Mitä jos hoitoalalla (sisältäen lääkärit yms) on joku tuttu henkilö?
Esim. Vaikka joutuisi sairaalaan tai jotain ja siellä olisi lääkärinä tai sairaanhoitajana joku tuttu ihminen. Nehän näkee kaikki mahdolliset jutut koneelta. Eikö se ole kiusallista itselle? :D
Kommentit (171)
Tunnen ihmisen, jolla oli synnytyksessä kätilönä anopin veli. Oli tosin ilmeisesti ok molemmille.
Ja lopuksi. Olen aivan suoraviivaisesti sitä mieltä, että ammattilaiset eivät saa nähdä siinä ongelmaa tai järjestelytarvetta. On ymmärrettävää, että ei- ammattilainen kokee eri lailla.
Kerran tuli yllättäen asiakkaaksi ex:n nyksä. Tunnistimet toisemme vain ulkonäöstä. No hän teki nopean ratkaisun ja perui tapaamisen. En voi soimata vaikka hän olisi päässyt tietysti toiselle henkilölle. En itsekään olisi hänen osassaan halunnut mennä asiakkaaksi nyksän ex:n työpaikalle.
Kälyni toimi gynekologina ja tämän takia vaihdoin toiselle. Ärsyttävää levitellä jalkoja liian tutulle ihmiselle.
Aloittaja ei ole vielä tullut tutuksi oikeiden ongelmien kanssa, jos tää huolettaa.
Cat kirjoitti:
Ja lopuksi. Olen aivan suoraviivaisesti sitä mieltä, että ammattilaiset eivät saa nähdä siinä ongelmaa tai järjestelytarvetta. On ymmärrettävää, että ei- ammattilainen kokee eri lailla.
Järjestelytarve voi mielestäni lähteä myös ammattilaisesta. Ammattilaisena hän osaa arvioida sitä onko tilanne potilaan/asiakkaan näkökulmasta kiusallinen. Ei potilaan ole pakko kertoa kaikille muillekin sitä että toivoo että läheinen ei häntä hoitaisi.
Jos olen hengenhädässä, tuttu hoitaja tai lääkäri ei haittaisi. Joku verikoekaan ei olisi paha. Mielenterveysasioissa tai intiimeissä vaivoissa en haluaisi tutun tai puolitutun tai jonkun entisen luokkalaisen hoidettavaksi. Olisi liian kiusallista.
Miehen exästä kun tuli lähete mulle, niin vähän piti miettiä. Soitin sitten hänelle, että kuinkas tehdään. Mä olin kyseisen ongelman suhteen ainoa osaaja koko silloisessa kuntayhtymässä, mutta olisin ehkä tuttuuteen vedoten voinut saada hänelle lähetteen toisaalle. Hän kuitenkin sanoi, että oli arvellutkin lähetteen tulevan mulle ja tulee vastaanotolle. Asiat hoidettiin hyvässä yhteistyössä. Mies ei tietenkään tiedä vieläkään, ellei exä tai heidän yhteiset lapset ole kertoneet.
Olin auto-onnettomuuden jäljiltä toimintakyvyttömänä sairaalassa ja naapurin rouvan hoidettavana. En olisi ennen sitä kuvitellut miten työhönsä sopiva ihminen hän on. Oikea sisar hento valkoinen. Ennen pidin kyseistä naista vähän töykeänä ja ylpeänä.
m36
Ei todellakaan ole kiusallista, sillä elämäni on hyveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Vaikka joutuisi sairaalaan tai jotain ja siellä olisi lääkärinä tai sairaanhoitajana joku tuttu ihminen. Nehän näkee kaikki mahdolliset jutut koneelta. Eikö se ole kiusallista itselle? :D
Toinen työntekijä siihen. Koska siinä on ristiriita.
En minä halua esim. kirkon diakonin olevan minun naapuri ja olen esim. mielenterveysseuran keskusteluryhmissä käymisen lopettamaan kokonaan koska entinen naapurini miehineen vetää niitä ryhmiä.
Mulle teki kerran naapuri papa testin, sen verran pieni terveysasema meillä että muitakaan ei hommaan ollut. Oli se melko kiusallista!
