mieltään pahoittamaan. Itselleni esimerkiksi olisi kauhistus sellainen mökki missä on teräväpiirtotelevisiot, netit, koneet ja kaikki mahdolliset herkut koska lähden mökille rentoutumaan ja olemaan nimenomaan irti siitä normaaliarjesta. Riippukeinu ja kirja, saunan lämmitys, istutuksien hoito ym. On sitä mitä mökiltä kaipaan. Ja kyllä, meillä on mökillä ulkohuussi vaikka pakon sanelemana vedettiin vesijohdot sisälle astianpesukonetta ja pyykkikonetta varten. Jokainen lomailkoot kuten haluaa eikä kannata ottaa hernettä nenään vaikka joku haluaa lomailla eri tavalla. Siksi me ei olla juuri mökille kutsuttu vieraita kun en halua omalla lomallani olla vastuussa kenenkään odotuksista mökkeilylle.
Mikä pakko ne pesukoneet saneli? Tiskit voi rentouttavasti tiskata käsinkin ja pyykit pestä perinteiseen malliin rentouttavasti padassa. Ei tule pesukoneiden tuomaa stressiä ja saa rentoutua.
Lapset. Ennen lapsia tiskaaminen meni ihan kätevästi, nyt ihan pienten lasten kanssa on todella vaikeaa ehtiä pesemään niitä astioita samaa tahtia kun ne likaantuu. On niin paljon helpompaa heittää astiat yöksi koneeseen ja ottaa aamulla puhtaana taas käyttöön. Ja nykyisin ollaan mökillä niin pitkiä aikoja että pyykinpesukone oli myös hankittava ellei halua kantaa mukana koko lasten vaatekaappia.
Minä menen huussiin raid purnukan kanssa 😂