Mulla oli kaverin sisko hammashoitajana muinoin. Ongelma olikin sitten siinä kun tää sisko meni sitten kahville kaverilleni niin hän aina pesi mukin uudelleen. Ja tämä kuulemma siksi, koska mulla on tarttuva verisairaus ja tiesi että käyn kylässä. Voin sanoa että tuntui vähän pahalta :(
Parempi aina jos omia terveyteen / sairauteen liittyviä asioita ei hoida kovin tuttu ihminen. Vaikka kuinka ”ammattilainen” olisi.
Erityisesti pienillä paikkakunnilla on suurempi riski siihen, että joutuu tutun hoidettavaksi. Äärimmäisen kiusallista.
Näitä asioita katsotaan kahdelta kantilta, potilaan tai hoitajan. Voihan se olla hoitajallekin kiusallista ujuttaa instrumenttia naapurin ukon peräsuoleen kolonoskopian suorittamiseksi. Voi yrittää rennosti vaikka kysellä, tuliko tarpeeksi liukkaria. Oikeasti se on hoitohenkilökunnan ammatti, ei niitä kiinnosta muuta kuin kiitos, näkemiin, ja sitten Virtanen, olkaa hyvä. Molemmin puolin voi käyttäytyä asiallisesti.
Olen itse lääketieteen opiskelija, ja nyt kliinisessä vaiheessa opintoja tilanne on se, että jos asuinpaikkakuntani sairaalaan joudun, on melko suuri todennäköisyys, että minua hoitamassa on joku tuttu. Joko kliininen opettaja, tai toinen kandi. Koska itse osaan katsoa asiaa siitä ammattilaisen näkökulmasta, niin yleensä tilanteista selviää, vaikka ne vähän kiusallisia olisivatkin. Silti on helppo ymmärtää, että on kaikille osapuolille mukavampaa, jos hoitava taho ja potilas eivät ole muuten tuttuja.
Voin kertoa erään oman kokemukseni. Mulla oli lannerangassa hermoa komprimoiva välilevyprolapsi, joka leikattiin. Joitain viikkoja leikkauksen jälkeen oireet palasivat, ja soitettuani leikanneelle kirurgille hän neuvoi menemään päivystykseen. No siellähän mua vastassa päivystävän lääkärin roolissa oli lääkiksestä tuttu nuori mies (itse olen nainen.) Tuollaisessa hermojuuren pinnetilassa asiaan kuuluu peräaukon tonuksen tutkiminen, jotta voidaan poissulkea kiireellistä leikkaushoitoa vaativa cauda equina -oireyhtymä. Niinpä tää opiskeluporukoista tuttu tyyppi työnsi sitten sormen pyllyyni. Vaikka tuseeraukset itselleni aika arkipäiväinen asia onkin, niin tuntuihan tuo tilanne potilaan roolissa vähän kiusalliselta. Yllättävän vähän silti nolotti, ja olen jutulle myöhemmin useasti naureskellut kaverien kanssa. Terkkuja siis tutuille! Ihan hyvää tekee asettua joskus siihen potilaankin asemaan!
Vierailija kirjoitti:
No se nimenomainen hoitaja tai lääkäri näkee (tai saa katsoa), joka sinua hoitaa, eivät kaikki talon työntekijät. Ja sieltäkin ainoastaan hoidon kannalta oleellisia välilehtiä ja asioita. Itse olen hoitaja, ja tutun potilaan kanssa olisin erityisen tarkkana, että auon ainoastaan hoidon kannalta oleellisia tietoja. Lisäksi koettaisin, jos suinkin mahdollista, sumplia työkavereiden kanssa niin, että tuttua potilasta hoitaisi joku muu kuin minä.
Mulle tehtiin kiireellinen sektio ja mennessäni leikkaussaliin oli vastassa lapsuudenystäväni. Hän hoiti minua myös heräämössä eli paineli vatsaani ja katsoi alapäätäni. En edes tajunnut olla häpeissäni vasta kuin jälkeenpäin. Siinä hetkessä kuitenkin oli ihana kun oli tutut kasvot ja tuttu käsi kädessä kun leikkausta tehtiin.
Itse olin menossa Naistenklinikalle ja näin siellä tutun näköisen naisen töissä, samasta paikasta kotoisin kuin minä. Olikin juuri hän joka sitten pyysi minut huoneeseen. Siellä oli toinenkin nainen ja en odottanut että käynti lopulta sisältäisi gynekologisen tutkimuksen 😁 Tämä tuttu nainen oli avustajana. Kiusaannuin vähän 😳